Diner bruiloft

29-11-2017 15:55 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik en mijn vriend gaan volgend jaar trouwen. We zijn dus druk bezig met de gastenlijst en inplannen hoe we dat allemaal gaan doen. Onze dag gaat er ongeveer zo uit zien.

14:00-15:00 ceremonie
15:00-17:30 borrel
17:30-20:00 diner
20:00-1:00 feest

ik wil eigenlijk alleen onze ouders, broers en zussen(en hun kinderen natuurlijk ook) en getuigen uitnodigen voor diner, kan dat? Of moet ik iedereen uitnodigen die bij de ceremonie en borrel aanwezig zijn? Want ik hoor altijd of je bent heledag uitgenodigd of alleen op het feest.
Alle reacties Link kopieren
Oakes schreef:
29-11-2017 18:49
Dan neem je een aparte kleinere ruimte voor jullie naasten en de rest eten in de zaal. Kan me best voorstellen dat je zo'n moment wil hebben met je naasten, maar gasten aan hun lot overlaten, neuh. Als het gaat om de kosten dan doe je een low budget diner voor de gasten, stampotjes, wraps, eenvoudig buffet, o.i.d.. Of je boekt je gasten in bij een nabijgelegen 'all you can eat'.
Nou dat zou ik nog vreemder vinden dan weggestuurd worden als het bruidspaar in een aparte ruimte zou zitten eten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelfs twee keer mee gemaakt als daggast.
Ik , tante was uitgenodigd voor ceremonie en borrel en 's avonds voor het feest.
Mijn nichtjes trouwden ( dochters van mijn broer) en ik was niet uitgenodigd voor het diner.
Prima, heb er geen probleem van gemaakt en met mijn zus en onze aanhang ergens gaan dineren.
Mijn broer vond dit erg en heeft zich geëxcuseerd.


Mocht duidelijk zijn dat de envelop minder was dan als wij voor het eten waren uitgenodigd.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het gevoel dat je de gedachte tussen een kleine en intieme bruiloft met alleen je naasten versus groot en met iedereen niet goed hebt uitgedacht. Hierdoor ontstaat dit rare compromis.

Denk nog eens goed na over wat op jouw dag echt belangrijk is. Misschien is deze planning beter;

Ceremonie met alleen naasten, diner, borrel en feest, dan houd je de ceremonie en het diner klein en geef je een groot feest.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik trouw binnenkort ook en wij hebben ervoor gekozen om iedereen voor de hele dag uit te nodigen. Wij hebben wel alleen de mensen uitgenodigd die dicht bij ons staan.

Als ik jou was zou ik de ceremonie, borrel en daarna diner met een kleine groep doen. Iedereen is overal bij. Daarna feest voor alle anderen.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me voorstellen dat er omstandigheden zijn, dat je het zo bedacht hebt.
Op zich ligt het echt wel aan het aantal gasten wat je dan hebt bij de ceremonie/borrel/eten/feest. Het kan zijn dat je gewoon een buffet doet voor iedereen (is in principe niet zo duur, mits budget past bij aantal gasten). Het voordeel is dat dat natuurlijk aansluit bij de borrel richting feest. Het nadeel is dan dat je geen "intiem gedeelte" hebt, maar dat kan bijvoorbeeld het laatste half uur of uur van de borrel, dat jullie even "weg zijn".

Persoonlijk vind ik het eten met alleen intimi niet zo bijzonder en meer een plichtpleging. Misschien kun je dan in dat uurtje nog net even iets meer uitwisselen en delen dan dat iedereen maar aan het eten is?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat echt heel gek en zou dat nooit doen.

Ik ben 9 maanden geleden getrouwd en wij hebben ook lang nagedacht hoe we het zouden doen.
Uiteindelijk hadden we het als volgt:

11.30 werd ik thuis opgehaald door mijn toen nog vriend, hier waren ouders en broers bij.
Wij gingen daarna foto's maken.
14.00 ceremonie met daggasten. Hiervoor hadden we onze beste vrienden en familie die dicht bij ons staat uitgenodigd. Met deze mensen hadden we direct aansluitend taart, en borrel. Dit was heerlijk, lekker kletsen met de mensen die dicht bij je staan, cadeautjes uitpakken (daggasten vinden dat echt leuk, die vinden het niet leuk als je het neerzet en later uitpakt haha), dat waren echt leuke uurtjes.
17.30 met z'n alle eten, grote ronde tafels, wij aan tafel met ouders en broers, verder de gasten ook aan grote ronde tafels.
20.30 feest met dag + avondgasten dus toen gingen we van 32 naar 110 man haha.

Ik zou het zo niet leuk hebben gevonden als mensen naar de ceremonie kwamen en daarna weg moesten, nodig ze dan niet uit. Ceremonie was zo persoonlijk en lief en intiem dat we bewust hebben gekozen daar geen megagroep voor uit te nodigen.

Als het om budget gaat zou ik het anders doen. Dan zou ik inderdaad de ceremonie 's avonds doen of gewoon niet een groot feest erachteraan doen.
wilma36 schreef:
29-11-2017 16:28
Dan zou ik ze ook uitnodigen voor het diner. Wij hadden het zo:
Wij trouwen op datum X om Y uur in het gemeentehuis van Z.
We willen dit met jullie vieren 's avonds vanaf 20 uur op locatie A.
Voor de borrel en het diner (broodmaaltijd bij ons) alleen ouders, broers/zussen, opa en oma en getuigen.

Ieder die wilde was vrij om ook bij de ceremonie te komen. 2 stellen die het feest 's avonds niet konden vieren (lichamelijk) hebben gevraagd of er een andere optie was, die hebben we alsnog uitgenodigd voor de borrel.

Ik moet hier best om lachen :proud:
Ik zou ook nooit mensen uitsluiten op die manier. Dan een buffet voor iedereen. Niks zo irritant als je eigen maaltje bij elkaar moeten sprokkelen in een inbekende stad/dorp op schoenen die je normaal niet draagt.
Alle reacties Link kopieren
Heb 1 keer zon uitnodiging gehad van een vriendin. Begreep best dat ze niet met iedereen wilde eten, maar ik ben dus alleen naar het feest gegaan. Anders had ik me ruim 3 uur moeten vermaken in een dorp waar ik niks heb. Nee bedankt.

Als het in mijn woonplaats zou zijn zou ik het minder vervelend vinden. Zou dan wel ook de borrel overslaan om het gat wat groter te maken, is t meer de moeite om naar huis te gaan.

Ik ben zelf heel klein getrouwd (trouwen en lunch voor alle gasten). Maar als ik groter was gaan trouwen had ik gekozen voor diner met kleine groep, ceremonie daarna en dan feest. Of zoals ik bij een bruiloft had: ceremonie met daarna een middagfeest voor iedereen (met een band en lekkere hapjes) en daarna diner met alleen ouders, broers/zussen en getuigen.
Koekie27 schreef:
29-11-2017 16:38
Het ligt er aan waar je trouwt en of alles op dezelfde locatie is denk ik. Als alles op 1 locatie is, lijkt het me raar om mensen even "weg te sturen" tijdens het diner. Wij hadden verschillende locaties in een stad en hadden idd sommige mensen voor ceremonie, borrel en feest uitgenodigd. Niet voor het diner dus. Maar iedereen kon makkelijk zelf een restaurantje opzoeken en we moesten sowieso van locatie verplaatsen dus daardoor geen gekke situaties dat sommigen wel en anderen niet mochten blijven. Wij wilden ook het diner bewust met een kleinere groep, zodat je zelf ook even een rustmomentje hebt op zo'n drukke dag. Dus, lekker doen wat jullie zelf willen, maar als je mensen niet mee laat eten, zorg dan wel dat ze ergens terecht kunnen.
Blijft heel ongastvrij. In het geval van de bruiloft van vrienden was het ook op meerdere locaties. Toch voel je je weg gekeken hoor.

Mensen doen moeite voor je, maken kosten en mogen dan als stank voor dank tussendoor zelf voor eten gaan zorgen omdat het zogenaamd te duur is of simpelweg omdat ze je er niet bij willen hebben.

Ik moet er niet aan denken dat er achter mijn rug zulke dingen zouden worden gezegd over mijn bruiloft.

Of alle daggasten eten mee of geen daggasten als dat te duur is.
Ik bezuinig wel ergens anders op dan.
Ik zou er geen zin in hebben en als ik het van te voren weet (meldt het je gasten!) zou ik gewoon mijn kat sturen. Ook 's avonds.

Als ik wel moet komen opdraven voor een borrel en een ceremonie en eventueel voor een feest, maar een maaltijd is er teveel aan ... laat dan maar.
Ik ga geen 2 à 3 uur lopen ronddwalen in een stad die ik waarschijnlijk totaal niet ken op een uur waar ik geen honger heb.


En nee, ik zal het je niet in die bewoordingen zeggen bij de afzegging.
Ik heb die dag gewoon toevallig "een ander feestje" of "ben op weekend" of "moet werken".
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben de dag voor het huwelijk met ouders, broers en zussen en getuigen samen gegeten.

Op de dag zelf:
- ‘s ochtends met z’n tweeen foto’s maken
- 12:00 uur bij ons thuis verzamelen van de daggasten voor een broodje en een drankje
- 14:00 gemeentehuis
- aansluitend foto’s met de familie (daggasten) maken
- daarna borrel met bruidstaart met de daggasten
- vanaf 17:00 naar de feestlocatie waar de avondgasten aansloten
Buffet en feest.

Wij hebben het heel klein gehouden:
15 daggasten en 35 gasten in totaal.
Je kunt niet meer worden dan jezelf.
Je kunt wel meer jezelf worden.
Alle reacties Link kopieren
14:00-15:00 ceremonie
15:00-17:30 borrel
17:30-20:00 diner
20:00-1:00 feest

Persoonlijk zou ik 2 groepen maken:
Dag gasten - ceremonie, borrel, diner en feest
Avondgasten - feest


Of je neemt een kleine groep dag gasten, geen diner en borrel maar een inloop voor de rest van de gasten vanaf een uur of 17:00, met een buffet.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
grasklokje schreef:
29-11-2017 18:25
Wij hadden ook daggasten, receptiegasten en avondgasten die ook aanschoven bij buffet.
Wij trouwden begin middag op stadhuis en hadden daarna kerkdienst (hier zagen we ook veel avondgasten bij die zelf even ergens koffie zijn gaan drinken na de kerkdienst en bij receptie weer binnenkwamen), Na de kerkdienst was er een rustig koffie uurtje voor daggasten omdat hier ook wat oude opa's en oma's bij waren (opa dement) wilden we het even rustig houden en genieten van elkaar en van wat er net was gebeurd (anders raast de hele dag aan je voorbij), de oudjes gingen hierna weg, daarna was receptie 17.00-19.00 voor bekenden en collega's en hier kwamen tot onze verbazing nog veel neven en nichten uit de andere kant van het land. Dit hadden we niet verwacht en we konden gelukkig nog even broodjes voor hen regelen bij bediening, want met een lege maag weer de hele reis terug laten maken vonden wij niet gastvrij. Daarna met de avondgasten het dinerbuffet en feest gehad. Er waren dus wat gasten met een gat tussen kerkdienst en receptie, maar dat zijn de mensen die hier zelf bewust voor hebben gekozen.
Nog ff snel wat regelen..... Klinkt niet erg handig zo Waarom dat enorme gat? Je weet toch dat een kerkdienst heel wat mensen aantrekt?
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
29-11-2017 16:41
Dit. Als ik een uitnodiging krijg met een 'gat' in de dag, ga ik alleen naar het avondfeest. Ik heb gemerkt dat ik daar niet uniek in ben. Zeker als ik een stuk moet rijden en ergens onbekend ben.
Ik zou ook alleen naar het feest gaan, heeft TO al antwoord gegeven op de vraag wat haar gasten in tussentijd moeten doen terwijl zij zit te dineren ?
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Aardbei_86 schreef:
29-11-2017 19:31
Ik trouw binnenkort ook en wij hebben ervoor gekozen om iedereen voor de hele dag uit te nodigen. Wij hebben wel alleen de mensen uitgenodigd die dicht bij ons staan.

Als ik jou was zou ik de ceremonie, borrel en daarna diner met een kleine groep doen. Iedereen is overal bij. Daarna feest voor alle anderen.

Ja, wij doen het ook zo. Aanvang om 15uur, ceremonie, met aansluitend bubbels/gebak en feliciteren, polaroids maken en dan de maaltijd. Eenvoudig buffet/bbq, gevolgd door koffie/thee en daarna een feest tot 23uur

Met iedereen de hele dag, zo'n 50-60 personen. Dus niet allerlei mensen die we wel kennen maar niet nabij staan.

Ik vind zo'n eetgat bijzonder ongastvrij. Organiseer het dan gewoon anders. Tegenwoordig kun je op alle tijdstippen en locaties trouwen, dus zo'n gat is nieteens nodig.

En een feest tot 01.00uur? Wordt het daar gezeliger van denk je?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de tijdstippen nog eens nader bekeken.
Jij wil dus dat mensen vanaf 14 bij de ceremonie aanwezig zijn, om vervolgens tot 1.00u te blijven feesten, maar je bied ze geen hapje eten aan?
Ome Ko en tante Sjaan komen misschien speciaal uit Luttelgeest speciaal voor jullie bruiloft en zij mogen vervolgens naar de Mac omdat ze niet welkom zijn bij het diner.
Ik zou jullie planning nog eens tegen het daglicht houden als ik jullie was.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
minnimouse schreef:
29-11-2017 18:35
Een 'momentje' willen vind ik persoonlijk onzin. Je wordt toch geleefd die dag. Ga dan van te voren lunchen met je ouders en getuigen.
Mja, ik weet het niet, wij wilden dit ook, maar meer in de zin dat we écht contact wilden met de mensen die belangrijk voor ons waren en met wie we de dag wilden delen. Dus wij hadden voor diner en ceremonie aparte groepen. Zo is het gebeurd dat onze vrienden niet bij de ceremonie en lunch waren en onze ouders/broers/zussen niet bij het diner. Maar zo hadden we onze 'momenten' met onze naasten op een heel intieme manier. Alleen verwachtten we dan natuurlijk niet dat die van de andere groepen na 'wachttijd' weer kwamen opdraven voor een gezamenlijk iets. Bij de borrel was iedereen (en verdere familie/vrienden) aanwezig, maar dit was ook het 'wisselmoment'. Dus voor familie was de dag dan voorbij en voor vrienden begon het net.

Wat mij betreft dus niks 'onzin' aan meer persoonlijke of intieme momenten willen, maar niet ten koste van je gasten wat mij betreft. Je kan niet altijd alles hebben.
U
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 02-12-2017 04:11
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ja, zo hebben wij het ook gedaan. Onze vrienden vonden het juist heel leuk day ze ook bij de ceremonie en de taart/borrel aanwezig konden zijn, en niet alleen het feest (bij ons was alles op 1 locatie, waarbij de ceremonie dus niet openbaar was). Diner hebben we alleen met familie gedaan om heel even rust te hebben. Groot gedeelte van vrienden sliep in hotel op loopafstand, zijn daar even om gaan kleden (was een erg warme dag) en vervolgens zijn ze in t dorpje gaan eten. Alleen maar goede reacties gehoord, niemand die het vreemd vond.

Verder ben ik dit jaar bij nog een bruiloft geweest waar het zo was, en de volgende waar ik naartoe ga ook. Nog geen bruiloft gehad waar t anders was, en heb er totaal geen moeite mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het zelf vervelend dat wij ergens anders moesten eten als tante omdat mijn moeder bij ons in de auto mee was gereden en wel was uitgenodigd voor het eten.
Mijn moeder woont bij ons in de stad en zit in een rolstoel en de bruiloft was drie uur rijden er naar toe.
Anders waren we gelijk naar huis gegaan maar vond dat voor mijn moeder vervelend.
Het was haar kleindochter die trouwde.
Maar gastvrij : nee .
Kaissa schreef:
29-11-2017 22:02
Ja, zo hebben wij het ook gedaan. Onze vrienden vonden het juist heel leuk day ze ook bij de ceremonie en de taart/borrel aanwezig konden zijn, en niet alleen het feest (bij ons was alles op 1 locatie, waarbij de ceremonie dus niet openbaar was). Diner hebben we alleen met familie gedaan om heel even rust te hebben. Groot gedeelte van vrienden sliep in hotel op loopafstand, zijn daar even om gaan kleden (was een erg warme dag) en vervolgens zijn ze in t dorpje gaan eten. Alleen maar goede reacties gehoord, niemand die het vreemd vond.

Verder ben ik dit jaar bij nog een bruiloft geweest waar het zo was, en de volgende waar ik naartoe ga ook. Nog geen bruiloft gehad waar t anders was, en heb er totaal geen moeite mee.
Ze zullen dat ook echt niet in jullie gezicht zeggen natuurlijk. Ze willen jullie niet beledigen of een vervelend gevoel geven aan je dag.
Wij hebben ook niet tegen onze vrienden gezegd wat we er echt van vonden.
En als mensen in een hotel gaan slapen betekend dat dat ze dus van ver komen en nog meer kosten maken. En dan kon er nog geen diner van af?

Ik verbaas me echt dat mensen nog steeds zulke rare dingen plannen en niet nadenken hoe ongastvrij ze zijn.

Echt mensen komen voor jou als bruidspaar, niet voor de snackbar met Friet van Piet.
W
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 11-04-2018 15:35
0.00% gewijzigd
Zo'n gapend gat in de gat, vreselijk! Meestal kies ik dan voor 1 onderdeel van de dag (of ceremonie of borrel of feest dus). Een keer was de locatie nogal ver rijden en zou er in "het gat" wel iets van eten worden geregeld in een apart ruimte voor de niet-diner-mensen dus zouden we wel de hele dag gaan. Dat "iets eten" klopt ook wel goed, want de mini-hapjes waren bij lange na niet genoeg voor de grote groep mensen, dus velen gingen alsnog in het nabijgelegen dorpje naar de snackbar. Wat een armoede was dat.
Alle reacties Link kopieren
Heel lang geleden trouwden 2 mensen uit mijn studentenhuis met elkaar. Het hele huis was uitgenodigd. De ene helft alleen voor de receptie, de andere helft alleen voor het feest. De cadeaulijst was een bij een bekende winkel waar het goedkoopste artikel een gebaksvorkje van F 35,00 was terwijl zij na haar studie naar Afrika zou gaan om arme kindertjes te helpen.
Het huis is toen collectief naar de receptie gegaan en we hebben een heel flauw ABC'tje gedaan en iedereen heeft uit ellende maar een bosje bloemen gegeven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven