De bruiloft van mijn zusje...

21-04-2017 13:14 136 berichten
Alle reacties Link kopieren
Help, mijn zusje gaat trouwen! En natuurlijk ben ik heel blij voor haar, maar ze heeft het allemaal een beetje onhandig aangepakt. Het zit als volgt: deze week verraste mijn zusje en haar Italiaanse aanstaande (ze wonen gewoon in Nederland) ons net het nieuws dat ze eind september gaan trouwen. We wisten wel dat dat eerdaags ging gebeuren, maar ze wilden de details geheim houden tot alles geregeld was...

En een verrassing is het, maar helaas niet zo'n aangename. De familie van haar vriend woont in Zuid-Italië en heeft het niet breed. Daarom hebben ze de bruiloft daar gepland, in september, omdat zijn neefjes en nichtjes dan nog vakantie hebben en zodat zijn familie niet te veel reiskosten hoeft te maken. Het feest is 200 km bij hen vandaan, dus zijn familie slechts hun overnachtingen daar te betalen.



Alles blijkt al geregeld te zijn: een villa waar het feest in de tuin plaats vindt, een kerk. En ik ben gevraagd als getuige en ceremoniemeester. Ik voel me heel vereerd, maar ben bang dat ik niet kan gaan komen, want ze heeft helaas niet zo goed over de situatie van haar eigen familie gedacht.



Om te beginnen vliegt zij er heen. Nu vraagt ze aan mij om in de auto haar bruidsjurk en haar hondje mee te nemen. En bovendien mijn ouders, die voor geen goud een vliegtuig in durven, maar die ook niet meer in staat zijn om zelf 2500 km te rijden (en weer terug natuurlijk). Dat al die mensen, spullen en bovendien de rolstoel van mijn jongste zoon niet allemaal in een auto kunnen, zag zij niet als een probleem. Dan huren we toch gewoon een busje!



Helaas hebben wij dat geld helemaal niet. Buiten de kosten voor een huis of hotel in Italië, moeten we voor zowel de heen als terugreis twee keer drie hotelkamers betalen, de huur van een busje voor minimaal 10 dagen en alle benzine die dat gaat kosten. Natuurlijk betalen mijn ouders mee, maar die hebben slechts AOW...



Daarnaast zijn mijn beide zoontjes leerplichtig en hebben ze in september, in tegenstelling tot de Italiaanse kindjes, geen vakantie meer. En de scholen hebben al aangegeven niet meer dan een week vrij te mogen geven, terwijl de heen- en terugreis allebei al drie dagen duren! Het werk van mijn man is ook niet blij. Zijn vakantie staat al ingeroosterd en hij kan alleen nog proberen te ruilen met collega's. Het is ook geen optie om alleen te gaan, aangezien ik de zorg voor mijn gehandicapte zoontje heb.



Het ziet er nu dus naar uit dat zowel wij als mijn ouders helemaal niet naar de bruiloft kunnen. Ik wil mijn zusje proberen uit te leggen, dat we haar absoluut geen verdriet willen doen, maar dat ze beter met ons had kunnen overleggen. Als ze een jaartje later getrouwd was, of bijvoorbeeld in de zomervakantie of ergens tussen Nederland en Zuid-Iatlië in, dan hadden we het geld wel en vrij van school en werk wel kunnen regelen. Hoe gaan we dit zo aardig mogelijk brengen? Natuurlijk ben ik ook best een beetje boos dat ze geen rekening met onze situatie heeft gehouden. Ik heb alles voor haar over, maar ze had wel na kunnen denken wat deze bruiloft allemaal voor haar geliefden met zich mee brengt. Wat kunnen we haar nu het beste vertellen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Coco87 schreef op 21 april 2017 @ 13:40:

[...]



waarom in allerlei bochten wringen als de bruid op geen enkele manier aan haar eigen familie heeft gedacht en wel van alles verwacht? Voor mij werkt zoiets 2 kanten op hoor. Prima, je gaat trouwen, maar doe ff normaal..Stellen dat jij alleen met het vliegtuig kunt komen is niet in allerlei bochten wringen. Een busje huren, 2x 3 dagen rijden, overnachtingen onderweg regelen, vrij regelen op school en mans werk, dat is allemaal in bochten wringen. Een goedkoop ticket voor 1 persoon en een overnachting daar is dat juist niet.
quote:Star schreef op 21 april 2017 @ 13:41:

[...]





11 en 7.



En zie de OP, school heeft gezegd dat kinderen niet meer dan een week kunnen vrij krijgen.

Hebben ze 9 dagen om te reizen.Oke. Ik weet dat vrienden van ons met hun kinderen (5 en 3) weg wilden buiten de vakantie en dat kregen ze ivm de leerplicht echt niet voor elkaar (bij die van 5 dan).
quote:Star schreef op 21 april 2017 @ 13:35:

[...]





Daar kan vrijstelling voor gevraagd worden natuurlijk. Hebben wij laatst ook gedaan omdat jongste haar verjaardag bij oma in het buitenland wil vieren. Geen probleem.



Ja, een week dus. Dat is niet genoeg voor deze bruiloft. En sommige schooldirecteuren geven helemaal geen vrij.

Plus daarmee is het financiële plaatje niet rond, en de vakantie van man niet, de vliegangst van de ouders blijft een probleem en het gesleep met zaken die zus lief net zo goed kan inchecken/ mee kan nemen als ze 'natuurlijk' zelf met het vliegtuig gaat.



Bovendien, zes dagen op autoreis met een gehandicapt kind! Dat is wel een flink pittig gegeven.
quote:Troeteltje schreef op 21 april 2017 @ 13:43:

Overigens zou het haar mooi staan wanneer zij zou zorgen voor de allerdirecte familie, dus haar zus met gezin en haar ouders, voor vervoer en verblijf.Ja kunnen jullie niet in die villa slapen TO?
quote:Coco87 schreef op 21 april 2017 @ 13:40:

[...]



waarom in allerlei bochten wringen als de bruid op geen enkele manier aan haar eigen familie heeft gedacht en wel van alles verwacht? Voor mij werkt zoiets 2 kanten op hoor. Prima, je gaat trouwen, maar doe ff normaal..

Nou een paar dagen op een goedkoop ticket in je eentje zodat man thuis voor de kinderen kan zorgen vind ik nou niet in allerlei bochten wringen hoor. Dat gedoe met allemaal vrij nemen en een busje huren en ouders meenemen dan weer wel, daar zou ik ook iet zo'zin in hebben.

Maar misschien zijn er wel geen goedkope tickets dan houdt het op.
Ik begrijp je gevoel heel goed. En had het zelf als ik jouw zusje ook anders aangepakt. Tegelijkertijd is het haar keuze, haar dag en vind ik wel dat alle moeite gedaan moet zijn om wél te gaan.



Ik zou met haar je gevoel bespreken en aangeven dat er nogal wat geregel, kosten en moeite bij komt kijken.

Verder zou ik de volgende opties uitzoeken:



- Busje huren met meerdere mensen? Dan kun je met meerdere personen de afstand rijden en kunnen alle spullen mee plus je deelt de kosten;

- Busjes via Herz of Avis kunnen vaak in NL gehuurd worden en bij aankomst ingeleverd worden. Voor de terugweg regel je dan een ander busje.

- Kinderen nemen een week vrij en meld je daarna ziek. Gebeurt wel vaker.

- Vraag je zusje voor goedkope overnachtingsmogelijkheden. Wellicht kunnen jullie met meerdere personen een huisje huren. Dat is goedkoper dan veel hotelkamers.



Als dat allemaal niet lukt, heb je een ander verhaal, maar persoonlijk vind ik wel dat het om je zusje gaat.
quote:_Marana_ schreef op 21 april 2017 @ 13:43:

[...]



Stellen dat jij alleen met het vliegtuig kunt komen is niet in allerlei bochten wringen. Een busje huren, 2x 3 dagen rijden, overnachtingen onderweg regelen, vrij regelen op school en mans werk, dat is allemaal in bochten wringen. Een goedkoop ticket voor 1 persoon en een overnachting daar is dat juist niet.Jij typt sneller.
quote:honingbijtje schreef op 21 april 2017 @ 13:43:

[...]





Ja, een week dus. Dat is niet genoeg voor deze bruiloft. En sommige schooldirecteuren geven helemaal geen vrij.

Plus daarmee is het financiële plaatje niet rond, en de vakantie van man niet, de vliegangst van de ouders blijft een probleem en het gesleep met zaken die zus lief net zo goed kan inchecken/ mee kan nemen als ze 'natuurlijk' zelf met het vliegtuig gaat.



Bovendien, zes dagen op autoreis met een gehandicapt kind! Dat is wel een flink pittig gegeven.Ja dat slaat ook nergens op. Vliegtuig is waarschijnlijk goedkoper ook.
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 21 april 2017 @ 13:41:

[...]





11 en 7.



En zie de OP, school heeft gezegd dat kinderen niet meer dan een week kunnen vrij krijgen.

Hebben ze 9 dagen om te reizen.



Dat is al heel schappelijk van de school, meestal staat voor een bruiloft van oom of tante maar 1 dag.

Om het niet op scherp te zetten met zus en discussie te voorkomen zou TO ook nog kunnen zeggen dat kinderen maximaal 3 dagen krijgen. Heenreis, huwelijk en terugreis, zou niks onlogisch aan zijn. Nu kan zus nog zeggen, ach in 9 dagen lukt heen en weer rijden makkelijk.
quote:Coco87 schreef op 21 april 2017 @ 13:43:

[...]



Oke. Ik weet dat vrienden van ons met hun kinderen (5 en 3) weg wilden buiten de vakantie en dat kregen ze ivm de leerplicht echt niet voor elkaar (bij die van 5 dan).Familie in het buitenland? Of een eigen bedrijf?
quote:_Inkie_ schreef op 21 april 2017 @ 13:44:

[...]



Nou een paar dagen op een goedkoop ticket in je eentje zodat man thuis voor de kinderen kan zorgen vind ik nou niet in allerlei bochten wringen hoor. Dat gedoe met allemaal vrij nemen en een busje huren en ouders meenemen dan weer wel, daar zou ik ook iet zo'zin in hebben.

Maar misschien zijn er wel geen goedkope tickets dan houdt het op.Ik bedoel meer dat je dus echt moeten kiezen voor 1 van de laatste opties om maar te zorgen dat je erbij kunt zijn. Ik zou daar voor bedanken, aangezien de bruid het blijkbaar weinig uitmaakt (anders had ze wel wat beter meegedacht).
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 21 april 2017 @ 13:35:

[...]





Daar kan vrijstelling voor gevraagd worden natuurlijk. Hebben wij laatst ook gedaan omdat jongste haar verjaardag bij oma in het buitenland wil vieren. Geen probleem.



Ze kunnen wel vrij krijgen maar niet meer dan een week en dat is het probleem. Dat is ook wel logisch ook natuurlijk, de leerplicht is niet voor niets. Als iedereen voor een bruiloft in het buitenland twee weken vrij kan krijgen vermoed ik dat er ineens een hoop verzonnen bruiloften in het buitenland buiten de vakanties zijn ivm de lagere kosten voor een vakantie.



Maar ja als je weet dat je zus kinderen heeft dan lijkt me dat je daar gewoon rekening mee houd bij het plannen, die vakanties overlappen elkaar want de italianen hebben heel lang zomervakantie dus dan hadden ze het op dat moment moeten doen.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Zus had ook met haar eigen familie moeten overleggen. En tijdig. Dan was er nog geen zomervakantie geboekt en had iedereen er wellicht voor kunnen sparen.

Ik vind t prima dat mensenn in het buitenland trouwen, maar dan moeten ze ook de kosten voor de gasten vergoeden. Deed Jan Smit ook

Zus neemt zelf de trouwjurk mee, hond blijft thuis en jij boekt voor jezelf een ticket. Dat zou mijn oplossing zijn.
quote:Star schreef op 21 april 2017 @ 13:45:

[...]





Familie in het buitenland? Of een eigen bedrijf?Geen van beiden. Ik weet niet precies waar het voor was, maar het kon niet "want leerplicht gaan ze heel streng mee om". Op de school van mijn nichtje idem.
Zus was verblind door de liefde denk ik
Alle reacties Link kopieren
quote:patchouli_ schreef op 21 april 2017 @ 13:21:

Wat je kan doen is aanbieden een feest te organiseren hier, als ze terugkomen. Voor alle mensen die er niet bij hebben kunnen zijn.Eens. Dat vind ik een hele lieve oplossing waartoe je niet verplicht bent, maar wat misschien wel fijn is. Wat zeggen je ouders ervan?
quote:Coco87 schreef op 21 april 2017 @ 13:47:

[...]



Geen van beiden. Ik weet niet precies waar het voor was, maar het kon niet "want leerplicht gaan ze heel streng mee om". Op de school van mijn nichtje idem.Logisch dan. Je kan niet zomaar buiten de vakanties op. Daar zijn regels voor.
Alle reacties Link kopieren
Als ik de OP goed lees zijn de kosten voor hotelkamers voor onderweg, de heen- en terugreis dus. Niet voor ter plaatse in zuid(?)-Italië.
The owls are not what they seem
En TO, kan je wat met de reacties?
Alle reacties Link kopieren
Zus neemt hond en trouwjurk mee kinderen blijven thuis en pa zorgt in die periode voor de kinderen. To neemt ouders mee naar Italië en nemen de trein, huren daar een auto en een airbnb in de buurt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 21 april 2017 @ 13:43:

Kan man van TO niet voor zijn eigen gehandicapte zoon zorgen trouwens?



Sommige kinderen zijn zo zwaar gehandicapt dat ze 24/7 zorg nodig hebben. Misschien werkt TO om deze reden niet en de vader wel. Misschien heeft TO ook om deze reden wel cursussen gevolgd en vader niet, zoals prikken, katheriseren, sondevoeding geven etc.

Waarschijnlijk krijgt vader ook geen vrij van werkgever om voor kind te zorgen terwijl moeder naar bruiloft is terwijl hij dat wel krijgt (met moeite en niet teveel dagen) om naar de bruiloft te gaan.

Ik weet niet of dit de redenen zijn hoor, maar daar ging ik automatisch van uit toen ze aan gaf dat zij de enige was die voor hem kon zorgen.
Alle reacties Link kopieren
quote:_Inkie_ schreef op 21 april 2017 @ 13:44:

[...]



Jij typt sneller.







Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 21 april 2017 @ 13:45:

[...]





Ja dat slaat ook nergens op. Vliegtuig is waarschijnlijk goedkoper ook.Eens, 6 dagen met een gehandicapt kind rondrijden terwijl Amsterdam Rome nog geen twee uur vliegen is dat snap ik ook niet. Gezien de kosten aan benzine, bus huur en 4 keer een hotel overnachting maal 3 kamers kan het haast niet goedkoper zijn dan vliegen als je op tijd boekt. En dan moet er nog een jurk en een hond mee..
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
Er staat toch dat het geen optie is om alleen te gaan? Haar man zal best voor zijn zoontje kunnen zorgen, maar niet als hij geen vrij kan krijgen natuurlijk.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
quote:MwTheelepel schreef op 21 april 2017 @ 13:51:

[...]





Eens, 6 dagen met een gehandicapt kind rondrijden terwijl Amsterdam Rome nog geen twee uur vliegen is dat snap ik ook niet. Gezien de kosten aan benzine, bus huur en 4 keer een hotel overnachting maal 3 kamers kan het haast niet goedkoper zijn dan vliegen als je op tijd boekt. En dan moet er nog een jurk en een hond mee..Daarom vind ik het ook zo bizar dat haar zus dat van haar verwacht, terwijl er bij haar ook nog kinderen waaronder een gehandicapt kind mee moeten rijden. Ga lekker zelf met de auto als je jurk en je hond mee moeten.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven