Autorijden met schade.

05-05-2011 21:39 14 berichten
Hoe zit dat nou als jij tegen een ander oprijdt tegen de bumper en schade veroorzaakt aan je voorganger?

Ben jij dan de schuldige in kwestie ook al remde je voorganger onverwachts en plotseling?

Dat is toch uitlokking van een ongeluk?
Alle reacties Link kopieren
Wat dacht je van afstand bewaren? D'r kan ook plotseling iemand (kind) oversteken, en dan moet je ook op tijd kunnen remmen....
Gewoon schuldig, moet je maar afstand houden :-)
Ik wil ook een motto
Nee, dat is geen uitlokking van een ongeluk. Onvoldoende afstand houden daarentegen, is wél een bewust risico nemen.
Degene die achterop knalt is altijd schuldig.

Je moet gewoon voldoende afstand bewaren zodat je kunt anticiperen als je voorganger 'n noodstop maakt.
Uitlokking?

Waarom vind je het uitlokking van een ongeluk?
Uitlokking van een ongeluk? Gezonde mensen doen zoiets niet hoor. Afstand houden is het sleutelwoord.
uitlokking ongeluk, dan is het geen ongeluk meer he... dan is het opzet.

Maar goed, in het verkeer ben je over het algemeen de Sjaak als je achterop knalt. Je moet zoveel afstand houden als nodig is en dat is bij gladheid bijv. veeeeel meer dan op een normale zomerse dag.
De basis is dat je gewoon voldoende afstand moet bewaren dus ben je gewoon fout.

Wel is het zo dat als iemand zonder enige reden ineens heel hard remt hij / zij deels verantwoordelijk gehouden kan worden vanwege gevaarzetting. Als ik met 120 op de snelweg zonder enige reden heel hard rem en ga stil staan kan ik daar voor aangehouden worden. Maar dan nog moet degene achter mij voldoende afstand houden om ook op tijd tot stilstand te kunnen komen.
Zelfs als je voor een stoplicht stilstaat en er knalt bij jou een auto achterop en jij raakt de auto voor jou op zn kont, ben je aansprakelijk voor de schade van de auto voor je.

Daarom altijd afstand houden!

Maar vertel eens, wat is er gebeurt?
Ik vraag me dezelfde vraag wel eens af, maar dan bij een file of bij wachtende auto's bij verkeerslichten. Zo'n kettingbotsing.

Is dan de auto die er tegenaan knalde verantwoordelijk voor de schade aan alle auto's die in die kettingbotsing betrokken zijn?

Ik heb wel eens gelezen dat dat per situatie bekeken wordt. Maar dan vraag ik me af waarom de ene situatie wel en de andere niet.
Degene die achterop rijdt is altijd fout. Je moet altijd voldoende afstand bewaren om te kunnen stoppen als je voorganger een noodstop maakt. Als je dat niet eens weet ben jij mijns inziens niet bekwaam om te autorijden.
Mijn rijleraar vertelde me dat je als bestuurder altijd zelf verantwoordelijk bent voor het stoppen van je voertuig. Dus als jij op je voorganger knalt, ben jij fout, en niet je voorganger, al remde die voor een overstekende peuter die uit het niets opdook.

oeps. Dat klinkt lulliger dan ik het bedoelde. Wat ik maar wil zeggen: als je voorganger iets pas te laat ziet om nog netjes te remmen en het daarom heel plots doet, dan ben jij verantwoordelijk voor het op tijd stoppen voor jouw voertuig. En niet degene in de auto voor je.
quote:Oestra schreef op 05 mei 2011 @ 22:24:

Ik vraag me dezelfde vraag wel eens af, maar dan bij een file of bij wachtende auto's bij verkeerslichten. Zo'n kettingbotsing.

Is dan de auto die er tegenaan knalde verantwoordelijk voor de schade aan alle auto's die in die kettingbotsing betrokken zijn?

Ik heb wel eens gelezen dat dat per situatie bekeken wordt. Maar dan vraag ik me af waarom de ene situatie wel en de andere niet.Dat word een kwestie van allemaal op elkaar verhalen, want iedereen kan bij de auto achter hem claimen. Behalve de laatste natuurlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven