Bugtopic

27-11-2017 10:10 3053 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Een nieuw bugtopic? hoor ik jullie denken. Idd een nieuw bugtopic. Aangezien we het CM-topic graag willen behouden waar het voor bedoeld is en we degenen die eigenwijs zijn toch de mogelijkheid willen bieden om bugs door te geven, open ik dit topic en ben ik ook degene die hier zal reageren en voor doorgeefluik zal spelen.
Even een aantal dingen van te voren:
- ik ben zoveel mogelijk aanwezig, maar geen 24 uur dus het kan even duren voor je een reactie krijgt
- als je een bug meldt, geef dan ook even aan welk apparaat je gebruikt, welke browser en zo nodig een screenshot
- als het om een individuele bug gaat, verwijs ik je door naar de mail
- offtopic gesprekken zal ik ook hier verwijderen. Een enkele opmerking geen probleem, maar kletsen over het theeservies van je oma, de steenpuist van tante Sjaan of welke forummer nu weer grappig is mag in andere topics.

Verder zal ik ook hier in rood een overzicht geven van de bugs die gemeld worden en hopelijk ook wanneer het opgelost is.

met vriendelijke groet,

Junior


Opgeloste issues:

  • forum is traag, waarschijnlijk door reclame die op de achtergrond laadt heeft ook te maken met grote database en daar zijn inmiddels aanpassingen aan gedaan waardoor het forum sneller laadt.
  • mobiel forummen is moeilijk door de reclames de banners zijn geoptimaliseerd, dus je zou hier minder last van moeten hebben
  • lees meer is vervelend doordat je er op iedere pagina opnieuw op moet klikken en als je scherm van stand verandert, krijg je weer de leesmeer-knop en vaak nog maar de helft van de berichten de toonmeer-knop blijft
  • pijleroverzicht geeft geen topicopener aan, maar de laatste forummer die heeft gereageerd blijft zo
  • op de pagina's nieuw en actief worden bolletjes niet grijs na lezen van alle berichten en je komt ook niet op het laatste bericht. Vanuit de homepage kun je er ook niet mee naar een topic blijft zo
  • meer topics terug kunnen zien onder Gereageerd blijft ook zo, met de knop toon meer kun je wel meer topics zien
  • telling aantal pagina's klopt niet op de homepage dit is opgelost
  • pb-en werkt alleen als je hetzelfde draadje gebruikt waar je voor het nieuwe forum al mee pbde en er komt geen melding als er een pb binnenkomt Dit is opgelost
  • forummers die geblokkeerd staan, maar zijn wel zichtbaar dit is opgelost, je ziet wel de vraag 'Berichten van forummer X toch zien?'
  • topics die verwijderd zijn uit Gereageerd, kun je niet meer terugzettenDit is opgelost
  • bij het klikken op een linkje, kom je niet automatisch weer terug in het topic waar het linkje uit komt dit is opgelost
  • je kunt niet via de quote op het originele bericht komen door op het pijltje te klikken opent het originele bericht in een nieuw tabblad
  • eigen topics staan niet in de lijst Gereageerd/voor jou Dit is opgelost
  • je moet terug naar de homepage om naar een andere pijler te kunnen, dat kan niet vanuit een pijler Dit blijft zo
  • ga naar paginanr. werkt niet Dit is opgelost
  • als je op de roze knop plaats reactie klikt, gaat de pagina naar boven pagina gaat nu naar het tekstveld
  • advertenties op de homepage staan regelmatig over de tabbladen nieuw en actieve topics waardoor je daar niet bij kunt fijn als jullie dit altijd zo snel mogelijk doorgeven via communitymanager@viva.nl met een screenshot, zodat ik dit aan de desbetreffende afdeling kan doorsturen
  • avatars zijn niet zichtbaar bij sommige forummers Dit is opgelost. Zie je geen avatars, dan ligt dit waarschijnlijk aan je cookie-instellingen. Er wordt naar gekeken of dit aangepast kan worden.


Wordt aan gewerkt/ staat nog open:

  • linkjes graag een ander kleur en openen in een nieuw tabblad/scherm links zijn nu in een andere kleur, wordt nog gefikst dat ze ook in nieuw tabblad openen
  • je komt niet meer bij de laatstgelezen posting
  • Op tablet wordt de Lees Ook-balk over de berichten heen geplaatst, waardoor reageren niet kan of er niet naar een volgende pagina kan worden doorgeklikt.
  • Als je een topic aanmaakt via de link rechtsboven, dan valt de Lees Ook volledig over de rechterkant van het tekstveld en de button om het topic te plaatsen.
  • De Toon Meer-knop is vaak niet zichtbaar op ipad waardoor je topics dus niet volledig kunt lezen.
  • in Firefox kun je geen topics uit Gereageerd verwijderen
  • als de volgorde van de postings wordt veranderd naar nieuwste posting eerst, kom je op een willekeurige plek uit in het topic
  • Je krijgt geen melding (roze bolletje) wanneer je een nieuw privébericht hebt ontvangen. Ook wil je je hier een melding van krijgen per mail
  • geanonimiseerde nicks zijn nog te loepen dit is grotendeels niet meer mogelijk, wordt aan gewerkt
  • je kunt privéberichten niet helemaal verwijderen uit je postvak in en postvak uit
  • inbox is onoverzichtelijk


communitymanagerviva wijzigde dit bericht op 18-09-2019 10:50
68.64% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
21-09-2019 09:43
Het ‘kom uit bij je laatst gelezen bericht’ staat al járen op de buglijst.

Moet er eerst een Nobelprijs gewonnen worden voordat de IT dat voor elkaar krijgt ofzo?
CommunityManagerViva schreef:
10-10-2019 17:20
Dit klinkt helaas een stuk makkelijker dan het is, vandaar dat het nog steeds op de buglijst staat. Ik ben ook bang dat het om die reden daar nog even blijft staan. Wanneer er tijd is om dit goed uit te zoeken, wordt dit natuurlijk hopelijk opgelost. Excuses in ieder geval voor het ongemak.

Vriendelijke groet,
CM VIVA
Ik hoop dat ik de bug goed begrijp.
Ik begrijp hem zo:
"Als een gebruiker een topic opent dan komt die niet bij het laatstgelezen bericht van dat topic (dan wel het bericht erna)."
Ik begeef me een beetje op glad ijs want RikM noemt de toon meer knop als probleem hiervan, wat denk ik ongerelateerd is aan de bug.

Welke info bewaren jullie van gebruikers, CM?
De link naar het bericht dat ik van je quote is:
viewtopic.php?f=8&t=396233&p=30480575&start=#p30480575
De link naar het berichtje voor jou (ook van jou) is deze:
viewtopic.php?f=8&t=396233&p=30480486&start=#p30480486

Deze links hebben een aantal parameters, het subforum waar je inzit (f = 8 in dit geval) het nummer van het topic (t = 396233) en de het nummer van de post (p = 30480575, resp. p = p30480486). Dat nummer van die post is onafhankelijk van het topic, wat het zo'n lastig probleem maakt. Die nummer van de post worden gekozen op chronologische volgorde van posts over het *hele* forum. Niet?

Meestal browse ik naar pagina's bij lezen, niet naar posts dus ik zou denk ik de bug verwoorden als:
"Als een gebruiker een topic opent dan komt die niet bij het laatstgelezen pagina van dat topic."
En dan kan de gebruiker zelf scrollen naar waar die was.
Om dat laatste te voorkomen zou je bij moeten houden waar mensen scrollen over je pagina en dus info bijhouden over de scrollbar.

Als ik browse tussen pagina's krijg ik links als deze:
pagina 1:
overig/bugtopic/list_messages/396233
pagina2:
overig/bugtopic/list_messages/396233/2
...
pagina 114.
overig/bugtopic/list_messages/396233/114
(bij pagina 1 wordt het paginanummer niet genoemd)

De oplossing voor deze bug is denk ik door te kijken:
Wat is de laatste link van een topic van de gebruiker waar de link een paginanummer bevatte?
Als die er is, link naar die pagina van dat topic.
Als die pagina er niet is,
Wat is de laatste link van de gebruiker naar dit topic?
Als die link er is, link naar die pagina,
Als die link er niet is, link naar het topic zoals je doet als een gebruiker het topic voor het eerst opent.

Klein detail:
Per persoon kan wat op een pagina van een topic staat wisselen als er meer dan pagina in dat topic is. Er is een instelling waarmee je (tot op zekere hoogte) kan instellen hoe je de berichten wilt zien.
Bij mij staan op pagina 1 de laatste berichten van het topic.
Standaard staan op pagina 1 de eerste berichten van het topic.

Je zou helemaal fancy pantsy kunnen doen door te kijken of mensen tussen twee keer het topicbezoek door de setting voor pagina volgorde aanpasten, maar ja, dat zo ik niet doen.

Hopelijk helpt dit iets.
Lieve schat, het opslaan van laatstgelezen bericht zit standaard in phpBB dus dat is er allemaal al. Ze hebben alleen het linkje gesloopt wat ervoor zorgt dat je ook daadwerkelijk naar dat bericht springt.
En zelfs al krijgen ze dat linkje werkend, dan doet het nog niets want door de 'toon meer'-knop is 80% van de pagina verborgen. De browser kan niet naar een punt op de pagina springen dat er niet is, dat is technisch onmogelijk.
Alle reacties Link kopieren
Mods mods!! De 'Lees ook' werkt al geruime tijd niet meer!
Voor sommigen wellicht een opluchting, maar ik wil wel graag weten wie Kiki nu weer in haar vochtige grot heeft ontvangen!!
Kan dit alsjeblieft op korte termijn opgelost worden?

Oh, en het forum op Samsung mobiel en Samsung browser werkt ook voor geen meter, zou fijn zijn als daar eens iets aan gedaan werd....
En nou is het afgelopen!
nbk schreef:
13-10-2019 23:14
Mods mods!! De 'Lees ook' werkt al geruime tijd niet meer!
Voor sommigen wellicht een opluchting, maar ik wil wel graag weten wie Kiki nu weer in haar vochtige grot heeft ontvangen!!
Kan dit alsjeblieft op korte termijn opgelost worden?

Oh, en het forum op Samsung mobiel en Samsung browser werkt ook voor geen meter, zou fijn zijn als daar eens iets aan gedaan werd....
https://www.viva.nl/bloggers/kiki/kiki- ... uigt-erop/

Iets met tepels. Gewoon te vinden via het menu.
Dus laat de lees ook maar uit.
RikM schreef:
13-10-2019 12:36
Lieve schat, het opslaan van laatstgelezen bericht zit standaard in phpBB dus dat is er allemaal al. Ze hebben alleen het linkje gesloopt wat ervoor zorgt dat je ook daadwerkelijk naar dat bericht springt.
En zelfs al krijgen ze dat linkje werkend, dan doet het nog niets want door de 'toon meer'-knop is 80% van de pagina verborgen. De browser kan niet naar een punt op de pagina springen dat er niet is, dat is technisch onmogelijk.
Wat ik gewoon echt niet begrijp, dit zijn toch de eerste dingen die je test als je een forum bouwt?
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
13-10-2019 12:36
Lieve schat, het opslaan van laatstgelezen bericht zit standaard in phpBB dus dat is er allemaal al. Ze hebben alleen het linkje gesloopt wat ervoor zorgt dat je ook daadwerkelijk naar dat bericht springt.
En zelfs al krijgen ze dat linkje werkend, dan doet het nog niets want door de 'toon meer'-knop is 80% van de pagina verborgen. De browser kan niet naar een punt op de pagina springen dat er niet is, dat is technisch onmogelijk.
Bedankt voor de uitleg. Het geflirt vind ik niet prettig. Bedoel je met de 'toon meer'-knop de knop die op de homepage van het forum;
index.php staat, bij die tabjes rechtsonder in?
Het zou bijzonder zijn als communicatie met front-end ('wat je ziet') afhankelijk is van andere dingen uit het front-end. Volgens mij wil je vanuit front-end naar de back-end ('waar je informatie is') gaan. Als die knop het moeilijk maakt kan ik me wel voorstellen dat die bug er al een tijdje is. En die zal er dan ook nog wel even blijven denk ik. Dan is er denk ik iets onhandig in de architectuur van deze site.
Alle reacties Link kopieren
madamzonderm schreef:
14-10-2019 01:32
Bedankt voor de uitleg. Het geflirt vind ik niet prettig. Bedoel je met de 'toon meer'-knop de knop die op de homepage van het forum;
index.php staat, bij die tabjes rechtsonder in?
Het zou bijzonder zijn als communicatie met front-end ('wat je ziet') afhankelijk is van andere dingen uit het front-end. Volgens mij wil je vanuit front-end naar de back-end ('waar je informatie is') gaan. Als die knop het moeilijk maakt kan ik me wel voorstellen dat die bug er al een tijdje is. En die zal er dan ook nog wel even blijven denk ik. Dan is er denk ik iets onhandig in de architectuur van deze site.
Joh, ze hebben met code lopen kloten waar ze niet mee hadden moeten kloten. Standaardfuncties van phpBB hebben ze er vrijwel allemaal uit gesloopt. Dit nieuwe forum was een drama met de launch. Echt niks werkte. En nu, 2,5 jaar(!) later, werken nog steeds veel functies niet omdat ze de hele code hebben verkloot.

Overigens heeft die hele fucking ‘toon meer’ knop op mobiel geen nut, want de hele pagina wordt toch al geladen. Ik wilde dat ze die knop er eens uit gingen slopen, zodat ook alle andere onzin weer werkte.
¡Apagando las luces!
Leuk die pb melding die niet weggaat na het openen van de pb.
Alle reacties Link kopieren
SombraOnline schreef:
14-10-2019 06:50

Overigens heeft die hele fucking ‘toon meer’ knop op mobiel geen nut, want de hele pagina wordt toch al geladen. Ik wilde dat ze die knop er eens uit gingen slopen, zodat ook alle andere onzin weer werkte.
Geldt ook voor de iPad hoor. Je kunt zien dat de pagina eerst volledig laadt en dat die daarna weer verdwijnt. En dat kost elke keer weer tijd.
Maar dat is al vaak gemeld en omschreven.
Degene die Viva wijs heeft kunnen maken dat dat echt heel goed is en sneller en beter is gestikt in ongeloof en slappe lach.

CM, zou je nog eens willen uitleggen waar die toonmeerknop goed voor is (behalve dan voor irritatie en blokkeren van prettiger functies)?
En zou je willen reageren op dat je aanpassing in de OP over de inbox niet klopt?
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
feow schreef:
16-10-2019 18:35
Geldt ook voor de iPad hoor. Je kunt zien dat de pagina eerst volledig laadt en dat die daarna weer verdwijnt. En dat kost elke keer weer tijd.
Maar dat is al vaak gemeld en omschreven.
Degene die Viva wijs heeft kunnen maken dat dat echt heel goed is en sneller en beter is gestikt in ongeloof en slappe lach.

CM, zou je nog eens willen uitleggen waar die toonmeerknop goed voor is (behalve dan voor irritatie en blokkeren van prettiger functies)?
En zou je willen reageren op dat je aanpassing in de OP over de inbox niet klopt?
Is niet sneller, meer ruimte voor advertenties.
Verstuurde pb's verdwijnen. Niet in verzonden items en niet in postvak uit.
Alle reacties Link kopieren
503-fout, bij het Erdogan-Syrië- topic.

Dit is erg grappig: Recente artikelen niet beschikbaar. Klik hier om ze nog een keer op te halen. (Leesook)
nounou
Gelukkig valt de lees ook nu weer over de paginering heen :yes:
anoniem_361866 wijzigde dit bericht op 18-10-2019 13:58
2.33% gewijzigd
Fijn dat die pb melding weg is. Jammer dat ie het nu weer helemaal niet doet.
Gelukkig kunnen we wel weer zien hoe je beter vaginaal kan klaarkomen!
Alle reacties Link kopieren
Goede compromis, hoe de lees ook nu is.
CommunityManagerViva schreef:
02-10-2019 11:59
Wil jij mij daar een screenshot van sturen? Welke iPad + browser gebruik je?

Vriendelijke groet,
CM VIVA
Nog steeds niets mee gedaan he?

Ik krijg weer Guru's.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
18-10-2019 14:17
Fijn dat die pb melding weg is. Jammer dat ie het nu weer helemaal niet doet.
Gelukkig kunnen we wel weer zien hoe je beter vaginaal kan klaarkomen!
Bij mij staat ‘ie er nog, die melding.
Waarom wordt de openingspost opeens roze in sommige topics?
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
25-10-2019 15:46
Waarom wordt de openingspost opeens roze in sommige topics?
Geen idee! Heb je misschien een screenshot dat je zou kunnen sturen naar forum@viva.nl?

Met vriendelijke groet,
Moderator VIVA
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
De 'Lees Ook' valt over het topic heen op de laptop.
Ik vermoed dat dat op de mobiel de veroorzaker is van de roze openingspost.

Edit: het gaat fout in dit topic: gezondheid/ervaringen-gezocht-m-b-t-kni ... #p30538129
Daar zijn ook alle posts grijs van achtergrond, zoals normaliter alleen bij de posts van de TO is.
lise1985 schreef:
25-10-2019 19:53
De 'Lees Ook' valt over het topic heen op de laptop.
Ik vermoed dat dat op de mobiel de veroorzaker is van de roze openingspost.

Edit: het gaat fout in dit topic: gezondheid/ervaringen-gezocht-m-b-t-kni ... #p30538129
Daar zijn ook alle posts grijs van achtergrond, zoals normaliter alleen bij de posts van de TO is.
Niet alleen op de mobiel, op mijn lappie ook.
lise1985 schreef:
25-10-2019 19:53
De 'Lees Ook' valt over het topic heen op de laptop.
Ik vermoed dat dat op de mobiel de veroorzaker is van de roze openingspost.

Edit: het gaat fout in dit topic: gezondheid/ervaringen-gezocht-m-b-t-kni ... #p30538129
Daar zijn ook alle posts grijs van achtergrond, zoals normaliter alleen bij de posts van de TO is.
Dit heb ik de hele tijd op pc ipad en laptop.
CommunityManagerViva schreef:
02-10-2019 11:59
Wil jij mij daar een screenshot van sturen? Welke iPad + browser gebruik je?

Vriendelijke groet,
CM VIVA
Inmiddels 3 weken verder...
Iemand heeft de 500'jes waar eens losgelaten.

Foutje 503.

*op hoop van zegen dat dit gepost raakt en al effe kopiërend*
Alle reacties Link kopieren
Het forum is hartstikke traag en 503 errors. Ik ga dit ook even op het centraal moderatortopic melden. Oh wacht... :sarcastic:

Maar goed, geef het maar weer door aan de technische dienst of zoiets net als alle andere bugs die hier al jaren worden gemeld in daarna in een zwart gat verdwijnen.
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven