Het verschuivende Overton-venster

04-12-2023 11:46 81 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Al tijdens de aanloop naar de verkiezingen en al helemaal nu naderhand valt mij één ding heel erg specifiek op; het ontzettend verschoven Overton-window. De VVD wordt door sommigen een centrum of zelfs linkse partij genoemd en Geert zou ineens Geert 'Milders' zijn ondanks dat hij nog steeds ongrondwettelijk en onderdrukkende ideeën heeft. Zo maar even twee voorbeelden waarvan ik denk 'hoe dan?'.

Ik denk dat dit verschuiven heel gevaarlijk is voor alle minderheden en onze samenleving niet ten goede zal komen. Daarom denk ik ook dat het juist belangrijk is om dingen heel nadrukkelijk te benoemen en niet met de mantel der liefde te bedekken. Dus niet meer doen alsof de PVV niet racistisch is of het onderdrukken van queer mensen gooien onder 'een andere mening hebben', maar het noemen wat het is.

Wat merken jullie van deze verschuiving en zien jullie het ook als problematisch? Eventueel ideeën hoe we dit tegen kunnen gaan?
BlaBla schreef:
04-12-2023 14:30
Ik vind dat jij vandaag heel scherp bent.
Scherp? Beetje de weg kwijt. Het gaat niet om benoemen, maar om hoe je iets benoemt. To zegt helemaal nergens dat dingen niet benoemd mogen worden. Sorry Rik maar je slaat de plank mis.
Eens to. En het verdrietige vind ik dat daardoor jongeren ook de weg kwijt zijn. Het is blijkbaar super controversieel en bijzonder om voor gelijke rechten en tegen racisme te zijn. Om het over de dehumanisering van de lgbtq gemeenschap maar helemaal niet te hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zat de dag na de verkiezingen op een verjaardag en het ging natuurlijk over wat iedereen gestemd had. Ik was de enige die op een linkse partij GroenLinks had gestemd. De rest had op VVD, NSC en PVV gestemd. Ik kreeg een bak shit over mij heen waarom ik links was. Nou dat was ik altijd al. Maar als je dan verder discuseert zijn de meeste mensen linkser dan ze denken, ze zijn eigenlijk vooral tegen asielzoekers of ronduit racistisch. Wat betreft de overige onderwerpen waren de meesten vrij links. Helaas gaat tegenwoordig alleen over migratie en het klimaat.
Surebaby schreef:
04-12-2023 15:48
Eens to. En het verdrietige vind ik dat daardoor jongeren ook de weg kwijt zijn. Het is blijkbaar super controversieel en bijzonder om voor gelijke rechten en tegen racisme te zijn. Om het over de dehumanisering van de lgbtq gemeenschap maar helemaal niet te hebben.

Ik weet niet onder wat voor mensen jullie je bevinden maar ik zie dat dus echt helemaal niet. In tegendeel zelfs.

Natuurlijk zitten er altijd een paar racistische eikels bij, maar die waren dat altijd al.
Alle reacties Link kopieren Quote
RikM schreef:
04-12-2023 15:17
Wat mij tegenstaat is dat mensen nu net doen alsof half Nederland ineens racistisch of extremistisch is geworden omdat de PVV de grootste partij is. Dat vind ik echt veel te kort door de bocht.
Ik denk dat Nederland altijd al veel racistischer was dan we zelf dachten. En ook dat veel mensen die op de PVV stemmen zich niet als racistisch beschouwen, terwijl ze op zijn minst geen probleem hebben met de discriminerende uitspraken van Wilders en partijgenoten in het verleden.
Ik denk juist dat het andersom is: dat veel mensen vinden dat er problemen zijn in Nederland en willen dat daar eindelijk eens iets aan gedaan wordt. We helpen alles en iedereen behalve onszelf. Laten we dat nou eens omdraaien: we lossen eerst onze eigen problemen op, en daarna helpen we anderen. Dat maakt je toch geen slecht mens?
Nee hoor, je bent geen slecht mens als je een betaalbare woning wil, goede zorg of een betrouwbare overheid. Als je verwacht dat de pvv die dingen kan regelen door migratie in te perken dan ga je én teleurgesteld worden, én ben je niet op de hoogte van de complexiteit van de problemen (en het stemgedrag van de pvv in de Kamer). Ben je een slecht mens als je een groep hun grondrechten wil ontzeggen vanwege hun afkomst? Nou, het spreekt in elk geval niet voor je.
.
Het is ook geen eerlijke voorstelling van zaken om te doen alsof geld besteden aan bijvoorbeeld klimaat of noodhulp of vluchtelingenopvang ten koste gaat van goed beleid voor de Nederlandse bevolking. Sterker nog, wij hebben er belang bij.

Ik snap wantrouwen en woede naar de overheid best goed, zeker van mensen die vastzitten qua wonen, die in de stress zitten om gestegen prijzen, die zien hoe grote bedrijven worden gered maar zij zelf niet worden gezien. Wilders is het gezicht van 'tegen de plucheklevers' (als langstzittend kamerlid) en 'alles moet anders' en 'ik zeg wat mensen denken'. Alleen komt hij niet met werkbare oplossingen, terwijl andere partijen dat wél doen, en het laten doorrekenen, én niet doen alsof de wereld simpel is en alles is opgelost als je de grenzen maar dichtgooit.
tyche wijzigde dit bericht op 04-12-2023 16:07
3.91% gewijzigd
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren Quote
cuculuscanorus schreef:
04-12-2023 15:33
Mensen zijn niet racistisch of extremistisch omdat ze PVV gestemd hebben. Ze hebben hun stem wel aan een discriminerende en extremistische partij gegeven. Ik vind dat ik dat gewoon mag zeggen, daar gaat dit topic over. Ik zie dus een verschil tussen het feitelijke benoemen van racistische standpunten en het uiten van racisme.
De rest van je post: ik denk er anders over, maar ik denk dat ik dat al vaak genoeg gezegd heb : )
Dit is ook precies hoe ik er tegenaan kijk!
Alle reacties Link kopieren Quote
Surebaby schreef:
04-12-2023 15:48
Eens to. En het verdrietige vind ik dat daardoor jongeren ook de weg kwijt zijn. Het is blijkbaar super controversieel en bijzonder om voor gelijke rechten en tegen racisme te zijn. Om het over de dehumanisering van de lgbtq gemeenschap maar helemaal niet te hebben.
Dit valt mij ook op. Veel hiervan gebeurt ook onder de noemer van 'je gezonde verstand gebruiken'; het is toch duidelijk dat er maar twee geslachten zijn/er fundmentele verschillen zijn tussen mannen en vrouwen/onze cultuur niet strookt met anderen hun culturen. En als dat niet werkt wordt 'de wetenschap' erbij getrokken, heel opvallend dat het dan meestal wel kleine en vaak al weerlegde publicaties betreft of door een lobbygroep betaalde studies...
Ik merk het ook onder mijn leerlingen, die zijn ineens een stuk conservatiever dan 5 jaar geleden en hebben dat zelf niet door of ontkennen dat het überhaupt conservatief/behoorlijk of zelfs extreemrechts gedachtengoed is. Vind het echt eng als ik nadenk over waar dit heen gaat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Blablabla97 schreef:
04-12-2023 16:10
Dit valt mij ook op. Veel hiervan gebeurt ook onder de noemer van 'je gezonde verstand gebruiken'; het is toch duidelijk dat er maar twee geslachten zijn/er fundmentele verschillen zijn tussen mannen en vrouwen/onze cultuur niet strookt met anderen hun culturen. En als dat niet werkt wordt 'de wetenschap' erbij getrokken, heel opvallend dat het dan meestal wel kleine en vaak al weerlegde publicaties betreft of door een lobbygroep betaalde studies...
Ik merk het ook onder mijn leerlingen, die zijn ineens een stuk conservatiever dan 5 jaar geleden en hebben dat zelf niet door of ontkennen dat het überhaupt conservatief/behoorlijk of zelfs extreemrechts gedachtengoed is. Vind het echt eng als ik nadenk over waar dit heen gaat.
Dit valt mij ook op. Conservatief gedachtengoed bereikt jongeren heel goed via de socials.
tyche schreef:
04-12-2023 16:05
Ik denk dat Nederland altijd al veel racistischer was dan we zelf dachten. En ook dat veel mensen die op de PVV stemmen zich niet als racistisch beschouwen, terwijl ze op zijn minst geen probleem hebben met de discriminerende uitspraken van Wilders en partijgenoten in het verleden.


Nee hoor, je bent geen slecht mens als je een betaalbare woning wil, goede zorg of een betrouwbare overheid. Als je verwacht dat de pvv die dingen kan regelen door migratie in te perken dan ga je én teleurgesteld worden, én ben je niet op de hoogte van de complexiteit van de problemen (en het stemgedrag van de pvv in de Kamer). Ben je een slecht mens als je een groep hun grondrechten wil ontzeggen vanwege hun afkomst? Nou, het spreekt in elk geval niet voor je.
.
Het is ook geen eerlijke voorstelling van zaken om te doen alsof geld besteden aan bijvoorbeeld klimaat of noodhulp of vluchtelingenopvang ten koste gaat van goed beleid voor de Nederlandse bevolking. Sterker nog, wij hebben er belang bij.

Ik snap wantrouwen en woede naar de overheid best goed, zeker van mensen die vastzitten qua wonen, die in de stress zitten om gestegen prijzen, die zien hoe grote bedrijven worden gered maar zij zelf niet worden gezien. Wilders is het gezicht van 'tegen de plucheklevers' (als langstzittend kamerlid) en 'alles moet anders' en 'ik zeg wat mensen denken'. Alleen komt hij niet met werkbare oplossingen, terwijl andere partijen dat wél doen, en het laten doorrekenen, én niet doen alsof de wereld simpel is en alles is opgelost als je de grenzen maar dichtgooit.

Ik denk juist dat zoveel mensen nu op de PVV gestemd hebben omdat de andere partijen ze al jaren in de kou laten staan. Ze zéggen wel dat ze er iets aan gaan doen, maar doen het nooit.

Het woningtekort bestaat al 40 jaar, en er is nooit iets aan gedaan. Maar misschien zijn ze nog aan het doorrekenen hoor, dat weet ik niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
RikM schreef:
04-12-2023 16:18
Ik denk juist dat zoveel mensen nu op de PVV gestemd hebben omdat de andere partijen ze al jaren in de kou laten staan. Ze zéggen wel dat ze er iets aan gaan doen, maar doen het nooit.

Het woningtekort bestaat al 40 jaar, en er is nooit iets aan gedaan. Maar misschien zijn ze nog aan het doorrekenen hoor, dat weet ik niet.
Andere partijen die een kabinet hebben gevormd dan?
Want er zijn nog andere partijen die hier al jaren voor strijden en die je niet kunt aankijken op het beleid van vier kabinetten Rutte - en die niet meestemden met de plannen van het kabinet die de huizenmarkt ontoegankelijk maakten, groot zijn geworden op islamofobie en mensen bang maken voor immigranten.
What a nuanced anxiety
RikM schreef:
04-12-2023 15:56
Ik weet niet onder wat voor mensen jullie je bevinden maar ik zie dat dus echt helemaal niet. In tegendeel zelfs.

Natuurlijk zitten er altijd een paar racistische eikels bij, maar die waren dat altijd al.
Je hebt enerzijds in mijn omgeving de Turks/Marokkaanse jeugd die heel stoer zeggen dol te zijn op Wilders, want die zegt 'goede dingen en is de enige die niet liegt'.
Die bevinden zich nu in een soort twilight zone, op school leren ze dat iedereen gelijk is, maar men stemt op iemand die dat niet vindt.
Kom dan nog maar eens met een les over gelijke rechten. Helemaal de lgbtq gemeenschap moet het nu ontgelden, die 'bestaan niet', kijk 'jullie zijn het zelf ook zat' roepen ze dan, 'kijk hoe jullie hebben gestemd'.
Aan de andere kant ben ik als cis hetero vrouw een bekende 'alley' voor de lgbtq en hoor ook de andere kant: dat vele vele jongeren niet meer weten hoe voor hun lgbtq vrienden/zichzelf op te komen omdat ieder argument nu discutabel is.
Er is een soort gaslight actie gaande, er 'mag niks gezegd worden' maar er wordt al tijdenlang heel veel haatdragends gezegd.
Men hoopt nu alleen op het ontbreken van weerwoord terwijl ik de jeugd vanuit hun gevoel, en niet omdat ze het perse eens zijn maar vanuit 'fatsoen' zie opveren bij weerwoord.
Ik kan het niet zo goed verwoorden maar dat is wat ik zie.

Verder ken ik ook veel Hollandse Wilders stemmers en die waren voor deze uitslag al redelijk extreem.
Tenminste, ik vind het niet normaal om als je je jas ergens laat liggen de grap te horen 'nou ga maar snel pakken, ik zag al wat marokkaantjes rennen'.
En als ik dan vraag wat ze ermee bedoelen doodleuk uitleggen dat het algemeen bekend is dat 90% van alle criminaliteit door jonge Marokkanen gebeurt, deze jongens wat hen betreft ' en met een betonnen blok aan het been in zee worden gegooid'.
Gewoon een normale opmerking tijdens een etentje. Ik wil niet weten wat deze lui uit gaan kramen nu ze denken dat ze 'eindelijk alles kunnen zeggen'.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik sprak eens een leerling die had opgemerkt al die aandacht voor lhbti-issues zat te zijn. Daar zat onder: het idee dat aandacht en respect een uitputtelijke bron is, en aandacht/respect voor de ene groep gaat dus ten koste van de andere groep (in haar geval, die minderheid gelovigen op school).
Dat zero sum-denken zie ik ook breder in de maatschappij: als je voor gelijkheid voor mannen en vrouwen bent, ben je dus tegen mannen. Als je voor klimaatbeleid bent, ben je dus tegen boeren. Als je tegen discriminatie van moslims bent, ben je dus tegen veiligheid voor lhbti-mensen. Als je tegen het bombarderen van Gaza bent, ben je dus voor Hamas.

Het is niet waar, maar het is een hardnekkige manier van denken die de wereld overzichtelijk houdt en dus moeilijk te bestrijden is.
What a nuanced anxiety
tyche schreef:
04-12-2023 16:36
Ik sprak eens een leerling die had opgemerkt al die aandacht voor lhbti-issues zat te zijn. Daar zat onder: het idee dat aandacht en respect een uitputtelijke bron is, en aandacht/respect voor de ene groep gaat dus ten koste van de andere groep (in haar geval, die minderheid gelovigen op school).
Dat zero sum-denken zie ik ook breder in de maatschappij: als je voor gelijkheid voor mannen en vrouwen bent, ben je dus tegen mannen. Als je voor klimaatbeleid bent, ben je dus tegen boeren. Als je tegen discriminatie van moslims bent, ben je dus tegen veiligheid voor lhbti-mensen. Als je tegen het bombarderen van Gaza bent, ben je dus voor Hamas.

Het is niet waar, maar het is een hardnekkige manier van denken die de wereld overzichtelijk houdt en dus moeilijk te bestrijden is.
Precies dit.
Alle reacties Link kopieren Quote
tyche schreef:
04-12-2023 16:36
Ik sprak eens een leerling die had opgemerkt al die aandacht voor lhbti-issues zat te zijn. Daar zat onder: het idee dat aandacht en respect een uitputtelijke bron is, en aandacht/respect voor de ene groep gaat dus ten koste van de andere groep (in haar geval, die minderheid gelovigen op school).
Dat zero sum-denken zie ik ook breder in de maatschappij: als je voor gelijkheid voor mannen en vrouwen bent, ben je dus tegen mannen. Als je voor klimaatbeleid bent, ben je dus tegen boeren. Als je tegen discriminatie van moslims bent, ben je dus tegen veiligheid voor lhbti-mensen. Als je tegen het bombarderen van Gaza bent, ben je dus voor Hamas.

Het is niet waar, maar het is een hardnekkige manier van denken die de wereld overzichtelijk houdt en dus moeilijk te bestrijden is.
Dit is inderdaad zó wijdverspreid. Ik probeer dan uit te leggen dat rechten, emancipatie en respect geen taart zijn en ze niet ineens op kunnen raken.

Het lijkt er op (denk ik) dat het economische denken van ‘als we hier het geld uitgeven, kan het niet óók daar heengaan’ is overgenomen en nu ook wordt toegepast op moreel en ethiek gebied. En ik denk dat het verschuiven van het Overton-venster en dit economische denken elkaar versterken in een neerwaartse spiraal.
Alle reacties Link kopieren Quote
RikM schreef:
04-12-2023 15:17
Wat mij tegenstaat is dat mensen nu net doen alsof half Nederland ineens racistisch of extremistisch is geworden omdat de PVV de grootste partij is. Dat vind ik echt veel te kort door de bocht.

Ik denk juist dat het andersom is: dat veel mensen vinden dat er problemen zijn in Nederland en willen dat daar eindelijk eens iets aan gedaan wordt. We helpen alles en iedereen behalve onszelf. Laten we dat nou eens omdraaien: we lossen eerst onze eigen problemen op, en daarna helpen we anderen. Dat maakt je toch geen slecht mens?
Ja ik vind dat, als je je eigen problemen opgelost wilt zien en dan discriminatie en racisme 'op de koop toe neemt' dat je dan zeker wel een slechte keus maakt en dat slechte keuzes een slecht mens maken.

En ik vind de retoriek van 'eindelijk voor onszelf kiezen' zo'n flauwekul. Alsof we een zwaar verwaarloosd land zijn, zonder stoepen en rechtspraak en alsof we niet non stop voor onszelf kiezen.
frambozentaartje schreef:
04-12-2023 18:45
Ja ik vind dat, als je je eigen problemen opgelost wilt zien en dan discriminatie en racisme 'op de koop toe neemt' dat je dan zeker wel een slechte keus maakt en dat slechte keuzes een slecht mens maken.

En ik vind de retoriek van 'eindelijk voor onszelf kiezen' zo'n flauwekul. Alsof we een zwaar verwaarloosd land zijn, zonder stoepen en rechtspraak en alsof we niet non stop voor onszelf kiezen.

De problemen hebben jou nog niet bereikt, begrijp ik? Houden zo!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ook als de problemen je wél bereikt hebben is het mogelijk onder geen enkel beding racisme op de koop van de oplossing toe te nemen, gewoon omdat je dat onder geen enkele voorwaarde wenst te accepteren.

Voor mij behoorlijk onbegrijpelijk dat dat voor zo veel mensen anders is gaan liggen.
Imagine
Alle reacties Link kopieren Quote
RikM schreef:
04-12-2023 19:14
De problemen hebben jou nog niet bereikt, begrijp ik? Houden zo!
De problemen hebben mij allang bereikt helaas, maar ik weiger om daarvoor mijn geweten te negeren en morele ondergrens te passeren. Andere groepen onderdrukken, uitsluiten of hun bestaan ontkennen wordt niet minder erg omdat ik het zwaar heb.
Miljoenen mensen in Noord-Europa stemmen rechts omdat ze willen dat er meer oplossingen komen voor de problemen in eigen land. Die zijn echt niet allemaal racistisch hoor, daar geloof ik niets van. Het is eerder dat de linkse partijen ze niet willen helpen.

Wat was het alternatief voor de PVV in Nederland? Alleen de VVD, waar we 13 jaar niets aan gehad hebben, of een paar kleine partijen.
Ik zag die opkomst van PVV van ver aankomen.
Alle reacties Link kopieren Quote
RikM schreef:
04-12-2023 21:51
Miljoenen mensen in Noord-Europa stemmen rechts omdat ze willen dat er meer oplossingen komen voor de problemen in eigen land. Die zijn echt niet allemaal racistisch hoor, daar geloof ik niets van. Het is eerder dat de linkse partijen ze niet willen helpen.

Wat was het alternatief voor de PVV in Nederland? Alleen de VVD, waar we 13 jaar niets aan gehad hebben, of een paar kleine partijen.
Ik zag die opkomst van PVV van ver aankomen.
Jij brengt wederom dingen als een feit wat gewoon een mening is. Het is bijvoorbeeld vooral de vvd geweest die wilde bezuinigen op sociale huurwoningen. In plaats van investeren in woningbouw tijdens de crisis, toen de hele bouwsector op zn gat lag, hebben ze een verhuurdersheffing van 1,7 miljard per jaar ingevoerd. Maar het is natuurlijk de schuld van asielzoekers dat er geen woningen zijn…

En waarom is het moeilijk te geloven dat er zoveel mensen racistische denkbeelden hebben? Overal ter wereld en in de geschiedenis worden zondebokken aangewezen en mensenrechten geschonden onder het mom van problemen oplossen, ook in democratieën, met instemming van de meerderheid.
Alle reacties Link kopieren Quote
Aansluitend op wat Appelbloesem zegt; Dat veel mensen racistische denkbeelden hebben en je daardoor lijkt te denken dat die denkbeelden dus eigenlijk niet racistisch kunnen zijn, laat mooi zien hoe het Overton-venster werkt, RikM. Dus bedankt voor deze prachtige demonstratie!
Alle reacties Link kopieren Quote
RikM schreef:
04-12-2023 21:51
Miljoenen mensen in Noord-Europa stemmen rechts omdat ze willen dat er meer oplossingen komen voor de problemen in eigen land. Die zijn echt niet allemaal racistisch hoor, daar geloof ik niets van. Het is eerder dat de linkse partijen ze niet willen helpen.

Wat was het alternatief voor de PVV in Nederland? Alleen de VVD, waar we 13 jaar niets aan gehad hebben, of een paar kleine partijen.
Ik zag die opkomst van PVV van ver aankomen.
rechts staat niet gelijk aan racisme en het wordt al tig keer gezegd dat stemmen op bijv de PVV niet inhoudt dat je racistisch bent. Wel dat het blijkbaar geen dusdanig issue is dat de partij waar je op stemt dat wel is.
En hoezo willen linkse partijen niet helpen?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren Quote
RikM schreef:
04-12-2023 19:14
De problemen hebben jou nog niet bereikt, begrijp ik? Houden zo!
Ik kan me niet voorstellen dat er 2,5 miljoen pvv stemmers zijn die allemaal veel meer problemen hebben dan ik. Zo voor de wind gaat het me niet.
Tegelijkertijd heb ik precies nul problemen die opgelost gaan worden door andere mensen te discrimineren en het land uit te gooien, en voel ik me zwaar gezegend/bevoorrecht/gelukkig vergeleken met een heel groot deel van de wereldbevolking.
Alle reacties Link kopieren Quote
RikM schreef:
04-12-2023 21:51
Miljoenen mensen in Noord-Europa stemmen rechts omdat ze willen dat er meer oplossingen komen voor de problemen in eigen land. Die zijn echt niet allemaal racistisch hoor, daar geloof ik niets van. Het is eerder dat de linkse partijen ze niet willen helpen.

Wat was het alternatief voor de PVV in Nederland? Alleen de VVD, waar we 13 jaar niets aan gehad hebben, of een paar kleine partijen.
Ik zag die opkomst van PVV van ver aankomen.
En dat is dus dikke vette onzin.

Het impliceert
1) dat de PVV een sociaal economisch beleid voorstaat. Dat doen ze niet, daar is uitvoerig onderzoek naar gedaan.
2) dat links hier überhaupt aan de macht is geweest de afgelopen decennia en opzichtig gefaald heeft.
3), en dit is echte meest verontrustend omdat je dat zelf kennelijk niet opmerkt: dat de mensen in Noord-Europa klem zitten vanwege ‘de buitenlanders’, en niet vanwege de afbraak van de verzorgingsstaat als gevolg van het neoliberale gedachtengoed.
Blablabla97 schreef:
05-12-2023 08:54
Aansluitend op wat Appelbloesem zegt; Dat veel mensen racistische denkbeelden hebben en je daardoor lijkt te denken dat die denkbeelden dus eigenlijk niet racistisch kunnen zijn, laat mooi zien hoe het Overton-venster werkt, RikM. Dus bedankt voor deze prachtige demonstratie!
Soort live demo inderdaad. Ik ben in de loop der jaren wel een beetje van Rik gaan houden dus dat maakt het extra ingewikkeld, want dat heb ik nu dus bij meer mensen. Dat je eerst heel welwillend luistert en ineens zoiets hebt van: heeeeeejjjjj....

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven