Fietsen en inhalen

03-09-2012 09:06 53 berichten
Zojuist, op een redelijk druk fietspad, haal ik iemand voor mij in.

Ineens fietst er een man naast mij, die mij op uiterst belerende wijze wist te vertellen dat ik mijn hand uit moest steken om iemand in te halen. Hij was vrij boos dat ik mijn hand niet had uitgestoken, want hij wilde net op dat moment mij en mijn voorligger inhalen.

Een fractie van een seconde erna besloot hij zijn fiets midden op het fietspad tot stilstand te brengen. Uiteraard was dit met fietsers van beide kanten totaal niet gevaarlijk, maar hij wilde de discussie 'eigenlijk wel' aan. Ik niet op maandagmorgen kwart over acht. Meneer was blijkbaar met zijn verkeerde been uit bed gestapt, al laat voor zijn werk of loopt/fietst vanwege andere zaken rond als een tikkende belerende tijdbom.

Met een vreselijk kinderachtig stemmetje alsof hij tegen zijn 4-jarige zoon/dochter sprak, zei hij dat als wij zouden botsen ik wel eens pijn kon hebben. Hierop zei ik misschien iets te ad-rem dat ik niet van porselein ben en dat ik in al die jaren dat ik heb gefietst in en rond Amsterdam, nog nooit van deze 'regel'' heb gehoord. En dat uitgerekend een Belg die doorgaans alleen maar koersen op het platteland mij niet moet gaan vertellen hoe ik moet fietsen in een stad.

Daarop fietste hij (gelukkig!) verder. Zwalkend over de weg (tegenliggers ontwijkend ) om mij nog na te roepen dat hij wel gelijk had keek ik hem na.

Enfin, ik heb hier nog nooit van gehoord en ik heb dit nog nooit gedaan. Ik heb op deze manier van inhalen mijn fietsdiploma gehaald (in groep 7, zeker 10 jaar geleden) en agenten langs het fietspad richting mijn middelbare school hebben voor inhalen zonder een hand uit te steken nooit een boete uitgeschreven voorzover ik weet.

Ook op Internet heb ik deze regel nergens kunnen vinden. Ik weet wel dat automobilisten dit doen, met name als het druk is op de weg.

Wie heeft er nu gelijk, de man of ik?
Ik kéék over mijn schouder en zag een moeder met kinderen fietsen. Die man was in geen velden of wegen te bekennen, toch niet in die seconde dat ik omkeek. Ik bel wel af en toe bij inhalen op gepaste afstand, met name bij kinderen (en hun ouders). Hangt er ook van af hoe breed het fietspad is en of er meer verkeer aankomt.

En in een stad bel ik mij trouwens het ongeluk met al die naar boven/op een kaart/whatever kijkende toeristen. Zowel in België als in Amsterdam e.o. Vreselijk soms, vooral als ze de beweging maken om opzij te gaan, maar dan halverwege de beweging - waarop jij anticipeert - blijven staan.

Maar mow1986, hand uitsteken bij inhalen is dus wel een gekend fenomeen als ik je post zo lees? Ik had er nog nooit van gehoord.
Alle reacties Link kopieren
[quote]saracenen schreef op 03 september 2012 @ 11:43:

Ik kéék over mijn schouder en zag een moeder met kinderen fietsen. Die man was in geen velden of wegen te bekennen, toch niet in die seconde dat ik omkeek.

Hij kwam uit de lucht vallen
Alle reacties Link kopieren
knipperlicht voor fiets

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven