Big Brother is watching you!

12-04-2010 17:02 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe staan jullie tegenover camerabewaking?

tegenwoordig zie je de camera's overal. In de grotere stadscentra, openbaar vervoer, parkeergarages, overheidsgebouwen.

Wat vinden jullie ervan dat je min of meer altijd in de gaten gehouden kan worden?

Zijn jullie niet nieuwsgierig naar wat er nou eigenlijk met die beelden gebeurd en wat nou eigenlijk de toegevoegde waarde van de camerabewaking is (of er uberhaubt iets mee bereikt wordt)?
Ik vind het niet erg, ik heb niks te verbergen. De toegevoegde waarde is natuurlijk dat mensen vanuit een beveiligingsbedrijf je in de gaten kunnen houden!
Ik heb niet de illusie dat ik zo interessant ben dat er iets raars gebeurt met beveiligingsbeelden waar ik op te zien ben. Wat doe jij voor het oog van de camera dan?
Winter is the season in which people try to keep the house as warm as it was in the summer, when they complained about the heat.
Persoonlijk geen problemen mee/

Wat er met die beelden gebeurd? Volgens mij het volgende: ze geven het gevoel van schijnveiligheid. Veel van die camerabeelden worden helemaal nooit bekeken en vaak ook nog niet eens opgenomen.
als iemand het spannend vind om bij te houden wie er zoal bij de sexshop op de hoek naar binnen loopt... zegt meer over die ander dan over de mensen die daar naar binnen lopen.

om maar even een voorbeeld te geven.

andere dingen die niemand iets aan gaan, doe dat lekker binnen je eigen huis.

dus nee, ik heb er geen problemen mee. ik vind het eigenlijk juist een veilig idee. mits de camera's ook echt werken en niet allemaal dummy's zijn... (zoals in menig winkel nog wel eens voorkomt)
Ik heb er geen enkele moeite mee. Als je kijkt naar een uitzending van Opsporing Verzocht dan begrijp je direct waarom ik denk dat het helaas gewoon bittere noodzaak is.
quote:Nici007 schreef op 12 april 2010 @ 17:02:

Hoe staan jullie tegenover camerabewaking?

tegenwoordig zie je de camera's overal. In de grotere stadscentra, openbaar vervoer, parkeergarages, overheidsgebouwen.

Wat vinden jullie ervan dat je min of meer altijd in de gaten gehouden kan worden?

Zijn jullie niet nieuwsgierig naar wat er nou eigenlijk met die beelden gebeurd en wat nou eigenlijk de toegevoegde waarde van de camerabewaking is (of er uberhaubt iets mee bereikt wordt)?Nou wat denk je zelf?
quote:nummerzoveel schreef op 12 april 2010 @ 17:16:

Ik heb er geen enkele moeite mee. Als je kijkt naar een uitzending van Opsporing Verzocht dan begrijp je direct waarom ik denk dat het helaas gewoon bittere noodzaak is.

Helaas dat het vaak zo'n slechte kwaliteit is dat je er niemand op herkent. Vaak wordt het ook niet eens opgenomen.

Ik snap best dat het op sommige plekken nodig is, en daar moeten dan betere camera's worden opgehangen, maar op veel plekken is het ook helemaal niet nodig.
Wat er met de beelden gebeurd weet ik al, dat 'ík' in de gaten gehouden word betwijfel ik en ik vind het prima als het daadwerkelijk helpt (en daar heb ik geen idee van dus)

Als het niks uithaalt (of slechts een klein beetje kan ik er nog niet wakker van liggen trouwens, hooguit dat ik het dan net als heel veel dingen zonde van de belastingcenten vind)
quote:Star schreef op 12 april 2010 @ 17:18:

[...]

Nou wat denk je zelf?

Ik vroeg me vooral af wat jullie ervan vonden. Hier in de buurt was namelijk weer een discussie opgestaan omdat de mensen die in het stadscentrum wonen dan hun privacy in moesten leveren.

Zelf heb ik er ook absoluut geen problemen mee, maar als ik dan hoor dat er mensen zijn die het wel vervelend vinden vraag ik me af wat de mening is van de mensen hier.

En m.b.t. de toegevoegde waarde, ik denk niet dat camerabewaking overal toegevoegde waarde heeft. Je kan wel een camera ophangen maar als er verder niets mee gedaan wordt is het alleen maar weggegooid belastinggeld. Er moet wel ook echt naar de beelden gekeken worden en actie ondernomen worden.
Dat er niet altijd beelden zijn van vervelende voorvallen, zou ook kunnen komen omdat de crimineel zijn activiteiten liefst buiten het wakend oog van de camera uitvoert.

En ja, de kwaliteit is vaak belabberd. Vooral als het camera's van bedrijven betreft. Maar toch gebeurt het vaak zat dat men de criminelen toch herkent op basis van dergelijk materiaal.
quote:zakdoekjeopviva schreef op 12 april 2010 @ 17:21:

Wat er met de beelden gebeurd weet ik al, dat 'ík' in de gaten gehouden word betwijfel ik en ik vind het prima als het daadwerkelijk helpt (en daar heb ik geen idee van dus)

Als het niks uithaalt (of slechts een klein beetje kan ik er nog niet wakker van liggen trouwens, hooguit dat ik het dan net als heel veel dingen zonde van de belastingcenten vind)Wat gebeurd er dan met de beelden?
Ik zwaai altijd even als ik een bewakingscamera zie. Heeft de beveiliger misschien nog een beetje lol van al dat staren naar die schermpjes waar niet veel op gebeurt...
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:himalaya schreef op 12 april 2010 @ 17:44:

Ik zwaai altijd even als ik een bewakingscamera zie. Heeft de beveiliger misschien nog een beetje lol van al dat staren naar die schermpjes waar niet veel op gebeurt... Zwaaien ze ook terug
Geen problemen mee, volgens mij mogen ze de beelden alleen tegen je gebruiken als er gegronde redenen voor zijn. Ik heb er bijv. ook geen problemen mee dat de systeembeheerder op mijn werk misschien mijn mail meeleest of mijn internetgeschiedenis kan bekijken. Zolang er geen gegronde reden voor is, kan het niet tegen me gebruikt worden.

Er zijn zoveel zaken die je privacy schenden zonder dat je het weet. Via de bonuskaart van appie kunnen ze je hele bestedings- en voedingspatroon halen bijv.
Ik heb er ook geen problemen mee, ook niets te verbergen.

Hier in het winkelcentrum mocht het niet ivm privacy, volgens mij gaat het om de veiligheid beter te maken.
Ik ga graag op de foto.
Ondanks dat de kwaliteit belabberd is heb ik er wel profijt van gehad.

Vier jaar terug ben ik aangereden door een auto midden in een drukke straat (tijdens het uitgaan). Iedereen was wat aangeschoten dus geen helden die het nummerbord hebben kunnen onthouden.

Gelukkig was er toen een camera die de straat in de gaten hield en die alles gefilmd heeft.

Ik kon toen mijn schade (kleding/schoenen/ziekenhuiskosten) allemaal verhalen op de man. (hij reed na mij geraakt te hebben over de hak van mijn schoen, waardoor mijn zool afscheurde en mijn broek kapot was gegaan van zoom tot knie).
Poelepoelepoelepoes!
Hoe ver mogen ze (in jullie ogen) dan gaan onder het mom 'privacy'? Aangezien camera's tegenwoordig kunnen zien wat je in je poromonai hebt zitten (als die open is dan he ) en de bodyscanners op Schiphol?
Ik vind de OVchipkaart en het stimuleren van altijd pinnen nog erger. Het gaat niemand wat aan waar ik wanneer heen reis en wat ik waar uitgeef. Doe mij maar gewoon een vaste pinautomaat en een anoniem treinkaartje. Bodyscanners, identificatieplicht, chip in je hoofd, brrr..Ik heb niks te verbergen, maar het wordt me veel te 1984(George Orwell) zo.
quote:Nici007 schreef op 12 april 2010 @ 17:23:

[...]

Wat gebeurd er dan met de beelden?

Als e het al doen...

helemaal niks; die worden opgeslagen op een harde schijf en na zo veel tijd over schreven. Mocht er wat gebeuren en ze willen de beelden terug zien kan dat en kan er een poging gedaan worden aan de hand van die beelden een dader en/of getuige op te sporen.

Niet erg spannend dus.
En wat is dan dus het nut ervan?
Oh, hier was laatst al een topic over bij actueel. Zal 'm even omhoog halen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven