Geloof je in meer tussen hemel en aarde?

06-02-2021 19:48 1704 berichten
Zoals de titel zegt: geloof je dat er meer bestaat tussen hemel en aarde? Waarom wel of niet? Laat je het eerder in het midden?

Deel hier wat je erover kwijt wil. Niet op de man, kritiek in zijn algemeenheid mag natuurlijk wel.
anoniem_64b15400b727b wijzigde dit bericht op 06-02-2021 19:50
1.53% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Doggo schreef:
06-02-2021 21:52
Hebben mensen hier ook dat je dingen kan “voorspellen”?

Ik heb zonder aanleiding ooit gedroomd dat iemand dood zou gaan, en een jaar later was die dood. Gewoon een jonge knul, er was geen enkele reden om te bedenken dat hij dood zou gaan.

Ik heb ook ooit een willekeurige gedachtevlaag gehad dat iemand heel ziek zou worden, en die kreeg toen een hersentumor.

Ik durf bijna niet meer te denken ;)

Of dat je opeens aan iemand denkt die je lang niet hebt gezien, en vervolgens kom je diegene tegen.

Misschien kun je onbewust dingen waarnemen op een onlogische manier.
Zelfs dit is allemaal gewoon logisch te verklaren, niks 'voorspellends' aan.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Wonderen zijn een uitzondering op de regel.
Toeval is kansberekening.
Emoties zijn functioneel, alle zoogdieren hebben dit: in sociale verbanden leven, dus het emotionele brein ontwikkeld.
De schoonheid in de natuur is functioneel; bloemen die bijen lokken, paradijsvogels die dansen om het vrouwtje te krijgen.

Ja, de natuur is divers, complex, wonderlijk en bijzonder! Maar zo bijzonder dat we er een uit de lucht gegrepen verhaal als verklaring bij moeten nemen om het te kunnen geloven? Dat gaat voor mij niet op.

Dit kan misschien hard of bitter klinken, maar dat ben ik helemaal niet hoor, ik geniet juist intens van kleine bijzondere complexe dingen.
Alle reacties Link kopieren
God schiep niet de mens, de mens schiep god.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Kant zet een fiere borst op.
Ja, ik geloof in leven na de dood. Als klein kind sprak ik er blijkbaar over en vertelde er verhalen over. Ik herinner me er niks meer van, dus allemaal nergens op gebaseerd en volkomen op gevoel.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
06-02-2021 22:04
Kant zet een fiere borst op.
Of je zegt gewoon wat je bedoelt en wat je er zelf van vindt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
06-02-2021 22:07
Of je zegt gewoon wat je bedoelt en wat je er zelf van vindt.
Je predikt Kantiaans gedachtegoed dat al een eeuwigheid niet meer geldt. Sterker, het gold al niet toen hij die zooi opschreef.

Ik zeg wat ik bedoel en wat ik er zelf van vind dat heb ik gepost en zijn helemaal mijn originele gedachtengoed, ik blaat niemand na.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
06-02-2021 20:20
Wat ik ook zo onvoorstelbaar vind is dat het gedachtegoed van Immanuel Kant zo diep is ingebed in het Nederlandse collectieve (onder)bewustzijn dat ik vrees dat er nog weinig te redden valt.
eh... ik weet niet wat het gedachtegoed van Kant is.

Kunt u het vertellen vóór dat ik in mij (onder)bewustzijn graven ga?
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Cateautje schreef:
06-02-2021 22:11
Je predikt Kantiaans gedachtegoed dat al een eeuwigheid niet meer geldt. Sterker, het gold al niet toen hij die zooi opschreef.

Ik zeg wat ik bedoel en wat ik er zelf van vind dat heb ik gepost en zijn helemaal mijn originele gedachtengoed, ik blaat niemand na.
Ik heb even teruggebladerd maar echt niet gevonden wat je er nou zelf over denkt.

Wat houdt ons als complexe organismen dan wel in stand volgens jou?
Hoezo zijn we niet meer te redden en waarvan dan?

Iemand die een andere mening heeft afschrijven als een onoriginele nablater nodigt trouwens niet bepaald uit tot een gesprek, en is ook nogal een grove aanname.
docotrandus schreef:
06-02-2021 22:16
eh... ik weet niet wat het gedachtegoed van Kant is.

Kunt u het vertellen vóór dat ik in mij (onder)bewustzijn graven ga?
Het is allemaal uitgebreid te lezen in dit topic als je blijft doorlezen. Anders raad ik je Kant aan, volop in de bieb te leen.
Solomio schreef:
06-02-2021 21:54
Huh? Het hele evolutie-verhaal heb je gemist?
Ik bedoel, wat kwam er vóór de oerknal, wijsneus
Solomio schreef:
06-02-2021 21:55
Zelfs dit is allemaal gewoon logisch te verklaren, niks 'voorspellends' aan.
Ok, nogmaals, wijsneus. Ik weet zelf ook dat veel dingen te verklaren zijn, en logisch zijn, maar dat het voor nu nog als iets “magisch” kan voelen. Dat is mijn punt.
GreenLadyFern schreef:
06-02-2021 22:17
Ik heb even teruggebladerd maar echt niet gevonden wat je er nou zelf over denkt.

Wat houdt ons als complexe organismen dan wel in stand volgens jou?
Hoezo zijn we niet meer te redden en waarvan dan?

Iemand die een andere mening heeft afschrijven als een onoriginele nablater nodigt trouwens niet bepaald uit tot een gesprek, en is ook nogal een grove aanname.
Mijn posts zijn klip en klaar, maar geen voorgekauwde hap.
Niet meer te redden van dat Kantiaanse gedachtegoed.
Het is geen grove aanname als ik citaten lees.
Alle reacties Link kopieren
Doggo schreef:
06-02-2021 21:52
Hebben mensen hier ook dat je dingen kan “voorspellen”?

Ik heb zonder aanleiding ooit gedroomd dat iemand dood zou gaan, en een jaar later was die dood. Gewoon een jonge knul, er was geen enkele reden om te bedenken dat hij dood zou gaan.

Ik heb ook ooit een willekeurige gedachtevlaag gehad dat iemand heel ziek zou worden, en die kreeg toen een hersentumor.

Ik durf bijna niet meer te denken ;)

Of dat je opeens aan iemand denkt die je lang niet hebt gezien, en vervolgens kom je diegene tegen.

Misschien kun je onbewust dingen waarnemen op een onlogische manier.
Ik droomde ooit dat ik medisch advies gaf over een ECG op een beeldscherm of zoiets.
Ik ben totaal niet medisch geschoold.

Maar later deed ik administratief werk bij een medisch bedrijf.
Sommige mensen stuurden met een apparaatje ECG's in via een telefoon (niet iedereen had een internet-aansluiting in 2002).
En dan moest ik even zeggen of het goed aangekomen was.

Soms heb ik het gevoel dat de toekomst vastligt.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Cateautje schreef:
06-02-2021 22:19
Mijn posts zijn klip en klaar, maar geen voorgekauwde hap.
Niet meer te redden van dat Kantiaanse gedachtegoed.
Het is geen grove aanname als ik citaten lees.
Ik denk wat ik denk, maar hoor graag de zienswijze van anderen.
Jammer dit.
Alle reacties Link kopieren
Lucieanders schreef:
06-02-2021 20:33
Nou zeg dat! Mijn leven was moeilijk en Ik heb teveel te maken met dood. Dus NEE, niet nog een keer.
Misschien wordt de volgende keer uw leven leuker.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
06-02-2021 22:19
Mijn posts zijn klip en klaar, maar geen voorgekauwde hap.
Niet meer te redden van dat Kantiaanse gedachtegoed.
Het is geen grove aanname als ik citaten lees.
En jij bent het niet eens met Kant?

Ik sta over het algemeen niet bekend als iemand met een gebrekkig snappertje, maar jouw posts vind ik niet echt klip en klaar. Je schrijft vooral over wat anderen vinden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Doggo schreef:
06-02-2021 22:18
Ik bedoel, wat kwam er vóór de oerknal, wijsneus
Ga je lekker?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
GreenLadyFern schreef:
06-02-2021 22:24
Ik denk wat ik denk, maar hoor graag de zienswijze van anderen.
Jammer dit.
Waarom verplicht je mij met deze post tot in het diepste detail te treden? Zoals ik al schreef, het is klip en klaar, maar geen voorgekauwde hap. Dat maakt het toch alleen maar meer de moeite waard, dan wanneer ik je als een debieltje bejegen door alles in Jip en Janneketaal aan je voor te leggen.
Solomio schreef:
06-02-2021 22:26
En jij bent het niet eens met Kant?

Ik sta over het algemeen niet bekend als iemand met een gebrekkig snappertje, maar jouw posts vind ik niet echt klip en klaar. Je schrijft vooral over wat anderen vinden.
En wat ik daarvan vind. De verdere informatie die in mijn posts liggen laat ik aan de lezer.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel iets meegemaakt wat niet te verklaren is. Ik ga dat niet hier neerzetten want heb hier meerdere topics over gelezen en wordt altijd afgedaan als iets dat wel te verklaren is. Nou dat was het niet. Heb er jaren en jaren over nagedacht en soms nog denk ik er aan.
Het is in de trant van dat ik iets voorvoelt heb. Geen geesten of zo maar een gedachte die uit kwam.
Niemand is onmisbaar
docotrandus schreef:
06-02-2021 22:24
Misschien wordt de volgende keer uw leven leuker.
Of nog erger. Nee hoor, een keer is genoeg. Na de dood zijn er pieren of de oven. En dan is het klaar. Het leven is een aaneenschakeling van keuzes van anderen en jouw keuzes. En een klein beetje niet te plannen omstandigheden.
Onzin, maar wel een fascinerend verhaal die ik ooit gelezen heb:

Je leeft elk mogelijke leven die er is. Dus in je ene leven ben je Julius, in je volgende leven Truus en daarna X AE A - XII. Je reïncarneert dus steeds. En op deze manier heb je alles meegemaakt wat er mee te maken valt. En als je iedereen gehad hebt, heb je zoveel kennis en inlevingsvermogen, dat je klaar bent om god te worden.

Op deze manier moet je even twee keer nadenken hoe je met een ander omgaat. Wat je een ander aandoet, doe je jezelf aan. En wat je een ander geeft, geef je jezelf.
Alle reacties Link kopieren
Kijk, ik zie nu al de discussie weer opkomen :P
Niemand is onmisbaar
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
06-02-2021 22:27
Waarom verplicht je mij met deze post tot in het diepste detail te treden? Zoals ik al schreef, het is klip en klaar, maar geen voorgekauwde hap. Dat maakt het toch alleen maar meer de moeite waard, dan wanneer ik je als een debieltje bejegen door alles in Jip en Janneketaal aan je voor te leggen.
Je bejegent ons allemaal als debieltjes, want je bent hartstikke onduidelijk en vindt vervolgens dat wij dan maar beter moeten gaan lezen. Ofzo?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven