De Nederlandse opvoeding

26-08-2018 15:52 580 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe ouder ik word, hoe meer mij opvalt hoe slap veel ouders opvoeden. Zeker naar aanleiding van het topic over het 8-jarige nichtje besef ik mij dat ouders in Nederland amper, of slap corrigeren. In de winkel zie ik krijsende kinderen die over de grond rollen, hun moeder schoppen, met de grofste woorden schelden, alleen omdat ze iets niet mogen. Bijna elke dag zie ik dit wel, en dat zijn echt niet alleen arme achterstandsgezinnen. Een vriendin geeft les op de basisschool en is verbaasd dat zoveel kinderen pas voor het eerst 'nee' horen als ze 4 zijn. Kinderen die dan nog niet eens helemaal zindelijk zijn omdat de ouders de keuze bij hen leggen. Hetzelfde als met veel andere zaken, kind mag tegenwoordig alles bepalen.

Is het een schuldgevoel omdat beide ouders fulltime werken? Een zweeffilosofie van Facebook? Ik heb geen idee.

Als ik in mijn thuisland ben zijn kinderen in het OV stil, zitten ze netjes en fluisteren. Hier rennen ze rond, krijsen de boel bijeen, gebruiken de paal in de trein als paaldanstoestel en vallen andere passagiers lastig.

Natuurlijk zijn niet alle ouders zo, maar het valt me steeds meer op.
Afbeelding
iones schreef:
02-09-2018 22:52
Ons pa heeft nog les gehad van de nonnen. Die deden dat ook. Eentje vroeg hem ook een keer zijn hand op te houden om met rietje te slaan. Maar hij schopte haar tegen haar schenen. "dat heb je goed gedaan!!!!!", zei ik grijnzend tegen hem toen hij me dat vertelde.

Inderdaad. Mijn moeder heeft het nog steeds over de nonnen die haar vroeger hebben geslagen. Goed dat dat niet meer kan!
MevrouwTomatensoep schreef:
03-09-2018 07:35
Serieus?? Een kindje dat zich vergist??

Wat ben jij dan een zuur mens.
Potdorie zeg, en dan ben je maar klein dus je loopt niet achter je moeder aan maar achter haar rok. Je ziet alleen haar rok namelijk want die zit op jouw ooghoogte. En dan komt er vrouw voorbij met eenzelfde rok, loop je daar per ongeluk achterna. Als je daarna aan haar rok trekt en omhoog kijkt, kijk je in een vreemd gezicht.
De grond verdwijnt onder je voeten, je wereld stort in. Waar is je ma? Een paniek maakt zich van je meester.....
Ik was nog klein maar ik weet het nog heel goed.
Zal een kind zoiets nooit kwalijk nemen. Die schrikt zich al een ongeluk, hoef je niet ook nog boos om te worden.
Interessant hoor koffiekopjes, ik was je even aan het loepen nav een ander topic. Je beweert hier dat je opvoeding zo goed was, maar wellicht moet je dat zonder vooroordeel serieus onder de loep nemen, want dat is de plek waar het allemaal begonnen is. Het is niet opeens, helemaal uit het niks met één verkeerd vriendje begonnen, het is geen toeval dat je áltijd een bepaalde type uitkiest, dit steeds herhaalt en herhaalt en herhaalt tot je geen leven meer overhoudt.

Als je de sleutel wil naar een fijner leven, ga terug naar de basis en durf te kijken op plekken die niet zo logisch voor je lijken. Waar je al je mening over klaar hebt. Als je al zo lang bezig bent, dan zal je toch open moeten staan voor andere dingen.
tu1nhek schreef:
08-09-2018 09:12
Interessant hoor koffiekopjes, ik was je even aan het loepen nav een ander topic. Je beweert hier dat je opvoeding zo goed was, maar wellicht moet je dat zonder vooroordeel serieus onder de loep nemen, want dat is de plek waar het allemaal begonnen is. Het is niet opeens, helemaal uit het niks met één verkeerd vriendje begonnen, het is geen toeval dat je áltijd een bepaalde type uitkiest, dit steeds herhaalt en herhaalt en herhaalt tot je geen leven meer overhoudt.

Als je de sleutel wil naar een fijner leven, ga terug naar de basis en durf te kijken op plekken die niet zo logisch voor je lijken. Waar je al je mening over klaar hebt. Als je al zo lang bezig bent, dan zal je toch open moeten staan voor andere dingen.
Wellicht dat de tikken van mijn ouders hebben geleid tot acceptatie van geweld binnen een relatie. Maar mijn ouders hadden nooit slaande ruzie. Alleen kinderen kregen tikken.
Koffiekopjes schreef:
08-09-2018 14:01
Wellicht dat de tikken van mijn ouders hebben geleid tot acceptatie van geweld binnen een relatie. Maar mijn ouders hadden nooit slaande ruzie. Alleen kinderen kregen tikken.
.
Ik had het eigenlijk niet eens zo zeer over de tikken, maar meer de impliciete boodschappen en overtuigingen die je vanuit de opvoedingsstijl van je ouders, hoe zij zelf in het leven en in hun relaties staan wellicht hebt meegekregen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven