Gratis kinderopvang uiteindelijk goedkoper ?
woensdag 19 mei 2010 om 17:37
Dit is n.a.v een andere topic. Daar werden de soms hoge toeslagen genoemd die men van de belasting terug kan krijgen i.v.m kinderopvang. Dus vroeg ik me af of de overheid uiteindelijk niet goedkoper af zou zijn wanneer ze de leidsters en andere kosten zelf rechtstreeks zou betalen en regelen en de opvang gratis maken.
Ik beweer niet dat het zo is maar vraag het me oprecht af.
Ik beweer niet dat het zo is maar vraag het me oprecht af.
vrijdag 21 mei 2010 om 16:20
Voor volgende kinderen wordt er inderdaad niet naar het inkomen gekeken (weet ik van vrienden die beiden apotheker zijn en beiden 4 dagen werken).
La India; het kan nog veel gekker. Je hoeft namelijk helemaal niet aan kunnen tonen dat je gewerkt hebt. Als je bij overige inkomsten een laag, fictief inkomen opgeeft, heb je het hele jaar recht op kinderopvangtoeslag.
Vervolgens meld(de) oma zich aan bij een bureau; zij past(e) (zogenaamd) 3 dagen per week op, toeslag van bijna ¤ 1000 per maand waar een bedrag afging voor het bureau.
Ergo: netto ruim ¤ 10.000 per jaar 'kado'.
Dit is nu gedeeltelijk ondervangen door strengere eisen voor gastouders.
Een paar jaar geleden toen een eventuele tegemoetkoming nog deels afhing van de werkgevers, zat onze dochter op het KDV.
Met werkgevers die niks betaalden en een gezamelijk jaarinkomen van iets boven de 90K, kregen wij helemaal niks.
KDV kostte ons toen ruim 15% van ons netto inkomen.
La India; het kan nog veel gekker. Je hoeft namelijk helemaal niet aan kunnen tonen dat je gewerkt hebt. Als je bij overige inkomsten een laag, fictief inkomen opgeeft, heb je het hele jaar recht op kinderopvangtoeslag.
Vervolgens meld(de) oma zich aan bij een bureau; zij past(e) (zogenaamd) 3 dagen per week op, toeslag van bijna ¤ 1000 per maand waar een bedrag afging voor het bureau.
Ergo: netto ruim ¤ 10.000 per jaar 'kado'.
Dit is nu gedeeltelijk ondervangen door strengere eisen voor gastouders.
Een paar jaar geleden toen een eventuele tegemoetkoming nog deels afhing van de werkgevers, zat onze dochter op het KDV.
Met werkgevers die niks betaalden en een gezamelijk jaarinkomen van iets boven de 90K, kregen wij helemaal niks.
KDV kostte ons toen ruim 15% van ons netto inkomen.