Feministisch micro'verzet'

15-07-2017 08:40 330 berichten
Ik ben feminist, al heb ik nooit echt op een barricade gestaan. Natuurlijk ben ik voor gelijke behandeling van alle m/v overal. Ik lees veel over feminisme in de filosofie en op internet, steun Plan meisjes, teken petities, doneer hier en daar en natuurlijk lever ik mijn bijdrage aan het discours op social media.

Maar ik merk dat ik in het dagelijks leven ook feministischer wordt in kleine dingen. Wie ook? TO trapt af:
  • Ik vind make-up geen noodzaak
  • Ik merk dat ik geen hoge of minder hoge hakken meer draag of koop.
  • Ik draag vaak mijn broek en shirt combi in plaats van jurken.
  • Ik hou mijn nagels kort en ongelakt.
  • Ik scheer geen beenhaar meer.
  • Ik heb een t-shirt waar feminist op staat.
Ik zou eigenlijk ook mijn bh uit laten voor comfort maar dat durf ik niet.

Wat doen jullie dat wel van vrouwen wordt verwacht maar waar je geen zin in hebt en wat mannen ook niet doen?
anoniem_64735f8eb312e wijzigde dit bericht op 15-07-2017 08:48
3.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
TO je hebt het verkeerde t-shirt, op dit moment dragen alle feministen t-shirts met 'The future is female' erop
Weet je wel wat feminisme betekent?
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Enn schreef:
15-07-2017 12:56
Je leest mijn post niet goed. Ik begin met : alles mag.
Feitelijke ongelijkheid ongeacht geslacht is in jouw voorbeelden een feit.

Het concept feminisme gaat wat mij betreft over een basale levenshouding: gelijkheid ongeacht geslacht

Volgens mij snappen wij elkaar niet, want voor mij heeft het ook niks te maken met geslacht, maar met de keuze voor het soort relatie dat je wilt hebben. In een relatie met een vrouw zou ik, bijvoorbeeld, dezelfde keuzes maken als in een relatie met een man.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Enn schreef:
15-07-2017 11:04
Alles mag.

Feit blijft: een van de twee geeft zijn/haar financiële onafhankelijkheid en dus (toekomstige) financiele keuzevrijheid op met veelal als gevolg wetmatige en financiele ongelijkheid. Ongelijkheid dus.
Hoewel ik het punt begrijp denk ik ergens toch...

Als een man financieel onafhankelijk/hoofdkostwinner is vinden we dat bij a vanzelfsprekend.
Als een vrouw dat is denken we: hè hè, zo zou het toch eigenlijk moeten? Of vinden we het alleen maar goed en stoer.

Maar nu komt het:
Als bij een stel (m/v) de rollen "omgekeerd" zijn, dus de man werkt bijv 20 uur als activiteitenbegeleider en richt zich vooral op het huishouden en de vrouw is fulltime zakenvrouw, dan vindt de maatschappij dat mínder erg dan wanneer de vrouw de financieel afhankelijke activiteitenbegeleider is en de man een zakenman. Vraag is: waarom is het volgens de maatschappij voor mannen minder "erg" wanneer zij in een financieel afhankelijke positie terecht komen? Klinkt een beetje alsof je het als man dus nooit echt "fout" kunt doen, puur omdat je man bent, terwijl je als vrouw als naïef en dom wordt beschouwd.
Ik denk dat feminisme een middel is om naar gelijkwaardigheid tussen de seksen te streven. Een hoop dingen die wij nu als vrije keuze zien, zijn dat niet, om een paar voorbeelden te noemen:

-mannen krijgen bij de aankondiging van de zwangerschap van hun kind zeer, zeer zelden de vraag of ze straks parttime gaan werken. Terwijl een vrouw die fulltime blijft werken, daar toch nog weleens wat gesprekjes over heeft.
-als een jong stel besluit om volgens het anderhalfverdienmodel te gaan werken, zal de mán maar zelden gevraagd worden hoeveel uur hij gaat werken. We gaan er als maatschappij bij voorbaat vanuit dat de vrouw zal gaan parttimen.
-als een vrouw haar benen niet scheert, dan zullen mensen daar wat van vinden. Onverzorgd of feministisch wordt dat gevonden. Maar het is maar zelden een neutraal gegeven.
-we vinden sommig gedrag nog steeds vrouwelijk of mannelijk. Gedrag is niet mannelijk of vrouwelijk, dat is het feit of je wel of geen baarmoeder hebt. (ik wil hier de discussie van de derde sekse niet bijhalen). Hoe je je kleed, welke sport je beoefend, of je shag rookt en bier drinkt, wat voor beroep je hebt maakt je niet mannelijk of vrouwelijk.

Pas als we dat allemaal overboord hebben gegooid en elkaar daarover niet meer de maat nemen, of dingen vanzelfsprekend achten óm onze sekse, dan is het feminisme klaar en zijn we echt gelijkwaardig.
Is dit een serieus topic? De dingen die je noemt in de OP hebben voor mij niks met feminisme te maken. Ik zou mezelf zeker en feminist noemen en herken me in geen van de punten die je noemt. Sterker nog, ik heb net een lading jurkjes en hakken gescoord en krijg daar complimenten over van mijn leidinggevende.
Alle lof en bewondering voor deze microverzetsheld! Zomaar durven je nagels niet te lakken. Moedig hoor!
Er zit echt helemaal niemand te wachten op gelijkwaardige behandeling van mannen en vrouwen. Beide groepen hechten daarvoor veel te sterk aan hun eigen voorrechten. Met je sekse komen onlosmakelijk verbonden vrijheden en beperkingen. Die hef je niet op door feminisme of de wet.
Er stond bij ons in de krant een serie artikelen over de generaties en er werden bij de verschillende generaties een aantal rolmodellen genoemd. Eén van de rolmodellen was Beyoncé en bij haar wapenfeiten stond onder andere dat ze moeder was van een aantal kinderen. Het viel mij op dat bij de mannelijke rolmodellen niet werd genoemd of ze wel of geen kinderen hadden. Dat is toch stom? Waarom is het voor vrouwen wel iets belangrijks, en voor mannen niet? Welk kalf heeft dat artikel geschreven?
Als ik het zo lees willen sommige mensen dat mannen en vrouwen steeds meer op elkaar gaan lijken. Vrouwen die zich niet scheren en mannen met een jurk en make-up. Lachwekkend vind ik dit. Ik vind de grote verschillen tussen mannen en vrouwen juist heel mooi. Het komt al wel vaak voor dat je iemand ziet en echt niet weet of het een man of een vrouw is. Ik zorg er wel voor dat er bij mij geen twijfel mogelijk is. Ik ben heel blij dat ik een vrouw ben.
Xaiandra schreef:
15-07-2017 14:46
Alle lof en bewondering voor deze microverzetsheld! Zomaar durven je nagels niet te lakken. Moedig hoor!
zou het veel leuker vinden als mannen wat vaker hun nagels lakken (dan vrouwen niet meer), dan hebben we allemaal vrolijke handen!
Pinda-Kaas schreef:
15-07-2017 14:52
zou het veel leuker vinden als mannen wat vaker hun nagels lakken (dan vrouwen niet meer), dan hebben we allemaal vrolijke handen!
Wat dat betreft staan mannen zelfs op een achterstand ten opzichte van vrouwen. Als mannen ook gezellig hun nagels willen lakken en een make-upje dragen, worden ze er op aangesproken door hun werkgever. Vrouwen hebben dus in dat opzicht meer rechten dan mannen.
Amand_ schreef:
15-07-2017 14:48
Er zit echt helemaal niemand te wachten op gelijkwaardige behandeling van mannen en vrouwen. Beide groepen hechten daarvoor veel te sterk aan hun eigen voorrechten. Met je sekse komen onlosmakelijk verbonden vrijheden en beperkingen. Die hef je niet op door feminisme of de wet.
Jij misschien niet, maar heel veel mensen wel. Zou jij geen vrijheid willen overnemen van vrouwen? Zou je geen mannelijke beperking af willen leggen?
Blondie456 schreef:
15-07-2017 14:51
Als ik het zo lees willen sommige mensen dat mannen en vrouwen steeds meer op elkaar gaan lijken. Vrouwen die zich niet scheren en mannen met een jurk en make-up. Lachwekkend vind ik dit. Ik vind de grote verschillen tussen mannen en vrouwen juist heel mooi. Het komt al wel vaak voor dat je iemand ziet en echt niet weet of het een man of een vrouw is. Ik zorg er wel voor dat er bij mij geen twijfel mogelijk is. Ik ben heel blij dat ik een vrouw ben.
mag ook he, als we het elkaar maar allemaal niet zo opleggen. dus niet op elke vrouw druk uitoefenen dat ze hun benen moeten scheren of elke man dat ze een een baard moeten laten staan omdat dat 'mannelijk' of 'vrouwelijk' is
dat er een norm is waar veel mensen inpassen betekent niet dat we mensen die buiten die norm vallen mogen veroordelen of dwingen

ik vind mannen die make up dragen of vrouwen die hun benen niet scheren niet lachwekkend, mogen ze toch zelf weten als ze zich daar fijn bij voelen. zijn nog steeds hele leuke mensen. leuker meestal dan de mensen die hardnekkig blijven vasthouden aan wat wel of niet mag of kan
Xaiandra schreef:
15-07-2017 14:54
Wat dat betreft staan mannen zelfs op een achterstand ten opzichte van vrouwen. Als mannen ook gezellig hun nagels willen lakken en een make-upje dragen, worden ze er op aangesproken door hun werkgever. Vrouwen hebben dus in dat opzicht meer rechten dan mannen.
mannen mogen zich ook niet kwetsbaar opstellen in het openbaar, ze mogen ook geen lang ouderschapsverlof opnemen als ze net een baby hebben gekregen waardoor ze de eerste maanden de zorg (deels) op zich kunnen nemen, worden vaker raar aangekeken als ze parttime willen werken, worden raar aangekeken als ze hun kind moeten verschonen in het vrouwentoilet, worden nog steeds vaker geacht te betalen voor de vrouw dan andersom etc etc

ik ken echt wel mannen die wat meer 'vrouwen'privileges zouden willen hebben zonder dat ze meteen voor mietje worden uitgemaakt door hun omgeving
London Tube wil genderneutraal communiceren met haar klanten.

http://www.telegraph.co.uk/news/2017/07 ... ts-gender/

Is het echt zo beledigend om een publiek aan te spreken met 'Dames en heren ...' ?
LadyMadonna schreef:
15-07-2017 15:31
London Tube wil genderneutraal communiceren met haar klanten.

http://www.telegraph.co.uk/news/2017/07 ... ts-gender/

Is het echt zo beledigend om een publiek aan te spreken met 'Dames en heren ...' ?
Niet iedereen ziet zichzelf als man of vrouw. Sommigen zien zichzelf bijvoorbeeld als flued of zien zichzelf als genderloos. Dat is net als transseksualiteit een vorm van genderdysforie.
Gender is niet iets statisch en zou ook niet van belang moeten zijn. Ik denk dat het daar vandaan komt.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Blondie456 schreef:
15-07-2017 14:51
Zoals al eerder gezegd: niemand zal jou per ongeluk voor een feminist aanzien.

Het gaat er niet om dat er geen verschillen (mogen) zijn, het gaat erom dat die verschillen niet aan geslacht worden gekoppeld.
Er zijn verschillen tussen mensen. De één tut zich graag op, de ander juist niet, allemaal prima.
Alleen zijn er verschillende regels voor mannen en vrouwen en daar richt feminisme zich op.
You can do whatever you want - no one cares.
Week 34 van de Extremely Demotivational Calendar
lollypopje schreef:
15-07-2017 15:51
Niet iedereen ziet zichzelf als man of vrouw. Sommigen zien zichzelf bijvoorbeeld als flued of zien zichzelf als genderloos. Dat is net als transseksualiteit een vorm van genderdysforie.
Gender is niet iets statisch en zou ook niet van belang moeten zijn. Ik denk dat het daar vandaan komt.
Ze mogen zich wat mij betreft zo voelen als ze willen, maar ze moeten die malligheid niet aan de rest van de wereld willen opleggen.
Xaiandra schreef:
15-07-2017 17:57
Ze mogen zich wat mij betreft zo voelen als ze willen, maar ze moeten die malligheid niet aan de rest van de wereld willen opleggen.
Wat is het probleem om "goedemorgen iedereen" te horen in plaats van "goedemorgen dames en heren." Val jij niet onder de eerste groep, dat je dat een probleem vind?
lollypopje schreef:
15-07-2017 18:11
Wat is het probleem om "goedemorgen iedereen" te horen in plaats van "goedemorgen dames en heren." Val jij niet onder de eerste groep, dat je dat een probleem vind?
ik vind goedemorgen iedereen ook veel gezelliger sochtends dan dat stijve dames en heren gedoe
ninanoname schreef:
15-07-2017 14:36
Gedrag is niet mannelijk of vrouwelijk, dat is het feit of je wel of geen baarmoeder hebt. (ik wil hier de discussie van de derde sekse niet bijhalen). Hoe je je kleed, welke sport je beoefend, of je shag rookt en bier drinkt, wat voor beroep je hebt maakt je niet mannelijk of vrouwelijk.

Pas als we dat allemaal overboord hebben gegooid en elkaar daarover niet meer de maat nemen, of dingen vanzelfsprekend achten óm onze sekse, dan is het feminisme klaar en zijn we echt gelijkwaardig.
.

Andersom geloof ik wel dat er mannelijk en vrouwelijk gedrag is: bepaald gedrag past beter bij een man of vrouw door hun genetische aanleg, x/y, hormonen of hoe je het wilt noemen. Echte gelijkheid, uitwisselbaarheid, van man en vrouw zie ik daarom als een onmogelijkheid. Gelijkwaardigheid en niet worden beoordeeld op basis van geslacht is denk ik het hoogst haalbare.

Als je kijkt naar kleine kinderen dan is er al zoveel typisch jongetjes- en typisch meisjesgedrag. Daar is een hoop 'nature' en die wordt enkel versterkt maar niet veroorzaakt door 'nurture'.
Solomio schreef:
15-07-2017 17:50
Zoals al eerder gezegd: niemand zal jou per ongeluk voor een feminist aanzien.

Het gaat er niet om dat er geen verschillen (mogen) zijn, het gaat erom dat die verschillen niet aan geslacht worden gekoppeld.
Er zijn verschillen tussen mensen. De één tut zich graag op, de ander juist niet, allemaal prima.
Alleen zijn er verschillende regels voor mannen en vrouwen en daar richt feminisme zich op.
Nou dan ben ik gelukkig dus geen feministe.
Nee Blondie, daar zul jij niet snel van beschuldigd worden :cheer2:
Erizon schreef:
15-07-2017 19:04
Nee Blondie, daar zul jij niet snel van beschuldigd worden :cheer2:
Nee, ik zou het zelfs een belediging vinden :rofl:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven