AIVD kerstpuzzel 2017

01-12-2017 22:40 667 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hij komt er weer aan. Op 12 december wordt hij gepubliceerd, maar de AIVD heeft alvast een teaser op twitter geplaatst waarover we onze mooie hoofdjes kunnen breken.

Het schijnt trouwens dat hij dit jaar moeilijker wordt.

https://www.aivd.nl/onderwerpen/informa ... uzzel-2017

En balletjes op twitter

https://twitter.com/aivd

Afbeelding

Allen succes ermee 8-) :sherlock:
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Ik zie nu dat bij 21 er 3 punten staan, maar het lijkt me zo voor de hand van wie het is.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

kopjekoffie70 schreef:
21-12-2017 22:54
Ik zie nu dat bij 21 er 3 punten staan, maar het lijkt me zo voor de hand van wie het is.
Maar die is het natuurlijk niet 8-)
bolletje80 schreef:
21-12-2017 22:28
Ja, die heb ik opgelost. Er staat een hint in de vraag. Dus voorlopig geef ik nog even geen andere :)
Ik denk dat ik hem weet.
Weet iemand hoe galgje werkt? Bestaat het galgje hier uit 11 stukjes?
PrinsesAnna schreef:
22-12-2017 10:02
Weet iemand hoe galgje werkt? Bestaat het galgje hier uit 11 stukjes?
Er zijn 11 stukjes inderdaad, maar meestal hang je bij 10 fouten. De wiki over galgje (NL!) is goed om even te raadplegen.
Hey hey hey, here I go now, here I go into new days.
oldgramma schreef:
22-12-2017 11:16
Er zijn 11 stukjes inderdaad, maar meestal hang je bij 10 fouten. De wiki over galgje (NL!) is goed om even te raadplegen.
In het aivd geval hang je dus bij 11 fouten.
Huh? Bij de AIVD hang je dus na 10 fouten volgens CD5 en DE4.
Ik word gek. Het grondvlakje zou er ook al kunnen liggen voordat een letter gezegd is.
PrinsesAnna schreef:
22-12-2017 11:55
Ik word gek. Het grondvlakje zou er ook al kunnen liggen voordat een letter gezegd is.
Dat is ook mijn conclusie!
AlexjeII schreef:
22-12-2017 12:37
Dat is ook mijn conclusie!
zover was ik ook. Anders kwam ik sowieso niet uit
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Man heeft puzzel uit de hoek gevist en meegenomen naar het ziekenhuis. "Hebben we gezellig wat te doen tijdens je chemo" :O
Probeer ik ineens toch weer een sudoku op te lossen. :'(
Soms is mijn man niet leuk.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
:hug: wat een sadist
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
AnnA_C schreef:
22-12-2017 12:50
Man heeft puzzel uit de hoek gevist en meegenomen naar het ziekenhuis. "Hebben we gezellig wat te doen tijdens je chemo" :O
Probeer ik ineens toch weer een sudoku op te lossen. :'(
Soms is mijn man niet leuk.
Sterkte Anna!
Leuk om te zien dat hier zoveel gepuzzeld wordt. Vorig jaar had ik maar een paar punten en durfde ik het niet eens in te sturen.

Dit jaar een nieuwe poging, maar na vandaag flink wat uren puzzelen heb ik nog steeds maar 3 punten. Heb alleen vraag 12 opgelost.
Nu maar even stoppen voordat het echt begint te frustreren.
Vormen de kleine driehoekjes met de punt omlaag één regel met de kleine driehoekjes met de punt omhoog of zijn dit twee aparte regels?
kopjekoffie70 schreef:
21-12-2017 22:54
Dat vind ik ook, erg veel punten. Of er moet nog meer achter zitten. Ik denk namelijk dat ik het antwoord ook heb en het komt overeen met de tip in de vraag.
Misschien moeten we de afbeelding ook decoderen.

BigShoe schreef:
22-12-2017 16:29
Dat vind ik ook, erg veel punten. Of er moet nog meer achter zitten. Ik denk namelijk dat ik het antwoord ook heb en het komt overeen met de tip in de vraag.
Ik ben nu heel benieuwd of je hetzelfde hebt gevonden als ik :P
Ik weet ook niet of ik het drie punten waard vond, want ik vond hem makkelijker dan veel van die "wie?" of "wat?" eenpuntsvragen die ik nog niet heb. Dus ik klaag niet met deze drie extra punten, hahaha :muziek:
want verder heb ik nog een heel stuk minder gescoord dan vorig jaar :|
Ligt er ook wel aan hoe je het opgelost hebt: als het ging van "Oh dat lijkt veel op het werk van ..., dus zal het ... wel zijn, of heb je bijv. een Bacon Cipher toegepast.

kopjekoffie70 schreef:
22-12-2017 18:26
Ligt er ook wel aan hoe je het opgelost hebt: als het ging van "Oh dat lijkt veel op het werk van ..., dus zal het ... wel zijn, of heb je bijv. een Bacon Cipher toegepast.
Het was wel echt een kwestie van decoderen inderdaad.
Met de puzzel ben ik voor mijn gevoel redelijk op weg. Maar 3a heb ik echt geen clue. Iemand een idee waarin ik paren moet zoeken? Personen? Dingen? Meesterwerken? Kan zoveel zijn.. een kleine hint zou ik zeer waarderen.
Nog ter aanvulling op mijn vorige post: Ik ben nieuw op dit forum, heb tot nu toe alleen gepuzzeld en heb al redelijk veel punten. Iemand interesse om samen te puzzelen?
Hebben anderen ook het idee dat de puzzel dit jaar niet per se moeilijker is geworden, maar vooral veel meer?
HelicalGnome schreef:
23-12-2017 10:26
Hebben anderen ook het idee dat de puzzel dit jaar niet per se moeilijker is geworden, maar vooral veel meer?
Het is zeker meer, maar ik vind er erg weinig hints in staan. Als de vraag "wie“ of “wat" is, zie ik daar geen hint in. Dan zie je het wel of niet.
Ja dat is zo. Vorig jaar waren er meer hints verborgen in de opdrachten. Aan de andere kant heb ik nu wel al meer punten dan vorig jaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven