Het verschuivende Overton-venster

04-12-2023 11:46 81 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Al tijdens de aanloop naar de verkiezingen en al helemaal nu naderhand valt mij één ding heel erg specifiek op; het ontzettend verschoven Overton-window. De VVD wordt door sommigen een centrum of zelfs linkse partij genoemd en Geert zou ineens Geert 'Milders' zijn ondanks dat hij nog steeds ongrondwettelijk en onderdrukkende ideeën heeft. Zo maar even twee voorbeelden waarvan ik denk 'hoe dan?'.

Ik denk dat dit verschuiven heel gevaarlijk is voor alle minderheden en onze samenleving niet ten goede zal komen. Daarom denk ik ook dat het juist belangrijk is om dingen heel nadrukkelijk te benoemen en niet met de mantel der liefde te bedekken. Dus niet meer doen alsof de PVV niet racistisch is of het onderdrukken van queer mensen gooien onder 'een andere mening hebben', maar het noemen wat het is.

Wat merken jullie van deze verschuiving en zien jullie het ook als problematisch? Eventueel ideeën hoe we dit tegen kunnen gaan?
Griebus67 schreef:
06-12-2023 13:43
En dat is dus dikke vette onzin.

Het impliceert
1) dat de PVV een sociaal economisch beleid voorstaat. Dat doen ze niet, daar is uitvoerig onderzoek naar gedaan.
2) dat links hier überhaupt aan de macht is geweest de afgelopen decennia en opzichtig gefaald heeft.
3), en dit is echte meest verontrustend omdat je dat zelf kennelijk niet opmerkt: dat de mensen in Noord-Europa klem zitten vanwege ‘de buitenlanders’, en niet vanwege de afbraak van de verzorgingsstaat als gevolg van het neoliberale gedachtengoed.

Even voor de duidelijkheid: dit denk ik zelf niet hè. Ik heb niet op de PVV gestemd, ik neem het alleen op voor die 2,5 miljoen mensen die hun stem hebben laten horen uit onvrede, en hier nu weggezet worden als racisten.

De PVV heeft nog meer standpunten hè, het is niet alleen maar discriminatie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Blablabla97 schreef:
05-12-2023 08:54
Aansluitend op wat Appelbloesem zegt; Dat veel mensen racistische denkbeelden hebben en je daardoor lijkt te denken dat die denkbeelden dus eigenlijk niet racistisch kunnen zijn, laat mooi zien hoe het Overton-venster werkt, RikM. Dus bedankt voor deze prachtige demonstratie!
Rik demonstreert helemaal niets.

Ik neig er ook naar te stellen dat een stem op Wilders een racistische stem is, maar dit is niet hard te maken.

Gekant zijn tegen migratie maakt mensen nog niet noodzakelijkerwijs een racist.

Ik ben zelf een voorstander van een ruimhartig migratie- en asielbeleid, maar ik ben ook van mening dat mensen zich in een democratisch land moeten kunnen uitspreken over de vraag wie wordt toegelaten tot een land. Ik vind dat legitiem.
Alle reacties Link kopieren Quote
RikM schreef:
06-12-2023 13:56
Even voor de duidelijkheid: dit denk ik zelf niet hè. Ik heb niet op de PVV gestemd, ik neem het alleen op voor die 2,5 miljoen mensen die hun stem hebben laten horen uit onvrede, en hier nu weggezet worden als racisten.

De PVV heeft nog meer standpunten hè, het is niet alleen maar discriminatie.
Point taken.

Maar alle punten waarop de partij zich onderscheidt, zijn ofwel racistisch ofwel extreem nationalistisch (NL uit de EU). Op sociaal-economisch gebied stemt de PVV altijd gewoon met de VVD mee.

En Wilders kan nog zo hard roepen dat de BTW op boodschappen naar 0 moet en dat de zorg betaalbaar wordt, maar dat kan hij alleen waarmaken als hij aan de andere kant van de balans heel, heel erge dingen doet.

De mensen die het heel moeilijk hebben, worden gelokt met inktzwarte sprookjes. En de andere partijen op rechts legitimeren dat zo’n beetje door ook naar rechts op te schuiven, want daar zit het contingent boze kiezers. Dat ze die zelf boos maken met hun afbraakbeleid en hun holle retoriek, doet er niet toe.
Alle reacties Link kopieren Quote
Siri schreef:
06-12-2023 14:22
Gekant zijn tegen migratie maakt mensen nog niet noodzakelijkerwijs een racist.

Dit. Dus.
Even vooropgesteld. Niet gestemd op Wilders. Niet tegen migratie (meer specifiek: niet zo anti migratie als de PVV, niet zo pro migratie als links-Nederland).

Ik heb jarenlang gewerkt voor een anti-racisme-organisatie. En daar was de definitie van racisme toch net even anders dan dat hij hier op het (linkse) forum wordt gebezigd. Zeg maar: enige nuance is op het forum met regelmaat moeilijk aan te brengen door sommige dames.

Er zijn een heleboel mensen geweest de 22e die geen zin hadden in nog meer puin en afbraak van de VVD, niet nog meer geld naar linkse hobbies (ik citeer) van GL en trawanten, en die wel behoefte hadden aan eerst in de behoefte van Nederlanderlanders (autochtoon en allochtoon) voorzien en pas daarna kijken of er nog geld is voor andere zaken. Daar kun je heel wat van vinden, maar dat maakt je nog geen rascist.

Ja, de publieke opinie lijkt wat te verschuiven. Of dat een goed teken is, kan je bediscussieren. Maar kwalijker dan dat vind ik dat er wederom een groep mensen wordt weggecanceld (nu onder het motto: stel racisten) omdat de denkbeelden niet passen in het eigen wereldbeeld en de eigen kijk op hoe de wereld in elkaar steekt. Dat is tenslotte makkelijker dan de nuance opzoeken en elkaar in het midden vinden.

Dat midden vinden vind ik zelf ook niet heel makkelijk. Ik ben op z'n zachst gezegd geen fan van politiek links. Maar een equivalent van het woord "racist" voor deze linkerflank zul je me niet horen bezigen. Simpelweg omdat ik a) niet mee doe aan cancelen, en b) het de lading niet dekt van de groep mensen die wel links politiek georiënteerd is. Je kunt mensen niet over een kam scheren.
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
Ik vind het ook een zorgwekkende ontwikkeling.

Wat mij ook stoort is al dat gehák op "links" de hele tijd. Allemaal zogenaamd zelf zo rechts, maar wel smachtend naar Die Ene Grote Leider, de overheid, die al hun problemen moet oplossen. Ben dan ook zo'n knaap/wijf die durft te zeggen: de overheid, ach ja, die is er, maar wát ze ook beslissen, ik kan doen, laten, kopen en beslissen wat ik wil, daar heb ik geen Pim/Rita/Thierry/Geert voor nodig die het eens even allemaal anders gaat doen en het tenminste voor MIJ opneemt.
Vind jezelf dan ook niet zo zielig!
Honolulu schreef:
06-12-2023 15:42
Dit. Dus.
Even vooropgesteld. Niet gestemd op Wilders. Niet tegen migratie (meer specifiek: niet zo anti migratie als de PVV, niet zo pro migratie als links-Nederland).

Ik heb jarenlang gewerkt voor een anti-racisme-organisatie. En daar was de definitie van racisme toch net even anders dan dat hij hier op het (linkse) forum wordt gebezigd. Zeg maar: enige nuance is op het forum met regelmaat moeilijk aan te brengen door sommige dames.

Er zijn een heleboel mensen geweest de 22e die geen zin hadden in nog meer puin en afbraak van de VVD, niet nog meer geld naar linkse hobbies (ik citeer) van GL en trawanten, en die wel behoefte hadden aan eerst in de behoefte van Nederlanderlanders (autochtoon en allochtoon) voorzien en pas daarna kijken of er nog geld is voor andere zaken. Daar kun je heel wat van vinden, maar dat maakt je nog geen rascist.

Ja, de publieke opinie lijkt wat te verschuiven. Of dat een goed teken is, kan je bediscussieren. Maar kwalijker dan dat vind ik dat er wederom een groep mensen wordt weggecanceld (nu onder het motto: stel racisten) omdat de denkbeelden niet passen in het eigen wereldbeeld en de eigen kijk op hoe de wereld in elkaar steekt. Dat is tenslotte makkelijker dan de nuance opzoeken en elkaar in het midden vinden.

Eens met alles. Precies waar ik mee zit.
Maar er wordt nu net gedaan of links voornamelijk pro migratie is. Dat zie ik toch ook wel anders. Links stelt wel een humanere behandeling voor van hoe er met migranten moet worden omgegaan én heeft meer oog voor het grotere geheel. Bijvoorbeeld dat de problemen op gebied van migratie te maken hebben met oorlog, klimaatproblematiek, regimes, vervolging etc. De wereld houdt niet op bij de landsgrenzen en als je niet meer internationaal wil samenwerken zullen er alleen nog maar méér mensen op de vlucht moeten staan of hopen dat het op een andere plek in de wereld beter toeven is.
Ik cancel niemand. Maar ik vind het inderdaad ook helemaal geen probleem om op een discussieforum (dus niet in de rij bij Aldi of op een verjaardag) aan mensen die PVV gestemd hebben te vragen waarom ze hun stem gegeven hebben aan een discriminerende, ondemocratische beweging, terwijl ze zelf zeggen niet discriminerend of ondemocratisch te zijn. Nog nooit een antwoord op gekregen, behalve dan "ja, maar ik vind zijn andere punten belangrijker." Ik heb daar erg veel moeite mee. Dat kan zeer zeker aan mij liggen en aan mijn zwartwitte karakter. Maar die moeite blijft. Dan maar een zure linkse trut. Het is ook even niet anders.
Bij veel mensen is het altijd de schuld van links. Ik heb geen idee hoe dat kan, tenzij Mark Rutte stiekem de marionet van Wouter Bos is, want het is nogal een poos geleden dat linkse partijen geregeerd hebben. Mayonaise op? Schuld van links! Batterijen van de afstandsbediening leeg? PvdA Bedankt!!1!11!!
cuculuscanorus schreef:
06-12-2023 16:46
Bij veel mensen is het altijd de schuld van links. Ik heb geen idee hoe dat kan, tenzij Mark Rutte stiekem de marionet van Wouter Bos is, want het is nogal een poos geleden dat linkse partijen geregeerd hebben. Mayonaise op? Schuld van links! Batterijen van de afstandsbediening leeg? PvdA Bedankt!!1!11!!
Is al zeker twintig jaar zo en ik zie dat voorlopig niet veranderen. Lang leve internet. Al krijgen we de komende vier jaar premier Wilders met een uiterst rechts beleid, dan is het over vier jaar "weer de schuld van links".
Alle reacties Link kopieren Quote
cuculuscanorus schreef:
06-12-2023 16:44
Ik cancel niemand. Maar ik vind het inderdaad ook helemaal geen probleem om op een discussieforum (dus niet in de rij bij Aldi of op een verjaardag) aan mensen die PVV gestemd hebben te vragen waarom ze hun stem gegeven hebben aan een discriminerende, ondemocratische beweging, terwijl ze zelf zeggen niet discriminerend of ondemocratisch te zijn. Nog nooit een antwoord op gekregen, behalve dan "ja, maar ik vind zijn andere punten belangrijker." Ik heb daar erg veel moeite mee. Dat kan zeer zeker aan mij liggen en aan mijn zwartwitte karakter. Maar die moeite blijft. Dan maar een zure linkse trut. Het is ook even niet anders.
Dat is toch een antwoord? Misschien niet het antwoord waar je op hoopte.

Er is een grote groep in Nederland die racisme en rechtsgelijkheid geen belangrijk thema vindt. Ze zijn er niet mee bezig en vinden andere thema's belangrijker. Maar dat maakt nog steeds niet dat ze zelf een racist zijn.

Dit is overigens geen goede ontwikkeling. Een zwijgenden en onverschillige groep mensen is gevaarlijk. Zeker als deze groep erg groot is.
RikM schreef:
06-12-2023 13:56
Even voor de duidelijkheid: dit denk ik zelf niet hè. Ik heb niet op de PVV gestemd, ik neem het alleen op voor die 2,5 miljoen mensen die hun stem hebben laten horen uit onvrede, en hier nu weggezet worden als racisten.

De PVV heeft nog meer standpunten hè, het is niet alleen maar discriminatie.
Geen actieve herinnering meer aan de racistische uitspraken van Wilders? Echt wat een raar gedoe dit.
Ik was ook lid van bij1 en ben nu geen lid meer, vanwege hun anti-semitische uitlatingen. Je mag toch een soort bodem verwachten als je zegt niet-racistisch te zijn?
Alle reacties Link kopieren Quote
Honolulu schreef:
06-12-2023 15:42
Dit. Dus.
Even vooropgesteld. Niet gestemd op Wilders. Niet tegen migratie (meer specifiek: niet zo anti migratie als de PVV, niet zo pro migratie als links-Nederland).

Ik heb jarenlang gewerkt voor een anti-racisme-organisatie. En daar was de definitie van racisme toch net even anders dan dat hij hier op het (linkse) forum wordt gebezigd. Zeg maar: enige nuance is op het forum met regelmaat moeilijk aan te brengen door sommige dames.

Er zijn een heleboel mensen geweest de 22e die geen zin hadden in nog meer puin en afbraak van de VVD, niet nog meer geld naar linkse hobbies (ik citeer) van GL en trawanten, en die wel behoefte hadden aan eerst in de behoefte van Nederlanderlanders (autochtoon en allochtoon) voorzien en pas daarna kijken of er nog geld is voor andere zaken. Daar kun je heel wat van vinden, maar dat maakt je nog geen rascist.

Ja, de publieke opinie lijkt wat te verschuiven. Of dat een goed teken is, kan je bediscussieren. Maar kwalijker dan dat vind ik dat er wederom een groep mensen wordt weggecanceld (nu onder het motto: stel racisten) omdat de denkbeelden niet passen in het eigen wereldbeeld en de eigen kijk op hoe de wereld in elkaar steekt. Dat is tenslotte makkelijker dan de nuance opzoeken en elkaar in het midden vinden.

Dat midden vinden vind ik zelf ook niet heel makkelijk. Ik ben op z'n zachst gezegd geen fan van politiek links. Maar een equivalent van het woord "racist" voor deze linkerflank zul je me niet horen bezigen. Simpelweg omdat ik a) niet mee doe aan cancelen, en b) het de lading niet dekt van de groep mensen die wel links politiek georiënteerd is. Je kunt mensen niet over een kam scheren.
door wie worden de mensen die op de PVV stemmen hier weggezet als racisten? Volgens mij is iedereen hier juist heel genuanceerd daarin. Maar het is blijkbaar makkelijker om als miskend burger te gedragen en de schuld bij anderen/links te leggen.

Ik weet niet of je het weet hoor, maar de aktieelpijler is jarenlang het alleenterrein geweest van (extreem)rechts en werd links alleen weggezet als gutmensch en boomknuffelaars.
Waar je op stemt, mag iedereen zelf weten, maar sta gewoon waar je voor stemt ipv de schuld bij anderen te leggen en het slachtoffer te spelen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb zelf sp gestemd, maar ben toch verbaasd dat iedereen hier zo geshokeerd is. Kennen jullie echt niemand die het helemaal zat is?
Op mijn werk is zeker de helft van de mbo fucties of lager het zat.
Bij de mensen ( in de krachtwijken of welke term nu weer in zwang is) die ik tijdens mijn vrijwilligers werk ontmoet is bijna iedereen het zat.
En de demonstraties waarbij flink met hamas en isis vlaggen werd gewapperd, hebben veel mensen bang gemaakt. Niet alleen joodse mensen, maar ook seculiere moslims en anders gelovigen die hier heen zijn gevlucht om juist aan de extremisten te ontkomen.
Veel mensen hebben het gevoel dat ze in hun eigen land tweederangs burgers zijn, dat hun cultuur wordt vernietigd, hun geschiedenis wordt uitgewist, dat hun identiteit door anderen wordt bepaald en dat zij overal de schuld van krijgen.
tantesaartje wijzigde dit bericht op 06-12-2023 18:29
16.46% gewijzigd
Siri schreef:
06-12-2023 17:21
Dat is toch een antwoord? Misschien niet het antwoord waar je op hoopte.

Er is een grote groep in Nederland die racisme en rechtsgelijkheid geen belangrijk thema vindt. Ze zijn er niet mee bezig en vinden andere thema's belangrijker. Maar dat maakt nog steeds niet dat ze zelf een racist zijn.

Dit is overigens geen goede ontwikkeling. Een zwijgenden en onverschillige groep mensen is gevaarlijk. Zeker als deze groep erg groot is.
Ja, je hebt gelijk het is wel een antwoord.
Het is alleen een antwoord dat ik moeilijk kan begrijpen. Racisme is voor mij een dealbreaker, zeg maar. Het is de rochel in de tomatensoep. Ik kan er niet omheen eten.
Alle reacties Link kopieren Quote
rosanna08 schreef:
06-12-2023 17:56
door wie worden de mensen die op de PVV stemmen hier weggezet als racisten? Volgens mij is iedereen hier juist heel genuanceerd daarin. Maar het is blijkbaar makkelijker om als miskend burger te gedragen en de schuld bij anderen/links te leggen.

Ik weet niet of je het weet hoor, maar de aktieelpijler is jarenlang het alleenterrein geweest van (extreem)rechts en werd links alleen weggezet als gutmensch en boomknuffelaars.
Waar je op stemt, mag iedereen zelf weten, maar sta gewoon waar je voor stemt ipv de schuld bij anderen te leggen en het slachtoffer te spelen.

Als dit alles is wat je uit mijn post kunt halen, is een cursus begrijpend lezen misschien niet zo'n heel slecht idee.
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
Alle reacties Link kopieren Quote
Honolulu schreef:
06-12-2023 20:00
Als dit alles is wat je uit mijn post kunt halen, is een cursus begrijpend lezen misschien niet zo'n heel slecht idee.
misschien kun jij dan een cursus begrijpend schrijven volgen. Ik heb het nog een keer gelezen en haal er toch echt niet meer uit dan waar ik op reageerde.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren Quote
cuculuscanorus schreef:
06-12-2023 18:28
Ja, je hebt gelijk het is wel een antwoord.
Het is alleen een antwoord dat ik moeilijk kan begrijpen. Racisme is voor mij een dealbreaker, zeg maar. Het is de rochel in de tomatensoep. Ik kan er niet omheen eten.
Ik kan er ook zeker niet omheen eten.

En ondanks mijn opstelling in dit topic, zou ik er bij vrienden die erop stemmen ook niet om heen kunnen eten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Siri schreef:
06-12-2023 17:21
Dat is toch een antwoord? Misschien niet het antwoord waar je op hoopte.

Er is een grote groep in Nederland die racisme en rechtsgelijkheid geen belangrijk thema vindt. Ze zijn er niet mee bezig en vinden andere thema's belangrijker. Maar dat maakt nog steeds niet dat ze zelf een racist zijn.

Dit is overigens geen goede ontwikkeling. Een zwijgenden en onverschillige groep mensen is gevaarlijk. Zeker als deze groep erg groot is.
Oh ik wil ook zeker niet alle mensen die op de PVV als racist wegzetten. Maar ik heb wel het idee dat mensen nu makkelijker over zijn racistische en discriminerende uitspraken heenstappen en het op de koop toenemen, dan zeg 10/15 jaar geleden.

Ondertussen is links nog meer de zonde bij geworden, terwijl het laatste echt linkse kabinet in de jaren 70 was, plus zien mensen rechtse partijen ineens als links.

Wat is er gaande dat racisme en discriminatie geen breekpunt meer is en rechts ineens links is geworden voor velen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Blablabla97 schreef:
06-12-2023 21:11
Oh ik wil ook zeker niet alle mensen die op de PVV als racist wegzetten. Maar ik heb wel het idee dat mensen nu makkelijker over zijn racistische en discriminerende uitspraken heenstappen en het op de koop toenemen, dan zeg 10/15 jaar geleden.

Ondertussen is links nog meer de zonde bij geworden, terwijl het laatste echt linkse kabinet in de jaren 70 was, plus zien mensen rechtse partijen ineens als links.

Wat is er gaande dat racisme en discriminatie geen breekpunt meer is en rechts ineens links is geworden voor velen?
Maar in 2010 haalde de PVV 24 kamerzetels. Niet zoveel als 37, maar alsnog erg veel. De PVV heeft toen vervolgens ook fundamentele steun geleverd aan het Kabinet. Niet als regeringspartij, wel als gedoogpartner.

Dus ook 10 a 15 jaar geleden vond een grote groep mensen zijn standpunten niet zeer problematisch.

Er zijn allerlei verklaringen gegeven door experts waarom de PVV nu wel nog groter kon worden. Veel van deze verklaringen gaan niet over een electoraat dat ineens makkelijker over uitspraken heenstapt.
Het is ook onduidelijk of het electoraat er nu echt makkelijk over heen stapt. Ook onder VVD- en CDA-stemmers zitten kiezers die nooit echt moeite hadden met zijn uitspraken. En Wilders heeft gezegd milder te worden. Dat heeft mogelijk ook mee gespeeld.

De vraag of kiezers er nu makkelijker overheen stappen is geenszins eenduidig te beantwoorden.

Volgens mij is er de laatste jaren ten aanzien van hoe electoraat aankijkt tegen mogelijk racistische en discriminerende uitspraken niet zo gek veel veranderd.

Al ruime tijd doen populistische partijen die zich rechts van de VVD positioneren een gooi naar de macht. Pim Fortuyn had hier succes mee. Maar Rita Verdonk met Trots op Nederland aanvankelijk ook.

Er is al langere tijd ruimte voor een grote partij rechts van de VVD.

Dat verklaart ook waarom sommige mensen rechtse partijen als links zijn gaan zien. Als je rechts van de VVD staat is die VVD blijkbaar niet rechts genoeg, en dus links.

Maar dat rechtse partijen links zijn geworden is ook retoriek.

Ik snap de huidige verbazing niet zo.
Alle reacties Link kopieren Quote
cuculuscanorus schreef:
06-12-2023 18:28
Racisme is voor mij een dealbreaker, zeg maar. Het is de rochel in de tomatensoep. Ik kan er niet omheen eten.
Je kan dingen zo duidelijk verwoorden. 100% mee eens.
Alle reacties Link kopieren Quote
Siri schreef:
06-12-2023 22:22
De vraag of kiezers er nu makkelijker overheen stappen is geenszins eenduidig te beantwoorden.

Volgens mij is er de laatste jaren ten aanzien van hoe electoraat aankijkt tegen mogelijk racistische en discriminerende uitspraken niet zo gek veel veranderd.
Ik denk dat je hier gelijk in hebt. Ik ben er wel verbaasd over, omdat ik in mijn bubbel alleen maar VVD-stemmers tegengekomen ben die niet over racisme heen kunnen stappen en niets hadden met Rita Verdonk en haar rare uitspraken. Of eigenlijk, in plaats van verbaasd, kapot geschrokken. 2,5 miljoen mensen die racisme geen onoverkomelijk issue vinden, het is veel hoor.
Alle reacties Link kopieren Quote
frambozentaartje schreef:
07-12-2023 08:54
Ik denk dat je hier gelijk in hebt. Ik ben er wel verbaasd over, omdat ik in mijn bubbel alleen maar VVD-stemmers tegengekomen ben die niet over racisme heen kunnen stappen en niets hadden met Rita Verdonk en haar rare uitspraken. Of eigenlijk, in plaats van verbaasd, kapot geschrokken. 2,5 miljoen mensen die racisme geen onoverkomelijk issue vinden, het is veel hoor.

2.450.000 miljoen mensen die er een andere definitie van racisme op na houden dan jij en je medestanders op het forum ligt meer voor de hand.
Er zullen echt wel een flink aantal klassieke rascisten tussen zitten. Neo-nazisten die zichzelf superieur achten dan anderen vanwege huidskeur of afkomst. Maar het begrip racisme wordt flink opgerekt, zeg maar.
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
Alle reacties Link kopieren Quote
Honolulu schreef:
07-12-2023 13:00
2.450.000 miljoen mensen die er een andere definitie van racisme op na houden dan jij en je medestanders op het forum ligt meer voor de hand.
Er zullen echt wel een flink aantal klassieke rascisten tussen zitten. Neo-nazisten die zichzelf superieur achten dan anderen vanwege huidskeur of afkomst. Maar het begrip racisme wordt flink opgerekt, zeg maar.
Wil je uitleggen op welke punten je vindt dat het wordt uitgerekt?
Alle reacties Link kopieren Quote
Blablabla97 schreef:
07-12-2023 13:04
Wil je uitleggen op welke punten je vindt dat het wordt uitgerekt?

Dat heb ik hier - en ook in andere topics - al eerder gedaan. Maar dan nog maar een keer.

De defintie van racisme is volgens de Van Dale (die neem ik maaar even als voorbeeld): de opvatting dat mensen met een bepaalde huidskleur beter zouden zijn dan mensen met een andere kleur, gebruikt als rechtvaardiging om mensen met een andere kleur slecht te behandelen

En mensen die hier 100% meen eens zijn als zijnde gerechtvaardigd zijn er ook zeker in Nederland. Dat zal ik niet ontkennen. Had er zelf zo iemand in mijn familie En is dat verwerpelijk gedachtengoed. Ook mee eens.
Je kanttekeningen zetten bij massa-immigratie - en al helemaal in zijn huidige vorm - betekent nog niet dat je jezelf superieur acht aan anderen. Het betekent: zorg eerst voor de inwoners die je al hebt (autochtoon en allochtoon).

Eigen volk eerst is niet mijn ideologie, maar eigen volk eerst is niet synoniem aan eigen volk is superieur ten aanzien van "buitenlanders" of "moslims".

Het grappige is dat ik dus jarenlang voor een anti-racisme organisatie heb gewerkt. En ze daar behoorlijk links georiënteerd waren; zeker de oprichters (en dat ik dat niet was/ben). Maar dat ze dus een stuk genuanceerder konden communiceren dan hier op het forum.

Maar goed, dat laatste is sowieso natuurlijk een ding van hier. Meningeen mag hier graag in de veronderstelling zijn dat het forum een mooie afspiegeling is van de samenleving, maar dat is uiteraard niet het geval. Dat lieten de afgelopen jaren al zien, en werd op 22 november nog maar weer eens bevestigd.
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven