Het verschuivende Overton-venster

04-12-2023 11:46 81 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Al tijdens de aanloop naar de verkiezingen en al helemaal nu naderhand valt mij één ding heel erg specifiek op; het ontzettend verschoven Overton-window. De VVD wordt door sommigen een centrum of zelfs linkse partij genoemd en Geert zou ineens Geert 'Milders' zijn ondanks dat hij nog steeds ongrondwettelijk en onderdrukkende ideeën heeft. Zo maar even twee voorbeelden waarvan ik denk 'hoe dan?'.

Ik denk dat dit verschuiven heel gevaarlijk is voor alle minderheden en onze samenleving niet ten goede zal komen. Daarom denk ik ook dat het juist belangrijk is om dingen heel nadrukkelijk te benoemen en niet met de mantel der liefde te bedekken. Dus niet meer doen alsof de PVV niet racistisch is of het onderdrukken van queer mensen gooien onder 'een andere mening hebben', maar het noemen wat het is.

Wat merken jullie van deze verschuiving en zien jullie het ook als problematisch? Eventueel ideeën hoe we dit tegen kunnen gaan?
Dit forum is helemaal geen afspiegeling van de samenleving. En dat is ook helemaal niet erg.
Voor de rest is de PVV intrinsiek discriminerend. Dan kunnen de stemmers dat niet zijn, zij hebben hun stem wel aan die beweging gegeven. Zij vinden het discriminerende gehalte van de beweging dus blijkbaar geen reden om niet op die partij te stemmen. Dat heeft verder niks met gebrek aan nuance te maken, dat zijn de feiten.

Een journalist "zuur wijf" noemen, een tweet delen waarin Omtzigt een "katholieke gluiperd" genoemd wordt, het is gedrag dat ik ongepast vind voor een potentiële min-pres. Ik zou het jammer vinden als ons beeld van gewenst gedrag zo zou verschuiven dat dit normaal gaat worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
cuculuscanorus schreef:
07-12-2023 14:21
Dit forum is helemaal geen afspiegeling van de samenleving. En dat is ook helemaal niet erg.
Voor de rest is de PVV intrinsiek discriminerend. Dan kunnen de stemmers dat niet zijn, zij hebben hun stem wel aan die beweging gegeven. Zij vinden het discriminerende gehalte van de beweging dus blijkbaar geen reden om niet op die partij te stemmen. Dat heeft verder niks met gebrek aan nuance te maken, dat zijn de feiten.

Een journalist "zuur wijf" noemen, een tweet delen waarin Omtzigt een "katholieke gluiperd" genoemd wordt, het is gedrag dat ik ongepast vind voor een potentiële min-pres. Ik zou het jammer vinden als ons beeld van gewenst gedrag zo zou verschuiven dat dit normaal gaat worden.

Tja, dat weet jij, en dat weet ik. Maar je moet ze vanavond niet te eten willen geven, die nog steeds denken dat het forum dat wel is. Dat werd tijdens de verkiezingsavond nog maar eens pijnlijk duidelijk.

Tja, en de rest. Wilders heeft niet mijn voorkeur (wel boven Dilan en Frans overigens). Maar wat betreft discriminatie, ik zie die nuance gewoon wel. En ik noem het geen feiten, maar visie. Dat jij wel feiten noemt, is dan weer tekenend in mijn ogen.
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
Alle reacties Link kopieren Quote
Jij vindt de PVV geen partij die discrimineert?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Honolulu schreef:
07-12-2023 14:41
Tja, dat weet jij, en dat weet ik. Maar je moet ze vanavond niet te eten willen geven, die nog steeds denken dat het forum dat wel is. Dat werd tijdens de verkiezingsavond nog maar eens pijnlijk duidelijk.

Tja, en de rest. Wilders heeft niet mijn voorkeur (wel boven Dilan en Frans overigens). Maar wat betreft discriminatie, ik zie die nuance gewoon wel. En ik noem het geen feiten, maar visie. Dat jij wel feiten noemt, is dan weer tekenend in mijn ogen.
En vice versa dan maar.
In het programma staat bijvoorbeeld dat moskeeën gesloten moeten worden en dat bijzonder onderwijs moet blijven bestaan, met uitzondering van islamitische basisscholen, want die moeten allemaal dicht. Het is een feit dat dit discriminerende programmapunten zijn, dat kun je toch niet ontkennen? Ik zie geen nuance daarin, inderdaad.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind dat partijprogramma van de PVV echt heel raar hoor, moet je zien wat daar o.a. in staat;

-De PVV houdt van Nederland. Wij zijn trots op onze cultuur, identiteit en tradities. Die moeten we dan ook behouden. Niet uitwissen.
De linkse haat waarin helden uit onze geschiedenis worden beschimpt wordt beëindigd. De excuses voor het slavernijverleden en de politionele acties, zoals gedaan door de Koning, worden ingetrokken. Zwarte Piet blijft.

-De Nationaal Coördinator tegen Discriminatie en Racisme gaat wat ons betreft een ander baantje zoeken. Hij was als wethouder voorstander van het ‘ontwitten’ van het stadhuis. Kortom, hij zet zich in voor etnische schoonmaak. De pyromaan is brandweerman geworden. Hij moet dus weg.
-De financiering voor de NPO wordt geheel beëindigd.
-Gemeenten werken niet mee aan gender-maatregelen, klimaatwaanzin en diversiteitsgeneuzel
-De Nationaal Coördinator tegen Discriminatie en Racisme moet weg
-Stoppen met kunst- en cultuursubsidies


En dan, terug naar 1950? Vrouwen geen rechten meer, terug naar het aanrecht?
Queers terug in de kast, iedereen die last heeft van discriminatie moet zijn mond houden?
Alle reacties Link kopieren Quote
Honolulu schreef:
07-12-2023 13:00
2.450.000 miljoen mensen die er een andere definitie van racisme op na houden dan jij en je medestanders op het forum ligt meer voor de hand.
Er zullen echt wel een flink aantal klassieke rascisten tussen zitten. Neo-nazisten die zichzelf superieur achten dan anderen vanwege huidskeur of afkomst. Maar het begrip racisme wordt flink opgerekt, zeg maar.
Ja doei, ik heb helemaal geen hele ruime of zelfverzonnen definitie van discriminatie en racisme. Ik verwacht dat iemand minimaal in staat is om zich te houden aan de grenzen van de wet. Op iemand stemmen die nota bene veroordeeld is omdat diegene zich niet binnen de grenzen van de wet t.a.v. racisme en discriminatie kon bewegen, dan zet je de sluisdeuren voor discriminatie wagenwijd open hoor.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven