Elektrisch rijden vs. brandstofrijden
woensdag 3 januari 2018 om 15:36
Vandaag las ik in het nieuws dat de populairste volledig elektrische (dus geen hybride) auto de Tesla Model S was.
https://www.nu.nl/auto/5071052/tesla-mo ... rland.html
En ik zag een video:
https://www.youtube.com/watch?v=D4jWsQ7vPUc
Het is alsof de auto van Michael Knight (de Pontiac Trans Am) realiteit is geworden. Twee beeldschermen. En dan verbaast het mij niet dat het een populaire elektrische auto is. Maar het is een peperdure, ongeveer € 67.000,-.
Maar hoe rijdt die auto voor iemand die gewend is om in een benzineauto te rijden met een handgeschakelde versnelling?
Wie kent deze auto? En wie is vertrouwd met elektrisch rijden (niet per se deze auto)?
https://www.nu.nl/auto/5071052/tesla-mo ... rland.html
En ik zag een video:
https://www.youtube.com/watch?v=D4jWsQ7vPUc
Het is alsof de auto van Michael Knight (de Pontiac Trans Am) realiteit is geworden. Twee beeldschermen. En dan verbaast het mij niet dat het een populaire elektrische auto is. Maar het is een peperdure, ongeveer € 67.000,-.
Maar hoe rijdt die auto voor iemand die gewend is om in een benzineauto te rijden met een handgeschakelde versnelling?
Wie kent deze auto? En wie is vertrouwd met elektrisch rijden (niet per se deze auto)?
World of Warcraft: Legion

woensdag 3 januari 2018 om 16:50
Zonder een radicaal nieuwe en veel betere batterij-technologie is een volledig electrisch aangedreven auto een doodgeboren kind. Veel te duur in aanschaf, veel te duur in onderhoud, enorm beperkte actieradius.
Blijkt dat de constructeurs de prestaties tot 40% rooskleuriger voorstellen dan de realiteit (what else is new...), kan je maar beter rekening mee houden bij de overweging lijkt me.
Blijkt dat de constructeurs de prestaties tot 40% rooskleuriger voorstellen dan de realiteit (what else is new...), kan je maar beter rekening mee houden bij de overweging lijkt me.
woensdag 3 januari 2018 om 17:40
Uhh.. hoe kom je hierbij??
Aanschaf is (nu nog) wat duurder, maar: het rijden is veel goedkoper (zeker als je thuis oplaadt), onderhoud is niet duurder, maar juist 10 tot 100 keer goedkoper. Een elektrische auto heeft nl. maar 18 bewegende onderdelen, een gewone auto meer dan 2000.
Verder betaal je geen BPM en geen wegenbelasting.
Actieradius is ook allang geen probleem meer, ligt inmiddels op zo'n 400 km. Terwijl de Nederlander gemiddeld 35 km per dag rijdt. En je op elke straathoek kunt opladen.
Kortom, als je binnenkort iets nieuws gaat aanschaffen is elektrisch gewoon interessanter dan conventioneel.

woensdag 3 januari 2018 om 18:09
Die zou er moeten zijn, zijn alleen wat productieprobleempjes...... Beetje veel problemen eigenlijk. Dat geeft gelijk aan dat het op dit moment helemaal niet mogelijk om veel electrische auto's te produceren. Het begint al met de grondstoffen voor accu's. Daarnaast zijn er nog vele andere technische problemen waar we tegen aanlopen as iedereen electrisch zou gaan rijden. Ik denk dat waterstof een beter alternatief is.
woensdag 3 januari 2018 om 19:20
Nee hoor. Nissan Leaf en Renault Zoe bv. worden prima verkocht en zijn goed leverbaar. Dat Tesla productieproblemen heeft, staat daar los van.
woensdag 3 januari 2018 om 19:48
Jij bent ook niet echt van het objectief feiten op tafel leggen of wel?Greenplanet schreef: ↑03-01-2018 17:40onderhoud is niet duurder, maar juist 10 tot 100 keer goedkoper. Een elektrische auto heeft nl. maar 18 bewegende onderdelen, een gewone auto meer dan 2000.
Onderhoud electrische auto (bij 15.000 km) is gemiddeld 1 cent per km. Voor een benzineauto is dit 3 cent per km. En de 18 bewegende onderdelen tegenover de 2000 bewegende onderdelen laten we maar even helemaal niet over beginnen. Je bedoelt waarschijnlijk dat de electrische auto minder bewegende onderdelen heeft die slijtagegevoelig zijn dan een benzineauto, zoals een versnellingsbak. Ik mag hopen dat een electrische auto toch net iets meer dan 18 bewegende onderdelen heeft (wielen, banden, deuren, stoelen, spiegels, kofferbakken, panoramadak om maar even de grote, voor de hand liggende te benoemen naast dat uiteraard een electrische auto ook tandwielen heeft).
Electrische auto is milieuvriendelijk en onderhoudsvriendelijker dan een benzineauto, maar helaas hebben bepaalde ideologische mensen (je nickname verraadt het een klein beetje) nog wel eens de neiging om de werkelijkheid wat naar hun hand te zetten omwille van het doordrammen van hun idealen.
On-topic: een Tesla model S haalt in werkelijkheid zo'n 300km actieradius, wat meer dan genoeg is voor dagelijks gebruik. Er zijn verspreid over het land snelladers voor Tesla's waar goedkoop, binnen een half uur opgeladen kan worden (en in noodgevallen is er altijd nog Fastned). De aanschafprijs is hoog, maar het verbruik is laag en onderhoud is ook lager al merk je dat verschil met name pas bij wat oudere auto's. Voor een ZZPer is de Tesla ideaal vanwege de lage bijtelling waardoor je netto (bij voldoende inkomen om belasting vanaf te trekken) veel minder betaalt dan de aanschafwaarde.
Een goed, volledig electrisch alternatief met vergelijkbare actieradius is er nog niet. Met bijv. een BMW i3 zul je moeten accepteren dat je regelmatig koffie staat te drinken bij een Fastned station als je langere afstanden af moet leggen.
Voor het milieu en afhankelijk van je werk- en inkomenssituatie is electrisch rijden absoluut het overwegen waard. Je moet er alleen wel rekening mee houden dat je wat langer onderweg bent bij grote afstanden (je rijdt niet even naar Oostenrijk) en dat je niet overal zomaar voor de deur kan parkeren als je moet opladen. Soms is dat nog even zoeken.
Uiteindelijk komt alles goed. Zo niet, dan toch.
woensdag 3 januari 2018 om 22:41
Het heeft mijn nieuwsgierigheid wel gewekt, howel ik zo'n auto nooit zal kunnen betalen. Maar wat ik hierboven vet heb gemaakt zijn de belangrijke redenen waarom het elektrisch feitelijk een flop is geworden. Als de staat elektrisch rijden wil stimuleren, dient er op de auto geen BPM te worden geheven, maar in plaats daarvan een elektrischeautotoeslag. Op het verbruik ook een toeslag. Waarom zou je duurder gaan rijden als het ook goedkoper kan?HuLang schreef: ↑03-01-2018 16:50Zonder een radicaal nieuwe en veel betere batterij-technologie is een volledig electrisch aangedreven auto een doodgeboren kind. Veel te duur in aanschaf, veel te duur in onderhoud, enorm beperkte actieradius.
woensdag 3 januari 2018 om 22:55
Dat geldt als je alleen maar publieke laadpalen gebruikt. Laad je thuis of op je werk, dan kost rijden op stroom grofweg de helft van rijden op reguliere brandstof.
Zie: https://www.anwb.nl/auto/themas/elektri ... t-kost-het
woensdag 3 januari 2018 om 23:54
Dan is de bewering dat elektrisch rijden 10 % duurder zou zijn, misleidend.
Als ik het rijden op de bromfiets (scooter of "echte" bromfiets) vergelijk met fietsen op de speed pedelec (in gunstige omstandigheden zo snel als een brommer) kost het gebruik van de speed pedelec ook veel minder dan een bromfiets. Voor ongeveer 30 km verwacht ik 5 cent per dag kwijt te zijn om de accu opnieuw op te laden.
Als ik het rijden op de bromfiets (scooter of "echte" bromfiets) vergelijk met fietsen op de speed pedelec (in gunstige omstandigheden zo snel als een brommer) kost het gebruik van de speed pedelec ook veel minder dan een bromfiets. Voor ongeveer 30 km verwacht ik 5 cent per dag kwijt te zijn om de accu opnieuw op te laden.

donderdag 4 januari 2018 om 09:18
Tja, van iemand die zichzelf "Greenplanet" noemt hoeft men geen objectieve informatie te verwachten.

De extreme onderhoudskost van een elektrische auto heeft met name te maken met de vervanging van de batterijen, want ook al "bewegen" die niet in de klassieke betekenis van het woord, ze verslijten wel en behoorlijk snel zelfs. Belangrijke informatie achterhouden is ook een vorm van liegen, wist je dat, Groene?

Zoals ik eerder schreef: de door de constructeurs opgegeven actieradius is nep, net zoals het brandstofverbruik van verbrandingsmotoren is het onbereikbaar in de praktijk.
Voor boodschapjes doen tijdens mooi weer is een elektrische auto zeker een valabel vervoersmiddel. Probleem is dat een elektrische fiets bemiddeld bijna net zo snel gaat (een auto staat vaker stil) aan een fractie van de prijs.
Maar stel jullie even voor dat je met een elektrische auto op skivakantie vertrekt, zo'n 1200 km ver. Dat kost je minstens 4 laadbeurten, als je die al vindt op weg naar je bestemming. En dat zijn dan geen laadbeurten van 20 minuutjes, nee: reken maar op 12 uur. Per laadbeurt. Dat betekent 4-5 dagen onderweg naar vakantie, 4-5 dagen terug. Leuk, en je hebt dan nog geen minuut op je ski's gestaan! Onderweg sta je gezellig in de file want de weg is geblokkeerd door sneeuw, een gevallen boom of een gladde helling. Je zet de verwarming aan maar aangezien je geen motor hebt die fungeert als warmtebron trek je de batterij toch leeg terwijl je stil staat. Na een paar uur file in the middle of nowhere heb je dan elektrische auto's met een lege accu die zelf weer oorzaak worden van nog meer file.
Nope, not ready for prime time yet. De lui van Top Gear hebben al meerdere uitzendingen gewijd aan het rijden met een elektrische auto en hun bevindingen zijn even informatief als onderhoudend als vernietigend. Toevallig werden hier vorige week cijfers bekend gemaakt ivm het aantal aangeschafte elektrische auto's in 2017. Wat opvalt is dat het aantal privé-aankopen zowat gehalveerd is tov 2016, en dat ondanks stevige overheidstussenkomsten. Mensen willen best wel mee in het verhaal van een mooiere wereld en een beter milieu, maar ze willen niet belazerd worden en ze zijn over het algemeen niet achterlijk.
anoniem_64d33a9ef0869 wijzigde dit bericht op 04-01-2018 09:24
0.13% gewijzigd

donderdag 4 januari 2018 om 10:35
Als je anderen beticht van feiten verdraaien, hou je dan zelf in ieder geval wel bij de feiten. Anders kan er nooit een goede discussie plaatsvinden. Ik ben twee jaar geleden met drie vrienden in een Tesla op wintersport in Oostenrijk gegaan. We moesten inderdaad 4x laden, maar met de snelladers van Tesla (en ook die van Fastned) zit je binnen een half uur weer op 80% accucapaciteit (de laatste 20% duren altijd langer). Dat is dus 1x laden tijdens de ochtendkoffie, 1x tijdens de lunch, 1x nog een extra koffiepauze en 1x tijdens je avondeten.HuLang schreef: ↑04-01-2018 09:18Maar stel jullie even voor dat je met een elektrische auto op skivakantie vertrekt, zo'n 1200 km ver. Dat kost je minstens 4 laadbeurten, als je die al vindt op weg naar je bestemming. En dat zijn dan geen laadbeurten van 20 minuutjes, nee: reken maar op 12 uur. Per laadbeurt.
Tuurlijk, het is net even wat minder relaxed dan met de benzineauto omdat er veel minder plekken zijn om 'bij te tanken', maar als je het een beetje plant, is het goed te doen. En de boordcomputer van de Tesla weet precies waar alle laadstations zijn en welke snelheid je moet rijden om het te halen.
De 12 uur oplaadtijd die je noemt, is als je in het gewone stopcontact gaat opladen.
Uiteindelijk komt alles goed. Zo niet, dan toch.

donderdag 4 januari 2018 om 10:53
Mooi. En dan worden we verondersteld dit Tesla voorbeeld als representatief voor de volledige sector te accepteren? Jij doet net zo goed aan desinformatie, toch? Ik heb zelf geen ervaring met die dingen, ik informeer me namelijk eerst, vooral mbt de stand van de technologie, want die is uiteraard wel interessant, net zoals bijvoorbeeld de zelfrijdende auto.
Voor correcte informatie moet je niet bij voor- of tegenstanders zijn, dat spreekt vanzelf want daar krijg je alleen een eenzijdig verdraaid verhaal te horen/zien/lezen. Daarom noemde ik die Top Gear tests. Die worden afgenomen in elektrische autotjes die bedoeld zijn voor jan modaal, niet in een onbetaalbaar topmodel.

donderdag 4 januari 2018 om 12:17
Jammer dat je allerlei beweringen doet zonder enige onderbouwing. De ANWB heeft gewoon objectief vastgesteld dat de onderhoudkosten van elektrische auto's veel lager zijn dan van conventionele auto's, zie:HuLang schreef: ↑04-01-2018 09:18De extreme onderhoudskost van een elektrische auto heeft met name te maken met de vervanging van de batterijen, want ook al "bewegen" die niet in de klassieke betekenis van het woord, ze verslijten wel en behoorlijk snel zelfs. Belangrijke informatie achterhouden is ook een vorm van liegen, wist je dat, Groene?![]()
https://www.anwb.nl/auto/themas/elektri ... t-kost-het
Dat de accu's snel achteruit gaan, is een fabeltje. Na 250.000 km zit een accu nog op gemiddeld 92% van z'n oorspronkelijke kwaliteit, zie:
https://steinbuch.wordpress.com/2015/01 ... tion-data/
Dan heb jij met je standaard auto al minstens twee keer je distributieriem moeten vervangen. Als je het nog altijd niet vertrouwt, kun je het accupakket ook huren. De aanschaf van bv. een Renault Zoe is dan direct een duizend of acht goedkoper, en maandelijks betaal je aan huur nog altijd veel minder dan je anders aan benzine en wegenbelasting zou betalen.
Ook alweer apert onjuiste informatie. Met een snellader heb je er in een uurtje 220 km bereik bij, helemaal vol in 3 uur of zelfs in 45 minuten met een supercharger. Bovendien leg je 1200 km als je verstandig bent sowieso niet in één keer af, dus laad je ook een nacht lang bij je hotel.Maar stel jullie even voor dat je met een elektrische auto op skivakantie vertrekt, zo'n 1200 km ver. Dat kost je minstens 4 laadbeurten, als je die al vindt op weg naar je bestemming. En dat zijn dan geen laadbeurten van 20 minuutjes, nee: reken maar op 12 uur. Per laadbeurt. Dat betekent 4-5 dagen onderweg naar vakantie, 4-5 dagen terug. Leuk, en je hebt dan nog geen minuut op je ski's gestaan!
We kunnen gerust van mening verschillen, maar zorg in ieder geval dat je je op feiten baseert.

donderdag 4 januari 2018 om 13:05
Voor Tesla misschien. Wie heeft er trouwens al 250.000 km effectief mee gereden? Ook de commentaren gelezen? Hier heb je er eentje: "In my car, the truth is much worse than the numbers. My 2016 90D battery capacity repeatedly calculates to 71 to 73 kwh. And it has a 200 mile maximum range. Despite attempts at very docile driving. Service rep says my battery is functioning normally.Greenplanet schreef: ↑04-01-2018 12:17Dat de accu's snel achteruit gaan, is een fabeltje. Na 250.000 km zit een accu nog op gemiddeld 92% van z'n oorspronkelijke kwaliteit, zie:
https://steinbuch.wordpress.com/2015/01 ... tion-data/
The real deception is that the cars instruments continue to display the untrue range of 275 miles per 100% SOC."
Als die korting klopt dan weet je ook meteen wat de vervanging van de accu ongeveer kost.Als je het nog altijd niet vertrouwt, kun je het accupakket ook huren. De aanschaf van bv. een Renault Zoe is dan direct een duizend of acht goedkoper, en maandelijks betaal je aan huur nog altijd veel minder dan je anders aan benzine en wegenbelasting zou betalen.

Ook weer gebaseerd op Tesla zeker?Met een snellader heb je er in een uurtje 220 km bereik bij, helemaal vol in 3 uur of zelfs in 45 minuten met een supercharger. Bovendien leg je 1200 km als je verstandig bent sowieso niet in één keer af, dus laad je ook een nacht lang bij je hotel.