De Nederlandse opvoeding
zondag 26 augustus 2018 om 15:52
Hoe ouder ik word, hoe meer mij opvalt hoe slap veel ouders opvoeden. Zeker naar aanleiding van het topic over het 8-jarige nichtje besef ik mij dat ouders in Nederland amper, of slap corrigeren. In de winkel zie ik krijsende kinderen die over de grond rollen, hun moeder schoppen, met de grofste woorden schelden, alleen omdat ze iets niet mogen. Bijna elke dag zie ik dit wel, en dat zijn echt niet alleen arme achterstandsgezinnen. Een vriendin geeft les op de basisschool en is verbaasd dat zoveel kinderen pas voor het eerst 'nee' horen als ze 4 zijn. Kinderen die dan nog niet eens helemaal zindelijk zijn omdat de ouders de keuze bij hen leggen. Hetzelfde als met veel andere zaken, kind mag tegenwoordig alles bepalen.
Is het een schuldgevoel omdat beide ouders fulltime werken? Een zweeffilosofie van Facebook? Ik heb geen idee.
Als ik in mijn thuisland ben zijn kinderen in het OV stil, zitten ze netjes en fluisteren. Hier rennen ze rond, krijsen de boel bijeen, gebruiken de paal in de trein als paaldanstoestel en vallen andere passagiers lastig.
Natuurlijk zijn niet alle ouders zo, maar het valt me steeds meer op.
Is het een schuldgevoel omdat beide ouders fulltime werken? Een zweeffilosofie van Facebook? Ik heb geen idee.
Als ik in mijn thuisland ben zijn kinderen in het OV stil, zitten ze netjes en fluisteren. Hier rennen ze rond, krijsen de boel bijeen, gebruiken de paal in de trein als paaldanstoestel en vallen andere passagiers lastig.
Natuurlijk zijn niet alle ouders zo, maar het valt me steeds meer op.
zondag 26 augustus 2018 om 21:20
Je hebt best makkelijk praten als je 'per ongeluk' een makkelijk kind hebt. Mensen verkeren grotendeels ten onrechte in de veronderstelling dat dat komt door de geweldige opvoedskills van de betreffende ouders. Zelf heb ik zo'n makkelijk exemplaar, geen gedweil, gekrijs gehad, omdat zijn temperament zo niet is. Zo heel veel opvoedkundigs heb ik er niet voor hoeven doen.
Zijn vriendje daarentegen is van een heel ander kaliber. Zijn ouders doen hun uiterste best, maar hij heeft nu eenmaal een flink temperament. En andere ouders staan onmiddellijk klaar met hun oordeel: dat ligt aan de opvoeding, als het mijn kind was, zou ik er wel raad mee weten.
Typisch gevalletje van de beste stuurlui staan aan wal.
Zijn vriendje daarentegen is van een heel ander kaliber. Zijn ouders doen hun uiterste best, maar hij heeft nu eenmaal een flink temperament. En andere ouders staan onmiddellijk klaar met hun oordeel: dat ligt aan de opvoeding, als het mijn kind was, zou ik er wel raad mee weten.
Typisch gevalletje van de beste stuurlui staan aan wal.
janiva wijzigde dit bericht op 26-08-2018 21:21
1.71% gewijzigd
zondag 26 augustus 2018 om 21:23
Nou, ik denk dat de grootste ergernis bij de omgeving qua opvoeding hem zit in het niet ingrijpen bij wangedrag.
Dus kinderen die ergens zijn waar ze niet mogen zijn, of rotzooi maken ergens anders dan thuis, en waarbij ouders gewoon blijven zitten en hun dingetje blijven doen, zonder dat ze ingrijpen.
Dit heeft bijna iedereen wel eens een keer zien gebeuren en dat is wel heel ergerlijk.
Dus kinderen die ergens zijn waar ze niet mogen zijn, of rotzooi maken ergens anders dan thuis, en waarbij ouders gewoon blijven zitten en hun dingetje blijven doen, zonder dat ze ingrijpen.
Dit heeft bijna iedereen wel eens een keer zien gebeuren en dat is wel heel ergerlijk.

zondag 26 augustus 2018 om 21:24
Haha ik voelde ineens wel een hoop respect voor mijn zus en andere ouders.Muntjeinmijnbroekzak schreef: ↑26-08-2018 21:17Poeh nou! De eerste keer dat mijn nichtje kwam logeren waren man en ik helemaal gesloopt! Alleen maar leuk als oom en tante achter je aan onder de stellingen in de zeeman kruipen. En gieren van de lach. Zij, wij niet.
Snapte toen pas waarom mijn zus er vaak zo moe uit zag.
Ze is nu 8, en doet ze dat niet meer. Kinderachtig gedoe vind ze dat. Nu zitten we gezellig nagels te lakken. Leukere fase![]()

zondag 26 augustus 2018 om 21:24
Hahaha, ik zag serieus een glimpje interesse in de ogen van mijn man toen ik dit aan hem voorlas.Lady*Voldemort schreef: ↑26-08-2018 21:20Antiblafband
En ga jezelf nou niet zitten verdedigen joh. TO zit hier echt niet om een open gesprek te voeren.
Neuh, herken in TO wel zo'n zuurneus uit de supermarkt.

zondag 26 augustus 2018 om 21:27
We kwamen een bekende tegen en die zei dat ze je stevig bij de hand moest houden. Maar dat hadden we al geprobeerd en toen begon ze steeds heel theatraal aaaaaaaauw pijn!! te gillen.
We hebben haar uiteindelijk maar in de buggy geworsteld en een zak koekkruimels gegeven. Heerlijk stil. Zus not amused, de keer daarna kind boos want ze kreeg geen kpekkruimels. Oeps....

zondag 26 augustus 2018 om 21:32
Betweters heb je overal.Muntjeinmijnbroekzak schreef: ↑26-08-2018 21:24Hahaha, ik zag serieus een glimpje interesse in de ogen van mijn man toen ik dit aan hem voorlas.
Neuh, herken in TO wel zo'n zuurneus uit de supermarkt.
Mijn oudste was als baby al een enorme braverik, maar overdag slapen deed ze niet. Waarop allerlei wildvreemden zich ertegenaan kwamen bemoeien: of ik niet wist dat baby's de halve dag hoorden te slapen en dat ik daar maar eens wat aan moest doen want hun kinderen sliepen als baby 21 uur per dag. Ik heb zo iemand het kind wel eens aangeboden, met de woorden 'hier heb je d'r, laat maar slapen'. En gek genoeg waren ze dan ineens niet thuis.

zondag 26 augustus 2018 om 21:35
Bij mij kwam er op een gegeven moment een vrouw naar me toe die heel lief was en vertelde dat haar kind ook zo was en dat het een fase was die wel over gingMuntjeinmijnbroekzak schreef: ↑26-08-2018 21:27We kwamen een bekende tegen en die zei dat ze je stevig bij de hand moest houden. Maar dat hadden we al geprobeerd en toen begon ze steeds heel theatraal aaaaaaaauw pijn!! te gillen.
We hebben haar uiteindelijk maar in de buggy geworsteld en een zak koekkruimels gegeven. Heerlijk stil. Zus not amused, de keer daarna kind boos want ze kreeg geen kpekkruimels. Oeps....

Dat vond ik heel fijn. Maar hierdoor weet ik wel zeker dat ik geen kinderen wil, veel te stressvol voor mij

zondag 26 augustus 2018 om 21:38
Hier ook. Ik was vrij braaf en mijn zus compleet ontspoort in de pubertijd. En toch dezelfde ouders en dezelfde opvoeding (al waren mijn ouders wel strenger naar mijn zus, maar zij zocht echt constant de grenzen op).
zondag 26 augustus 2018 om 21:43
Ja ik wilde ook altijd grenzen verleggen (en eigenlijk vind ik dat wel normaal voor een kind). Maar ik ben nooit ontspoord, dat niet. Maar wat ik maar wil zeggen, dat twee kinderen ontzettend verschillend kunnen zijn, ook qua aanpak, opvoeding of de uitwerking van opvoeding, ook al komen ze uit hetzelfde nest.
zondag 26 augustus 2018 om 21:45
zondag 26 augustus 2018 om 21:45
Precies dit dus.
Je ouders waren veel meer bezig en energie kwijt aan het opvoeden van je zus, en alsnog ontspoorde ze.
Terwijl jij met minder opvoeding je wel netjes hield.
Dussss to, house op met je gezeur over de slechte Nederlandse opvoeding.

zondag 26 augustus 2018 om 21:52
Tja, en als dan ingrijpt krijg je weer commentaar dat je je kind wel erg op de huid zit.iones schreef: ↑26-08-2018 21:23Nou, ik denk dat de grootste ergernis bij de omgeving qua opvoeding hem zit in het niet ingrijpen bij wangedrag.
Hou gewoon op met dat commentaar.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

zondag 26 augustus 2018 om 21:53
Echt niet!iones schreef: ↑26-08-2018 21:23Nou, ik denk dat de grootste ergernis bij de omgeving qua opvoeding hem zit in het niet ingrijpen bij wangedrag.
zondag 26 augustus 2018 om 21:54
Lijkt me echt stug! Maar als ik dat zou zien, zou ik voor zo'n moeder of vader opkomen en tegen zo iemand zeggen "bemoei je met je eigen zaken, als iemand zijn kind probeert op te voeden".

zondag 26 augustus 2018 om 21:54
juliadenders schreef: ↑26-08-2018 21:45Precies dit dus.
Je ouders waren veel meer bezig en energie kwijt aan het opvoeden van je zus, en alsnog ontspoorde ze.
Terwijl jij met minder opvoeding je wel netjes hield.
Dussss to, house op met je gezeur over de slechte Nederlandse opvoeding.
Vond het ook altijd zielig dat mijn ouders er zo op aan werden gekeken. Zij deden echt hun best.
zondag 26 augustus 2018 om 21:58
Gewoon hier op het forum hoor: overbeschermend of juist te weinig, overbezorgd of juist te weinig.
Al dat commentaar, dat is denk ik het grootste probleem.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

zondag 26 augustus 2018 om 21:58
Als je zegt dat iets niet mag, is dat juist een enorme magneet!

zondag 26 augustus 2018 om 22:00
Muntjeinmijnbroekzak schreef: ↑26-08-2018 19:04Nou echt. En een mentor hoort toch juist een vertrouwenspersoon te zijn?
Vertrouwenspersoon is iets anders dan 'beste vriendje'.
Een vertrouwenspersoon laat je niet in je eentje aanmodderen en doet wat nodig is in jouw belang. Snappen alle jongeren in mijn omgeving heel goed.
zondag 26 augustus 2018 om 22:01
Maar degenen die het hardst zijn, zijn vaak moeders onderling! Hoe die elkaar afvallen op alles. Dat snap ik niet.
Ik denk dat heel veel op gevoel gaat. En dat is begrijpelijk.

zondag 26 augustus 2018 om 22:03
Daar kwamen wij toen ook achter. De keer daarna dat ze kwam alle ramen op slot gedraaid en sleuteltjes verstopt. Leek ons wel zo veilig.Muntjeinmijnbroekzak schreef: ↑26-08-2018 21:58Als je zegt dat iets niet mag, is dat juist een enorme magneet!

zondag 26 augustus 2018 om 22:06
Valt mij ook op. Dat sommige ouders echt alleen maar bezig zijn met vergelijken en ongevraagd advies geven. 'Mijn kind kon al lezen toen ie twee was. ' etc. Lijkt me erg vermoeiend.