Diner bruiloft

29-11-2017 15:55 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik en mijn vriend gaan volgend jaar trouwen. We zijn dus druk bezig met de gastenlijst en inplannen hoe we dat allemaal gaan doen. Onze dag gaat er ongeveer zo uit zien.

14:00-15:00 ceremonie
15:00-17:30 borrel
17:30-20:00 diner
20:00-1:00 feest

ik wil eigenlijk alleen onze ouders, broers en zussen(en hun kinderen natuurlijk ook) en getuigen uitnodigen voor diner, kan dat? Of moet ik iedereen uitnodigen die bij de ceremonie en borrel aanwezig zijn? Want ik hoor altijd of je bent heledag uitgenodigd of alleen op het feest.
Alle reacties Link kopieren
Het ligt er aan waar je trouwt en of alles op dezelfde locatie is denk ik. Als alles op 1 locatie is, lijkt het me raar om mensen even "weg te sturen" tijdens het diner. Wij hadden verschillende locaties in een stad en hadden idd sommige mensen voor ceremonie, borrel en feest uitgenodigd. Niet voor het diner dus. Maar iedereen kon makkelijk zelf een restaurantje opzoeken en we moesten sowieso van locatie verplaatsen dus daardoor geen gekke situaties dat sommigen wel en anderen niet mochten blijven. Wij wilden ook het diner bewust met een kleinere groep, zodat je zelf ook even een rustmomentje hebt op zo'n drukke dag. Dus, lekker doen wat jullie zelf willen, maar als je mensen niet mee laat eten, zorg dan wel dat ze ergens terecht kunnen.
Ik zou het zo doen:


- borrel + diner met directe familie / getuigen etc
- ceremonie op locatie met alle gasten (rond uur of 20:00)
- feest met alle gasten
Alle reacties Link kopieren
Het is jouw feestje, dus jij bepaald. Ik heb het vaker gezien, persoonlijk heb ik daar niet zo'n moeite mee.

Iedereen snapt dat je maar een bepaald budget hebt. Wil je voor iedereen iets te eten regelen, dan heb je minder geld voor de borrel en feest.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
wilma36 schreef:
29-11-2017 16:28
Dan zou ik ze ook uitnodigen voor het diner. Wij hadden het zo:
Wij trouwen op datum X om Y uur in het gemeentehuis van Z.
We willen dit met jullie vieren 's avonds vanaf 20 uur op locatie A.
Voor de borrel en het diner (broodmaaltijd bij ons) alleen ouders, broers/zussen, opa en oma en getuigen.

Ieder die wilde was vrij om ook bij de ceremonie te komen. 2 stellen die het feest 's avonds niet konden vieren (lichamelijk) hebben gevraagd of er een andere optie was, die hebben we alsnog uitgenodigd voor de borrel.
Aah ok ik dacht dat ceremonie en aansluitend borrel samen hoorde, maar hoe ik het nu begrijpt is het borrel en aansluitend diner. Toch?
Alle reacties Link kopieren
Sunin schreef:
29-11-2017 16:07
De mensen die we willen uitnodigen voor ceremonie en borrel zijn ook uitgenodigd op het feest.
En jij denkt dat ze dan een paar uur voor de deur blijven wachten? Zoals ik hier boven schreef dat doen ze niet en kun je niet van mensen verwachten.
Dus als je een hele groep zowel bij de ceremonie als bij het feest wil zul je ze moeten voederen en onderdak geven.
Maar een kleine ploeg voor ceremonie borrel en eten is prima.

Het ligt helemaal aan jouw situatie. Ik zou bv wel ceremonie en borrel doen omdat er een flinke ploeg is die ik niet op mijn feest zou willen maar die wel komen feliciteren. Daarna met dé ploeg eten en de partyanimals komen naar het feest, die zitten toch niet op de ceremonie te wachten

WIl je alles de hele dag neem dan een buffet. Het hoeft toch niet zo moeilijk? Lekker Indisch buffet kost niet duur en je krijgt er zo'n leuke dame in klederdracht bij.
Alle reacties Link kopieren
Ga inderdaad lunchen met je naaste familie en getuigen. Of de volgende dag ontbijten. Halverwege een groep wegsturen zou ik niet doen, uit alle topics die hier in de afgelopen jaren over zijn geweest is wel gebleken dat er vrij veel mensen zijn die dat echt niet op prijs stellen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
irona schreef:
29-11-2017 16:01
Ik zou gasten of voor alles uitnodigen of alleen voor het feest. In ieder geval geen programma waarbij er een gat in de dag zit.
Dit. Als ik een uitnodiging krijg met een 'gat' in de dag, ga ik alleen naar het avondfeest. Ik heb gemerkt dat ik daar niet uniek in ben. Zeker als ik een stuk moet rijden en ergens onbekend ben.
lemoos2 wijzigde dit bericht op 29-11-2017 16:43
15.12% gewijzigd
Nee heb je, ja kun je krijgen
Sunin schreef:
29-11-2017 16:07
De mensen die we willen uitnodigen voor ceremonie en borrel zijn ook uitgenodigd op het feest.
Of voor de hele dag uitnodigen of alleen savonds.

Wij zijn door vrienden toen uitgenodigd wat jij wel doen ceremonie en borrel en avondfeest.
Konden dus even fijn op en neer geen rijden, want ze trouwden niet in onze woonplaats omdat ze ons blijkbaar niet goed genoeg vonden om eten voor te betalen.
Ja zo voelde het echt: we willen jullue er graag bij, je kan ook nog een glas drinken krijgen maar dan oprotten want wij gaan eten en met jullie erbij is dat te duur.

Ik vind het zo ongastvrij.
Alle reacties Link kopieren
borboletas schreef:
29-11-2017 16:36
Ik had bij mijn eigen bruiloft 3 groepen:
- De daggasten (dus ceremonie + diner + feest)
- De diner + feestgasten
- De feestgasten

Op die manier konden we wel onderscheid maken in de groepen maar had niemand een gat in de dag.
Huh? De mensen voor diner en feest waren niet welkom bij de ceremonie? Wat maakt dat dan nog uit als ze daar ook bij geweest waren.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Daarom trouwden wij 's avonds.

16.00 Foto's maken
17.00 Eten met zussen, ouders en oma
19.00 Inloop gasten
19.30 Ceremonie
20.00 Borrel
Het maakt het raar omdat je er nog een borrel tussendoor hebt.

Als die er niet was geweest had ik niet heel erg gevonden als gast niet voor het eten te worden uitgenodigd.

Maar omdat de dag uit 4 'evenementen' bestaat en er bij 3 mag worden aangeschoven en die ene niet, vind ik het toch een beetje raar.
Alle reacties Link kopieren
Sunin schreef:
29-11-2017 16:34
Bedankt allemaal voor het antwoorden van mijn vraag en mijn idee te geven.

Om even duidelijk te maken wil ik natuurlijk niet onbeschoft of ondankbaar zijn of niemand wegsturen of iets. Maar met mijn gedachte dat we een momentje willen met onze familie en getuigen.
In dat geval zou ik van tevoren een lunch of iets dergelijks doen en dan, vanaf het begin van de ceremonie, de daggasten laten komen.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
29-11-2017 16:43
Huh? De mensen voor diner en feest waren niet welkom bij de ceremonie? Wat maakt dat dan nog uit als ze daar ook bij geweest waren.
Heb je op zich gelijk in. Maar de zaal van onze ceremonie was redelijk klein dus daar paste echt maar een beperkte groep in. Overigens was die groep echt maar heel klein, veruit de meesten waren of dag- of feestgast.
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Wij hadden ongeveer hetzelfde programma qua tijden. Wij hebben onderscheid gemaakt tussen daggasten en avondgasten. Daggasten voor de hele dag, avondgasten waren welkom vanaf het feest. Een gat in de dag voor bepaalde mensen vind ik niet kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Sunin schreef:
29-11-2017 16:40
Aah ok ik dacht dat ceremonie en aansluitend borrel samen hoorde, maar hoe ik het nu begrijpt is het borrel en aansluitend diner. Toch?


Nee.

De ceremonie is openbaar. Iedereen mag daar binnenlopen, ook de mensen die je helemaal niet uitnodigt of die je alleen 's avonds uitnodigt. Het is niet nodig om iedereen die bij de ceremonie is uit te nodigen voor de borrel daarna.

Nogmaals mijn vraag: waarom wil je zo graag dat al die mensen bij de borrel zijn? Waarom is een borrel met alleen de mensen waarmee je wilt eten niet genoeg?
Alle reacties Link kopieren
daneli schreef:
29-11-2017 16:55
Wij hadden ongeveer hetzelfde programma qua tijden. Wij hebben onderscheid gemaakt tussen daggasten en avondgasten. Daggasten voor de hele dag, avondgasten waren welkom vanaf het feest. Een gat in de dag voor bepaalde mensen vind ik niet kunnen.


Dit dus. Uitnodigen voor de hele dag, en uitnodigen voor de avond (en dan wel de ceremonie vermelden op de kaart, mochten ze daar willen binnenlopen).
Alle reacties Link kopieren
In mijn studententijd heb ik de meeste huwelijken bezocht (trouwen als je al achterkleinkinderen hebt was en is in onze kringen niet normaal :) ) en dan vond ik het echt razend irritant als je zo'n gat in de dag had. In je trouwfeestkleding naar de frituur, omdat het paar met kleine kring wil eten, is niet erg grappig.

Tegenwoordig vind ik het niet zo'n probleem. Mijn dagelijkse kleding is tegenwoordig netjes genoeg voor een huwelijksfeestje, dus ik kleed me er niet meer speciaal op. En mijn budget is wat groter zodat ik niet naar de frituur moet.

Kortom, ik denk dat je je keuzes mede zou moeten laten afhangen van je gasten. Hoe vervelend is het voor hen als ze dat diner zelf moeten invullen?
Alle reacties Link kopieren
_Marana_ schreef:
29-11-2017 16:58
Nee.

De ceremonie is openbaar. Iedereen mag daar binnenlopen, ook de mensen die je helemaal niet uitnodigt of die je alleen 's avonds uitnodigt. Het is niet nodig om iedereen die bij de ceremonie is uit te nodigen voor de borrel daarna.

Nogmaals mijn vraag: waarom wil je zo graag dat al die mensen bij de borrel zijn? Waarom is een borrel met alleen de mensen waarmee je wilt eten niet genoeg?

Waarom? Omdat ik niet wist dat een ceremonie voor iedereen was, en omdat ik dacht dat bij een ceremonie ook een borrel hoort voor iedereen die bij de ceremonie aanwezig is. Dus vandaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook wel bij bruiloften geweest waar geregeld was dat degenen die niet bij het diner uitgenodigd waren, in iemands huis terecht konden (van een familielid van het bruidspaar). Daar stond dan een pan soep en schalen broodjes en kon je even rustig zitten.
Ook wel eens dat er hiervoor een clubhuis of wijkgebouw werd afgehuurd (hoeft niet duur te zijn).
Vind ik wel zo netjes voor mensen die van ver komen.

Overigens zou ik me ook niet beledigd voelen als er niets geregeld zou zijn, hapje eten ergens op eigen kosten is ook prima, zolang de locatie maar niet ergens in the middle of nowhere is.
Alle reacties Link kopieren
Sunin schreef:
29-11-2017 17:14
Waarom? Omdat ik niet wist dat een ceremonie voor iedereen was, en omdat ik dacht dat bij een ceremonie ook een borrel hoort voor iedereen die bij de ceremonie aanwezig is. Dus vandaar.


Ah ok, duidelijk.
Nee dat is dus niet zo. Er hoort niet perse een borrel voor iedereen van de ceremonie. Als jij dat leuk vindt mag dat natuurlijk wel. Het is jouw bruiloft.
Wij hadden ook daggasten, receptiegasten en avondgasten die ook aanschoven bij buffet.
Wij trouwden begin middag op stadhuis en hadden daarna kerkdienst (hier zagen we ook veel avondgasten bij die zelf even ergens koffie zijn gaan drinken na de kerkdienst en bij receptie weer binnenkwamen), Na de kerkdienst was er een rustig koffie uurtje voor daggasten omdat hier ook wat oude opa's en oma's bij waren (opa dement) wilden we het even rustig houden en genieten van elkaar en van wat er net was gebeurd (anders raast de hele dag aan je voorbij), de oudjes gingen hierna weg, daarna was receptie 17.00-19.00 voor bekenden en collega's en hier kwamen tot onze verbazing nog veel neven en nichten uit de andere kant van het land. Dit hadden we niet verwacht en we konden gelukkig nog even broodjes voor hen regelen bij bediening, want met een lege maag weer de hele reis terug laten maken vonden wij niet gastvrij. Daarna met de avondgasten het dinerbuffet en feest gehad. Er waren dus wat gasten met een gat tussen kerkdienst en receptie, maar dat zijn de mensen die hier zelf bewust voor hebben gekozen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit echt niet kunnen en heel erg ongastvrij. Ik zou ook alleen maar naar het avondfeest komen in dit geval.

Een 'momentje' willen vind ik persoonlijk onzin. Je wordt toch geleefd die dag. Ga dan van te voren lunchen met je ouders en getuigen.

Wij zijn een paar maanden geleden getrouwd en deden het zo:

- 14.30 uur ceremonie op het stadhuis
- 16.00 uur borrel met de daggasten op de feestlocatie
- 17.30 uur diner met de daggasten op de feestlocatie
- 20.30 uur feest met avondgasten

Wij hadden ongeveer 40 daggasten en 80 avondgasten.
Alle reacties Link kopieren
RegretteRien schreef:
29-11-2017 16:01
Het kan, het gebeurt en het is mega ongastvrij in mijn boek.
Dit dus.
Alle reacties Link kopieren
Maar wie wil je dan uitnodigen voor de borrel die niet mogen blijven eten?

Ik zou met je daggasten alles doen, dus eerst de ceremonie, dan wat drinken, dan samen eten en daarna naar het feest waar nog een hoop andere gasten aansluiten.
Alle reacties Link kopieren
Sunin schreef:
29-11-2017 16:34
Bedankt allemaal voor het antwoorden van mijn vraag en mijn idee te geven.

Om even duidelijk te maken wil ik natuurlijk niet onbeschoft of ondankbaar zijn of niemand wegsturen of iets. Maar met mijn gedachte dat we een momentje willen met onze familie en getuigen.
Dan neem je een aparte kleinere ruimte voor jullie naasten en de rest eten in de zaal. Kan me best voorstellen dat je zo'n moment wil hebben met je naasten, maar gasten aan hun lot overlaten, neuh. Als het gaat om de kosten dan doe je een low budget diner voor de gasten, stampotjes, wraps, eenvoudig buffet, o.i.d.. Of je boekt je gasten in bij een nabijgelegen 'all you can eat'.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven