Grapjes over de stint, MH17 kan dat?
woensdag 27 november 2019 om 10:30
Momenteel circuleert er op Facebook een grappig bedoeld bericht over de kerstman waarin bijvoorbeeld de stint wordt vergeleken met de slee van de Kerstman. Ik vind dit walgelijk maar blijkbaar zijn er mensen die dit wel leuk vinden.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
woensdag 27 november 2019 om 12:04
Nummer*Zoveel schreef: ↑27-11-2019 11:57Ik ben zelf erg van de zwarte humor, maar zou dus nooit zoiets delen. Humor hoeft namelijk niet ten kosten te gaan van mensen die je er mogelijk wel mee kwetst of beledigt.
Of zwarte humor daadwerkelijk leuk is, vind ik trouwens ook erg afhangen van de context. Youp van ‘t Hek vind ik daar een meester in, maar er zijn ook cabaretiers die wat mij betreft de plank volledig mis slaan.
Hans Teeuwen. Die vind ik voornamelijk plat.
Terwijl hij alles deed voor zijn Marokkaanse buren en vrienden.Nummer*Zoveel schreef: ↑27-11-2019 12:00Ik snap dat hij in dit verband genoemd wordt, maar Theo Van Gogh maakte natuurlijk geen grapjes. Die man was doelbewust aan het schofferen.
Van Youp kan ik het hebben. Van Hans Teeuwen niet.Nummer*Zoveel schreef: ↑27-11-2019 11:57Ik ben zelf erg van de zwarte humor, maar zou dus nooit zoiets delen. Humor hoeft namelijk niet ten kosten te gaan van mensen die je er mogelijk wel mee kwetst of beledigt.
Of zwarte humor daadwerkelijk leuk is, vind ik trouwens ook erg afhangen van de context. Youp van ‘t Hek vind ik daar een meester in, maar er zijn ook cabaretiers die wat mij betreft de plank volledig mis slaan.
woensdag 27 november 2019 om 12:05
God mijn collega las deze gisteren voor hard lachend. Daarna zei ze, is het niet grappig? Ik heb gezegd dat ik het nogal smaakloos vind. Maar dat komt ook omdat ik moe wordt van al die drogredenen die worden aangegeven over oa zwarte piet. Laat de elfen weg anders zijn de kleine mensen beledigd en dat soort bull shit. Echt appels met peren vergelijken en dan nog denken dat ze een punt hebben. En dan natuurlijk even de Islam aanhalen, smakeloos maat vooral ontzettend dom. Zoveel domheid in een tekst, wist niet dat dat mogelijk was.
stokske wijzigde dit bericht op 27-11-2019 12:06
6.35% gewijzigd
woensdag 27 november 2019 om 12:06
Hahaha, beiden dezelfde reactie om 12.04!
woensdag 27 november 2019 om 12:09
oh ja, vreselijk
gezeik over "blanke vla"etc
woensdag 27 november 2019 om 12:11
woensdag 27 november 2019 om 12:12
Ik weet het. Het enige dat ik destijds uit kon brengen over zijn moord was, tja...Nummer*Zoveel schreef: ↑27-11-2019 12:11Ik kende hem, en weet dat hij heel vriendelijk en ruimhartig kon zijn. Maar publiekelijk schoffeerde hij grote groepen mensen, terwijl dat echt helemaal nergens goed voor was.
woensdag 27 november 2019 om 12:14
stokske schreef: ↑27-11-2019 12:05God mijn collega las deze gisteren voor hard lachend. Daarna zei ze, is het niet grappig? Ik heb gezegd dat ik het nogal smaakloos vind. Maar dat komt ook omdat ik moe wordt van al die drogredenen die worden aangegeven over oa zwarte piet. Laat de elfen weg anders zijn de kleine mensen beledigd en dat soort bull shit. Echt appels met peren vergelijken en dan nog denken dat ze een punt hebben. En dan natuurlijk even de Islam aanhalen, smakeloos maat vooral ontzettend dom. Zoveel domheid in een tekst, wist niet dat dat mogelijk was.
En die punten die jij nou noemt vind ik persoonlijk dan weer vele malen naarder dan die grap over de stint.
woensdag 27 november 2019 om 12:14
Ik denk dat dat dus toch een beetje de crux is. Ik ben zelf blond, en goedgelovig en naïef en kan toch smakelijk lachen om grapjes over domme blondjes. Ik betrek ze namelijk niet op mezelf. Ik blijf gewoon doorademen als de kapper mijn koptelefoon weghaalt om bij mijn oren te knippen. Ook foute grappen over de inhaligheid van Joden kan ik goed hebben, omdat ik weet dat ík niet inhalig ben.Nummer*Zoveel schreef: ↑27-11-2019 11:57Ik ben zelf erg van de zwarte humor, maar zou dus nooit zoiets delen. Humor hoeft namelijk niet ten kosten te gaan van mensen die je er mogelijk wel mee kwetst of beledigt.
Als je wilt, kun je in iedere grap die je raakt een belediging zien. De kunst is juist om om jezelf te kunnen lachen. Want dan moet je ook lachen om grappen die over jou, of over jouw groep gaan. Zelfspot dus.
Er is een dunne grens tussen een grap en een belediging. Soms zijn dingen enkel een belediging en worden ze als grap verkocht, maar ook daar kijkt de één anders tegenaan dan de ander. Dat maakt het wel lastig, maar dat moet niet betekenen dat grappen dan bij voorbaat niet meer gemaakt mogen worden.
woensdag 27 november 2019 om 12:15
Hoezo? Ik heb bijvoorbeeld best wat mensen in mijn omgeving met lichamelijke kwalen. Met sommigen daarvan maak ik regelmatig grappen over hun (en ook mijn eigen) toestand, en dan liggen we samen dubbel. Terwijl ik van anderen weet dat zij dergelijke grappen juist helemaal niet kunnen waarderen, en dan laat ik het dus achterwege. Ik bedoel het dus echt als “stem de grap af op je publiek, en voorkom dat je mensen nodeloos kwetst”.
woensdag 27 november 2019 om 12:17
Nummer*Zoveel schreef: ↑27-11-2019 12:15Hoezo? Ik heb bijvoorbeeld best wat mensen in mijn omgeving met lichamelijke kwalen. Met sommigen daarvan maak ik regelmatig grappen over hun (en ook mijn eigen) toestand, en dan liggen we samen dubbel. Terwijl ik van anderen weet dat zij dergelijke grappen juist helemaal niet kunnen waarderen, en dan laat ik het dus achterwege. Ik bedoel het dus echt als “stem de grap af op je publiek, en voorkom dat je mensen nodeloos kwetst”.
Omdat er altijd wel mensen zijn waar een grap persoonlijk betrekking op heeft. De een legt het naast zich neer, de ander is gekwetst.
woensdag 27 november 2019 om 12:17
ninanoname schreef: ↑27-11-2019 12:14Ik denk dat dat dus toch een beetje de crux is. Ik ben zelf blond, en goedgelovig en naïef en kan toch smakelijk lachen om grapjes over domme blondjes. Ik betrek ze namelijk niet op mezelf. Ik blijf gewoon doorademen als de kapper mijn koptelefoon weghaalt om bij mijn oren te knippen. Ook foute grappen over de inhaligheid van Joden kan ik goed hebben, omdat ik weet dat ík niet inhalig ben.
Als je wilt, kun je in iedere grap die je raakt een belediging zien. De kunst is juist om om jezelf te kunnen lachen. Want dan moet je ook lachen om grappen die over jou, of over jouw groep gaan. Zelfspot dus.
Er is een dunne grens tussen een grap en een belediging. Soms zijn dingen enkel een belediging en worden ze als grap verkocht, maar ook daar kijkt de één anders tegenaan dan de ander. Dat maakt het wel lastig, maar dat moet niet betekenen dat grappen dan bij voorbaat niet meer gemaakt mogen worden.
Eens.
woensdag 27 november 2019 om 12:21
Ik ben het deels met je eens, maar deels ook niet. Ik vind zelfspot ook belangrijk en maak zelf ook grapjes over hoe ik mijn blond met trots kunstmatig in stand houd.ninanoname schreef: ↑27-11-2019 12:14Ik denk dat dat dus toch een beetje de crux is. Ik ben zelf blond, en goedgelovig en naïef en kan toch smakelijk lachen om grapjes over domme blondjes. Ik betrek ze namelijk niet op mezelf. Ik blijf gewoon doorademen als de kapper mijn koptelefoon weghaalt om bij mijn oren te knippen. Ook foute grappen over de inhaligheid van Joden kan ik goed hebben, omdat ik weet dat ík niet inhalig ben.
Maar als je weet dat een ander er wel mee gekwetst wordt, waarom zou je de grap dan nog maken? Een grap is toch helemaal niet lollig meer als de aanhoorder zich erdoor gekwetst voelt?
Kijk, ga je zelf naar een show van Youp, dan zoek je het gewoon op en moet je niet zeuren als jij nu net toevallig het slachtoffer van één van de vele grappen wordt. Maar maakt Youp zo’n grap online, dan zou ik het niet snel delen als ik vermoed dat het anderen kwetst.
woensdag 27 november 2019 om 12:21
Daarom maak ik geintjes in mijn eigen kring: thuis, vriendenkring (en zelfs werk, aangepaste geintjes)
maar zet ik nooit dat soort dingen op social media
Ben er niet op uit iemand te kwetsen
woensdag 27 november 2019 om 12:22
Nee snap ik, maar sommige mensen hebben nou eenmaal een grappenmakend beroep.
woensdag 27 november 2019 om 12:22
woensdag 27 november 2019 om 12:24
Daarom dus wat Lilalinda zegt: veel grappen maak ik enkel in mijn eigen huiskamer.Nummer*Zoveel schreef: ↑27-11-2019 12:21Ik ben het deels met je eens, maar deels ook niet. Ik vind zelfspot ook belangrijk en maak zelf ook grapjes over hoe ik mijn blond met trots kunstmatig in stand houd.
Maar als je weet dat een ander er wel mee gekwetst wordt, waarom zou je de grap dan nog maken? Een grap is toch helemaal niet lollig meer als de aanhoorder zich erdoor gekwetst voelt?
Kijk, ga je zelf naar een show van Youp, dan zoek je het gewoon op en moet je niet zeuren als jij nu net toevallig het slachtoffer van één van de vele grappen wordt. Maar maakt Youp zo’n grap online, dan zou ik het niet snel delen als ik vermoed dat het anderen kwetst.
Maar cabaretiers hebben dus wel de vrijheid om in het openbaar de grens van de grap op te zoeken, en om er overheen te gaan. Maar voor sommige groepen is dat dus lastig, zoals Youp van 't Hek zegt en veel cabaretiers ervaren.