Afschuwelijke bruiloften deel 2

08-01-2020 19:15 1058 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand schreef op topic nummer 457 "hoeveel geef je op een bruiloft " dat sommige feesten zó erg zijn dat ze eigenlijk jou hadden moeten betalen om te komen ( okee , redelijk vrije interpretatie )

Nou, shoot ........ vertel je afschuwelijke verjaardagervaringen waarbij iedereen in een kringetje aan de HEMAtaart zit en oma over haar aambeien begint .....

Vertel hier over je aanwezigheid op het meest smakeloze feest ooit .......

Deel 1 : overig/afschuwelijke-bruiloften-en-ande ... ges/3125/2
blijfgewoonbianca wijzigde dit bericht op 09-01-2020 23:38
10.88% gewijzigd
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Luci_Morgenster schreef:
05-02-2020 16:43
Ja... hier in de rest van het land ook. :idee:

En dat misschien ook. Wat heeft iemand zelf bedacht of wat is er financieel mogelijk.
Nou, dat ook... financiële plaatje is natuurlijk ook belangrijk.
PoesinBoots schreef:
05-02-2020 15:21
Ja hoor iedereen boven de rivieren is een knieperd :facepalm:

Dat bedoel ik niet zo.
Ik bedoel dat de gebruiken er anders zijn.
Het is idd meer om het leven te vieren.
En ja, ik heb een heleboel bidprentjes.
In de zorg, waar ik werk, sterven er nogal eens mensen. Dus heb ik veel begrafenissen in een jaar.
En de avond van te voren is er nog wel eens een avondwake, zoals dat heet. Maar dat is nog zelden.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Yraatje schreef:
05-02-2020 16:55
Nou, dat ook... financiële plaatje is natuurlijk ook belangrijk.
Afgelopen jaar helaas twee begrafenissen moeten regelen. Hier in het zuiden dus inderdaad met na afloop koffie, vlaai en brood(jes). Wij hebben geld bespaard door het niet in de aula van het crematorium te houden maar een stukje verderop in een klein restaurant/cafe. Bij een crematorium betaal je echt de hoofdprijs en het is een stuk onpersoonlijker. Nu waren we nog goedkoper uit met alles terwijl we voor dat geld in de aula alleen koffie en 1 stuk vlaai hadden. Nu werd er zelfs nog een drankje geschonken na het eten zoals de overledene gewild had. Kom na afloop gezellig samen en ga met een lach naar huis wilde hij. Ik merk dat je na afloop na zo'n samenzijn met een fijner gevoel naar huis gaat dan alleen na een crematie en even condoleren. Je hebt met iedereen over de overledene kunnen praten en herinneringen ophalen.
blauwbloemetje wijzigde dit bericht op 05-02-2020 17:11
0.05% gewijzigd
thanx schreef:
05-02-2020 13:31
Dat snap ik. Maar hier is het wel gebruikelijk.
Dat wilde ik gewoon duidelijk maken. Dat verwachtingen anders kunnen zijn.

Na een begrafenis is er hier koffie/thee, verschillende vlaai en broodjes met beleg.
Dat hoef je zelf niet te regelen, dat doet de uitvaartonderneming.
Heel eerlijk: ik vind het altijd wel gezellig. Er wordt vaak nog lang nagepraat over de overledene. Grappige annekdotes uit zijn leven enz. En de partner/ kinderen zijn dan ook minder bedompt. Het lucht op.
Maar goed, ieder zijn ding.
Ik weet niet naar welk soort begrafenissen jij gaat, maar waar ik geweest ben waren allemaal mensen van rond de 50 die overleden. Dus dat is nooit 'gezellig" en ik hoef dan al helemaal niet uitgebreid te eten.
Blauwbloemetje schreef:
05-02-2020 17:10
Afgelopen jaar helaas twee begrafenissen moeten regelen. Hier in het zuiden dus inderdaad met na afloop koffie, vlaai en brood(jes). Wij hebben geld bespaard door het niet in de aula van het crematorium te houden maar een stukje verderop in een klein restaurant/cafe. Bij een crematorium betaal je echt de hoofdprijs en het is een stuk onpersoonlijker. Nu waren we nog goedkoper uit met alles terwijl we voor dat geld in de aula alleen koffie en 1 stuk vlaai hadden. Nu werd er zelfs nog een drankje geschonken na het eten zoals de overledene gewild had. Kom na afloop gezellig samen en ga met een lach naar huis wilde hij. Ik merk dat je na afloop na zo'n samenzijn met een fijner gevoel naar huis gaat dan alleen na een crematie en even condoleren. Je hebt met iedereen over de overledene kunnen praten en herinneringen ophalen.
Wij hebben dat zo ook ooit inderdaad gehad , was gewoon bijna een feest ,zoals de overledene het zelf gewild had. Hij was nogal Bourgondisch en wilde het perse niet in crematorium.
Ik heb uitvaarten door het hele land en van allerlei geloven (en ongelogen) meegemaakt, en mijn ervaring is dat de invulling gewoon heel persoonlijk is. Ik ben in het Zuiden wel eens vertrokken zonder koffie, en in het noorden heb ik hele “feesten” meegemaakt.
Denk dat het compleet afhankelijk is van de persoon die overleden is.
Sommige diensten waren heel sober, maar waren ook maar heel weinig mensen omdat die persoon dat zo wenste.
Weer andere met compleet buffet en welkomstdrankjes.
Ik heb familie en vrienden in het midden van het land en familie in België en uiteindelijk komt het altijd neer op hoe de persoon het zelf wilde.
Heeft tegenwoordig niet meer te maken met welke provincie je vandaan komt denk ik.

En heel persoonlijk, en dit bedoel ik niet naar, vind ik het helemaal niet erg dat ik nergens vlaai krijg. Maar dat komt omdat ik er absoluut niet van hou.
Doe mij maar een wijntje en een bitterbal, en die ben ik dan weer heel vaak tegen gekomen bij uitvaarten.
pipootje schreef:
05-02-2020 17:11
Ik weet niet naar welk soort begrafenissen jij gaat, maar waar ik geweest ben waren allemaal mensen van rond de 50 die overleden. Dus dat is nooit 'gezellig" en ik hoef dan al helemaal niet uitgebreid te eten.
Spreek voor jezelf, ik ben bij twee geweest van rond de 50 die wel gezellig waren.
Voor anderen dan, want voor mij hoeft het nazitten niet echt. Anderen hebben het vaak gezellig, maar ik heb dan meestal hoofdpijn en wil graag in stilte en rust thuis zitten.

De plak cake verbaas ik me wel eens over. Niet dat iedereen er meer aandacht en geld aan moet besteden, maar die cake is zo'n cliché.
Zanahoria schreef:
05-02-2020 21:15
Spreek voor jezelf, ik ben bij twee geweest van rond de 50 die wel gezellig waren.
Voor anderen dan, want voor mij hoeft het nazitten niet echt. Anderen hebben het vaak gezellig, maar ik heb dan meestal hoofdpijn en wil graag in stilte en rust thuis zitten.

De plak cake verbaas ik me wel eens over. Niet dat iedereen er meer aandacht en geld aan moet besteden, maar die cake is zo'n cliché.
Ja doe dan een muffin.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
nlies schreef:
05-02-2020 15:44
tegenwoordig worden ze vaker gedachtenisprentjes genoemd. Bidprentjes stamt nog uit de tijd dat iedereen een missaal had, waar ze ingelegd werden. Kon je tijdens of voor de mis nog eens naar die prentjes kijken en een weesgegroetje bidden voor de zielenrust van de overledene.
Kan mij dat nog goed herinneren, dat de ‘dodenprentjes’ in de eigen bijbel werden bewaard. Als mijn oma met alle geweld naar de hoogmis wilde gaan, zat mijn opa met ons kleinkinderen lekker achterin te bladeren door oma’s prentjes. Bij iedere foto wist opa wel een smeuïg verhaal te vertellen. En oma maar dodelijke blikken werpen naar achteren.
Lange tijd gedacht dat mijn opa ter plekke verhalen verzon (“Dit was Joop met de Zeiloren. Die moesten ze met harde wind vastzetten met tentharingen anders vloog ‘ie weg”). Jaren later bleken de bijnamen ook de echte bijnamen te zijn geweest.

Hier in Zuid-Limburg krijg ik nog bij iedere uitvaart zo’n kaartje, ook bij heel jonge overledenen. Kerkelijk of niet-kerkelijk, ik heb inmiddels ook al een hele doos vol.
lise1985 schreef:
29-01-2020 11:49
Ik ben trouwens ook eens op een bruiloft geweest waar eerst de kerkdienst vol hel en verdoemenis zat, want bruid was acht maanden zwanger en dat was binnen hun geloof een doodzonde.

Vervolgens het feest waarbij bruid en zusje bijna de hele avond liepen te janken want bruid ging het huis uit en zusje en zij konden elkaar eigenlijk niet missen.

Het was niet echt een feestelijke bruiloft.
In oma's tijd noemden ze dat een moetje :D
Zanahoria schreef:
05-02-2020 21:15

Ik zal wel gek zijn dan. Als iemand begraven van die leeftijd " gezellig" wordt gevonden.
Toen mijn opa en oma stierven was het inderdaad een plak cake of een koek.

Een paar jaar geleden heb ik kort na elkaar 2 crematies gehad. 1 iemand van halverwege de 50 en de andere in de 80. Bij allebei was de wens: Geen koffie en cake, maar een borreltje.
pipootje schreef:
05-02-2020 22:00
Ik zal wel gek zijn dan. Als iemand begraven van die leeftijd " gezellig" wordt gevonden.
Begrijp je het echt niet? of wil je het niet begrijpen om te jennen.
Het begraven en verliezen van iemand is niet gezellig nee. Maar het samenzijn met de overblijvers, herinneringen ophalen, het vieren dat je er met elkaar nog wel bent, het vieren van de mooie dingen die de overledene in de harten en gedachten heeft achtergelaten. Dat is toch niet gek?
Er zijn culturen waarbij het juist zo moet gaan. Niet het verdriet van het verlies maar het vieren dat je de overledene hebt gekend.
pipootje schreef:
Nou, heel eerlijk gezegd kan ik me er wel iets bij voorstellen.
Tijd geleden is een oudoom gecremeerd. Lieve man, maar zag hem bijna nooit. Hij was 93 ofzo.
Ik ging samen met mijn moeder, tante en oma naar de begrafenis.
Daar zagen we de zonen van de overledene (neven van mijn moeder en tante). We zien hen bijna nooit want ze wonen aan de andere kant van het land. En heel eerlijk was het gewoon gezellig na afloop. Je zit daar herinneringen aan vroeger op te halen, dat is toch mooi? Weet je, het is altijd wel lastig als het je vader of echtgenoot is, maar als iemand heel oud geworden is en een goed en mooi leven gehad heeft, dan is het soms ook gewoon 'goed' en kun je er vrede mee hebben.
pipootje schreef:
Mijn ouder was ook te jong, wel iets boven de 50. En nee het feit dat die was overleden was niet gezellig. De borrel na de uitvaart was dat echter absoluut wel. Maakt het overlijden niet minder kut, maar de uitvaart juist fijn en minder zwaar.

Ik zal je niet gek noemen, maar ik ben dat toch zeker ook niet.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
minnimouse schreef:
05-02-2020 22:18
Nou, heel eerlijk gezegd kan ik me er wel iets bij voorstellen.
Tijd geleden is een oudoom gecremeerd. Lieve man, maar zag hem bijna nooit. Hij was 93 ofzo.
Ik ging samen met mijn moeder, tante en oma naar de begrafenis.
Daar zagen we de zonen van de overledene (neven van mijn moeder en tante). We zien hen bijna nooit want ze wonen aan de andere kant van het land. En heel eerlijk was het gewoon gezellig na afloop. Je zit daar herinneringen aan vroeger op te halen, dat is toch mooi? Weet je, het is altijd wel lastig als het je vader of echtgenoot is, maar als iemand heel oud geworden is en een goed en mooi leven gehad heeft, dan is het soms ook gewoon 'goed' en kun je er vrede mee hebben.
Het ging over mensen van 50
Uiteraard zijn uitvaarten verdrietig. Maar tot nu toe waren de uitvaarten die ik heb bezocht, naast verdrietig ook gezellig.
strings-attached schreef:
05-02-2020 22:13
Begrijp je het echt niet? of wil je het niet begrijpen om te jennen.
Het begraven en verliezen van iemand is niet gezellig nee. Maar het samenzijn met de overblijvers, herinneringen ophalen, het vieren dat je er met elkaar nog wel bent, het vieren van de mooie dingen die de overledene in de harten en gedachten heeft achtergelaten. Dat is toch niet gek?
Er zijn culturen waarbij het juist zo moet gaan. Niet het verdriet van het verlies maar het vieren dat je de overledene hebt gekend.
Nee sorry ik begrijp het echt niet.
Ik vond het hartverscheurend om iemand van 20 mee de kist te zien dragen waar haar moeder in ligt, en op een andere crematie een dochter zwanger te zien en haar moeder te laten gaan.
pipootje schreef:
05-02-2020 22:38
Nee sorry ik begrijp het echt niet.
Ik vond het hartverscheurend om iemand van 20 mee de kist te zien dragen waar haar moeder in ligt, en op een andere crematie een dochter zwanger te zien en haar moeder te laten gaan.
En toch kan de uitvaart daarna ook nog gezellig zijn. Hoe hartverscheurend ook. Waarom kan dat niet samen.

Juist omdat het niet alleen maar hartverscheurend was heb ik zulke fijne herinneringen aan de uitvaart van mijn ouder.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
yette schreef:
05-02-2020 22:35
Uiteraard zijn uitvaarten verdrietig. Maar tot nu toe waren de uitvaarten die ik heb bezocht, naast verdrietig ook gezellig.
Eerst janken tijdens de herdenking/dienst, daarna bijpraten met je neven en nichten. Juist goede herinneringen ophalen aan de overledene is troostend. Liever met een glimlach en een grapje de deur uit dan met een zwaar gezicht.

Zelfs bij de dood van een verdronken twintiger was de sfeer licht. Zijn ouders kapot verdrietig, maar ze waren toch blij om in de toespraken te horen over de gekkigheden van hun kind, te weten wat hij voor iedereen betekend had.
Ik vind het trouwens wonderlijk dat anderen vinden dat een uitvaart niet gezellig kan/mag zijn, omdat zij het hartverscheurend vinden voor de nabestaanden. Mogen die nabestaanden dat alsjeblieft zelf weten of ze het ook gezellig hebben?

Maargoed ik was dan ook begin 30 in plaats van 20, misschien was ik al te oud om het hartverscheurend te kunnen laten zijn en was het daarom zo gezellig.
lollypopje schreef:
05-02-2020 22:51
Ik vind het trouwens wonderlijk dat anderen vinden dat een uitvaart niet gezellig kan/mag zijn, omdat zij het hartverscheurend vinden voor de nabestaanden. Mogen die nabestaanden dat alsjeblieft zelf weten of ze het ook gezellig hebben?

Maargoed ik was dan ook begin 30 in plaats van 20, misschien was ik al te oud om het hartverscheurend te kunnen laten zijn en was het daarom zo gezellig.
Ik zei alleen dat ik het niet begreep.
En ik ben geen 20. Maar de dochter.
En nee ik blijf het niet begrijpen maar dat moet iedereen zelf weten ja.
pipootje schreef:
05-02-2020 23:24
Ik zei alleen dat ik het niet begreep.
En ik ben geen 20. Maar de dochter.
En nee ik blijf het niet begrijpen maar dat moet iedereen zelf weten ja.
Ik begreep dat je de dochter bedoelde, daarom benoemde ik dat ik "al" begin 30 was toe ik mijn ouder veel te jong verloor en dat dat misschien minder hard verscheurend is.

Ik verwonder me ook, omdat er bij sommige posts een oordeel in doorklinkt. Een gezellige uitvaart, foei, schande, terwijl ik juist zo blij ben dat het naast elkaar kan bestaan. Dat iets zowel hartverscheurend als gezellig kan zijn. Hoe vreemd dat voor sommigen hier misschien ook klinkt.
lollypopje schreef:
05-02-2020 23:35
Ik begreep dat je de dochter bedoelde, daarom benoemde ik dat ik "al" begin 30 was toe ik mijn ouder veel te jong verloor en dat dat misschien minder hard verscheurend is.

Ik verwonder me ook, omdat er bij sommige posts een oordeel in doorklinkt. Een gezellige uitvaart, foei, schande, terwijl ik juist zo blij ben dat het naast elkaar kan bestaan. Dat iets zowel hartverscheurend als gezellig kan zijn. Hoe vreemd dat voor sommigen hier misschien ook klinkt.
Je hebt het over de posts van Pipootje. Verder lijkt tot nu toe iedereen het er wel over eens dat uitvaarten behalve verdrietig, ook gezellig kunnen zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven