De Nederlandse opvoeding

26-08-2018 15:52 580 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe ouder ik word, hoe meer mij opvalt hoe slap veel ouders opvoeden. Zeker naar aanleiding van het topic over het 8-jarige nichtje besef ik mij dat ouders in Nederland amper, of slap corrigeren. In de winkel zie ik krijsende kinderen die over de grond rollen, hun moeder schoppen, met de grofste woorden schelden, alleen omdat ze iets niet mogen. Bijna elke dag zie ik dit wel, en dat zijn echt niet alleen arme achterstandsgezinnen. Een vriendin geeft les op de basisschool en is verbaasd dat zoveel kinderen pas voor het eerst 'nee' horen als ze 4 zijn. Kinderen die dan nog niet eens helemaal zindelijk zijn omdat de ouders de keuze bij hen leggen. Hetzelfde als met veel andere zaken, kind mag tegenwoordig alles bepalen.

Is het een schuldgevoel omdat beide ouders fulltime werken? Een zweeffilosofie van Facebook? Ik heb geen idee.

Als ik in mijn thuisland ben zijn kinderen in het OV stil, zitten ze netjes en fluisteren. Hier rennen ze rond, krijsen de boel bijeen, gebruiken de paal in de trein als paaldanstoestel en vallen andere passagiers lastig.

Natuurlijk zijn niet alle ouders zo, maar het valt me steeds meer op.
Niet voor niets hebben we de gelukkigste kinderen op de wereld.
En staan we als volwassenen ook nog in de top 10.

Vreselijk hoor.
Ik zie nooit kinderen krijsend over de grond rollen of hun moeder schoppen.
https://joop.bnnvara.nl/opinies/is-de-f ... ederlandse

De opmerking over de criminaliteit gaat er vanuit dat de jeugd in de banlieus die de criminaliteit veroorzaakt hetzelfde is als de nette Franse kinderen in een suburb.
Lucifer2018 schreef:
26-08-2018 15:55
Niet voor niets hebben we de gelukkigste kinderen op de wereld.
En staan we als volwassenen ook nog in de top 10.

Vreselijk hoor.
Ja, natuurlijk zijn ze gelukkig als papa en mama alles toestaan
stroman schreef:
26-08-2018 15:55
Ik zie nooit kinderen krijsend over de grond rollen of hun moeder schoppen.
Ik heb op meerdere plekken in de Randstad gewoond en zag het daar overal. Allemaal blank. De laatste keer dat een zwart kindje schreeuwde kreeg het een tik en stil was hij.
Ik had laatst toevallig een aflevering opstaan van Wegmisbruikers. Een kind op de achterbank stak middelvingers op naar de politie (en zat ook niet in de gordel) dus moeder werd staande gehouden. Zij adviseerde de politie vervolgens het kind zelf aan te spreken op de middelvingers, want dat zou volgens haar meer indruk op hem maken.

Vervolgens barst kind in krokodillentranen uit en naast de vermaningen 'dat mag niet en dat wil ik nooit meer zien' begon de moeder bij al dat drama tegelijkertijd met de woorden 'lieverd toch' en 'schatje'. Dat is inderdaad verwarrend voor een kind en dan snap ik ook dat de boodschap niet aankomt.

Maar ik zie dat in mijn omgeving dus ook.
Koffiekopjes schreef:
26-08-2018 15:57
Ja, natuurlijk zijn ze gelukkig als papa en mama alles toestaan
Och, dat ene verwende kind dat jij kent zal gewoon niet zoveel uitmaken voor de rest van Nederland.

Maar veel plezier met je volgende zure zeik topic. :popcorn:
Koffiekopjes schreef:
26-08-2018 15:58
Ik heb op meerdere plekken in de Randstad gewoond en zag het daar overal. Allemaal blank. De laatste keer dat een zwart kindje schreeuwde kreeg het een tik en stil was hij.
:rofl:
Mijn Franse familie verbaast zich over de Nederlandse opvoeding.
Ik ook.
Kinderen bepalen wat en hoe binnen het gezin.
Is echt iuets typisch Nederlands hoor.
Verwende baasjes die allemaal denken speciaal en bijzonder te zijn
Nehemah schreef:
26-08-2018 15:58
Ik had laatst toevallig een aflevering opstaan van Wegmisbruikers. Een kind op de achterbank stak middelvingers op naar de politie (en zat ook niet in de gordel) dus moeder werd staande gehouden. Zij adviseerde de politie vervolgens het kind zelf aan te spreken op de middelvingers, want dat zou volgens haar meer indruk op hem maken.

Vervolgens barst kind in krokodillentranen uit en naast de vermaningen 'dat mag niet en dat wil ik nooit meer zien' begon de moeder bij al dat drama tegelijkertijd met de woorden 'lieverd toch' en 'schatje'. Dat is inderdaad verwarrend voor een kind en dan snap ik ook dat de boodschap niet aankomt.

Maar ik zie dat in mijn omgeving dus ook.
Dat mag niet schatje is vaak ook het enige wat ouders tegen dat blaag vertellen. Uitleg en consequenties ho maar. En waar leert dat kind dat gedrag? Op school? Thuis?
Bryndise schreef:
26-08-2018 16:00
Mijn Franse familie verbaast zich over de Nederlandse opvoeding.
Ik ook.
Kinderen bepalen wat en hoe binnen het gezin.
Is echt iuets typisch Nederlands hoor.
Verwende baasjes die allemaal denken speciaal en bijzonder te zijn
Ik ben zelf niet Frans maar mijn familie uit een ander EU-land net zo. Alleen Britse kinderen misdragen zich net zo merk ik. Duitsland, Italie... allemaal netjes en stil in het openbaar.

Waarom ontspoort de Marokkaanse jeugd hier ook zo? Daar hebben ze regels op straat. Hier mag alles.
Past dit niet beter op de pijler kinderen?
Wat is je thuisland?

Het beeld van de Nederlandse kinderen dat jij schetst, is voor mij niet herkenbaar (gemiddeld gezien, natuurlijk zijn er uitzonderingen). Toevallig zat ik gisteren nog in de stiltecoupé, waar een kind met zijn moeder een uur lang keurig stil en rustig op zijn plaats zat en er een oudere man en vrouw keihard zaten te praten en uit zichzelf letterlijk zeiden schijt te hebben aan het feit dat ze stil moeten zijn.
Dit valt mij ook op. Veel ouders om mij heen laten alles aan hun kinderen over. Borstvoeding tot 4 jaar, 'want ik wacht af tot hij zelf wil stoppen', ondertussen trekt het jochie haar shirt naar beneden en public terwijl hij 'tietje, tietje' roept. Moet allemaal kunnen. 'Het is zijn rustmomentje, we stoppen pas als kleine Storm dat zélf wil'.

Zindelijk zijn ze pas als ze vijf zijn, want ook daar zijn de behoeften van het kind leidend.

Er worden geen grenzen aangegeven. 'Nee', mag niet worden gezegd, corrigeren is uit den boze. Ondertussen hebben de kinderen geen enkel idee van sociale conventies en krijsen de hele boel bij elkaar als het eens niet gaat naar hun zin gaat.

Het resultaat van deze opvoeding zie je overal om je heen en het stoort iedereen, maar dat lijkt de ouders niet te deren, het draait immers allemaal om de behoeften van Storm/Vlinder/Mats en nergens anders om.

Wat een monsters worden hiermee gecreëerd :bonk:
Koffiekopjes schreef:
26-08-2018 15:56
https://joop.bnnvara.nl/opinies/is-de-f ... ederlandse

De opmerking over de criminaliteit gaat er vanuit dat de jeugd in de banlieus die de criminaliteit veroorzaakt hetzelfde is als de nette Franse kinderen in een suburb.
Die Franse jeugd heeft een Nederlandse opvoeding gehad denk je? :roll:
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Er zijn ook zat brave kinderen. Maar ga eens in de Randstad met de trein. Ik ga 8x per week en zie het bijna elke dag.

Ik kom uit een Westers EU-land. Meer ga ik er niet over zeggen ivm herkenbaarheid.
Koffiekopjes schreef:
26-08-2018 16:03
Waarom ontspoort de Marokkaanse jeugd hier ook zo? Daar hebben ze regels op straat. Hier mag alles.
Hier mag niet alles!
Ze hebben gewoon lak aan alles en gedragen zich ook zo.
Koffiekopjes schreef:
Ik ben zelf niet Frans maar mijn familie uit een ander EU-land net zo. Alleen Britse kinderen misdragen zich net zo merk ik. Duitsland, Italie... allemaal netjes en stil in het openbaar.

Regels op straat? Dus thuis hoeven ze niet aan opvoeding te doen zodat ze op straat zich gedragen?

Echt hilarische denkwijzes kan jij uit je toetsenbord toveren. :rofl:
Ik denk wel dat veel ouders te weinig tijd besteden aan hun kinderen. Zeker als ze allebei fulltime werken. Goed opvoeden dat kost heel veel tijd en er zijn in het leven van een kind tegenwoordig wat te veel opvoeders zoals opa en oma die oppassen en BSO. Zeker als niet overal dezelfde regels gelden dan is het voor een kind onduidelijk. Ik hoor ook vaak dat iedereen tegenwoordig maar moe is maar ik vind een goede opvoeding wel belangrijk.
Ik snap wel waar TO het over heeft. Maar intussen woon ik in een land waar het nog veel erger is, dus vind ik de Nederlandse kindjes weer heel braaf :hihi:

Ikzelf verwacht dat ik ook een stuk strenger zal zijn - althans, hoop ik.
Hakuna Matata
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b3457ccb/
Koffiekopjes schreef:

:facepalm:
Ikigai schreef:
26-08-2018 16:07
Dit valt mij ook op. Veel ouders om mij heen laten alles aan hun kinderen over. Borstvoeding tot 4 jaar, 'want ik wacht af tot hij zelf wil stoppen', ondertussen trekt het jochie haar shirt naar beneden en public terwijl hij 'tietje, tietje' roept. Moet allemaal kunnen. 'Het is zijn rustmomentje, we stoppen pas als kleine Storm dat zélf wil'.

Zindelijk zijn ze pas als ze vijf zijn, want ook daar zijn de behoeften van het kind leidend.

Er worden geen grenzen aangegeven. 'Nee', mag niet worden gezegd, corrigeren is uit den boze. Ondertussen hebben de kinderen geen enkel idee van sociale conventies en krijsen de hele boel bij elkaar als het eens niet gaat naar hun zin gaat.

Het resultaat van deze opvoeding zie je overal om je heen en het stoort iedereen, maar dat lijkt de ouders niet te deren, het draait immers allemaal om de behoeften van Storm/Vlinder/Mats en nergens anders om.

Wat een monsters worden hiermee gecreëerd :bonk:
Hahaha precies dit.
Koffiekopjes schreef:
Er zijn ook zat brave kinderen. Maar ga eens in de Randstad met de trein. Ik ga 8x per week en zie het bijna elke dag.

Ik kom uit een Westers EU-land. Meer ga ik er niet over zeggen ivm herkenbaarheid.
Oeh, een westers EU-land met een station, uhm, even denken, puntje van mijn tong ;-)
AeonOfWinter schreef:
Die Franse jeugd heeft een Nederlandse opvoeding gehad denk je? :roll:
Gewoon geen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven