De bruiloft van mijn zusje...

21-04-2017 13:14 136 berichten
Alle reacties Link kopieren
Help, mijn zusje gaat trouwen! En natuurlijk ben ik heel blij voor haar, maar ze heeft het allemaal een beetje onhandig aangepakt. Het zit als volgt: deze week verraste mijn zusje en haar Italiaanse aanstaande (ze wonen gewoon in Nederland) ons net het nieuws dat ze eind september gaan trouwen. We wisten wel dat dat eerdaags ging gebeuren, maar ze wilden de details geheim houden tot alles geregeld was...

En een verrassing is het, maar helaas niet zo'n aangename. De familie van haar vriend woont in Zuid-Italië en heeft het niet breed. Daarom hebben ze de bruiloft daar gepland, in september, omdat zijn neefjes en nichtjes dan nog vakantie hebben en zodat zijn familie niet te veel reiskosten hoeft te maken. Het feest is 200 km bij hen vandaan, dus zijn familie slechts hun overnachtingen daar te betalen.



Alles blijkt al geregeld te zijn: een villa waar het feest in de tuin plaats vindt, een kerk. En ik ben gevraagd als getuige en ceremoniemeester. Ik voel me heel vereerd, maar ben bang dat ik niet kan gaan komen, want ze heeft helaas niet zo goed over de situatie van haar eigen familie gedacht.



Om te beginnen vliegt zij er heen. Nu vraagt ze aan mij om in de auto haar bruidsjurk en haar hondje mee te nemen. En bovendien mijn ouders, die voor geen goud een vliegtuig in durven, maar die ook niet meer in staat zijn om zelf 2500 km te rijden (en weer terug natuurlijk). Dat al die mensen, spullen en bovendien de rolstoel van mijn jongste zoon niet allemaal in een auto kunnen, zag zij niet als een probleem. Dan huren we toch gewoon een busje!



Helaas hebben wij dat geld helemaal niet. Buiten de kosten voor een huis of hotel in Italië, moeten we voor zowel de heen als terugreis twee keer drie hotelkamers betalen, de huur van een busje voor minimaal 10 dagen en alle benzine die dat gaat kosten. Natuurlijk betalen mijn ouders mee, maar die hebben slechts AOW...



Daarnaast zijn mijn beide zoontjes leerplichtig en hebben ze in september, in tegenstelling tot de Italiaanse kindjes, geen vakantie meer. En de scholen hebben al aangegeven niet meer dan een week vrij te mogen geven, terwijl de heen- en terugreis allebei al drie dagen duren! Het werk van mijn man is ook niet blij. Zijn vakantie staat al ingeroosterd en hij kan alleen nog proberen te ruilen met collega's. Het is ook geen optie om alleen te gaan, aangezien ik de zorg voor mijn gehandicapte zoontje heb.



Het ziet er nu dus naar uit dat zowel wij als mijn ouders helemaal niet naar de bruiloft kunnen. Ik wil mijn zusje proberen uit te leggen, dat we haar absoluut geen verdriet willen doen, maar dat ze beter met ons had kunnen overleggen. Als ze een jaartje later getrouwd was, of bijvoorbeeld in de zomervakantie of ergens tussen Nederland en Zuid-Iatlië in, dan hadden we het geld wel en vrij van school en werk wel kunnen regelen. Hoe gaan we dit zo aardig mogelijk brengen? Natuurlijk ben ik ook best een beetje boos dat ze geen rekening met onze situatie heeft gehouden. Ik heb alles voor haar over, maar ze had wel na kunnen denken wat deze bruiloft allemaal voor haar geliefden met zich mee brengt. Wat kunnen we haar nu het beste vertellen?
quote:lattemachiato schreef op 21 april 2017 @ 13:50:

[...]





Sommige kinderen zijn zo zwaar gehandicapt dat ze 24/7 zorg nodig hebben. Misschien werkt TO om deze reden niet en de vader wel. Misschien heeft TO ook om deze reden wel cursussen gevolgd en vader niet, zoals prikken, katheriseren, sondevoeding geven etc.

Waarschijnlijk krijgt vader ook geen vrij van werkgever om voor kind te zorgen terwijl moeder naar bruiloft is terwijl hij dat wel krijgt (met moeite en niet teveel dagen) om naar de bruiloft te gaan.

Ik weet niet of dit de redenen zijn hoor, maar daar ging ik automatisch van uit toen ze aan gaf dat zij de enige was die voor hem kon zorgen.



Klinkt vrij logisch inderdaad.



Ik dacht eerder als TO alleen gaat met het vliegtuig dan is dat sneller en dus minder dagen die man vrij hoeft te nemen.
Alle reacties Link kopieren
Tis maar een bruiloft hè. Gewoon niet gaan.
"Listen, I've got something very obvious to tell you. You're not allowed to give up. If they decide to kill me, it means that we are incredibly strong. " Aleksei Navalny
Alle reacties Link kopieren
quote:Susan schreef op 21 april 2017 @ 13:51:

Er staat toch dat het geen optie is om alleen te gaan? Haar man zal best voor zijn zoontje kunnen zorgen, maar niet als hij geen vrij kan krijgen natuurlijk.

Oh dat heb ik ff niet gelezen...



tja dan houdt het op, dan is zelf alleen op en neer gaan blijkbaar ook geen optie
Ik zou die jurk never nooit niet meenemen trouwens. Daar zorgt ze maar lekker zelf voor.
quote:Solomio schreef op 21 april 2017 @ 13:52:

Tis maar een bruiloft hè. Gewoon niet gaan.Zo simpel kan het zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:honingbijtje schreef op 21 april 2017 @ 13:43:

[...]





Ja, een week dus. Dat is niet genoeg voor deze bruiloft. En sommige schooldirecteuren geven helemaal geen vrij.

Plus daarmee is het financiële plaatje niet rond, en de vakantie van man niet, de vliegangst van de ouders blijft een probleem en het gesleep met zaken die zus lief net zo goed kan inchecken/ mee kan nemen als ze 'natuurlijk' zelf met het vliegtuig gaat.



Bovendien, zes dagen op autoreis met een gehandicapt kind! Dat is wel een flink pittig gegeven.En vergeet die hond niet. Hoe houdt die zich een paar dagen in een auto
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
*alleen de OP gelezen*



Kunnen je ouders met de bus of de trein eventueel? of meerijden met een van de andere gasten? En dat jij vliegt?
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik ben dol op bruiloften en op familie, maar zelfs ik zou in deze omstandigheden zeggen bekijk het maar.



Ik vind sowieso dat als je in het buitenland trouwt dat je dan in ieder geval voor je allernaaste familie (dus ouders, broers, zussen, opa's, oma's) alle reis en verblijfkosten zou moeten dragen en eigenlijk vind ik zelfs dat je de verblijfskosten sowieso voor al je gasten zou moeten dragen.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
quote:nadine_j schreef op 21 april 2017 @ 13:44:

Ik begrijp je gevoel heel goed. En had het zelf als ik jouw zusje ook anders aangepakt. Tegelijkertijd is het haar keuze, haar dag en vind ik wel dat alle moeite gedaan moet zijn om wél te gaan.Niet mee eens. Hoezo haar dag. Vind ik altijd zo'n onzin, verwend, bah. Zusje had juist alle moeite moeten doen om te zorgen dat haar familie erbij kan zijn, ik vind jouw voorstel de omgekeerde wereld.
't Is al met al een heel gedoe
Je zusje heeft het iig heel onhandig aangepakt. Dat ze het in italie doet begrijp ik volledig, maar ze had eerder met jou en je ouders moeten praten over de praktische kant.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pingu schreef op 21 april 2017 @ 14:11:

[...]





Niet mee eens. Hoezo haar dag. Vind ik altijd zo'n onzin, verwend, bah. Zusje had juist alle moeite moeten doen om te zorgen dat haar familie erbij kan zijn, ik vind jouw voorstel de omgekeerde wereld.Eens.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:nlies schreef op 21 april 2017 @ 14:00:

[...]





En vergeet die hond niet. Hoe houdt die zich een paar dagen in een autoDat is nog het minste probleem, die zou ik lekker in een pension gooien.
Alle reacties Link kopieren
Laten we even wachten op een reactie van de TO.

Volgens mij is iedereen het er hier wel over eens.

TO wat ga je nu doen?
Alle reacties Link kopieren
Wat een vervelende situatie voor jullie! Ja heel eerlijk: gewoon de uitdagingen op tafel leggen, laat haar maar meedenken als ze jullie erbij wil hebben. Misschien wil ze iets met de kosten doen oid of een apart klein feestje achteraf in NL doen. Ze begrijpt vast ook wel dat dit zo geen doen is
Als je het belangrijk vindt dat iedereen erbij kan zijn, dan hou je daar in je planning dus gewoon rekening mee (ruim op tijd communiceren, in schoolvakantie van alle neefjes/nichtjes, meedenken over hoe je de financiële last voor gasten kunt verlichten, etc). Als je daar allemaal geen rekening mee houdt, dan vind je ieders aanwezigheid kennelijk niet belangrijk genoeg, en zul je de consequenties daarvan dus ook moeten accepteren.
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 21 april 2017 @ 13:52:

[...]





Klinkt vrij logisch inderdaad.



Ik dacht eerder als TO alleen gaat met het vliegtuig dan is dat sneller en dus minder dagen die man vrij hoeft te nemen.Ja lijkt mij ook het makkelijkst, maar zelfs met het hele gezin met vliegtuig is makkelijker, goedkoper en minder dagen denk ik dan met de auto. Maar tot TO wat meer duidelijkheid hierover geeft en wat ze van de reacties vindt blijft het gissen.
quote:fashionvictim schreef op 21 april 2017 @ 14:11:

Ik vind sowieso dat als je in het buitenland trouwt dat je dan in ieder geval voor je allernaaste familie (dus ouders, broers, zussen, opa's, oma's) alle reis en verblijfkosten zou moeten dragen en eigenlijk vind ik zelfs dat je de verblijfskosten sowieso voor al je gasten zou moeten dragen.Niet iedereen kan zulke hoge kosten dragen, dus dat verwachten gaat wellicht wat ver. Maar ergens in tegemoet komen, op welke manier dan ook, is wel het minste wat je kunt doen. En voor het overige geldt dan heel simpel dat je jouw gasten A. genoeg tijd geeft om zelf de financiering te kunnen regelen, en B. accepteert dat niet iedereen daartoe bereid of in staat zal zijn.
Alle reacties Link kopieren
Bruidsparen doen altijd alsof het een eer is dat jij op de bruiloft mag komen, of zelfs getuige of ceremoniemeester mag zijn. Naar mijn idee is het andersom: als bruidspaar moet je je gasten in ere houden omdat ze jou de gunst doen het met je samen te vieren en al helemaal als jij ze de gunst verleend getuige of ceremoniemeester te willen zijn.



Je bruidspersoneel hoor je sowieso vrij te houden van kosten en je ouders ook naar mijn idee. Andere gasten kom je zover mogelijk tegemoet.
quote:lattemachiato schreef op 21 april 2017 @ 14:20:

[...]





Ja lijkt mij ook het makkelijkst, maar zelfs met het hele gezin met vliegtuig is makkelijker, goedkoper en minder dagen denk ik dan met de auto. Maar tot TO wat meer duidelijkheid hierover geeft en wat ze van de reacties vindt blijft het gissen.Zoals ik de OP lees verwacht de bruid dat TO hun ouders meeneemt met de auto, want zij durven niet te vliegen.
Alle reacties Link kopieren
quote:-NummerZoveel- schreef op 21 april 2017 @ 14:21:

[...]





Niet iedereen kan zulke hoge kosten dragen, dus dat verwachten gaat wellicht wat ver. Maar ergens in tegemoet komen, op welke manier dan ook, is wel het minste wat je kunt doen. En voor het overige geldt dan heel simpel dat je jouw gasten A. genoeg tijd geeft om zelf de financiering te kunnen regelen, en B. accepteert dat niet iedereen daartoe bereid of in staat zal zijn.Als mensen dat niet kunnen betalen, dan zouden ze niet in het buitenland moeten trouwen, of geen mensen uit moeten nodigen, vind ik.
Am Yisrael Chai!
quote:Pingu schreef op 21 april 2017 @ 14:11:

[...]





Niet mee eens. Hoezo haar dag. Vind ik altijd zo'n onzin, verwend, bah. Zusje had juist alle moeite moeten doen om te zorgen dat haar familie erbij kan zijn, ik vind jouw voorstel de omgekeerde wereld.Dit idd.
quote:fashionvictim schreef op 21 april 2017 @ 14:27:

[...]





Als mensen dat niet kunnen betalen, dan zouden ze niet in het buitenland moeten trouwen, of geen mensen uit moeten nodigen, vind ik.En dit.
quote:fashionvictim schreef op 21 april 2017 @ 14:27:

[...]





Als mensen dat niet kunnen betalen, dan zouden ze niet in het buitenland moeten trouwen, of geen mensen uit moeten nodigen, vind ik.Maar bij dit stel gaat dat sowieso een probleem zijn. Want zijn familie woont daar. Ik ben voorstander van trouwen in het land waar je als stel niet woont (want die familie mist sowieso al veel) maar dan zou de zus van TO 1. eraan moeten denken hoe ze het voor haar familie zo makkelijk mogelijk maakt of 2. het feestje gewoon 2 keer vieren, in italie en nederland.
Alle reacties Link kopieren
werd toch wel nieuwsgierig naar de schoolvakantie in Italië. Die duren van 8-6 tot 12-9, kan wat verschil in zitten wegens regio, maar er moet toch een datum gevonden kunnen worden die wat overlapt
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:fashionvictim schreef op 21 april 2017 @ 14:27:

[...]

Als mensen dat niet kunnen betalen, dan zouden ze niet in het buitenland moeten trouwen, of geen mensen uit moeten nodigen, vind ik.Het gaat hier om een internationale relatie, dus er trouwt altijd 1 van de 2 in het buitenland.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven