Elektrisch rijden vs. brandstofrijden

03-01-2018 15:36 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag las ik in het nieuws dat de populairste volledig elektrische (dus geen hybride) auto de Tesla Model S was.

https://www.nu.nl/auto/5071052/tesla-mo ... rland.html

En ik zag een video:

https://www.youtube.com/watch?v=D4jWsQ7vPUc

Het is alsof de auto van Michael Knight (de Pontiac Trans Am) realiteit is geworden. Twee beeldschermen. En dan verbaast het mij niet dat het een populaire elektrische auto is. Maar het is een peperdure, ongeveer € 67.000,-.

Maar hoe rijdt die auto voor iemand die gewend is om in een benzineauto te rijden met een handgeschakelde versnelling?

Wie kent deze auto? En wie is vertrouwd met elektrisch rijden (niet per se deze auto)?
World of Warcraft: Legion
HuLang schreef:
04-01-2018 13:05
Voor Tesla misschien.
Nee hoor. Nissan geeft bijvoorbeeld acht jaar c.q. 161000 km garantie op de accu. Na vijf jaar verkoop (165.000 stuks) is bij drie exemplaren de accu vervangen. Na afloop van de garantie kost een nieuwe je 4.000,-. Da's even veel als de gemiddelde benzine- en wegenbelastingkosten in pakweg drie jaar.
Wie heeft er trouwens al 250.000 km effectief mee gereden?
Zat mensen, Google maar eens.
Ook de commentaren gelezen? Hier heb je er eentje: "[...[/i]"
De data in mijn link is het gemiddelde van vele rijders. Versus één (niet te verifiëren) negatieve ervaring...
Wie ben jij trouwens om te oordelen over de wenselijkheid in één keer door te rijden. Ooit gehoord van een tweede chauffeur?
Daar heb je gelijk in natuurlijk. Neemt niet weg dat de laadtijden waar jij vanuit gaat echt van twee decennia geleden zijn.
Ik kan je accu-cijfers noch bevestigd noch ontkracht krijgen, dus blijkbaar baseer jij je op insider information of gekleurde informatie van gelijkgezinden.

De Top Gear tests dateren van 2010-11 (youtube). Dat is weliswaar geen 2 decennia maar toch lang genoeg geleden om gedateerd te zijn in een spitstechnologisch segment.

Dat gezegd zijnd blijf ik erbij dat de batterijtechnologie de achilleshiel is van de elektrische auto: de capaciteit/autonomie (of eerder het gebrek daaraan) blijft een groot probleem, de productie is ook een probleem want daarvoor zijn zogenaamde "rare earth" elementen nodig (oa kobalt) en dat betekent dat massa-productie van auto-accu's in rechtstreekse competitie moet gaan met andere accu's en daardoor de prijzen zullen opdrijven. Er lijken hoopvolle alternatieven aan de horizon maar die zijn momenteel niet productierijp, als ze het ooit worden.
anoniem_64d33a9ef0869 wijzigde dit bericht op 04-01-2018 14:31
0.23% gewijzigd
Dat is wat ik al eerder bedoelde te zeggen. Op dit moment is het nog helemaal niet mogelijk om electrische auto's op grote schaal (=miljoenen per jaar) te produceren. In 2017 zijn er wereldwijd 85 miljoen auto's geproduceerd.

Ik denk dat waterstof veel meer toekomst heeft. Ook daar zijn natuurlijk nog heel wat ontwikkelingen nodig om dit in grote aantallen te produceren.
hans66 schreef:
03-01-2018 15:36
En wie is vertrouwd met elektrisch rijden (niet per se deze auto)?
.
.
Ik rijd al jaren naar grote tevredenheid elektrisch. Het nadeel is alleen dat je wel altijd mee moet blijven trappen.
Niet geschoten is altijd mis
Dahlia74 schreef:
04-01-2018 14:18
Ik denk dat waterstof veel meer toekomst heeft. Ook daar zijn natuurlijk nog heel wat ontwikkelingen nodig om dit in grote aantallen te produceren.
Een waterstof-motor is ook weer een soort "verbrandingsmotor" die reageert met zuurstof uit de lucht. Het afvalproduct (water) is zo onschuldig als maar kan zijn, maar het grootste probleem met waterstof als brandstof is dat de chemische reactie waterstof + zuurstof nogal explosief is. Een beschadigde waterstoftank (bijvoorbeeld bij aanrijding) maakt van zo'n auto een rijdende bom. Misschien bestaat er een oplossing in het chemisch binden van waterstof met een andere stof waarvan het ook weer makkelijk los laat. Ook nog niet productierijp hoor.
HuLang schreef:
04-01-2018 10:53
Mooi. En dan worden we verondersteld dit Tesla voorbeeld als representatief voor de volledige sector te accepteren? Jij doet net zo goed aan desinformatie, toch? Ik heb zelf geen ervaring met die dingen, ik informeer me namelijk eerst, vooral mbt de stand van de technologie, want die is uiteraard wel interessant, net zoals bijvoorbeeld de zelfrijdende auto.
Het onderwerp van deze thread (zie openingspost) is de Tesla, dus het is een beetje raar om te zeggen dat ik niet de feitelijk informatie over de Tesla mag geven. Bovendien, de Tesla laadt niet sneller op dan andere electrische auto's, dus je statement dat het 12 uur duurt om op te laden, is sowieso ongegrond (laders langs de snelweg zijn altijd snelladers). De actieradius van de Tesla is hooguit groter dan die van andere auto's, vandaar ook dat ik in mijn eerste post in deze thread o.a. de BMW i3 noem en de nadelen van andere electrische auto's.
Ten slotte moet ik je ook teleurstellen over je punt dat ik voorstander van electrische auto's zou zijn. Ik rijd zelf in een 4.6 liter V8 benzinemotor en zal het geluid daarvan nooit willen inruilen voor iets dat stil is. Het enige wat ik doe, is informatie, gebaseerd op feiten of gebruikerservaringen, geven over het onderwerp waarvoor deze thread gestart is.
Uiteindelijk komt alles goed. Zo niet, dan toch.
Sidhe1 schreef:
04-01-2018 16:44
Het onderwerp van deze thread (zie openingspost) is de Tesla, dus het is een beetje raar om te zeggen dat ik niet de feitelijk informatie over de Tesla mag geven. Bovendien, de Tesla laadt niet sneller op dan andere electrische auto's, dus je statement dat het 12 uur duurt om op te laden, is sowieso ongegrond (laders langs de snelweg zijn altijd snelladers).
Misschien moeten we het eens aan TO vragen: als hij het enkel wou hebben over Tesla dan had hij misschien toch een andere titel bedacht. Ik gok zomaar dat die Tesla S uit de OP als voorbeeld dient om de discussie te starten.

Wat ik vreemd vind tot nu toe is hoe de voordelen van de elektrische auto worden aangebracht. Als het over prestaties gaat dan krijgt men unisono Tesla gegevens geserveerd, gaat het over kostprijs dan worden kleinere merken/modellen als voorbeeld gegeven.
In tegenstelling tot anderen, beperk ik mij tot het spreken over het model waar ik in gereden heb en dus ervaring mee heb. Ik heb niets gezegd over een lage aanschafprijs van elektrische auto's.

Als jij je ook tot eigen ervaringen of objectieve gegevens beperkt, wordt de discussie een stuk zuiverder. En ik weet dat het pijn doet, maar je mag ook gewoon toegeven dat je een wat gekleurd statement gaf toen je zei dat een nadeel van de elektrische auto is dat het 12 uur duurt om op te laden.
HuLang schreef:
04-01-2018 14:44
Een waterstof-motor is ook weer een soort "verbrandingsmotor" die reageert met zuurstof uit de lucht. Het afvalproduct (water) is zo onschuldig als maar kan zijn, maar het grootste probleem met waterstof als brandstof is dat de chemische reactie waterstof + zuurstof nogal explosief is. Een beschadigde waterstoftank (bijvoorbeeld bij aanrijding) maakt van zo'n auto een rijdende bom. Misschien bestaat er een oplossing in het chemisch binden van waterstof met een andere stof waarvan het ook weer makkelijk los laat. Ook nog niet productierijp hoor.
Je hoeft het mij niet uit te leggen. Ik weet hoe het principe werkt. En ik weet ook dat er waterstofvulstations zijn en er auto's rondrijden op waterstof.

Ja reactie waterstof en zuurstof is explosief, echter wordt de explosiegrens niet zomaar gehaald. Benzine is ook licht ontvlambaar.

Kijk, waterstof en electriciteit hebben beiden vele nadelen en zullen beiden verder uitontwikkeld moeten worden.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 16-04-2018 14:42
Reden: Spam
98.97% gewijzigd
Als je het voor het milieu doet, de accu is een stuk chemisch afval die elke 6 jaar in het milieu komt
Daarnaast is groene energie nog steeds een paar procent

We kunnen nog niet 1 centrale missen met de huidig toenemende energie behoefte
B4E schreef:
16-04-2018 17:28
Als je het voor het milieu doet, de accu is een stuk chemisch afval die elke 6 jaar in het milieu komt

Accupakket gaat langer mee dan dat, de garantie is al minimaal 8 jaar

En ze zijn te recyclen. U wekt de indruk dat ze lukraak in sloten worden gegooid, wat gelukkig niet zo is
hans66 schreef:
03-01-2018 15:36

Maar hoe rijdt die auto voor iemand die gewend is om in een benzineauto te rijden met een handgeschakelde versnelling?

Wie kent deze auto? En wie is vertrouwd met elektrisch rijden (niet per se deze auto)?

Ik heb jaren terug even proefgereden met een S 85+
Makkelijk te rijden, eigenlijk weinig verschil met een soortgelijke traditionele ICE auto

Afgezien van fluisterstil wegrijden (indien airco uit, airco fan maakt vaak lawaai aan de voorkant van een auto) en een veel directere respons op het intrappen van het stroompedaal

Rijbereik en kosten blijven voorlopig fikse problemen

Waterstof is duur, neem veel ruimte in, meer gecompliceerd, en kost veel meer energie / CO2 om te maken en nergens ter wereld is een laad infra structuur
Wellicht iets voor vrachtwagens in koude gebieden

Dit is een erg goede en informatieve site:

https://electrek.co
Het is vooralsnog onmogelijk om elke auto elektrisch te laten rijden. Daarnaast is het zwaar onpraktisch omdat de actieradius veel te laag is.
lise1985 schreef:
17-04-2018 00:14
Het is vooralsnog onmogelijk om elke auto elektrisch te laten rijden. Daarnaast is het zwaar onpraktisch omdat de actieradius veel te laag is.
Lekker onderbouwd ook...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven