Dingen die je echt niet snapt

14-04-2026 17:51 739 berichten
Waarom malen mensen hun kruiden uit een potje? Bijvoorbeeld peper of kaneel? Als je het maalt komt het er toch als poeder uit, waarom koop je dan niet meteen gemalen kruiden? :-)

Heeft iemand hier een antwoord op en wat zijn daarnaast dingen die jullie niet snappen waar een ander misschien antwoord op heeft?
Alle reacties Link kopieren Quote
MajadeB schreef:
20-05-2026 15:05
Zeg 95/99% van ons brein verloopt onbewust dus er is dan toch een (onbewuste) trigger.
Hoe kom je aan dat percentage?
Self-reflection: You were an idiot then, and you are still an idiot now.
Week 20 van de Extremely Demotivational Calendar
Dat mensen dieren nemen en er vervolgens niet goed voor zorgen.
Solomio schreef:
20-05-2026 16:08
Hoe kom je aan dat percentage?
Ik had eerder geschreven 'men denkt', en had dat beter laten staan want ik weet het niet. Volgend mij is dit wat de wetenschap er op dit moment over zegt. Het is dus niet met zekerheid te zeggen.
Wat ik niet snap is dat mensen een review schrijven bij een webshop en dan komen met: 'ziet er goed uit, ga er morgen mee beginnen' of 'snelle levering, ben benieuwd of het werkt'.
Hebben we wat aan.
Wat mij dan weer triggert nav de discussie over los haar met sporten. Als je je haar altijd in een vlecht, of knot hebt, waarom knip je het dan niet kort? Ik heb het niet over Sinead o'Conner kort. Maar iets tussen een lange vlecht en Sineads' kapsel.
ladadieladieda schreef:
20-05-2026 16:25
Wat mij dan weer triggert nav de discussie over los haar met sporten. Als je je haar altijd in een vlecht, of knot hebt, waarom knip je het dan niet kort? Ik heb het niet over Sinead o'Conner kort. Maar iets tussen een lange vlecht en Sineads' kapsel.
Luiheid, geen zin. Waarom zou je? In mijn geval.
En het op bepaalde momenten wel los kunnen dragen als ik dat wil.
MajadeB schreef:
20-05-2026 16:18
Ik had eerder geschreven 'men denkt', en had dat beter laten staan want ik weet het niet. Volgend mij is dit wat de wetenschap er op dit moment over zegt. Het is dus niet met zekerheid te zeggen.
Even te kort door de bocht: onderbewustzijn is een uitvinding van Freud. Er zijn geen aanwijzingen dat er überhaupt zoiets bestaat.
Solomio schreef:
20-05-2026 16:43
Even te kort door de bocht: onderbewustzijn is een uitvinding van Freud. Er zijn geen aanwijzingen dat er überhaupt zoiets bestaat.
Bestaan er geen wetenschappelijke artikelen over het onbewuste gedrag?
Ik bedoel onbewust, niet onderbewust.
Solomio schreef:
20-05-2026 16:43
Ik had het over onbewuste hersenprocessen en niet over de mystieke ideeën van Freud.
smorre schreef:
20-05-2026 17:42
Bestaan er geen wetenschappelijke artikelen over het onbewuste gedrag?
Ik bedoel onbewust, niet onderbewust.
Zeker, maar in het geval waar het hier over ging had het daar niets mee te maken.
MajadeB schreef:
20-05-2026 18:26
Ik had het over onbewuste hersenprocessen en niet over de mystieke ideeën van Freud.
Die 95% (wat een verouderde vuistregel is) betreft gedrag dat onbewust is.

Het idee hebben dat iets je bekend voorkomt heeft weinig met (onbewust) gedrag te maken.
MajadeB schreef:
20-05-2026 16:24
Wat ik niet snap is dat mensen een review schrijven bij een webshop en dan komen met: 'ziet er goed uit, ga er morgen mee beginnen' of 'snelle levering, ben benieuwd of het werkt'.
Hebben we wat aan.
Nog erger vind ik het als mensen een product een lage score geven omdat er iets mis ging met de bezorging oid. Puntenaftrek door iets wat niets met het product zelf te maken heeft, idioot.
Edda schreef:
20-05-2026 16:14
Dat mensen dieren nemen en er vervolgens niet goed voor zorgen.
Dat mensen dieren misbruiken als bruiloftsgrap :sick:
Star⁴ schreef:
20-05-2026 18:30
Dat is echt een onbegrijpelijke actie.
Solomio schreef:
20-05-2026 18:28

Het idee hebben dat iets je bekend voorkomt heeft weinig met (onbewust) gedrag te maken.
Volgens mij ging het daar niet over, maar over onnavolgbare associaties. Dat je iets ziet waardoor je ineens ergens anders aan moet denken maar dat er ogenschijnlijk geen enkel verband is tussen die twee. En dat herken ik wel, maar ik ga er dan van uit dat mijn brein dan twee of drie paadjes tegelijk pakt zeg maar.
Graftak!
tweeling schreef:
19-05-2026 23:39
De duurdere items ?
Kan, vind ik wel gek als ik geen maximale prijs aangeef en alleen de volgorde verander. Misschien halen ze dan voor straf de leuke items eruit ofzo, voor de armoedige sneuhaas die eerst de goedkope rommel wil bekijken.
Star⁴ schreef:
20-05-2026 18:30
Huh? Dan ben je echt ziek in je hoofd.
Graftak!
Lady*Voldemort schreef:
20-05-2026 18:35
Huh? Dan ben je echt ziek in je hoofd.
https://www.nu.nl/binnenland/6396039/br ... gle.com%2F
Solomio schreef:
20-05-2026 18:28

Ja precies. Maar het voorbeeld van deze forummer kwam dus niet bekend voor, het gaat juist onbewust.
MajadeB schreef:
20-05-2026 18:37
Ja precies. Maar het voorbeeld van deze forummer kwam dus niet bekend voor, het gaat juist onbewust.
Ik snap vooral niet dat mensen zich daarover verbazen.
Maar ik denk wel dat je in vrijwel al die gevallen er best eenvoudig achter zou kunnen komen wat het was dat je bekend voorkwam. Maar als je dat niet bewust opzoekt kun je het mooi als onbewust omschrijven.
Is een irritatiepuntje van mij: dat dat onbewuste als een soort gegeven wordt gezien, terwijl ik er helemaal niet zo naar kijk.
Onbewust kun je meestal heel makkelijk bewust maken.
Wat afschuwelijk :cry:
Graftak!
ladadieladieda schreef:
20-05-2026 16:25
Ik vind kort haar niet leuk staan bij mijzelf en lang haar makkelijk
Frankly my dear, I don"t give a damn
Lady*Voldemort schreef:
20-05-2026 20:01
Wat afschuwelijk :cry:
Wat een diebelen joh!
Hoe komen ze aan die beesten. Mag hopen dat hier onderzoek naar gedaan gaat worden.

Echt, bah!
Frankly my dear, I don"t give a damn
Solomio schreef:
20-05-2026 19:03
Ik snap vooral niet dat mensen zich daarover verbazen.
Maar ik denk wel dat je in vrijwel al die gevallen er best eenvoudig achter zou kunnen komen wat het was dat je bekend voorkwam. Maar als je dat niet bewust opzoekt kun je het mooi als onbewust omschrijven.
Is een irritatiepuntje van mij: dat dat onbewuste als een soort gegeven wordt gezien, terwijl ik er helemaal niet zo naar kijk.
Onbewust kun je meestal heel makkelijk bewust maken.
Ja, achteraf. Ook niet betrouwbaar. Ik durf voorzichtig te zeggen dat je dat vaak echt niet weet.
calvijn1 schreef:
20-05-2026 20:31
Wat een diebelen joh!
Hoe komen ze aan die beesten. Mag hopen dat hier onderzoek naar gedaan gaat worden.

Echt, bah!

Ik heb in het klein eens zoiets meegemaakt. Was een cavia die na een verjaardagsfeestje bij de buren daar ineens voor de deur stond, met hok en voerbakjes en al. In de kou. Dus ik aanbellen, en ze wisten zogenaamd van niks. En ik kon die cavia ook niet hebben, want ik hield er een nogal jachtlustige kat op na. Dus affijn, ik die cavia naar binnen halen, kat naar buiten, dierenwinkel bellen (de stickers van die winkel zaten nog op de voerbakjes), en ja hoor ik mocht de cavia terug komen brengen. Oh nee, toch niet, want toen ik aankwam met de hele santekraam wilden ze hem ineens toch niet terugnemen. En toen ben ik ontploft. Affijn uiteindelijk heb ik het arme beest meegegeven aan een mevrouw die toch al piepte van de huisdieren en is het allemaal nog goed gekomen (hoop ik), maar wat zit er in zulke mensen hun hoofd zeg.
Graftak!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven