Gelovig of niet

21-04-2018 16:47 675 berichten
Alle reacties Link kopieren
K was er gwn nieuwsgierig naar hoe mensen denken

Gelovig of ongelovig

Totaal aantal stemmen: 273

Ik ben gelovig (28%)
Ik ben ongelovig (72%)
DuploPanda schreef:
21-04-2018 18:58
Ik neem aan dat alle atheïsten voor de optie 'gelovig' hebben gekozen?
Want technisch gezien geloof je dan dat er niets is.

Ik ben trouwens agnost, en heb gekozen voor 'ongelovig'.
Ik vind vraag 'geloof je of niet' al opdringerig en aanmatigend, aangezien er geen god is om in te geloven terwijl de vraag suggereert dat die er wel zou zijn.
Warrique schreef:
21-04-2018 17:18
Opmerking van mijn jongste, toen die een jaar of 6 was.

"Mama, hoe kan het dat ook slimme mensen geloven?"

Snap ik zelf ook niet, toch ken ik veel "slimme" gelovigen.
Theologie is een heel complexe studie. Ik denk dat de meesten die dat studeren wel enigszins gelovig zijn, en allemaal zeer slimme mensen. Dat is dan weer het mooie van het geloof, het staat los van de wetenschap.
De eerlijkste graag die ik kan bedenken aangaande dit onderwerp is 'ben je religieus opgevoed en heb je er afstand van genomen?'

Er zijn namelijk geen stabiele volwassenen die opeens gaan geloven dat er een god is. En al helemaal niet eentje zoals die door de mainstream religies worden aangehangen (en elkaar vermoorden om wiens god de echte is)

Absurditeiten zijn het.
Amant schreef:
21-04-2018 19:01
Ik vind vraag 'geloof je of niet' al opdringerig en aanmatigend, aangezien er geen god is om in te geloven terwijl de vraag suggereert dat die er wel zou zijn.
Ik wou zeggen 'laat god het niet horen', maar dan denkt iedereen hier waarschijnlijk dat ik het nog bloedserieus bedoel ook. God kan wel tegen een grapje. :rofl:
Amant schreef:
21-04-2018 19:01
Hoe weet je dat?
Er is nooit bewezen dat er geen god bestaat.

Ik heb zelf geen last van de vraagstelling. 'Ben je gelovig' valt voor mij in dezelfde categorie als 'doe je aan vissen/darten/wielrennen/karate'.
Het is eigenlijk gewoon een hobby.
Vivo per lei
DuploPanda schreef:
21-04-2018 19:06
Hoe weet je dat?
Er is nooit bewezen dat er geen god bestaat.
Absense of proof is not the same as proof of absense bedoel je? Prachtige spreuk. Geen argument echter, want volkomen vrijblijvend.
Het valt me wel op dat atheïsten tegenwoordig harder prediken dan religieuze mensen.
En al die mensen met - noem eens wat - een bijna-doodervaring dan? Hebben die unaniem hun verstand verloren?
Amant schreef:
21-04-2018 19:05
De eerlijkste graag die ik kan bedenken aangaande dit onderwerp is 'ben je religieus opgevoed en heb je er afstand van genomen?'

Er zijn namelijk geen stabiele volwassenen die opeens gaan geloven dat er een god is. En al helemaal niet eentje zoals die door de mainstream religies worden aangehangen (en elkaar vermoorden om wiens god de echte is)

Absurditeiten zijn het.
Ze (kerkgenootschappen) azen op mensen die even iets minder stabiel zijn, en dat kunnen heel goed intelligente mensen zijn. Als je er eenmaal bij hoort is het lastig om weet weg te gaan, omdat zo'n gemeente wel een heel hechte gemeenschap is dus je nooit meer alleen hoeft te zijn.
Fragolisa schreef:
21-04-2018 19:15
Het valt me wel op dat atheïsten tegenwoordig harder prediken dan religieuze mensen.
Een zekere zendingsdrang is het nu zo populaire geloof Atheïsme niet vreemd, zoals het een stevig geloof betaamt.
snug schreef:
21-04-2018 19:15
En al die mensen met - noem eens wat - een bijna-doodervaring dan? Hebben die unaniem hun verstand verloren?
Beantwoord die vraag zelf maar eens, stel ik voor.
Amant schreef:
21-04-2018 19:18
Beantwoord die vraag zelf maar eens, stel ik voor.
Wat wil je het liefste horen?
MinkeDeWit schreef:
21-04-2018 19:16
Ze (kerkgenootschappen) azen op mensen die even iets minder stabiel zijn, en dat kunnen heel goed intelligente mensen zijn. Als je er eenmaal bij hoort is het lastig om weet weg te gaan, omdat zo'n gemeente wel een heel hechte gemeenschap is dus je nooit meer alleen hoeft te zijn.
Vroegâh was ik daar een beetje jaloers op, totdat ik ging meekrijgen wat de prijs was voor in de pas lopen.
snug schreef:
21-04-2018 19:18
Een zekere zendingsdrang is het nu zo populaire geloof Atheïsme niet vreemd, zoals het een stevig geloof betaamt.
Dat is net zoiets als stellen dat homoseksualiteit nu zichtbaarder is omdat het zo populair is, terwijl het alleen maar zichtbaarder is omdat het meer geaccepteerd wordt.
anoniem_330865 wijzigde dit bericht op 21-04-2018 21:21
4.78% gewijzigd
We should have each other with cream.
catskin schreef:
21-04-2018 19:21
Dat is net zoiets als stellen dat homoseksualiteit nu zo populair is omdat het zichtbaarder is, terwijl het alleen maar zichtbaarder is omdat het meer geaccepteerd wordt.
Met dat verschil dat homo's niet-homo's er niet van proberen te overtuigen dat ze homo zouden moeten zijn.
snug schreef:
21-04-2018 19:23
Met dat verschil dat homo's niet-homo's er niet van proberen te overtuigen dat ze homo zouden moeten zijn.
Nee, maar een homoseksueel mag iemand die homoseksualiteit ontkent wel dom noemen.
anoniem_330865 wijzigde dit bericht op 21-04-2018 19:26
3.30% gewijzigd
catskin schreef:
21-04-2018 19:21
Dat is net zoiets als stellen dat homoseksualiteit nu zo populair is omdat het zichtbaarder is, terwijl het alleen maar zichtbaarder is omdat het meer geaccepteerd wordt.
Uh nee. Geaardheid is aangeboren, religie waar je wel of niet in gelooft is aangeleerd.
anoniem_356008 wijzigde dit bericht op 21-04-2018 19:35
Reden: Oké oké atheïsme is geen religie
6.96% gewijzigd
Fragolisa schreef:
21-04-2018 19:25
Uh nee. Geaardheid is aangeboren, religie is aangeleerd.
Atheïsme is dus aangeboren?
snug schreef:
21-04-2018 19:19
Wat wil je het liefste horen?
Nee lieverd, deze mag je zelf beantwoorden.
catskin schreef:
21-04-2018 19:25
Nee, maar een homoseksueel mag iemand die homoseksualiteit ontkent wel dom noemen.
Ik ontken ook niet dat er atheïsten bestaan :lightbulb: . Anyway, dat soort discussies worden altijd opgeroepen, aan welke 'kant' je ook staat.
catskin schreef:
21-04-2018 19:26
Dat zeg jij, door religie te vergelijken met homoseksualiteit. Ik snap je vergelijking niet.
Ik zie alleen dat atheïsten tegenwoordig erg hun best doen om gelovigen te overtuigen van hun eigen gelijk.
catskin schreef:
😁
Amant schreef:
Nee lieverd, deze mag je zelf beantwoorden.
In dat geval: ik denk dat BDE'ers niet uit den nek lullen en zeker niet hun verstand verloren hebben.
Het doet me erg denken aan de vleeseters die vegetariërs/veganisten proberen te overtuigen van hun gelijk, dat zie ik ook vaker zo dan andersom.
anoniem_356008 wijzigde dit bericht op 21-04-2018 19:32
15.08% gewijzigd
snug schreef:
21-04-2018 19:29
In dat geval: ik denk dat BDE'ers niet uit den nek lullen en zeker niet hun verstand verloren hebben.

Ze kunnen het heus best ervaren hebben, maar dat maakt het nog geen bovennatuurlijke ervaring of een kijkje in het hiernamaals.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven