Gecombineerde achternaam zonder koppelteken

20-04-2025 13:11 45 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo allemaal,

Mijn man en ik zijn getrouwd en hebben er hierna voor gekozen om allebei elkaars achternaam te gebruiken in combinatie met onze eigen achternaam. Dus stel ik heet Bakker en mijn man Jansen, dan wordt het dhr. en mw. Jansen Bakker. Alleen de gemeente plaatst in de BRP toch een koppelteken tussen onze namen. Afgezien van dat dit niet is waarvoor we gekozen hebben, is het gevolg hiervan dat veel instanties alleen de naam voor het koppelteken gebruiken. En ik dus vaak aangeschreven wordt als mw Jansen, terwijl ik daar nou juist niet voor gekozen heb. Ik voel me ook echt niet aangesproken. We zitten er nu aan te denken om toch ieder onze eigen naam weer bij de BRP als gebruikersnaam te registreren. Wel erg jammer, want we vonden het juist zo leuk om gezamenlijk elkaars achternaam te kunnen gebruiken.

Lopen meer mensen hier tegenaan en/of zijn er mensen met tips?
Bij alle officiële instanties wordt toch nog altijd je meisjesnaam gebruikt? Ik heb mijn mans achternaam asngenomen maar alle officiële post is op mijn meisjesnaam. Maakt mij niks uit maar dat kan je niet veranderen.
Vanuit de overheid blijf je inderdaad je eigen naam houden, voor de rest kun je het overal doorgeven. Ik heb mijn naam- achternaam man. Krijg ook genoeg post met beide namen erop.
tinytiny wijzigde dit bericht op 20-04-2025 14:40
1.12% gewijzigd
TinyTiny schreef:
20-04-2025 13:30
Vanuit de overheid blijf je inderdaad je eigen naam houden, voor de rest kun je het overal doorgeven. Ik heb mijn naam- achternaam man. Krijg ook genoeg post met beide benen erop.
Dat is bijzondere post......
phlox24 wijzigde dit bericht op 20-04-2025 13:48
1.22% gewijzigd
Phlox24 schreef:
20-04-2025 13:42
Dat is bijzondere post......
Wij dachten 22 jaar geleden ook elkaars naam aan te hebben genomen bij ons huwelijk.

Helaas niets van waar.
Ik heet Bakker, echtgenoot van Jansen.
Mulan schreef:
20-04-2025 13:11

Alleen de gemeente plaatst in de BRP toch een koppelteken tussen onze namen. Afgezien van dat dit niet is waarvoor we gekozen hebben,

Die keuze is er überhaupt toch niet? Als je de achternaam van je partner erbij wil gebruiken, is dat altijd met koppelteken.
Nimue schreef:
20-04-2025 13:52
Die keuze is er überhaupt toch niet? Als je de achternaam van je partner erbij wil gebruiken, is dat altijd met koppelteken.
Ja precies. Bij kinderen is het daarentegen altijd zonder koppelteken als je beide achternamen wil doorgeven. Dus misschien is TO daarmee in de war?
Elsy schreef:
20-04-2025 13:56
Ja precies. Bij kinderen is het daarentegen altijd zonder koppelteken als je beide achternamen wil doorgeven. Dus misschien is TO daarmee in de war?

Waarschijnlijk. Maar nog steeds onlogisch. Door te trouwen krijg je geen gecombineerde achternaam. Je eigen achternaam blijft je eigen achternaam.
Nimue schreef:
20-04-2025 14:03
Waarschijnlijk. Maar nog steeds onlogisch. Door te trouwen krijg je geen gecombineerde achternaam. Je eigen achternaam blijft je eigen achternaam.
Je mag je achternaam bij de gemeente in het BRP wel veranderen zodat de nieuwe achternaam gebruikt wordt. Maar dat moet je wel zelf doen en gebeurt niet automatisch. Voor paspoort en rijbewijs houd je je eigen naam, maar de belastingdienst en zorgverzekering kunnen je nieuwe namen gebruiken.

Ik vraag me af of er iets misgegaan is bij het BRP in het systeem, aangezien TO zonder streepje wilde maar dat niet kan. M’n zusje heeft het laatst bij de gemeente de naamswijziging zelf namelijk online gedaan.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... en%20(BRP).
elsy wijzigde dit bericht op 20-04-2025 14:15
12.09% gewijzigd
TO, toen man en ik trouwden hebben we ons naamgebruik aangepast en kregen wij keurig correspondentie conform naamgebruik (los van DUO, die bleef corresponderen op alleen eigen achternaam). Alleen voelde het toch raar, iemand anders achternaam gebruiken, terwijl je niet die persoon bent maar persoon eigen achternaam. Dus zijn we kort daarna gewoon weer overgestapt naar alleen eigen naam en doen dat alweer jaren. Soms is het fijn of handig om toch twee namen te gebruiken, bijvoorbeeld op een kaartje, en dan noemen we ons ‘mijn achternaam-zijn achternaam’ omdat dat het beste staat.
Elsy schreef:
20-04-2025 14:11
Je mag je achternaam bij de gemeente in het BRP wel veranderen zodat de nieuwe achternaam gebruikt wordt. Maar dat moet je wel zelf doen en gebeurt niet automatisch. Voor paspoort en rijbewijs houd je je eigen naam, maar de belastingdienst en zorgverzekering kunnen je nieuwe namen gebruiken.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... en%20(BRP).

Dat weet ik, maar dan wel met koppelteken. En dan nog blijft je eigen achternaam je eigen achternaam.

In bijvoorbeeld gemeentelijke systemen staan mensen met hun eigen achternaam. Simpelweg omdat iemand ‘eigen achternaam’ in combinatie met BSN is, en niet iemand ‘achternaam partner’. Die iemand ‘achternaam partner’ bestaat niet.
nimue wijzigde dit bericht op 20-04-2025 14:24
14.17% gewijzigd
Dank voor de reacties. Ik heb het uit laten zoeken en het koppelteken is, in tegenstelling tot wat bijna iedereen denkt omdat het altijd wordt gebruikt, niet verplicht. Het zou dus zonder moeten kunnen. Alleen is het systeem van de gemeente hier helaas (nog) niet op aangepast. Overheidsinstanties nemen inderdaad de beide namen over in de post. Maar andere instanties, zoals bijvoorbeeld verzekeringen niet. De zorgverzekeraar bijvoorbeeld haalt de naam uit de BRP, maar gebruikt vervolgens alleen de naam voor het koppelteken.
Mulan schreef:
20-04-2025 14:15
Dank voor de reacties. Ik heb het uit laten zoeken en het koppelteken is, in tegenstelling tot wat bijna iedereen denkt omdat het altijd wordt gebruikt, niet verplicht. Het zou dus zonder moeten kunnen. Alleen is het systeem van de gemeente hier helaas (nog) niet op aangepast. Overheidsinstanties nemen inderdaad de beide namen over in de post. Maar andere instanties, zoals bijvoorbeeld verzekeringen niet. De zorgverzekeraar bijvoorbeeld haalt de naam uit de BRP, maar gebruikt vervolgens alleen de naam voor het koppelteken.

Dat is wel interessant om te weten. Computer says no ;-D
Wat gaan jullie nu doen? Toch alleen eigen achternamen?
wolkie schreef:
20-04-2025 13:18
Bij alle officiële instanties wordt toch nog altijd je meisjesnaam gebruikt? Ik heb mijn mans achternaam asngenomen maar alle officiële post is op mijn meisjesnaam. Maakt mij niks uit maar dat kan je niet veranderen.
Nee hoor, van de gemeente en belastingdienst krijg ik gewoon post op mans naam (waar ik voor gekozen heb). De enige die hardnekkig blijft vasthouden aan mansnaam - geboortenaam is de bank. Verder krijg ik nooit post op mijn geboortenaam. Op mijn paspoort staat uiteraard wel mijn geboortenaam.
pelle wijzigde dit bericht op 20-04-2025 14:26
0.95% gewijzigd
wolkie schreef:
Meisjesnaam? Dat is dus je naam. Je eigen naam. Je echte naam. Whatever.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
wolkie schreef:
Dat kun je wel veranderen:

U kunt uw naamgebruik (laten) registreren in de Basisregistratie personen (BRP) van de gemeente waar u staat ingeschreven. De BRP geeft dit door aan overheidsinstellingen, zoals de Belastingdienst, pensioenfondsen, het waterschap en de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW).
Je blijft altijd bekend onder je achternaam bij geboorte in overheidssystemen, alleen kun je bij de gemeente een “code naamgebruik” opgeven en die bepaalt hoe je naam is op correspondentie. Bijvoorbeeld achternaam echtegenoot/echtegenote-eigen naam. Of eigen naam, ondanks dat je gehuwd bent. In de BRP zal je naam bij geboorte nooit worden aangepast, tenzij je dat via een gerechtelijke procedure hebt laten doen (bijvoorbeeld de achternaam van de nieuwe partner van je moeder aannemen).
Solomio schreef:
20-04-2025 14:25
Meisjesnaam? Dat is dus je naam. Je eigen naam. Je echte naam. Whatever.
Ja en dat wordt dus je meisjesnaam genoemd. Dus heet je je hele leven Jansen en na trouwen Bakker dan is je meisjesnaam Jansen
Pelle schreef:
20-04-2025 14:29
Dat kun je wel veranderen:

U kunt uw naamgebruik (laten) registreren in de Basisregistratie personen (BRP) van de gemeente waar u staat ingeschreven. De BRP geeft dit door aan overheidsinstellingen, zoals de Belastingdienst, pensioenfondsen, het waterschap en de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW).
Aha nooit geweten maar ik hecht er ook te weinig waarde aan, als de juiste post maar met 1 van de namen bij mij komt.
wolkie schreef:
20-04-2025 14:43
Aha nooit geweten maar ik hecht er ook te weinig waarde aan, als de juiste post maar met 1 van de namen bij mij komt.
Dat heb ik ook. Ik heb m’n eigen naam gehouden, maar heb alle mogelijke opties al ontvangen :lol:
Mulan schreef:
20-04-2025 14:15
Je bedoelt dat ze je aanschrijven op alleen je eerste achternaam?
Ik denk dat dat uit gewoonte/gemak is, en dat dat niks te maken heeft met wel of geen koppelteken.
Sterker nog, ik denk dat met koppelteken het als gecombineerde achternaam wordt gezien, en zonder koppelteken als twee achternamen.

Hoe het op te lossen? Geen idee.
Ik snap niet zo goed dat je niet ieder voor "eigenachternaam partnersachternaam" gekozen hebt.
Dan voel je je in ieder geval aangesproken als men je aanspreekt met alleen je eerste achternaam.
wolkie schreef:
Zullen we dit woord even gaan verbieden? Je bent geen meisje als je niet getrouwd bent. Gewoon geboortenaam.
wolkie schreef:
20-04-2025 14:41
Ja en dat wordt dus je meisjesnaam genoemd. Dus heet je je hele leven Jansen en na trouwen Bakker dan is je meisjesnaam Jansen
En als je niet trouwt ben je voor altijd een meisje? Ik ben in mijn 30e jaren nog een meisje omdat ik niet getrouwd bent?

Nope, dit woord moet echt zo snel mogelijk uit de wereld geholpen worden.
wolkie schreef:
20-04-2025 14:41
Ja en haar punt is dus dat dit achterhaalde onzin is.
Frost schreef:
20-04-2025 15:20
Zullen we dit woord even gaan verbieden? Je bent geen meisje als je niet getrouwd bent. Gewoon geboortenaam.
+1
Zo'n verschrikkelijke term.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven