Afschuwelijke uitvaarten

donderdag 28 september 2017 om 11:24
In een ander topic schreef iemand dat, nadat ze een overledene vond met haar kinderen in de buurt, de opgetrommelde oppas haar ging bellen dat ze op moest schieten.
Dit wakkerde bij mij de minder fijne herinneringen rondom de uitvaart van mijn vader aan. Mensen waren zo egotistisch en zelfzuchtig rondom zo'n kwetsbare periode. Het is een kwaadheid waar ik het met weinig mensen over kan/wil hebben. Het is ook iets wat moet slijten. Bijvoorbeeld met humor binnen ons gezin. Meestal maken we grapjes over het laatste puntje van de lijst hieronder
Maar er over praten of schrijven kan misschien ook wat oplossen dus bij deze mijn lijst van ergernissen tijdens de uitvaart van mijn vader. En ik moedig jullie vooral aan om jullie ergernissen op te schrijven. Kom maar op met de trainingspakken tijdens de kerkdienst, misplaatste muziek van de familie of andere herinneringen
Mijn lijst:
- Mensen die vroegen of we een plekje voor ze konden reserveren in de uitvaarthal. Ze belden met die wens terwijl we vooraf in de familiekamer zaten. Het waren geen mindervaliden oid.
- Mensen die vonden dat we verplicht waren om lijk-kijk-dagen te houden vooraf.
- Mensen die klaagde dat we lang wachtte met de uitvaart. Er stond niks op papier en er moest veel geregeld worden.
- Mensen die bewust de rouwstoet (zichtbaar met vlaggen, linten, bloemen, etc) doorbraken, al toeterend. Om daarbij een middelvinger op te steken.
- Mensen die beledigt waren dat mijn moeder even weg was om mijn vader in de oven te schuiven, tijdens de condoleance.. Ze gingen toen wachten tot ze terug was terwijl er na een uur handjes schudden, nog 1500 mensen in de rij stonden om te condoleren.
- Mensen wilde weten of ik mijn speech zelf had geschreven.. want hij was zo goed.
- Ik ben 2x gefeliciteerd ipv gecondoleerd.
- En er werd geapplaudisseerd tijdens de uitvaart, na elke speech/muziekstuk als of het een musical was
Hier hadden we niet om gevraagd oid. Men deed dat gewoon.
Dit wakkerde bij mij de minder fijne herinneringen rondom de uitvaart van mijn vader aan. Mensen waren zo egotistisch en zelfzuchtig rondom zo'n kwetsbare periode. Het is een kwaadheid waar ik het met weinig mensen over kan/wil hebben. Het is ook iets wat moet slijten. Bijvoorbeeld met humor binnen ons gezin. Meestal maken we grapjes over het laatste puntje van de lijst hieronder

Maar er over praten of schrijven kan misschien ook wat oplossen dus bij deze mijn lijst van ergernissen tijdens de uitvaart van mijn vader. En ik moedig jullie vooral aan om jullie ergernissen op te schrijven. Kom maar op met de trainingspakken tijdens de kerkdienst, misplaatste muziek van de familie of andere herinneringen

Mijn lijst:
- Mensen die vroegen of we een plekje voor ze konden reserveren in de uitvaarthal. Ze belden met die wens terwijl we vooraf in de familiekamer zaten. Het waren geen mindervaliden oid.
- Mensen die vonden dat we verplicht waren om lijk-kijk-dagen te houden vooraf.
- Mensen die klaagde dat we lang wachtte met de uitvaart. Er stond niks op papier en er moest veel geregeld worden.
- Mensen die bewust de rouwstoet (zichtbaar met vlaggen, linten, bloemen, etc) doorbraken, al toeterend. Om daarbij een middelvinger op te steken.
- Mensen die beledigt waren dat mijn moeder even weg was om mijn vader in de oven te schuiven, tijdens de condoleance.. Ze gingen toen wachten tot ze terug was terwijl er na een uur handjes schudden, nog 1500 mensen in de rij stonden om te condoleren.
- Mensen wilde weten of ik mijn speech zelf had geschreven.. want hij was zo goed.

- Ik ben 2x gefeliciteerd ipv gecondoleerd.

- En er werd geapplaudisseerd tijdens de uitvaart, na elke speech/muziekstuk als of het een musical was

donderdag 28 september 2017 om 15:24
Sterkte.attribuutje schreef: ↑28-09-2017 15:11Ik ga mijn mam vanmiddag uitstrooien, ik ben na het lezen van de eerste pagina maar gestopt...

donderdag 28 september 2017 om 15:27
Want iedereen die in de bible belt woont, is ook zwaar gereformeerd? Doe eens even chill jij. Die christenen moeten overigens niet zo zaniken, tenzij er mensen half bloot komen. Maar dat zegt TO nergens. En ja, ik kom zelf uit de bible belt. En nee, mijn familie is niet streng gereformeerd. Die zouden het heel raar vinden als vrienden van mij uit de stad in hun kerk kwamen aanzetten met lange rokken en hoedjes op.clemance schreef: ↑28-09-2017 14:25Zeker als je totaal niet weer waar je naar toe gaat, dan Google je dat toch even vantevoren. En als je dan 'gemeente xxx' in 'plek in biblebelt' ziet staan, dan Google je nog even verder, of bel je nog even en tadaa, gepast gekleed en geen enkeltje hel & verdoemenis. Het kan zo makkelijk zijn.
donderdag 28 september 2017 om 15:31
Sterkteattribuutje schreef: ↑28-09-2017 15:11Ik ga mijn mam vanmiddag uitstrooien, ik ben na het lezen van de eerste pagina maar gestopt...

Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.

donderdag 28 september 2017 om 15:34
Ach... sterkteattribuutje schreef: ↑28-09-2017 15:11Ik ga mijn mam vanmiddag uitstrooien, ik ben na het lezen van de eerste pagina maar gestopt...

donderdag 28 september 2017 om 15:37
De begrafenisondernemer zei ook toen hij me de catalogus met kisten liet zien, dat ik misschien niet te duur moest gaan aangezien het een crematie was. Mijn spontane reactie: maar die vorige goedkope is lelijk?
Ik snap het achteraf wel: ik zat daar als plots alleenstaande moeder met een pasgeboren kind, dus hij wilde me behoeden voor 'onnodig' veel kosten. Maar op dat moment snapte ik écht niet dat je goedkoop kon verkiezen boven een beetje een mooie kist. Al kreeg dan niemand die verder te zien, want er werd niet gegroet en in de kerk was het al een urne.
donderdag 28 september 2017 om 15:40
Dank je wel, lief van je!
Het blijft moeilijk.
Toen mijn zus haar kist door ons door het gangpad naar buiten werd gedragen ging ook iedereen (ruim 400 man) staan en klappen. Ik vond dat prachtig en een teken van groot respect voor haar.Fluithaas schreef: ↑28-09-2017 12:18Gelukkig alleen maar een paar 'milde ongepastheden' meegemaakt.
Dat applaudisseren vind ik echt afschuwelijk. Laatst op de uitvaart van een nog jonge vrouw meegemaakt dat een van de aanwezigen voor de kist begon te klappen. Gelukkig nam niemand het over en hield de klapster er snel weer mee op.
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Sterkte attribuutje...
T meest vervelende van de crematie van mijn moeder vond ik een kennis die luidkeels stond te verkondigen dat hij 'ooit nog wat had gehad' met mijn moeder. Hoop echt dat mn vader dat toen niet gehoord heeft. Type kneus eersteklas, ze had m 25 jaar niet gesproken(hij had wel een keer gemaild dat hij gescheiden was, en hoe het met haar ging... Creep). Nog steeds blij dat dat mn vader niet is geworden.
T meest vervelende van de crematie van mijn moeder vond ik een kennis die luidkeels stond te verkondigen dat hij 'ooit nog wat had gehad' met mijn moeder. Hoop echt dat mn vader dat toen niet gehoord heeft. Type kneus eersteklas, ze had m 25 jaar niet gesproken(hij had wel een keer gemaild dat hij gescheiden was, en hoe het met haar ging... Creep). Nog steeds blij dat dat mn vader niet is geworden.
Een van de vreselijkste dingen vond ik dat bij mijn oom die heel veel vrienden en kennissen had er maar heel weinig op de begravenis waren, en dat er niemand wat zei. Dat de uitvaartonderneemster vroeg of iemand iets wilde zeggen en dat niemand opstond. Inclusief mijzelf. Ik durfde niet, had niks voorbereid. Heel erg spijt van.

donderdag 28 september 2017 om 15:42
Waarom had jij dan niet geholpen of ingegrepen?Marquise schreef: ↑28-09-2017 15:14Familielid dat haar eigen smaak nogal als leidraad had gebruikt voor de crematie van oma. Beetje jammer wel dat ze uitgerekend een nummer had uitgekozen van een zanger waar oma een hekel aan had en wat ook iedereen wist. Rare ervaring om het ene moment vol met emotie te zitten en het andere moment je je afvraagt wat dit te betekenen heeft. Zo waren er nog wel andere zaken waarvan we wisten dat oma dat niet wilde en die alsnog gedaan waren.
Ik heb er later maar één op oma gedronken en zo afscheid genomen.

donderdag 28 september 2017 om 15:51
herfstappeltaart schreef: ↑28-09-2017 15:09Als je een topic opent over uitvaarten kun je vantevoren weten dat er verschillende opvattingen langs gaan komen over de invulling hiervan. Dus dat je daar nu over klaagt snap ik niet.
Ja klopt maar om nou bij elkaar een pagina vol te pennen over een zijspoor vind ik een reden om een eigen topic te gaan openen.

donderdag 28 september 2017 om 15:53
attribuutje schreef: ↑28-09-2017 15:11Ik ga mijn mam vanmiddag uitstrooien, ik ben na het lezen van de eerste pagina maar gestopt...

donderdag 28 september 2017 om 15:56
hetmaggeennaamhebben schreef: ↑28-09-2017 15:21Bij het condoleren, na de uitvaart van mijn moeder die vrij plotseling (en kort na mijn vader) overleed, vroeg een vage kennis van mijn ouders aan mijn broer en mij of we al wisten wat we met het vakantiehuis van onze ouders zouden doen. Hij had er wel interesse in..![]()

Die was ik vergeten.. een kennis van mijn vader had wel interesse in stukken van zijn hobby. Dat melde die man ook tussen-neus-en-lippen bij de condoleance.
Dat het een kennis is blijkt ook wel dat die stukken nu in mijn werkplaats staan want mijn vaders hobby is mijn werk. Dat had een vriend geweten.

donderdag 28 september 2017 om 16:02
Had je je maar in moeten lezen en kleden als een orthodoxe heb ik hier net geleerd

donderdag 28 september 2017 om 16:03
Wat een gapertredbulletje schreef: ↑28-09-2017 11:40Ik werd ook regelmatig gefeliciteerd, dit overigens omdat ik jarig was tussen het overlijden en de begrafenis in. Kon het niet echt waarderen.
En de ultradomheid van 'n nachtzuster heb ik wel om moeten lachen, omdat het gewoon zoooooo dom was. Mijn vader was onder paliatieve sedatie en zij kwam 's nachts de dosis verhogen. M'n moeder zat ondertussen adresetiketten te schrijven. Zei ze 'oh wat handig, voor de kerstkaarten??'

donderdag 28 september 2017 om 16:03
hetmaggeennaamhebben schreef: ↑28-09-2017 15:21Bij het condoleren, na de uitvaart van mijn moeder die vrij plotseling (en kort na mijn vader) overleed, vroeg een vage kennis van mijn ouders aan mijn broer en mij of we al wisten wat we met het vakantiehuis van onze ouders zouden doen. Hij had er wel interesse in..![]()
Zo onbeschaamd, ongelooflijk

donderdag 28 september 2017 om 16:17
Haperende muziek of muziek die ineens helemaal stopt
Super kerkelijke begrafenis zonder terugblik op het leven van de overledene. Zou mijn stijl niet zijn
En dan nog eentje waar we hard om moesten lachen (zal ook de spanning zijn geweest): man van 90-jarige vrouw is overleden. Tiener komt na de koffie en cake met lood in de schoenen dag zeggen tegen de weduwe en zegt enigszins onhandig: 'tot de volgende keer' waarop de 90-jarige zegt: 'ja dan ben ik aan de beurt'
Arme meid...
Super kerkelijke begrafenis zonder terugblik op het leven van de overledene. Zou mijn stijl niet zijn
En dan nog eentje waar we hard om moesten lachen (zal ook de spanning zijn geweest): man van 90-jarige vrouw is overleden. Tiener komt na de koffie en cake met lood in de schoenen dag zeggen tegen de weduwe en zegt enigszins onhandig: 'tot de volgende keer' waarop de 90-jarige zegt: 'ja dan ben ik aan de beurt'

kiwi2017 wijzigde dit bericht op 28-09-2017 16:23
1.32% gewijzigd

donderdag 28 september 2017 om 16:19
Broertje van vriendin was met zijn kinderfietsje onverwacht de weg overgestoken
en daarbij aangereden door een auto.
Broertje overleed.
Bij de begrafenis van het jongetje kwam die automobilist
zo ongeveer over het kistje hangen
om de papieren voor de verzekering in te vullen.
Hoe respectloos kun je zijn.
Broertje overleed.
donderdag 28 september 2017 om 16:23
Cailin_ schreef: ↑28-09-2017 16:19Broertje van vriendin was met zijn kinderfietsje onverwacht de weg overgestoken
Broertje overleed.

"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
donderdag 28 september 2017 om 16:29
1 van de ergst uitvaarten waar ik geweest ben was van mijn oom.
Het begon al met dat er in de toespraak alle naaste levende familie werd genoemd die aanwezig was (vrouw en kinderen). Oma, ooms moeder leefde ook nog en zat midden in het gangpad en werd niet genoemd.
Bij het graf werden duiven vrij gelaten en werd er een cd met vogelgeluiden op gezet (hoog roekoe gehalte) en vervolgens ging 1 van de duiven op iemands hoofd zitten poepen. Je kon mij en mijn zus wel opvegen. We lagen helemaal dubbel.
Toen mijn zusje mijn vader ging condoleren escaleerde dat in een ruzie (vader heeft geen contact met zijn meeste kinderen).
Laatst was oom van man overleden. Hij was kluizenaar en hield niet echt van mensen. Schoonouders moesten de uitvaart maar regelen en familie wou zich er niet mee bemoeien. Wij gingen oom vanuit huis naar uitvaart begeleiden en toen we daar aankwamen wou niemand de kist naar binnen dragen. Er werd niks tijdens de uitvaart gezegt en er werd alleen maar koffie gedronken. Toen we weg gingen zei 1 van de familieleden(die niet wou helpen met de uitvaart regelen) nou dan moeten we morgen maar naar Het huis om te verdelen he? Het was 1 van de raarste uitvaarten waar ik ben geweest.
Het begon al met dat er in de toespraak alle naaste levende familie werd genoemd die aanwezig was (vrouw en kinderen). Oma, ooms moeder leefde ook nog en zat midden in het gangpad en werd niet genoemd.
Bij het graf werden duiven vrij gelaten en werd er een cd met vogelgeluiden op gezet (hoog roekoe gehalte) en vervolgens ging 1 van de duiven op iemands hoofd zitten poepen. Je kon mij en mijn zus wel opvegen. We lagen helemaal dubbel.
Toen mijn zusje mijn vader ging condoleren escaleerde dat in een ruzie (vader heeft geen contact met zijn meeste kinderen).
Laatst was oom van man overleden. Hij was kluizenaar en hield niet echt van mensen. Schoonouders moesten de uitvaart maar regelen en familie wou zich er niet mee bemoeien. Wij gingen oom vanuit huis naar uitvaart begeleiden en toen we daar aankwamen wou niemand de kist naar binnen dragen. Er werd niks tijdens de uitvaart gezegt en er werd alleen maar koffie gedronken. Toen we weg gingen zei 1 van de familieleden(die niet wou helpen met de uitvaart regelen) nou dan moeten we morgen maar naar Het huis om te verdelen he? Het was 1 van de raarste uitvaarten waar ik ben geweest.
anoniem_244459 wijzigde dit bericht op 28-09-2017 20:05
Reden: Typefout
Reden: Typefout
0.08% gewijzigd

donderdag 28 september 2017 om 16:40
Mijn vader was aanwezig bij de begrafenis van mijnheer X.
Zegt de begrafenis ondernemer : Wij zijn hier bijeen om afscheid te nemen van mijnheer Y.....
Een familielid van mij was overleden en een collega van mij presteerde het om te zeggen : "Had ze een goede koelkast, die wil ik dan best overnemen, want die van mij is kapot". (En dat zei ze een dag na het overlijden of zoiets. Nou, alles wat er gebeurde, maar die koelkast is niet naar die collega gegaan....)
Zegt de begrafenis ondernemer : Wij zijn hier bijeen om afscheid te nemen van mijnheer Y.....
Een familielid van mij was overleden en een collega van mij presteerde het om te zeggen : "Had ze een goede koelkast, die wil ik dan best overnemen, want die van mij is kapot". (En dat zei ze een dag na het overlijden of zoiets. Nou, alles wat er gebeurde, maar die koelkast is niet naar die collega gegaan....)
donderdag 28 september 2017 om 16:41
Moet het wel in de vaste kerk van de overledene zijn. Mijn ouders zijn ooit eens naar een uitvaart geweest in de hervormde dorpskerk van het dorp waar de overledene woonde, maar die waren ook zo streng in de leer (zwarte kousen). Ze gingen altijd ergens anders naar de kerk. En dus geen biblebelt maar Noord-Drenthe.clemance schreef: ↑28-09-2017 14:25Zeker als je totaal niet weer waar je naar toe gaat, dan Google je dat toch even vantevoren. En als je dan 'gemeente xxx' in 'plek in biblebelt' ziet staan, dan Google je nog even verder, of bel je nog even en tadaa, gepast gekleed en geen enkeltje hel & verdoemenis. Het kan zo makkelijk zijn.
donderdag 28 september 2017 om 16:44
Vorig jaar op de uitvaart van mijn vriendin haar moeder.
Zij helemaal in tranen want al maanden tijdens het ziektebed van haar moeder voor haar gezorgt. Zorgt nu nog steeds voor haar vader want ook ziek. Kan dus niets zeggen door alle emoties.
Haar broer doet het praatje, bedankt de verpleegsters van het verzorgingstehuis, de dominee, de zus van moeder, de artsen, zijn vader maar noemt mijn vriendin niet. Geen bedankje, geen goed dat je er voor onze ouders bent. Niets!
Zij helemaal in tranen want al maanden tijdens het ziektebed van haar moeder voor haar gezorgt. Zorgt nu nog steeds voor haar vader want ook ziek. Kan dus niets zeggen door alle emoties.
Haar broer doet het praatje, bedankt de verpleegsters van het verzorgingstehuis, de dominee, de zus van moeder, de artsen, zijn vader maar noemt mijn vriendin niet. Geen bedankje, geen goed dat je er voor onze ouders bent. Niets!

donderdag 28 september 2017 om 16:45
Vorig jaar crematie van mijn 'stief'oma gehad. Geweldig lief mens met een groot gevoel voor humor. Maar haar kinderen.. Werkelijk waar, ik heb nog nooit zo'n ongelukkige crematie meegemaakt. Ze heeft 6 kinderen waarvan 1 dochter met mijn vader is getrouwd.
Echter is er al jaren onenigheid in die familie.. Er zijn een paar (klein)kinderen met wat alcoholproblemen en een kort lontje, waardoor de sfeer nogal ongemakkelijk was.
In totaal waren er iets van 60 mensen. De familie was best groot inclusief aanhang, de 'overige' mensen waren er een stuk of 10, waaronder ik.
Voortdurend werden er vuile blikken over en weer geslingerd, ik voelde me steeds ongemakkelijker worden. Mijn stiefmoeder werd het even teveel, die trok zich emotioneel even terug, waardoor er gelijk een opmerking werd gemaakt door haar broer: "Daar gaat ze hoor, de jankerd" oke dan..
Anyway, verder bleef het vrij rustig maar tijdens de koffietafel kwam er een knallende ruzie tussen 2 broers, die elkaar nog net niet in de haren vlogen. Ik dacht alleen maar: ik ben blij dat ze dit niet hoeft mee te maken.. ze zou zich echt schamen..
Heftige verhalen allemaal, die ik hier lees.. Waar sommige mensen toe in staat kunnen zijn, ongelooflijk.
Echter is er al jaren onenigheid in die familie.. Er zijn een paar (klein)kinderen met wat alcoholproblemen en een kort lontje, waardoor de sfeer nogal ongemakkelijk was.
In totaal waren er iets van 60 mensen. De familie was best groot inclusief aanhang, de 'overige' mensen waren er een stuk of 10, waaronder ik.
Voortdurend werden er vuile blikken over en weer geslingerd, ik voelde me steeds ongemakkelijker worden. Mijn stiefmoeder werd het even teveel, die trok zich emotioneel even terug, waardoor er gelijk een opmerking werd gemaakt door haar broer: "Daar gaat ze hoor, de jankerd" oke dan..
Anyway, verder bleef het vrij rustig maar tijdens de koffietafel kwam er een knallende ruzie tussen 2 broers, die elkaar nog net niet in de haren vlogen. Ik dacht alleen maar: ik ben blij dat ze dit niet hoeft mee te maken.. ze zou zich echt schamen..
Heftige verhalen allemaal, die ik hier lees.. Waar sommige mensen toe in staat kunnen zijn, ongelooflijk.