Bedrijven onbeleefd

15-11-2010 19:22 53 berichten
Op de tv en in advertenties zie ik steeds vaker dat de klant aangsproken wordt met 'je' of 'jij'. Zelf vind ik dit erg irritant en uiterst onbeleefd. In mijn familie en vriendenkring merk ik dat ik niet de enige ben.

Zo stuurde ik bijvoorbeeld een nette e-mail naar de H&M om vervolgens met 'Beste voornaam' aangesproken te worden en een mailtje vol 'je' 'jouw' en 'jij' te krijgen. Met als onderwerp van de mail 'Jouw bestelstatus'. Omdat mijn vraag nog niet beantwoord was in de mail schreef ik terug en sloot af met mijn initialen en achternaam, de volgende mail werd ik echter wel weer met mijn voornaam aangesproken.

Het valt me steeds vaker op en vraag me af waarom dit is, ik vind het zo onbeleefd overkomen. In de gemiddelde winkel zijn de medewerkers al niet uiterst beleefd (om het zacht uit te drukken) en nu verergeren ze dit door ook in mail, advertentie en reclamespot onbeleefd tegen de klant te zijn.

Wat vinden jullie daar nou van?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je even moet kijken naar de gemiddelde doelgroep van de winkel. Bij de H&M zal bij de meeste mensen het "geachte" en "u" en "uw" nogal verkeerd vallen.
je, jij en voornaam vind ik niet onbeleefd en vind ik zelf eigenlijk plezieriger klinken dan dat ge-u(w) en ge-mevrouw: het klinkt wat vriendelijker en minder onpersoonlijk

maar de verdere toon en de geleverde service moet natuurlijk wel heel erg klantvriendelijk en goed zijn
ik vind dat u niet erg met uw tijd meegaat.
Hmm, misschien is de doelgroep van de H&M wel van het 'je' en 'jij' maar ik heb toch het eerst contact met hun opgenomen met een hele beleefde mail met 'geachte heer/mevrouw' en netjes afgesloten met mijn beide namen. Dat hun daar met 'Beste voornaam' op reageren klinkt mij heel onbeleefd en onprettig in de oren eerlijk gezegd.

Elninjoo, dan hebben we dus een tegengesteld gevoel bij het woordje 'u' ;) Ik vind dat juist veel vriendelijker van een bedrijf of persoon die namens een bedrijft spreekt. 'Je' is voor vrienden, familie en de buurvrouw maar niet voor bedrijven naar mijn mening.
quote:biebelien schreef op 15 november 2010 @ 19:31:

ik vind dat u niet erg met uw tijd meegaat.Oi, dit is 'mijn tijd' als begin twintiger Niet oud dus maar ook geen klein kind en wil dus ook niet zo aangesproken worden, ben ook geen vrienden met de meneer/mevrouw van de klantenservice.
Emmy, volgens mij zijn negen van de tien mailtjes automatisch verstuurd. Ze zullen voor u echt geen uitzondering maken aangezien u van die nette mailtjes met "geachte" en uw initialen stuurt.

*grijns*
H&M is op jongeren gericht en die jij-en en jouw-en nou eenmaal veel. Als jij (of U) met U aangesproken wil worden dan ben je H&M verkeerd. Ik heb overigens wel de ervaring dat ze in de winkels van H&M wel u zeggen.

Mijn maakt het persoonlijk niets uit. Als ik gebeld word door een bedrijf is het vaak U, als ik bijv. op school ben als overblijfcoordinator noemen ze me vaak bij de voornaam en zeggen jij en jouw.. vind ik niet erg..
U is de beleefdheidsvorm. Als je die niet gebruikt tegen een vreemde, dan ben je dus niet beleefd. Zo simpel is dat. En ik verwacht wel dat een bedrijf beleefd tegen mij is.

Veel jongeren hebben schijnbaar niet geleerd deze vorm te gebruiken. Dat vind ik schrijnend.
Het is een automatische mail die op die manier de eerste naam oppikt en daarmee aanschrijft. Er is wellicht wel over de doelgroep nagedacht en daarom de eerste naam genomen ipv de laatste.
Ik heb het precies andersom. Krijg op mijn werk veel telefoon van zorgverleners of de assistente/secretaresse van zorgverleners. Er zijn er best aardig wat die blijkbaar denken dat ze vroeger met mij gespeeld ofzo hebben, want vaak beginnen ze direct met je en jij en zeggen mijn voornaam. En ik blijf maar u en meneer/mevrouw zeggen, want zo ben ik opgevoed en zo heb ik het geleerd.
quote:kadushi schreef op 15 november 2010 @ 19:35:

U is de beleefdheidsvorm. Als je die niet gebruikt tegen een vreemde, dan ben je dus niet beleefd. Zo simpel is dat. En ik verwacht wel dat een bedrijf beleefd tegen mij is.

Veel jongeren hebben schijnbaar niet geleerd deze vorm te gebruiken. Dat vind ik schrijnend.

Dat vind ik echt veel te kort door de bocht. Het is EEN beleefdheidsvorm niet DE manier om beleefd te zijn. Je kunt beleefdheid en respect ook op andere manieren tonen. Tutoyeren is dus niet automatisch een gebrek aan beleefdheid.

Wat Elninjoo zegt dus.
quote:kusunum schreef op 15 november 2010 @ 19:34:

Emmy, volgens mij zijn negen van de tien mailtjes automatisch verstuurd. Ze zullen voor u echt geen uitzondering maken aangezien u van die nette mailtjes met "geachte" en uw initialen stuurt.

*grijns*Hahaha dit was geen automatisch mailtje. Ik had een mail gestuurd met een vraag en kreeg wel (half) antwoord op mijn vraag. ;)
Het valt mij op dat vooral begin twintigers zich storen aan jij /. jouw taalgebruik. Blijkbaar hebben ze bewijs nodig dat ze volwassen zijn.??

Dertigers en veertigers storen zich er over het algemeen veel minder aan.
Hmm, verdeelde meningen dus. Voor mij komt 'je' en 'jij' heel erg onbeleefd over, ook niet hoe ik dat van huis uit geleerd hebt.

H&M kan dan wel op jongeren gericht zijn maar dat is geen reden om hun contact met de klanten op zo'n onbeleefde manier te voeren.
quote:Emmy_ schreef op 15 november 2010 @ 19:33:

[...]

Oi, dit is 'mijn tijd' als begin twintiger Niet oud dus maar ook geen klein kind en wil dus ook niet zo aangesproken worden, ben ook geen vrienden met de meneer/mevrouw van de klantenservice.

oei

Mij kan het echt niks schelen of ik nou met u of jij wordt aangesproken. Gaat wel een beetje om de afzender, bij een formeel bedrijf zoals een bank vind ik het logischer dat zij mij inde beleefdheidsvorm aanspreken dan een bedrijf zoals de H&M, die heeft toch wel een andere functie/ doelgroep.

Ik ben begin 30 en als ik al als mevrouw word aangesproken, voel ik me een beetje een oudwijf...
quote:Emmy_ schreef op 15 november 2010 @ 19:31:

Hmm, misschien is de doelgroep van de H&M wel van het 'je' en 'jij' maar ik heb toch het eerst contact met hun opgenomen met een hele beleefde mail met 'geachte heer/mevrouw' en netjes afgesloten met mijn beide namen. Dat hun daar met 'Beste voornaam' op reageren klinkt mij heel onbeleefd en onprettig in de oren eerlijk gezegd.

Elninjoo, dan hebben we dus een tegengesteld gevoel bij het woordje 'u' ;) Ik vind dat juist veel vriendelijker van een bedrijf of persoon die namens een bedrijft spreekt. 'Je' is voor vrienden, familie en de buurvrouw maar niet voor bedrijven naar mijn mening.Dat zal het protocol zijn wat de klantenservicemedewerkers moeten volgen, Emmy.

Veel jongeren hebben schijnbaar niet geleerd deze vorm te gebruiken. Dat vind ik schrijnend.Ik kan heel goed de beleefdheidsvormen gebruiken (geachte/hoogachtend), maar in veel bedrijven is het gewoon afgeschaft omdat dat té formeel wordt gevonden door een groot deel van hun doelgroep/de maatschappij. Daar kan ik toch ook niks aan doen als jongere?

Poeh wat een zwaar woord, "schrijnend'... Kom op zeg, ik kan zo 10 dingen opnoemen die écht schrijnend zijn.

Op een forum spreek je ook met vreemden, hoe kijk je/ hoe kijkt u dan tegen het tutoyeren aan?
quote:sugarmiss schreef op 15 november 2010 @ 19:40:

Het valt mij op dat vooral begin twintigers zich storen aan jij /. jouw taalgebruik. Blijkbaar hebben ze bewijs nodig dat ze volwassen zijn.??

Dertigers en veertigers storen zich er over het algemeen veel minder aan.

Denk niet dat dat de reden is. Denk dat veel twintigers van tegenwoordig conservatiever zijn dan de huidige veertigers bijvoorbeeld. Als ik zo om mij heen kijk en lees kiezen velen toch weer voor trouwen, vaste relaties en vinden juist 'ouderwetse' beleefdheden belangrijker. Denk niet dat dat te maken heeft met 'volwassener' willen zijn dan ze eigenlijk zijn. Las laatst nog iets over dat juist de twintigers van tegenwoordig ook veel 'saaier' en conservatiever zijn als het op seks aankomt dan de mensen die nu rond de 40 bijvoorbeeld zijn.

Dus eigenlijk als de H&M zijn doelgroep van jongeren wilt aanspreken moeten ze juist de ouderwetse beleefdheden gebruiken want dat is iets waar deze leeftijdsgroep zich meer mee verbonden voelt dan het lossere 'je' en 'jij'. Zie het in mijn omgeving in ieder geval wel dat mensen 'u' prettiger vinden. Dan niet in een persoonlijke situatie maar wel bijvoorbeeld via televisiespotjes en mail/post.
Wat Nien zegt....ik ben ook van de je/jij...net als mijn moeder, mijn oma, mijn kinderen.

Respect heeft niks met u te maken.
quote:Zwuppeliennn schreef op 15 november 2010 @ 19:45:

[...]

Dat zal het protocol zijn wat de klantenservicemedewerkers moeten volgen, Emmy.Dat begrijp ik maar dat protocol zal door iemand zijn opgesteld meet een bepaalde reden. Die reden ontgaat mij eigenlijk.
quote:Emmy_ schreef op 15 november 2010 @ 19:43:

Hmm, verdeelde meningen dus. Voor mij komt 'je' en 'jij' heel erg onbeleefd over, ook niet hoe ik dat van huis uit geleerd hebt.

H&M kan dan wel op jongeren gericht zijn maar dat is geen reden om hun contact met de klanten op zo'n onbeleefde manier te voeren.Ook niet als de "beleefde" manier er voor zorgt dat het grootste deel van de klanten zich niet kan identificeren met jouw bedrijf?
Hahaha, kijk eens naar mijn motto. Dat slaat op mijzelf, hoor. Ik heb als forummer niet de urgente behoefte om beleefd over te komen. Als bedrijf zou ik dat wel hebben naar mijn klanten toe.
Ik vind het op Mp ook altijd moeilijk. Ik begin zelf met U maar ik krijg vaak een je en jij terug. Dan ga ik ook tuta...tutwa....tutoyeren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven