Accent afleren?

11-10-2008 22:33 440 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik was hevig verontwaardigd over het interview met Sergio Herman en Ellemieke Vermolen in de Viva van deze week. ,,Toen hij zijn mond opendeed, schrok ik van zijn Zeeuwse accent. Hij werkt er nu aan en het klinkt al veel beter,'' blaat Ellemieke. Waarom zou die jongen z'n accent moeten afleren, vraag ik mij af. En hoe moet ie dan gaan praten? Vreemd, heel vreemd. Wat vinden jullie van zo'n opmerking?
't Is al met al een heel gedoe
Vreemd natuurlijk! Maakt mij echt niets uit wat voor accent iemand heeft, gaat om de persoon zelf. Ik kom uit Rotterdam en woon in Zeeland (sinds een paar jaar). Zelf ga ik zeker ook geen Zeeuws praten om me aan te passen oid en ABN praten vind ik al helemaal niet belangrijk (wie dat dat nog tegenwoordig??). Lekker praten zoals je bent vind ik veel belangrijker!
Het is gewoon een kutwijf.
Vind een accent ontzettend dom klinken. Alleen ABN kan door de beugel wat mij betreft. En Vlaams uit Vlaams-Brabant.
Oja, wellicht onnodig te om te zeggen, maar ik kom ook uit de streek als Sergio, dus praat zo'n beetje hetzelfde.
Oh Digi, dat moeten wij idd maar niet gaan carpoolen!
anoniem_7250 wijzigde dit bericht op 11-10-2008 22:40
Reden: smiley erbij
% gewijzigd
Ik hou ook niet zo van accenten.

Vooral als je graag op tv wilt moet je toch wel netjes Nederlands praten.
Waarom zou een accent dom klinken? Dat vind ik nou zo arrogant om te zeggen...zo'n Vermolen zal dat waarschijnlijk ook vinden, en als er eentje dom klinkt...
quote:Digitalis schreef op 11 oktober 2008 @ 22:38:

Vind een accent ontzettend dom klinken. Alleen ABN kan door de beugel wat mij betreft. En Vlaams uit Vlaams-Brabant.En vooral Brabants bij mannen
Zo vreemd vind ik het niet. Ikzelf kom eigenlijk uit het limburgse heuvellandschap. Woon er al 3 jaar niet meer, maar elke keer dat ik daar kom dan valt mij het accent wel heel erg op.

En wb het ABN? Heel belangrijk in mijn ogen! Ik kan me kapot ergeren als iemand het heeft over "me vriend". Hoeveel moeite is het nou om "mijn" te zeggen/ schrijven ipv "me"....
Ja, dat vind ik echt.
quote:Star schreef op 11 oktober 2008 @ 22:41:

[...]

En vooral Brabants bij mannen

Behalve Hans Teeuwen en Theo Maassen!

Sorry Goldie! Maar misschien vind jij een Vlaams accent wel dom
Mijn vriend hoeft zijn sexy brabants-accent niet af te leren. Ik zou sowieso niet vallen op een man met limburgs-accent. Dat vind ik dom klinken.
Op mijn werk hebben ze ook al geprobeerd mijn accent af te leren.Ben Duits-Deense,in Denemarken geboren en in Duitsland opgegroeid en woon nu in Schiedam bij mijn vriend.

Zo spreek ik Nederlands met een Duits accent en vinden ze dat ik de klemtoon anders moet zetten.Volgends hun zeg ik altijd ''sportn'' in plaats van ''sporten''.En '''dansn'' in plaats van ''dansen''.Dan moet ik nul als ''nul'' uitspreken en niet als ''noel''.Maar dat doe ik toch ook niet.Vind het nogal moeilijk om normaal te praten maar ik doe mijn best en blijf oefenen en geef zeker niet op,maar zal toch altijd als een allochtoon blijven klinken.Soms wordt ik ook nageaapt door een paar colega's maar dat is meer voor de grap.Ik trek me daar niets van aan.

Er zitten wel een hoop spel-en taalfouten in mijn posting.Ik maak ze niet expres.
quote:Jonari schreef op 11 oktober 2008 @ 22:40:

Ik hou ook niet zo van accenten.

Vooral als je graag op tv wilt moet je toch wel netjes Nederlands praten.Dan ben ik toch ff nieuwsgierig.Wat is volgends jou dan netjes?
Wat ik vooral opvallend vind is dat heel veel mensen schijnen te denken dat ze geen accent hebben. Ik denk dat vooral de accenten van Friesland, Limburg, e..d als accent gezien worden (en dus dom) en niet de accenten die een Amsterdammer of Rotterdammer heeft.
quote:Digitalis schreef op 11 oktober 2008 @ 22:43:

[...]

Behalve Hans Teeuwen en Theo Maassen!

Sorry Goldie! Maar misschien vind jij een Vlaams accent wel dom Idd, uitzondering op de regel. Die zijn niet dom.
Schrijven is toch iets anders dan praten......ik erger me ook kapot aan schrijffouten en taalverloedering. Maar praten met een accent heeft niets te maken met taalverloedering. Je hoeft toch niet te verloochenen waar je vandaan komt?
Er was een keer een buschauffeur die tegen me zei dat ik op moest gaan letten met mijn accent want als ik mijn mond open zou doen dan zouden mensen kunnen denken dat ik dom ben.

Nou,sorry hoor.Maar zoiets te zeggen dat is pas DOM.Waarom moeten we allemaal hetzelfde klinken en praten?We zijn toch geen robots.
Ik vind accenten en dialecten mooi. Het herinnert me eraan dat er ooit nog eens een wereld bestond zonder nationale staten die de taal van de machthebber (in ons geval Hollands) bij de meerderheid erin probeerden te stampen, maar dat de dorpen naast elkaar elkaars taal spraken. En het dorp 50 kilometer verderop net zoiets sprak maar dan net even anders.

Dat is nog allemaal niet zo heel lang geleden. Mijn opa en oma spraken echt geen Nederlands!
sorry hoor, maar ik vind het echt een belediging die ik persoonlijk opvat als je zegt dat je dom klinkt met n limburgs accent...
Trouwens, wanneer je een accent hebt, wilt dat helemaal niet zeggen of je abn kunt spreken of niet!

Maar moet er wel bij zeggen dat ik altijd blij verrast ben dat mensen het niet doorhebben dat ik van oorsprong uit limburg kom. Dat dan weer wel.

@Geraldine: gelijk heb je, niks van aantrekken. Laat hun maar eens Deens leren! Een andere taal leren is sowieso al hartstikke moeilijk en vooral Nederlands is niet gemakkelijk!
Ja, dat vind ik echt.
nou sommige accenten/dialecten vind ik echt niet mooi hoor. Een man met een twents/fries dialect vind ik best wel een afknapper.
quote:Mamasaar schreef op 11 oktober 2008 @ 22:51:

Trouwens, wanneer je een accent hebt, wilt dat helemaal niet zeggen of je abn kunt spreken of niet!

Maar moet er wel bij zeggen dat ik altijd blij verrast ben dat mensen het niet doorhebben dat ik van oorsprong uit limburg kom. Dat dan weer wel.

@Geraldine: gelijk heb je, niks van aantrekken. Laat hun maar eens Deens leren! Een andere taal leren is sowieso al hartstikke moeilijk en vooral Nederlands is niet gemakkelijk!Nou,dat heb ik allang opgegeven.Dan breekt hun tong af Deens is hartstikke moeilijk om uit te spreken.Mijn vriend spreekt supergoed Duits en een beetje Deens dat heb ik hem geleerd maar Duits blijft makkelijker voor hem.
quote:Pingu schreef op 11 oktober 2008 @ 22:47:

Schrijven is toch iets anders dan praten......ik erger me ook kapot aan schrijffouten en taalverloedering. Maar praten met een accent heeft niets te maken met taalverloedering. Je hoeft toch niet te verloochenen waar je vandaan komt?Eens ik kom uit de buurt van Haarlem waar ABN word gesproken. Ik vind mensen die met een accent spreken absoluut niet dom. Wat ik wel dom vind als mensen zeggen ik irriteer mij aan.

Ik kom uit de Randstad, ergens waar men echt geen accent heeft. Nu heb ik een Vlaams accent, maar als ik mijn best doe spreek ik zo weer Nederlands ABN. Ik krijg vaak complimenten over mijn spraak, dat het zo mooi en netjes is. En dat kan iedereen gewoon. Er is een onderzoek geweest en de meerderheid van de mensen vindt dat een sterk accent de persoon minder serieus maakt. Dommig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven