Bar Too Much * 178 *
dinsdag 15 september 2009 om 20:18
Jeetje Mir hier was het ook het ingrijpendste dat ik ooit heb gedaan voor Zoon (hoewel, misschien was de bevalling iets ingrijpender ) Ik weet niet of je na vandaag twijfelt of het wel een goede plek is voor hem, of dat je een kutgevoel hebt omdat het nu ineens heel dichtbij komt. Maar ik weet wel hoe ik me voelde toen we overwogen Zoon op te laten nemen. Daar was moed voor nodig. En nog een portie moed om dat door te zetten. Gelukkig bleek in ons geval al snel dat het de juiste beslissing was.
dinsdag 15 september 2009 om 20:30
Yet, ik twijfel vooral of het wel de goede plek is voor zoon. Ik heb het gesprek ervaren als een soort kruisverhoor. Waarom opname en geen ambulante thuisbegeleiding? Waarom überhaupt een hulpvraag, zo ernstig klonk het toch allemaal niet. Dat het mij niet lukt om zoon een beetje zelfstandig te krijgen en wat ik dan wel doe, ontlokte de psych de opmerking dat het toch wel klonk alsof zoon de baas was in huis en ik weinig in te brengen heb. Het feit dat we vanochtend lekker rustig aan konden doen omdat jongste vrij was en we dus niet hoefden te haasten ontlokte de opmerking dat jongste blijkbaar ons dagritme bepaalt.
Ik heb het ervaren als één grote aaneenschakeling van commentaar op mijn functioneren als moeder.
En zoon wil die opame alleen maar om es een poosje bij mij weg te zijn, maar behandeling heeft ie niet nodig, vindt ie zelf. Halverwege overwogen ze serieus om die opname af te blazen, omdat zoon niet behandeld wil worden en het volgens hun allemaal wel thuis opgelost kon worden.
Zo warm-badderig als de gesprekken hier op de polikliniek voelen, zo koude-doucherig voelde het daar.
Ik heb het ervaren als één grote aaneenschakeling van commentaar op mijn functioneren als moeder.
En zoon wil die opame alleen maar om es een poosje bij mij weg te zijn, maar behandeling heeft ie niet nodig, vindt ie zelf. Halverwege overwogen ze serieus om die opname af te blazen, omdat zoon niet behandeld wil worden en het volgens hun allemaal wel thuis opgelost kon worden.
Zo warm-badderig als de gesprekken hier op de polikliniek voelen, zo koude-doucherig voelde het daar.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 15 september 2009 om 20:35
Zoon beweerde op een gegeven moment zelfs dat ie eigenlijk alleen maar naar school wil. Ik flikkerde zowat van mijn stoel.
En ik voel me nu vooral weer een verschrikkelijk mislukte moeder die haar kinderen gewoon niet aankan.
En ik voel me nu vooral weer een verschrikkelijk mislukte moeder die haar kinderen gewoon niet aankan.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 15 september 2009 om 20:42
Zo'n soort gesprek hebben we hier ook gehad. Ze willen natuurlijk niet overgaan tot opname als er minder drastische methodes zijn om de boel weer op de rails te krijgen. In ons geval waren we door die makkelijkere alternatieven heen en begon het er sterk op te lijken dat het toch om een hersenbeschadiging ging. De hulpverleners die we thuis over de vloer hadden, waren het er bovendien over eens dat het niet aan ons lag. Die wisten gewoon niet meer wat ze ermee moesten.
dinsdag 15 september 2009 om 20:46
quote:yette schreef op 15 september 2009 @ 20:42:
Zo'n soort gesprek hebben we hier ook gehad. Ze willen natuurlijk niet overgaan tot opname als er minder drastische methodes zijn om de boel weer op de rails te krijgen. In ons geval waren we door die makkelijkere alternatieven heen en begon het er sterk op te lijken dat het toch om een hersenbeschadiging ging. De hulpverleners die we thuis over de vloer hadden, waren het er bovendien over eens dat het niet aan ons lag. Die wisten gewoon niet meer wat ze ermee moesten.Onze huidige hulpverleners zijn er ook van overtuigd dat het niet aan mij ligt, maar het lijkt erop dat deze het weer opnieuw willen ontdekken. En eerlijk gezegd word ik daar erg boos van. Ik snap best wel dat ze niet onnodig tot opname willen overgaan, maar het is verdorie binnen één en dezelfde instelling. Verwijzing naar de kliniek door een psych van de polikliniek. Voordat die verwijzing er kwam hebben ze op de polikliniek uitgebreid overlegd over de diverse mogelijkheden en kwamen ze tot de conclusie dat opname zeer aangewezen was.
Zo'n soort gesprek hebben we hier ook gehad. Ze willen natuurlijk niet overgaan tot opname als er minder drastische methodes zijn om de boel weer op de rails te krijgen. In ons geval waren we door die makkelijkere alternatieven heen en begon het er sterk op te lijken dat het toch om een hersenbeschadiging ging. De hulpverleners die we thuis over de vloer hadden, waren het er bovendien over eens dat het niet aan ons lag. Die wisten gewoon niet meer wat ze ermee moesten.Onze huidige hulpverleners zijn er ook van overtuigd dat het niet aan mij ligt, maar het lijkt erop dat deze het weer opnieuw willen ontdekken. En eerlijk gezegd word ik daar erg boos van. Ik snap best wel dat ze niet onnodig tot opname willen overgaan, maar het is verdorie binnen één en dezelfde instelling. Verwijzing naar de kliniek door een psych van de polikliniek. Voordat die verwijzing er kwam hebben ze op de polikliniek uitgebreid overlegd over de diverse mogelijkheden en kwamen ze tot de conclusie dat opname zeer aangewezen was.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 15 september 2009 om 20:53
quote:yette schreef op 15 september 2009 @ 20:47:
Natuurlijk ben je geen mislukte moeder. Je zoekt naar oplossingen, meer kunnen ze niet van je verwachten!
Maar is er nou eigenlijk al iets besloten?
Besloten is dat hij opgenomen wordt. Eerst 3 maanden observatie en evt verder onderzoek. Daarna kijken ze of er behandeling mogelijk is, bij hun of elders.
Heb alleen het gevoel dat ik nog niet besloten heb.
Natuurlijk ben je geen mislukte moeder. Je zoekt naar oplossingen, meer kunnen ze niet van je verwachten!
Maar is er nou eigenlijk al iets besloten?
Besloten is dat hij opgenomen wordt. Eerst 3 maanden observatie en evt verder onderzoek. Daarna kijken ze of er behandeling mogelijk is, bij hun of elders.
Heb alleen het gevoel dat ik nog niet besloten heb.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 15 september 2009 om 21:33
Inderdaad. Kinderen groeien zó verschrikkelijk snel, hoe eerder er hulp komt, hoe beter.
En natuurlijk is opname het laatste wat je wilt. Maar hij komt ervoor in aanmerking, dus lijkt mij dat je er goed aan doet om het te proberen. Hoe moeilijk dat ook is.
Bovendien, als je geen vooruitgang ziet, kan je altijd nog besluiten het anders te doen.
En natuurlijk is opname het laatste wat je wilt. Maar hij komt ervoor in aanmerking, dus lijkt mij dat je er goed aan doet om het te proberen. Hoe moeilijk dat ook is.
Bovendien, als je geen vooruitgang ziet, kan je altijd nog besluiten het anders te doen.
dinsdag 15 september 2009 om 22:22
Lieve Mir, wel doen hoor.
Natuurlijk is het moeilijk om dingen te horen, die je niet wilt horen en die volgens jou niet kloppen.....
Maar heb je zelf hier al niet meerdere malen aangegeven, hoe anders of het is, als je met jongste alleen op stap bent of een dagje alleen thuis bent?
Het zal voor jouw gevoel niet zijn, dat oudste de baas in huis is,
maar is het gedrag van oudste niet heel erg sfeer-bepalend in huis? Dat heb je hier wel eens te kennen gegeven. Voor alle partijen is het toch juist goed, dat dit doorbroken wordt?
En oudste geeft zelf al aan, dat hij ook wel een poosje thuis weg wil, onbewust laat hij hier mee merken, dat de situatie, zoals het nu is, voor hem ook heel onbevredigend is.
Denk je niet, dat het toch misschien wel een win,win-situatie is, ook als na een poosje blijkt, dat hij daar niet op zijn plaats is, dan zal hij alsnog doorhebben, dat het toch wel heel fijn is bij moeder thuis.........
Natuurlijk is het moeilijk om dingen te horen, die je niet wilt horen en die volgens jou niet kloppen.....
Maar heb je zelf hier al niet meerdere malen aangegeven, hoe anders of het is, als je met jongste alleen op stap bent of een dagje alleen thuis bent?
Het zal voor jouw gevoel niet zijn, dat oudste de baas in huis is,
maar is het gedrag van oudste niet heel erg sfeer-bepalend in huis? Dat heb je hier wel eens te kennen gegeven. Voor alle partijen is het toch juist goed, dat dit doorbroken wordt?
En oudste geeft zelf al aan, dat hij ook wel een poosje thuis weg wil, onbewust laat hij hier mee merken, dat de situatie, zoals het nu is, voor hem ook heel onbevredigend is.
Denk je niet, dat het toch misschien wel een win,win-situatie is, ook als na een poosje blijkt, dat hij daar niet op zijn plaats is, dan zal hij alsnog doorhebben, dat het toch wel heel fijn is bij moeder thuis.........
woensdag 16 september 2009 om 01:45
En ja, Bluesy kwam nog f om het hoekie kijken.
En las dat Solomio het niet zo lekker heeft.
Miessie, zoals de anderen al zeggen: DOEN!
Je bent daardoor geen ontaarde moeder!
Je bent misschien wel de beste moeder die de kinderen zich hadden kunnen wensen! Je kind nu al moeten loslaten is niet makkeiljk, maar misschien voor alle partijen wèl het beste!
En dat die gozer het wile even opnieuw wil uitvinden maakt jou als moeder niets minder waard!!!!! Kijk nu even naar wat het BESTE is voor je kind, hoe moeilijk dat ook is......
Dikke knuffel voor jou, meid wat heb ik het met je te doen!
Heel veel wijsheid en sterkte in deze situatie!
En las dat Solomio het niet zo lekker heeft.
Miessie, zoals de anderen al zeggen: DOEN!
Je bent daardoor geen ontaarde moeder!
Je bent misschien wel de beste moeder die de kinderen zich hadden kunnen wensen! Je kind nu al moeten loslaten is niet makkeiljk, maar misschien voor alle partijen wèl het beste!
En dat die gozer het wile even opnieuw wil uitvinden maakt jou als moeder niets minder waard!!!!! Kijk nu even naar wat het BESTE is voor je kind, hoe moeilijk dat ook is......
Dikke knuffel voor jou, meid wat heb ik het met je te doen!
Heel veel wijsheid en sterkte in deze situatie!
woensdag 16 september 2009 om 07:42
Goedemorgen.
Dank jullie wel voor jullie lieve woorden.
Eén ding moet me nog wel van het hart: het loslaten is op zich niet het probleem, wel het vertrouwen dat die plek de goede plek is. Ter vergelijking: toen jongste werd opgenomen op de dagbehandeling was dat ook een hele stap, maar de voorbereidende gesprekken bevestigden dat we allemaal hetzelfde wilden en dat geeft vertrouwen. In dit geval heb ik dat vertrouwen (nog) helemaal niet.
En ja Wies, zoon is wel erg sfeerbepalend, maar dat is toch echt wat anders dan dat ie de baas in huis is.
Dank jullie wel voor jullie lieve woorden.
Eén ding moet me nog wel van het hart: het loslaten is op zich niet het probleem, wel het vertrouwen dat die plek de goede plek is. Ter vergelijking: toen jongste werd opgenomen op de dagbehandeling was dat ook een hele stap, maar de voorbereidende gesprekken bevestigden dat we allemaal hetzelfde wilden en dat geeft vertrouwen. In dit geval heb ik dat vertrouwen (nog) helemaal niet.
En ja Wies, zoon is wel erg sfeerbepalend, maar dat is toch echt wat anders dan dat ie de baas in huis is.
David Dunning
David Dunning
woensdag 16 september 2009 om 09:06
Mir, ik had die opmerking over dat hij de baas zou zijn ook iets anders geïnterpreteerd als jij. Het wil toch niet meteen zeggen dat de psych jouw opvoedkundige kwaliteiten in twijfel trekt? Volgens mij bedoelde hij/zij dat je zoon de boel thuis opzettelijk manipuleert.
Ik ga iets doen met hulpverleners en nieuwe docenten en zo.
Doeg!
Ik ga iets doen met hulpverleners en nieuwe docenten en zo.
Doeg!
woensdag 16 september 2009 om 09:35
Yet, ik weet wel dat ik HSP ben op dat gebied, dus het kan best anders bedoeld zijn dat ik het heb opgevat. En ik ben de laatste jaren natuurlijk niet verwend met mensen die echt bereid zijn om te proberen zich te verdiepen in oudste en onze interactie, behalve dan bij de polikliniek hier.
David Dunning
David Dunning
woensdag 16 september 2009 om 10:33
Goeie smorreguns!
Koffie. Ben niet helemaal wakker, zal na een lekkere kletterdouche wel komen, welke ik zo ga ondergaan.
Solomio, snap jouw gevoelens wel, denk ik. Het is een onderbuikgevoel dat je zegt dat het niet helemaal snor zit en dat moet je zgn. negeren. Verstand en emotie gaan nu ff tegen elkaar in. En HSP wat dat soort opmerkingen betreft zijn nstinkogisch, want jij bent tenslotte wel degene die dag en nacht met je kinderen optrekt en die ander trekt conclusies op asis van wat hem of haar wordt voor gehouden. Ik denk dan wel eens: Kom dan maar gezellig eens bij ons om het hoekie kijken om te zien hoe de vork in de steel zit, dan lul je wel anders.
Koffie. Ben niet helemaal wakker, zal na een lekkere kletterdouche wel komen, welke ik zo ga ondergaan.
Solomio, snap jouw gevoelens wel, denk ik. Het is een onderbuikgevoel dat je zegt dat het niet helemaal snor zit en dat moet je zgn. negeren. Verstand en emotie gaan nu ff tegen elkaar in. En HSP wat dat soort opmerkingen betreft zijn nstinkogisch, want jij bent tenslotte wel degene die dag en nacht met je kinderen optrekt en die ander trekt conclusies op asis van wat hem of haar wordt voor gehouden. Ik denk dan wel eens: Kom dan maar gezellig eens bij ons om het hoekie kijken om te zien hoe de vork in de steel zit, dan lul je wel anders.
woensdag 16 september 2009 om 11:27
quote:Bloesie schreef op 16 september 2009 @ 10:33:
Solomio, snap jouw gevoelens wel, denk ik. Het is een onderbuikgevoel dat je zegt dat het niet helemaal snor zit en dat moet je zgn. negeren.
Dat zeg je goed Blue. Onderbuikgevoel, dus lastig uit te leggen, en ik moet het negeren, ook lastig.
Ik ben inmiddels wel weer tot rust gekomen. Ik ga wel kijken wat de psych hier zegt en toch iig die eerste drie maanden maar door laten gaan.
Koffie.
Solomio, snap jouw gevoelens wel, denk ik. Het is een onderbuikgevoel dat je zegt dat het niet helemaal snor zit en dat moet je zgn. negeren.
Dat zeg je goed Blue. Onderbuikgevoel, dus lastig uit te leggen, en ik moet het negeren, ook lastig.
Ik ben inmiddels wel weer tot rust gekomen. Ik ga wel kijken wat de psych hier zegt en toch iig die eerste drie maanden maar door laten gaan.
Koffie.
David Dunning
David Dunning

woensdag 16 september 2009 om 11:50
Mir, het lijkt me heel moeilijk. In alles wat ik van je lees en hoor, lijkt het een hele goede mogelijkheid voor je zoon maar ook voor jou en je jongste wat lucht te krijgen. De hulpverlening die je de laatste jaren kreeg en een warm bad noemde heeft er in elk geval nog niet toe kunnen leiden dat je kind zich ok voelt en dat jullie elkaar niet in de weg zitten. Dus het feit dat je nu gaat kiezen voor een andere weg, vind ik heel dapper en laat juist zien dat je je een hele verantwoordelijke moeder voelt!
Juist een hele andere en nieuwe blik van andere en nieuwe hulpverleners zou toch ook een mogelijkheid tot oplossing kunnen zijn?
Koffie
Juist een hele andere en nieuwe blik van andere en nieuwe hulpverleners zou toch ook een mogelijkheid tot oplossing kunnen zijn?
Koffie
woensdag 16 september 2009 om 14:45
Lucht gaf het hier ook zeker. Pas toen Zoon opgenomen was, bleek in hoeverre ons doen en laten bepaald werd door zijn aanwezigheid. Zoons aanwezigheid brengt onveiligheid met zich mee. Tegenwoordig omdat hij dreigt, maar voor hij opgenomen werd, was hij bijzonder agressief. Ik heb in die tijd heel wat rake trappen geincasseert en zelfs wel eens een mes naar mijn hoofd gekregen. Je houdt er dus altijd rekening mee dat het mis kan gaan, ook in goede periodes. Risicovolle situaties ga je het liefst uit de weg. En dat betekent hier bijvoorbeeld dat ik 24 uur per dag weet wat hij doet, dat we de afgelopen 12 jaar nog maar vijf keer iets zijn gaan doen met z'n tweeën en dat we op feestjes altijd in de startblokken staan om halsoverkop te vertrekken als het mis dreigt te gaan. Maar da's niet omdat hij de baas is. Ik kan me niet voorstellen dat hij het zo wil. Hetgene dat bepaald hoe wij leven, is wat hem mankeert. En da's logisch. Het zou niet goed zijn als het anders was.

woensdag 16 september 2009 om 17:12

woensdag 16 september 2009 om 17:15
quote:Helaholalalala schreef op 16 september 2009 @ 17:12:
Wij zijn ook van de eigenwijze, Mir Dus we weten wel waar we haar naartoe willen hebben
Bij dochter 2 week ons idee ook af van het idee van de juf en de uitslag van de toets maar zij was ons toen genegen te volgen. Ben benieuwd wat deze meester ervan vindt in combinatie met die uitslag.Eigenlijk heb ik het met oudste best makkelijk wat dit betreft. Reguliere middelbare school zit er niet in en er is exact 1 speciale middelbare school in Haarlem waar ze HAVO hebben. Speciaal VWO is er niet, dus simpele keus. Nu alleen nog hopen dat ie geplaatst wordt tzt.
Wij zijn ook van de eigenwijze, Mir Dus we weten wel waar we haar naartoe willen hebben
Bij dochter 2 week ons idee ook af van het idee van de juf en de uitslag van de toets maar zij was ons toen genegen te volgen. Ben benieuwd wat deze meester ervan vindt in combinatie met die uitslag.Eigenlijk heb ik het met oudste best makkelijk wat dit betreft. Reguliere middelbare school zit er niet in en er is exact 1 speciale middelbare school in Haarlem waar ze HAVO hebben. Speciaal VWO is er niet, dus simpele keus. Nu alleen nog hopen dat ie geplaatst wordt tzt.
David Dunning
David Dunning