Begrafenis
zondag 18 januari 2009 om 00:13
zondag 18 januari 2009 om 14:55
Oh dat weet ik wel. Graven die niet meer worden verlengd worden geruimd. Dat is hier pas nog gebeurt bij een hoop graven. Alle botjes van iedereen worden dan in een grote kist gedaan en op een ander gedeelte herbegraven. Er hebben wel drie jaar lang bordjes op die graven gestaan dat men zich bij de Gemeente kon melden als het graf verlengd moest worden, Is hier in die drie jaar niet op gereageerd wordt het graf dus geruimd. Er staat nu een mooie steen met een gedicht op het gedeelte waar is herbegraven. Dit heeft de gemeente echt mooi gedaan. Maar ik heb dus met de kinderen duidelijke afspraken gemaakt dat het graf altijd verlengd moet worden zolang zij er nog zijn. En zij waren het hier gelukkig volledig mee eens.
zoebie wijzigde dit bericht op 18-01-2009 14:57
Reden: Tekst aangepast
Reden: Tekst aangepast
% gewijzigd
zondag 18 januari 2009 om 15:20
In onze gemeente heb je alleen huurgraven.
Er zit wel een verschil in.
Er zijn familiegraven, die huur je inderdaad voor 20 jaar en kan je per 10 jaar verlengen.
En dan zijn er nog algemene graven. Per hoeveel jaar je (feitelijk gezien een gedeelte) huurt is mij niet helemaal bekend, wel dat daar inderdaad 3 of 4 mensen bij elkaar in worden begraven. Die huurtermijn kan je ook verlengen.
Wanneer er (vanwege ruimtegebruik) geruimd moet worden, dan krijgen de nabestaanden, die niet meer verlengd hebben, een brief hierover, zodat ze evt. nog kunnen verlengen. Is dit niet het geval dan gebeurt er idd wat Zoebie beschrijft.
Innersmile,
Wat er bij jou gebeurd kan zijn, is dat er een andere persoon recentelijk bij is / wordt geplaatst.
Wat ik me ook kan voorstellen is dat het met de vorst te maken heeft, alhoewel ik dat niet zeker weet.
In elk geval sterkte!
Er zit wel een verschil in.
Er zijn familiegraven, die huur je inderdaad voor 20 jaar en kan je per 10 jaar verlengen.
En dan zijn er nog algemene graven. Per hoeveel jaar je (feitelijk gezien een gedeelte) huurt is mij niet helemaal bekend, wel dat daar inderdaad 3 of 4 mensen bij elkaar in worden begraven. Die huurtermijn kan je ook verlengen.
Wanneer er (vanwege ruimtegebruik) geruimd moet worden, dan krijgen de nabestaanden, die niet meer verlengd hebben, een brief hierover, zodat ze evt. nog kunnen verlengen. Is dit niet het geval dan gebeurt er idd wat Zoebie beschrijft.
Innersmile,
Wat er bij jou gebeurd kan zijn, is dat er een andere persoon recentelijk bij is / wordt geplaatst.
Wat ik me ook kan voorstellen is dat het met de vorst te maken heeft, alhoewel ik dat niet zeker weet.
In elk geval sterkte!
zondag 18 januari 2009 om 15:45
Als ik zo de reacties lees, denk ik inderdaad dat het algemene graaf nog "open" is omdat er nog anderen bijgezet gaan worden. Ik heb wel de kist zien zakken in het graf, maar heb later niet de planken (die bedekt waren met bloemen) opgetild om te kijken of de kist er nog wel lag (beetje eng, want ik was alleen en stel dat ik mijn evenwicht verlies, dan lig ik er bovenop en dat is nou ook weer niet de bedoeling). Ik zal het kantoor van de begraafplaats bellen en daar navragen hoe het zit. Bedankt voor de reacties.

maandag 19 januari 2009 om 16:10
quote:gizz schreef op 18 januari 2009 @ 09:27:
Als het een huurgraf betreft dan worden er vier (onbekende) overledenen op elkaar begraven(sorry kan het niet anders zeggen). Het graf blijft dan inderdaad enkele weken open, omdat er meestal in de grotere plaatsen binnen een paar weken wel vier mensen overlijden die in een huurgraf (of in ieder geval niet in een familiegraf) terecht komen. Daarna kunnen er stenen op gezet worden. Bij familiegraf gaat er inderdaad meteen het graf dichtMijn moeder heeft een huurgraf en dat gaat echt wel dicht hoor. En er is plek voor nog twee, maar dat gaat toch echt een van ons worden en geen onbekende.
Als het een huurgraf betreft dan worden er vier (onbekende) overledenen op elkaar begraven(sorry kan het niet anders zeggen). Het graf blijft dan inderdaad enkele weken open, omdat er meestal in de grotere plaatsen binnen een paar weken wel vier mensen overlijden die in een huurgraf (of in ieder geval niet in een familiegraf) terecht komen. Daarna kunnen er stenen op gezet worden. Bij familiegraf gaat er inderdaad meteen het graf dichtMijn moeder heeft een huurgraf en dat gaat echt wel dicht hoor. En er is plek voor nog twee, maar dat gaat toch echt een van ons worden en geen onbekende.

maandag 19 januari 2009 om 16:12
quote:annetd schreef op 18 januari 2009 @ 11:14:
Hoezo een huurgraf? Een graf 'huur'je toch altijd. In de zin van: dat je elke keer moet betalen voor het graf ( ik weet niet hoelang de periode is dat je steeds betaald). Ik heb nog nooit ene graf gezien waar meerdere stenen bij staan, tenzij het een familiegraf is.Ons huurgraf is voor 20 jaar ineen betaald, heb er toevallig vrijdag nog voor gebeld.
Hoezo een huurgraf? Een graf 'huur'je toch altijd. In de zin van: dat je elke keer moet betalen voor het graf ( ik weet niet hoelang de periode is dat je steeds betaald). Ik heb nog nooit ene graf gezien waar meerdere stenen bij staan, tenzij het een familiegraf is.Ons huurgraf is voor 20 jaar ineen betaald, heb er toevallig vrijdag nog voor gebeld.
maandag 19 januari 2009 om 16:14
De graven waarbij meerdere onbekende op elkaar gelegd worden zijn vaak in de grotere plaatsen van Nederland waar meer mensen wonen en dus ook meeer mensen komen te overlijden. Ik heb een familielid in Vught wonen en die wist ook niet wat ze hoorde.
Ze bestaan, het is moeilijk te verstaan. Je wilt het niet horen, toch ben je samen met een geest geboren. In je zit een geest die leeft, die je soms moeilijkheden geeft. Eigenlijk is een geest heel fijn, anders zou je toch nooit geboren zijn?

maandag 19 januari 2009 om 16:21
quote:Toetiexx schreef op 18 januari 2009 @ 00:51:
Winx, dat lijkt me niet...
Mijn vader is samen met zijn ouders begraven in een familiegraf.
Na iedere begravenis ging het gat gewoon dicht, steen erop...
Want het lijkt me erg stug dat ze een graf zoveel jaar open laten omdat er nog iemand bij zou moeten, of begrijp ik je nu verkeerd?Ja, een familiegraf sluiten ze gelijk. Maar een graf waar bv 3 of tegenwoordig zelfs 5 mensen in gaan die laten ze open totdat het 'vol' is en dan halen ze de planken weg en gooien ze het gat dicht.
Winx, dat lijkt me niet...
Mijn vader is samen met zijn ouders begraven in een familiegraf.
Na iedere begravenis ging het gat gewoon dicht, steen erop...
Want het lijkt me erg stug dat ze een graf zoveel jaar open laten omdat er nog iemand bij zou moeten, of begrijp ik je nu verkeerd?Ja, een familiegraf sluiten ze gelijk. Maar een graf waar bv 3 of tegenwoordig zelfs 5 mensen in gaan die laten ze open totdat het 'vol' is en dan halen ze de planken weg en gooien ze het gat dicht.
maandag 19 januari 2009 om 16:23
quote:fleurtje schreef op 19 januari 2009 @ 16:10:
[...]
Mijn moeder heeft een huurgraf en dat gaat echt wel dicht hoor. En er is plek voor nog twee, maar dat gaat toch echt een van ons worden en geen onbekende.
Dan heb je een familiegraf.
Bij een algemeen graf gelden andere regels, daar komen zeg maar vreemden bij elkaar te liggen.
[...]
Mijn moeder heeft een huurgraf en dat gaat echt wel dicht hoor. En er is plek voor nog twee, maar dat gaat toch echt een van ons worden en geen onbekende.
Dan heb je een familiegraf.
Bij een algemeen graf gelden andere regels, daar komen zeg maar vreemden bij elkaar te liggen.
maandag 19 januari 2009 om 16:24
quote:Miss Moneypenny schreef op 19 januari 2009 @ 16:17:
Goh, ik had nog nooit van een huurgraf gehoord.
Hoe gaat dat dan als de onderste niet meer wil verlengen en die daarbovenop liggen wel? Raar concept.
Misschien is het nog open ivm plaatsen van het monument (ik roep maar iets)?Na een bepaalde tijd worden alle graven geruimd. Je kan dan aangeven dat je nog gebruik wil maken van een plek voor de overledene. Dat persoon wordt dan elders op de begraafplaats herbegraven. Na betaling uiteraard en dan weer voor een vaste periode.
Goh, ik had nog nooit van een huurgraf gehoord.
Hoe gaat dat dan als de onderste niet meer wil verlengen en die daarbovenop liggen wel? Raar concept.
Misschien is het nog open ivm plaatsen van het monument (ik roep maar iets)?Na een bepaalde tijd worden alle graven geruimd. Je kan dan aangeven dat je nog gebruik wil maken van een plek voor de overledene. Dat persoon wordt dan elders op de begraafplaats herbegraven. Na betaling uiteraard en dan weer voor een vaste periode.
Ze bestaan, het is moeilijk te verstaan. Je wilt het niet horen, toch ben je samen met een geest geboren. In je zit een geest die leeft, die je soms moeilijkheden geeft. Eigenlijk is een geest heel fijn, anders zou je toch nooit geboren zijn?

maandag 19 januari 2009 om 17:28
maandag 19 januari 2009 om 17:38
Als je maar betaald kan alles. Mijn dochtertje ligt in een graf waar niemand bijkomt. Dat hebben wij dus voor 20 jaar gehuurd en wordt steeds met 10 jaar verlengd. Maar als we willen kunnen we dit wel laten veranderen als iemand van ons erbij wil. Mijn man heeft nu aangegeven dat hij dat wil. Dan moet het graf dieper gemaakt worden, omdat het een eenpersoonsgraf is. Maar dat moet je dan wel weer betalen.
Je wilt niet weten wat een begrafenis tegenwoordig kost. Ik ben erg geschrokken van die kosten toen mijn zusje is begraven. Het is gewoon 4 keer zo duur geworden tegenover mijn dochtertje toen.
Je wilt niet weten wat een begrafenis tegenwoordig kost. Ik ben erg geschrokken van die kosten toen mijn zusje is begraven. Het is gewoon 4 keer zo duur geworden tegenover mijn dochtertje toen.