Duitse wegen gevaarlijk(er)?

25-04-2010 17:04 54 berichten
Ik wilde binnenkort een tripje maken naar Duitsland en met de auto gaan. Nu raden mijn zussen het af, omdat het veels te gevaarlijk zou zijn op de Duitse autowegen en ze het niet veilig vinden.

Ik heb 2 jaar mijn rijbewijs en ik vind zelf dat ik goed kan rijden. Ik rijd ook regelmatig.

Weet niet of het uitmaakt, maar mijn zussen hebben geen rijbewijs

Maarre, hebben ze gelijk? Zouden jullie het mij ook afraden?
Alle reacties Link kopieren
Hollander am Autobahn, de nachtmerrie van veel Duitse automobilisten. Al die sleurhut ANWB types, die maken het rijden in Germania pas link!

(Duitsers zelf rijden idd professioneler vind ik. Linkerbaan: kijk tig keer in je spiegels én over je schouder als je er toch op wilt).
Ik ben een keer als onervaren bestuurder (ik reed in de auto van mijn vader) van Oldenzaal naar Osnabrück, van daaruit naar Münster en van daaruit terug naar Enschede.

Ik ervoer toen dat het niet veel anders is om in Duitsland te rijden dan in Nederland. Ik moet ontzettend goed opletten, maar dat moet ik in een Nederlandse drukker stad ook, hoor.

Maar toen ik thuis kwam, was ik bekaf. De rit die ik gemaakt heb, was ongeveer 300 km, en ik ben niet gewend dat te rijden. Maar als ik in Nederland 300 km heb gereden, was ik net zo goed bekaf geweest, wat ik je brom.
World of Warcraft: Legion
Als je een auto hebt waarmee je goed met het verkeer mee kan komen is het prima rijden en niet gevaarlijk. Met een klein autootje die met moeite de 120 km/h haalt zou ik mij noooit op de autobahn durven begeven of van pure ellende maar tussen de vrachtwagens blijven hangen.
Mamalelie
Duitsland is veel fijner om te rijden! Geen bumperklevers, geen onnodig linksrijder (offeeehm, jawel, maar dat zijn dan altijd die domme Hollanders ) lekker sociaal zijn; als je een snelle harrie aan ziet komen ga je gewoon aan de kant, etc etc.

Enige is idd zoals al gezegd; korte ausfahrt.

Veel plezier dus en maak maar lekker een neus naar je zussen
quote:Sarah Scott schreef op 25 april 2010 @ 20:51:

...geen onnodig linksrijder...Weet je wat in Duitsland NL betekent? Nur links. Zij vinden dus dat Nederlanders vaak links rijden.
quote:Sarah Scott schreef op 25 april 2010 @ 20:51:

Duitsland is veel fijner om te rijden! Geen bumperklevers, geen onnodig linksrijder (offeeehm, jawel, maar dat zijn dan altijd die domme Hollanders ) lekker sociaal zijn; als je een snelle harrie aan ziet komen ga je gewoon aan de kant, etc etc.

Enige is idd zoals al gezegd; korte ausfahrt.

Veel plezier dus en maak maar lekker een neus naar je zussen Dit dus allemaal. Met nog even, nog een keer, als extra reminder; die korte afritten vaak, daar moet je echt even op letten. Heerlijk rijden juist, in Duitsland.
Happiness is nothing more than good health and a bad memory - Albert Schweitzer.
Denk eraan dat de afritten in Duitsland zijn ingericht op een snelheid van 50 kilometer per uur. Je moet dus tijdig aangeven dat je wilt afslaan en vaart minderen op de snelweg.

En België is veel gevaarlijker qua autorijden. Geef mij Duitsland maar. Afgezien van een paar ellendige kilometerslange Baustellen rijdt het heerlijk relaxt.
.
In Duitsland geldt op veel plaatsen een maximum snelheid van 130 km per uur.

Er zijn echter ook flinke stukken snelweg waar geen maximum snelheid geldt. Daar wordt dus regelmatig snoeihard gereden.

Dat betekent dat je extra voorzichtig moet zijn als je gaat inhalen, er kan zomaar iemand op de linkerbaan aankomen met een snelheid van 200 km per uur en dat is echt geen uitzondering.

Het tweede waar je op moet letten is dat er afritten bij zijn waarbij de afrit een hele cirkel is en waarbij je dus vooraan op de afrit je snelheid moet minderen. Dat staat wel duidelijk aangegeven.

Het advies van zussen zonder rijbewijs om niet te gaan zou ik in de wind slaan. Wel gewoon goed opletten en je niet laten afleiden.

Mijn advies zou zijn : zorg dat je goed uitgerust bent en let goed op, vooral bij het inhalen even over de linkerschouder kijken en de snelheid van je achterliggers goed inschatten. Rij niet in het donker als je het kan vermijden: dat maakt het vaak ook lastiger.

Wil je zelf eens weten hoe het is om 200 km per uur te rijden : houdt er dan rekening mee dat je niet verzekerd bent als je de overal geldende adviessnelheid van 130 km per uur negeert.

Gute Fahrt!
quote:quattro35 schreef op 25 april 2010 @ 20:21:

Hollander am Autobahn, de nachtmerrie van veel Duitse automobilisten. Al die sleurhut ANWB types, die maken het rijden in Germania pas link!

(Duitsers zelf rijden idd professioneler vind ik. Linkerbaan: kijk tig keer in je spiegels én over je schouder als je er toch op wilt).

Tuurlijk joh! De enige echte automobilisten zijn die gasten die met 220 aan komen zetten. De rest is allemaal schlemiel.

En note voor TO :

De echte gevaren op de Duitse autobaan zijn de Hollanders die eindelijk eens uit hun plaat gaan en met de maximumsnelheid van hun auto krampachtig proberen de auto onder controle te houden.....
Ik vind duitsers over het algemeen hele goede autorijders. Ja ze rijden soms heeeel hard, maar ze rijden wel goed. Als je links gaat rijden, ga dan zelf ook gewoon harder rijden en blijf anders rechts of in het midden. En idd goed opletten voordat je gaat inhalen ivm 180 km/h is sneller bij je dan je denkt.
Nog een tip :

Zit je in heuvelachtig gebied, houdt dan de midden of linkerbaan aan. De vrachtwagens rechts vallen nogal eens terug in snelheid tegen de berg op en als het een beetje druk is en je zit rechts, dan kom je nooit meer naar links.
Jouw zussen moeten eerst maar eens hun rijbewijs halen, dan mogen ze meepraten.
Het enige nadeel is inderdaad dat je lastig naar rechts kunt opschuiven als je links rijdt. Ik rij in Duitsland meestal rond de 180 km/u (indien ik links rijd), maar je hebt altijd gekken die nog harder willen. Met auto's naast je die 90 rijden of vrachtwagens is dat irritant. Andere is dat je goed afstand moet houden, want Duitsers zijn erg van het remmen. Verder is het in Duitsland eigenlijk gebruikelijk om rond de 130/140 te rijden. Alleen vollidioten en mensen uit landen met snelheidsrestricties rijden graag hard.
quote:milaatje schreef op 26 april 2010 @ 14:00:

Verder is het in Duitsland eigenlijk gebruikelijk om rond de 130/140 te rijden. Alleen vollidioten en mensen uit landen met snelheidsrestricties rijden graag hard.Ik heb een paar maanden in Leipzig gewoond en forenste naar mijn werk (richting Halle) en daar reed ik inderdaad meestal 130/140. Toch werd ik daar wel dagelijks meerdere keren ingehaald door Duitsers die dan zeker 180/190 reden. Wellicht allemaal vollidioten, maar toch best veel dan.
Niet alleen de afritten, ook de opritten naar de snelweg toe zijn vaak veel korter dan we in NL gewend zijn.

Tijdig vaart maken dus, en goed kijken op welk moment je in kan voegen.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Hm... ik kan me haast niet herinneren dat op de 30 (van Oldenzaal naar Osnabrück) en op de 1 (van Osnabrück naar Münster) veel korte op- en afritten zijn. Ik heb er ook geen last van gehad, want ik moest aldoor rechtdoor. Ik hoefde nergens af. Van Münster naar Enschede was alleen maar een Bundesstraße, wat ik een ramp vond. Ik reed aldoor 60 achter een vrachtwagen en ik zag geen mogelijkheid om in te halen, of ik durfde dat niet.

De route die ik reed was

http://maps.google.nl/map ... .524901,1.212616&t=h&z=10
De eerste afslag na de grens is al een relatief korte, Hans
quote:nazife schreef op 26 april 2010 @ 13:42:

Ik vind duitsers over het algemeen hele goede autorijders. Ja ze rijden soms heeeel hard, maar ze rijden wel goed. Als je links gaat rijden, ga dan zelf ook gewoon harder rijden en blijf anders rechts of in het midden. En idd goed opletten voordat je gaat inhalen ivm 180 km/h is sneller bij je dan je denkt.mee eens
Hmm, ik moet zeggen dat ik het op zich best eng vind na al die ervaringen van jullie.

180 km p/u

*verzamelt moed*
.
quote:Lovestar schreef op 26 april 2010 @ 23:32:

Hmm, ik moet zeggen dat ik het op zich best eng vind na al die ervaringen van jullie.

180 km p/u

*verzamelt moed*of je nu 140 of 180 rijd dat verschil merk je niet, maar als je huiverig bent, doe dan maar niet, dan maar op de rechterbaan blijven rijden, das voor iedereen beter
Ik reed op de heenweg ongeveer 165 km/h, wat feitelijk onverstandig is, omdat ik geen ervaren bestuurder ben. Maar tussen Osnabrück en Münster was het een stuk drukker en durfde ik niet harder dan 130.
Lovestar, ik zou het gewoon doen. Je moet het toch een keer doen (tenzij je uberhaupt NL niet uit wil per auto; Belgen rijden als gekken en Fransen vaak ook - vooral in de bergen - en ook vaak sneller dan 130 km), en als je gewoon goed uitkijkt (dus bij inhalen altijd achteruitkijkspiegel, zijspiegel en schouder) is het echt wel goed te doen. Zoals gezegd geldt op veel snelwegen sowieso al de restrictie van 130 km en heb je dus niet overal onbegrensde snelheid. En anders kun je altijd idd rechts blijven rijden. Dat gaat echt wel lukken.

Ik vind het altijd leuk om in het buitenland te rijden. Ik vind 130 km een hele prettige snelheid en dat kan in het buitenland mooi zonder boetes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven