GDPR/AVG op het Viva Forum

23-05-2018 10:52 587 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Omdat er veel onduidelijkheid is over hoe wij de regels van de nieuwe privacywet hebben ingevoerd op het Viva Forum, hierbij een topic waar jullie al jullie vragen kunnen stellen.

Vanaf 25 mei geldt de AVG en daarom hebben we een aantal wijzigingen door moeten voeren op het Viva Forum.

Accounts die twee jaar niet zijn gebruikt, worden binnenkort automatisch geanonimiseerd. Natuurlijk kan je de moderators ook nog steeds vragen om jouw account te anonimiseren. Wanneer je dit vraagt, verwijderen we al je persoonsgegevens. Niet wat je hebt gepost, dat hoeft ook niet volgens de AVG. Wanneer er in een post persoonsgegevens staan, verwijderen we dat natuurlijk ook - net als dat we nu al doen.

Een geanonimiseerd account is vanaf nu niet meer te loepen omdat je niet meer naar een overzichtspagina kan, wat voorheen wel het geval was.

Vriendelijke groet,
Community Manager Viva Forum
communitymanagerviva wijzigde dit bericht op 25-05-2018 16:14
Reden: Aangepaste regels.
10.32% gewijzigd
@Star²
Met citeren heeft het niets te maken, het gaat om publiceren. Publicatie waar je toestemming voor hebt gegeven door het hier te plaatsen. Viva staat daarmee gewoon in haar recht.
JollyRider schreef:
25-05-2018 14:32
Los daarvan kan het een basishouding zijn. Ter vergelijk: ik ken een verzekeraar die alle claims boven bedrag X hoe dan ook afwijst. Mensen die dan klagen worden zo lang mogelijk getreiterd, en wat dan nog overblijft betalen ze. Het is een verdienmodel. Niet lief, wel winstgevend.

Ja, het zogenaamde ontmoedigingsbeleid.
Werken veel bedrijven mee.

Tot er een taaie langskomt en zich niet laat ontmoedigen natuurlijk.
Je moet een lange adem willen hebben.

En toch....
Ik vind het een interessante vraag om te stellen.
Zou het niet een keer waard zijn om dit eens te doen.
Niet alleen ten opzichte van viva.
Maar om de wet bescherming persoonsgegevens krachtiger te maken.
Zodat mensen op een discussieplatform sterker komen te staan en niet maar de boom in kunnen, want Hey, Truus gaat er toch geen werk van maken.
consuelabananahammok schreef:
25-05-2018 14:40
Zodat mensen op een discussieplatform sterker komen te staan en niet maar de boom in kunnen, want Hey, Truus gaat er toch geen werk van maken.

Dat hebben ze nu toch gedaan, daar is die hele AVG voor bedoeld. De AVG is een uitbreiding (op Europese schaal) van de Wpb. Nu nog even afwachten hoe het met de handhaving zal gaan...
Star² schreef:
25-05-2018 14:34
O nou alwetende Jolly ben ook wel benieuwd naar jouw standpunt, dus als je er nog even overheen wil plassen ja?

Samenvatting: Gedeeltes uit een topic van een forummer hier worden gebruikt op Viva.nl en de bijbehorende FB-pagina. Een aantal mensen noemt zelfs juristen, een aantal mensen (waaronder ik) zegt 'ja maar in de voorwaarden ben je daar akkoord mee gegaan'.
Consuela reageert daarop dat die voorwaarden in strijd met de wpb zijn. Waarop ik me dan weer afvraag hoe het met citaatrecht zit?

Ik snap dat juristen in de clinch liggen ;-)
:rofl: alwetend ben ik nu juist absoluut niet. Zeker niet op dit domein. Jurist trouwens ook niet, maar daar wordt aan gewerkt.

Maar goed, van auteursrecht weet ik niet veel, alleen dat dat volgens mij niet zo eenvoudig overgedragen kan worden. Het moet via een akte gebeuren, en het lijkt mij bijzonder sterk dat een vinkje onder de huisregels zetten als akte kan gelden. Dus ik vermoed dat het auteursrecht volledig bij de schrijver blijft liggen. Je kan natuurlijk wel het auteursrecht behouden, maar een uitgever toestemming geven jouw tekst te publiceren. Dat gebeurt bij boeken, dat gebeurt op dit forum.

Hoe het citaatrecht precies werkt weet ik niet, maar dat je je bronnen moet vermelden en dat je niet een compleet werk mag kopiëren en dat een citaat noemen, dacht ik wel te weten.

Dus ik vermoed dat het auteursrechtelijk wel netjes dicht zit. Mag ook wel bij een grote uitgever als Sanoma die door en door thuis zal moeten zijn in dit rechtsgebied.

Maar privacy is iets anders. Ook daarin zitten mitsen, maren, interpretaties en visies. Maar het draait om iets totaal anders dan bij het auteursrecht. Bij privacy moet je de vraag stellen of iets een persoonsgegeven is of niet. En zo ja, dan valt het onder de AVG.

Mogelijke literaire en journalistieke uitzonderingen buiten beschouwing gelaten: als Sanoma mijn persoonsgegevens vanuit haar eigen systemen overzet naar de systemen van de firma Facebook, dan valt daar vanuit de AVG wel wat over te zeggen. Het spreekt zacht gezegd niet vanzelf dat dat mag.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
25-05-2018 14:40
Ja, het zogenaamde ontmoedigingsbeleid.
Werken veel bedrijven mee.

Tot er een taaie langskomt en zich niet laat ontmoedigen natuurlijk.
Je moet een lange adem willen hebben.

En toch....
Ik vind het een interessante vraag om te stellen.
Het praktische probleem is dat Truus een diepe buidel nodig heeft. Een beetje advocaat die hier wat kan ga je niet vinden onder de 200,- ex BTW, ben ik bang.
(Dead Kennedys)
RikM schreef:
25-05-2018 14:39
@Star²
Met citeren heeft het niets te maken, het gaat om publiceren. Publicatie waar je toestemming voor hebt gegeven door het hier te plaatsen. Viva staat daarmee gewoon in haar recht.

Je hebt niet het recht alles maar te publiceren van iemand.
Daar is o.a de wbp nu een mooie partypooper in.
Daarnaast krijg je ook te maken met literaire of journalistieke waarde, belangenafweging.
Zo kort door de bocht zoals men het in de voorwaarden denkt te kunnen beweren is het gewoon niet.

Viva kan er prachtige voorwaarden over opstellen maar dat maakt, zelfs met je akkoord , het niet rechtsgeldig.

Ik,had dit in het modtopic geplaatst, plaats het hier ook nog even . :)
JollyRider schreef:
25-05-2018 14:50
Het praktische probleem is dat Truus een diepe buidel nodig heeft. Een beetje advocaat die hier wat kan ga je niet vinden onder de 200,- ex BTW, ben ik bang.
Of Truus is toevallig zelf advocaat.
Over voorwaarden gesproken: zelfs als je iemand laat tekenen voor algemene voorwaarden, arbeidsvoorwaarden, etc. etc., blijkt in de praktijk dat rechters zowel om formele redenen als om materiele redenen als redelijkheid en billijkheid, dat soort voorwaarden zo nu en dan vrolijk aan de kant schuiven.
(Dead Kennedys)
Fragolisa schreef:
25-05-2018 14:52
Of Truus is toevallig zelf advocaat.
Dan is Truus geen bedrijfseconoom, als ze denkt dat dat goedkoper is :)
(Dead Kennedys)
RikM schreef:
25-05-2018 14:39
@Star²

Ja dat dacht ik ook, maar Consuela zegt van niet.
@consuelabananahammok
Maar je gaat zelf ook heel kort door de bocht, door hard te roepen over eigendom en dat die voorwaarden de prullenbak in mogen. Ik vraag me dan af op basis van welke kennis je dat beweert en probeer een en ander een beetje te nuanceren.
Ik ben het met je eens hoor dat er haken en ogen aan zitten, en dat er waarschijnlijk ook best bezwaar tegen te maken is op basis van de AVG, maar zo stellig als jij zegt dat het niet mag, dat ben ik niet zonder meer met je eens.
JollyRider schreef:
25-05-2018 14:50

Of Truus kan net iets beter bluffen :D

Ik moet wel zeggen.
Ik erger mij er kapot aan dat viva met grote willekeur verzoeken wel of niet indient.
Net hoe de pet staat.

Ik zie hier al regelmatig het woord hysterie voorbij komen.
Ik word er eerder recalcitrant van.

Eigenlijk, als je een platform aanbiedt waar mensen van alles openbaar kunnen delen.
Zou je best een duidelijker en zorgvuldiger beleid mogen opstellen, hoe om te gaan met verzoeken vanwege persoonlijke en gevoelige informatie ( en dat gaat vaak ver wat mensen delen)
Zeker ook wanneer je het eeuwig wil bewaren.

Je hebt zelfs het recht om dossiers bij je huisarts, ggz of in die lijn te laten aanpassen.
Kan je allemaal opvragen.
Is even een zijtak van een ander kaliber, maar als je het dan over gevoelige info hebt.
Dat soort info wordt hier ook gedeeld, en viva bewaard dit en vindt zichzelf meer in zijn recht staan dit openbaar te bewaren.
En ja, je deelt hier vrijwillig, maar dat doe ik bij de huisarts ook.
Dat is geen argument.
Enkel een argument dat je in het vervolge bedachtzamer zou moeten zijn.

Inzage recht.
Correctierecht.
Verzetrecht.
Vergeetrecht.
Wet bescherming persoonsgegevens.

Het is ook nogal een hele kluif.
consuelabananahammok wijzigde dit bericht op 25-05-2018 15:44
0.17% gewijzigd
Vooral ook omdat de wet bescherming persoonsgegevens sinds gisteren niet meer geldt ;-)
Een zebra is geen paard met strepen
25-05-2018 15:10
Of Truus kan net iets beter bluffen 8-.

Ik moet wel zeggen.
Ik erger mij er kapot aan dat viva met grote willekeur verzoeken wel of niet indient.
Net hoe de pet staat.

Ik zie hier al regelmatig het woord hysterie voorbij komen.
Ik word er eerder recalcitrant van.

Eigenlijk, als je een platform aanbiedt waar mensen van alles openbaar kunnen delen.
Zou je best een duidelijker en zorgvuldiger beleid mogen opstellen, hoe om te gaan met verzoeken vanwege persoonlijke en gevoelige informatie ( en dat gaat vaak ver wat mensen delen)
Zeker ook wanneer je het eeuwig wil bewaren.

Je hebt zelfs het recht om dossiers bij je huisarts, ggz of in die lijn te laten aanpassen.
Kan je allemaal opvragen.
Is even een zijtak van een ander kaliber, maar als je het dan over gevoelige info hebt.
Dat soort info wordt hier ook gedeeld, en viva bewaard dit en vindt zichzelf meer in zijn recht staan dit openbaar te bewaren.
En ja, je deelt hier vrijwillig, maar dat doe ik bij de huisarts ook.
Dat is geen argument.
Enkel een argument dat je in het vervolge bedachtzamer zou moeten zijn.

Inzage recht.
Correctierecht.
Verzetrecht.
Vergeetrecht.
Wet bescherming persoonsgegevens.

Het is ook nogal een hele kluif.

Dat sowieso. Want al zou Viva zich helemaal 100% aan de regels houden, dan nog lezen er vele duizenden mensen mee.
JollyRider schreef:
25-05-2018 14:53
Dan is Truus geen bedrijfseconoom, als ze denkt dat dat goedkoper is :)
Touché :)
Star² schreef:
25-05-2018 15:27
Dat sowieso. Want al zou Viva zich helemaal 100% aan de regels houden, dan nog lezen er vele duizenden mensen mee.
Zeker.

Ik moet ook bekennen dat in de tijd toen ik hier mij nog onderdeel van een hechte club voelde, het ook als een huiskamer voelde waardoor het daar bewust van zijn vervaagde.

Soms vind ik dat ook wel jammer hoor.
Het heeft ook veel lief en leed delen opgeleverd.
Maar nu ligt mijn prioriteit inmiddels meer bij bedachtzamer zijn in wat je deelt.
Beste forummers,

Zoals beloofd hierbij een update over het anonimiseren en GDPR op het Viva Forum.

We hebben besloten om de eerder deze week aangekondigde maatregel betreffende het anonimiseren van accounts, te wijzigen. Wanneer je je nu laat anonimiseren, zal je een onherkenbare nickname krijgen en zal je account niet meer te loepen zijn. Net zoals voorheen verwijderen we geen berichten en topics, omdat de discussies daardoor onbegrijpelijk worden – tenzij hier persoonsgegevens in staan.

Verzoeken om je te laten anonimiseren kun je net als voorheen via de mail of via het Centraal Moderatortopic indienen. Persoonlijke vragen en verzoekjes kan je het best mailen naar forum@viva.nl, of naar mij via communitymanager@viva.nl.

Voor de privacyregels van Sanoma kun je hier terecht: https://www.sanoma.nl/privacy-en-cookiebeleid/

Hopende jullie hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Vriendelijke groet,
CommunityManagerViva schreef:
25-05-2018 16:13
Beste forummers,

Zoals beloofd hierbij een update over het anonimiseren en GDPR op het Viva Forum.

We hebben besloten om de eerder deze week aangekondigde maatregel betreffende het anonimiseren van accounts, te wijzigen. Wanneer je je nu laat anonimiseren, zal je een onherkenbare nickname krijgen en zal je account niet meer te loepen zijn. Net zoals voorheen verwijderen we geen berichten en topics, omdat de discussies daardoor onbegrijpelijk worden – tenzij hier persoonsgegevens in staan.

Verzoeken om je te laten anonimiseren kun je net als voorheen via de mail of via het Centraal Moderatortopic indienen. Persoonlijke vragen en verzoekjes kan je het best mailen naar forum@viva.nl, of naar mij via communitymanager@viva.nl.

Voor de privacyregels van Sanoma kun je hier terecht: https://www.sanoma.nl/privacy-en-cookiebeleid/

Hopende jullie hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Vriendelijke groet,
Het ding heet AVG in Nederland.

En interessant dat jullie zo op het laatste moment maatregelen aanpassen. Dat zou kunnen betekenen dat jullie toch niet helemaal goed doordacht hebben hoe met de wet om te gaan. Probleem blijft zo te zien overigens hetzelfde. Loepen is niet het probleem, met google kan dat net zo makkelijk. Het probleem is dat jullie persoonsgegevens laten staan. En daar komen jullie ongetwijfeld mee weg, maar het zou toch jammer zijn als je bij de toezichthouder moet vertellen dat je tot in detail gewaarschuwd bent maar geen zin had daar iets mee te doen, denk je niet?

Wie is jullie FG overigens? En vooral, hoe is die te bereiken?
(Dead Kennedys)
Ik wijs voor de volledigheid toch even op artikel 13 van de AVG.
(Dead Kennedys)
Die hele paniektoestand was dus voor niets, het is weer gewoon zoals het was. :-D
Sluit ik mij bij aan.
Het is nog steeds geen verandering die functioneel is toe te passen op het beschermen van persoonsgegevens.

Daarnaast hoop ik dat jullie niet enkel jullie eigen interpretatie over wat persoonsgegevens zijn gaan gebruiken, maar je daar ook meer in hebben verdiept.
JollyRider schreef:
25-05-2018 16:22
Het ding heet AVG in Nederland.

En interessant dat jullie zo op het laatste moment maatregelen aanpassen. Dat zou kunnen betekenen dat jullie toch niet helemaal goed doordacht hebben hoe met de wet om te gaan. Probleem blijft zo te zien overigens hetzelfde. Loepen is niet het probleem, met google kan dat net zo makkelijk. Het probleem is dat jullie persoonsgegevens laten staan. En daar komen jullie ongetwijfeld mee weg, maar het zou toch jammer zijn als je bij de toezichthouder moet vertellen dat je tot in detail gewaarschuwd bent maar geen zin had daar iets mee te doen, denk je niet?

Wie is jullie FG overigens? En vooral, hoe is die te bereiken?
Ik denk dat je sneller antwoord hebt als je de cm zelf even mailt. communitymanager@viva.nl

Ik zie nu dat ze je vraag beantwoord heeft in het cm topic.

En fijn paardje dat het beter gaat met je huwelijk. :rose:
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Kia•Ora schreef:
25-05-2018 16:34
Ik denk dat je sneller antwoord hebt als je de cm zelf even mailt. communitymanager@viva.nl

Ik zie nu dat ze je vraag beantwoord heeft in het cm topic.

En fijn paardje dat het beter gaat met je huwelijk. :rose:

Echt niet. James op de chat en Truus op de klantenservice gaan echt niet kunnen helpen.
RikM schreef:
25-05-2018 16:28
Die hele paniektoestand was dus voor niets, het is weer gewoon zoals het was. :-D
Maar dan niet te loepen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Nouschi schreef:
25-05-2018 17:02
Maar dan niet te loepen.

Ja, dus eigenlijk kunnen we zeggen dat er zowaar een bug is opgelost. :cheer2:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven