Engelse grammatica vraag

08-10-2014 02:53 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met een vraag en uncle Google legt het me ingewikkeld uit waardoor ik het nog steeds niet snap dus probeer ik tante Viva maar.

Komt mijn vraag. Ik snap dus niks van de Engelse grammatica als het gaat over bijvoorbeeld het werkwoord eten.

Als je zegt dat je gisteren pasta hebt gegeten zegt mijn gevoel dat het is "Yesterday I have eaten pasta", maar nu schijnt dat verkeerd te zijn en is het "Yesterday I ate pasta". Voor mijn gevoel is dat "Gisteren at ik pasta".

Kortom, wanneer zeg je:

I have eaten

I had eaten

I ate

Klopt mijn gevoel wel met onderstaande zinnen dan?

"Ik heb genoeg gegeten" (op het moment) - "I ate enough"

"Ik had genoeg gegeten" (eerder op de dag) - "I had eaten enough"

"Piet heeft al eerder gegeten" - "Piet has already eaten"

"Piet at gisteren pasta" - "Yesterday Piet ate pasta"

"Piet heeft gisteren pasta gegeten" - "Yesterday Piet have eaten pasta"

Wie zou mij dit in Jip en Janneke taal uit kunnen leggen <3
Wow. Wat veel antwoorden. Ben ik blij mee! Ik ga even verder slapen (nacht nu hier) en later even alles goed bekijken.

Ik weet dat dit bij de basis hoort. Inmiddels weet ik dat de zinnen in m'n OP niet kloppen. Ben nooit echt een held geweest in talen. Helaas.
Dit soort dingen is eigenlijk heel moeilijk te leren door regeltjes uit je hoofd te leren. Wat het beste helpt, is veel aan de taal blootgesteld worden: luisteren en lezen dus.
Ga in therapie!
Klopt. Ik zit op het moment in het buitenland om aan m'n Engels te werken. Misschien dat ik het wel goed zeg (ik word begrepen in ieder geval en niet altijd gecorrigeerd), maar als ik een stuk tekst moet schrijven dan begin ik aan alles te twijfelen. Juist omdat dan de fouten opvallen.
quote:voetjesinhetzand schreef op woensdag 08 oktober 2014 09:35 Zegt het voor je gevoel echt 'yesterday I have eaten' ? Dat zegt mijn gevoel nou totaal niet. Je vertaalt toch woorden, niet zinsopbouw.Yesterday (gisteren) have i (heb ik) eaten (gegeten). Weet inmiddels dat het "yesterday i ate ..." En als het zonder tijd is is het "i have eaten .." Klopt dat?
Nee, je kunt ook zeggen:

"I ate a sandwich"

er staat nergens een tijdswoord.
Shit.. Wanneer gebruik je dat dan?
quote:liubi schreef op 08 oktober 2014 @ 11:22:

Nee, je kunt ook zeggen:

"I ate a sandwich"

er staat nergens een tijdswoord.

Klopt. Als je op de link klikt die ik heb gegeven, staat ook uitgelegd dat de tijdsbepaling niet altijd expliciet erbij staat.

Bij have eaten (present perfect) is er een link met het heden. Als het in het verleden ligt en afgesloten is, dan past imperfect.

Op de site die ik gaf, staat het tamelijk goed uitgelegd.
Ga in therapie!
Aaah top! Heb ik nog niet bekeken. Ga ik zo doen. Dankjewel ?
Graag gedaan?
Ga in therapie!
quote:lisha schreef op 08 oktober 2014 @ 09:39:

[...]

Dat is de Past Simple die je daar gebruikt.Ojee, je hebt gelijk, Ik heb het aangepast
quote:dubiootje schreef op 08 oktober 2014 @ 11:50:

Graag gedaan?

Ik typte met 1 oog dicht.

Heb je link bekeken, maar nu begrijp ik toch weer een ding niet.

In een link van scholieren.nl stond:

Simpel past: zeggen dat iets in het verleden is gebeurd EN er staat bij wanneer (yesterday....). Staan de signaalworden er niet in dan present perfect.

"I played a match yesterday" OF

"I have played a match"

Maar nu in jouw link zeggen ze dat je simpel past ook kunt gebruiken.

Use the Simple Past to express the idea that an action started and finished at a specific time in the past. Sometimes, the speaker may not actually mention the specific time, but they do have one specific time in mind

Dus begrijp ik goed dat als je een verhaal vertelt over gisteren. En zegt dat je toen pasta hebt gegeten je dan zegt "I ate pasta" omdat uit het verhaal blijkt dat het over gisteren gaat?

Please zeg dat dit klopt, anders snap ik het weer niet
Misschien heb je hier nog wat aan:

http://www.youtube.com/wa ... -I8OnkX9QS5vK8jdqswg_-bV_
quote:mavipa schreef op 08 oktober 2014 @ 16:32:

[...]

Ik typte met 1 oog dicht.

Heb je link bekeken, maar nu begrijp ik toch weer een ding niet.

In een link van scholieren.nl stond:

Simpel past: zeggen dat iets in het verleden is gebeurd EN er staat bij wanneer (yesterday....). Staan de signaalworden er niet in dan present perfect.

"I played a match yesterday" OF

"I have played a match"

Maar nu in jouw link zeggen ze dat je simpel past ook kunt gebruiken.

Use the Simple Past to express the idea that an action started and finished at a specific time in the past. Sometimes, the speaker may not actually mention the specific time, but they do have one specific time in mind

Dus begrijp ik goed dat als je een verhaal vertelt over gisteren. En zegt dat je toen pasta hebt gegeten je dan zegt "I ate pasta" omdat uit het verhaal blijkt dat het over gisteren gaat?

Please zeg dat dit klopt, anders snap ik het weer niet

Dit klopt ja.

Ik denk dat de scholierenversie zo is, omdat het zo in schoolboekjes staat uitgelegd. Daar staat de tijd dus altijd expliciet vermeld om het voor leerlingen duidelijk te maken. Dat het ook zonder tijd kan (als je die tijd maar wel bedoelt), is de volgende stap.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Yes! Dan denk ik dat ik het snap ?

Merisi. Dankje. Als ik thuis ben bekijk ik het filmpje even.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven