Het verschuivende Overton-venster

04-12-2023 11:46 81 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Al tijdens de aanloop naar de verkiezingen en al helemaal nu naderhand valt mij één ding heel erg specifiek op; het ontzettend verschoven Overton-window. De VVD wordt door sommigen een centrum of zelfs linkse partij genoemd en Geert zou ineens Geert 'Milders' zijn ondanks dat hij nog steeds ongrondwettelijk en onderdrukkende ideeën heeft. Zo maar even twee voorbeelden waarvan ik denk 'hoe dan?'.

Ik denk dat dit verschuiven heel gevaarlijk is voor alle minderheden en onze samenleving niet ten goede zal komen. Daarom denk ik ook dat het juist belangrijk is om dingen heel nadrukkelijk te benoemen en niet met de mantel der liefde te bedekken. Dus niet meer doen alsof de PVV niet racistisch is of het onderdrukken van queer mensen gooien onder 'een andere mening hebben', maar het noemen wat het is.

Wat merken jullie van deze verschuiving en zien jullie het ook als problematisch? Eventueel ideeën hoe we dit tegen kunnen gaan?
Ik huldig al mijn hele denkende leven het standpunt dat racisme geen mening is. Ik merk dat dit standpunt de laatste jaren steeds controversiëler geworden is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja ik merk het ook en ik heb geen idee hoe je ermee om moet gaan. Gezelschappen waarvan ik dacht dat ze oké waren, zeggen soms rare dingen omdat er ineens weer meer ruimte voor is, het mag weer of zoiets.
Ik heb het ook opgemerkt en vind het beangstigend.
Daarom denk ik ook dat het juist belangrijk is om dingen heel nadrukkelijk te benoemen

Ik hoop dat je de hypocrisie hiervan inziet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat mensen zeggen dat de vvd links is, komt vooral omdat ze gewoon niet weten wat politiek links en rechts inhoudt. Ze hebben bepaalde mensen horen zeggen dat links slecht is en vinden vervolgens alles wat tegen hun mening ingaat slecht en dus links. Sommige zeggen zelfs dingen als 'extreem-linkse nsb'ers'.
Als ze zo tegen links waren zouden ze ook geen pvv stemmen omdat die in het partijprogramma best linkse standpunten heeft op sociaal-economisch gebied.
Alle reacties Link kopieren Quote
RikM schreef:
04-12-2023 12:28
Ik hoop dat je de hypocrisie hiervan inziet.
Bijvoorbeeld de definitie van racisme herhalen zodat mensen weten wat het inhoudt, is hypocriet?
Blablabla97 schreef:
04-12-2023 13:11
Bijvoorbeeld de definitie van racisme herhalen zodat mensen weten wat het inhoudt, is hypocriet?

Waarom mag jij wel dingen benoemen en de PVV niet?
Alle reacties Link kopieren Quote
RikM schreef:
04-12-2023 13:17
Waarom mag jij wel dingen benoemen en de PVV niet?
Huh? Waar zeg ik dat de PVV iets niet mag benoemen? Het gaat mij om de steeds verder opschuivende normalisatie van bepaald gedachtengoed en denkbeelden...
Interessant, ik had nog nooit van het Overton-window gehoord.

Hier meer info: https://nl.wikipedia.org/wiki/Overton-venster
Blablabla97 schreef:
04-12-2023 13:21
Huh? Waar zeg ik dat de PVV iets niet mag benoemen? Het gaat mij om de steeds verder opschuivende normalisatie van bepaald gedachtengoed en denkbeelden...

Ja, en die keur je af. Maar roept vervolgens wel op om dingen heel nadrukkelijk te benoemen. Dus daar zit een stukje hypocrisie. Mogen mensen nou wel of niet dingen benoemen?
Alle reacties Link kopieren Quote
RikM schreef:
04-12-2023 14:11
Ja, en die keur je af. Maar roept vervolgens wel op om dingen heel nadrukkelijk te benoemen. Dus daar zit een stukje hypocrisie. Mogen mensen nou wel of niet dingen benoemen?
Tuurlijk mogen ze dingen benoemen, maar dat pleit ze niet vrij van aangesproken worden op dat hun opmerkingen racistisch/homofoob/discriminerend/misogyn zijn. Alleen maar omdat het frame verschuift, zijn dat soort dingen niet ineens niet meer racistisch.
RikM schreef:
04-12-2023 14:11
Ja, en die keur je af. Maar roept vervolgens wel op om dingen heel nadrukkelijk te benoemen. Dus daar zit een stukje hypocrisie. Mogen mensen nou wel of niet dingen benoemen?
Ik vind dat jij vandaag heel scherp bent.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat Wilders heeft gesteld zich milder te gaan opstellen heeft denk ik niet zoveel te maken met een verschuivend Overton-window.
Dit omdat de meeste kiezers niet achter het meest radicale gedachtegoed van de PVV staan. Het is juist zijn mildere toon die Wilders groot heeft gemaakt. Zijn ideeën zijn dus niet ineens massaal geaccepteerd sinds de laatste verkiezingen.

Dat er sprake is van verschuivende acceptie van politiek gedachtegoed lijkt me onvermijdelijk.
RikM schreef:
04-12-2023 14:11
Ja, en die keur je af. Maar roept vervolgens wel op om dingen heel nadrukkelijk te benoemen. Dus daar zit een stukje hypocrisie. Mogen mensen nou wel of niet dingen benoemen?
Maar TO heeft het over racisme, discriminatie, extremisme. Ik vind niet dat dat onder "benoemen" valt.
anoniem_6576f0ab9b250 wijzigde dit bericht op 04-12-2023 14:35
19.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat Window verschuift overigens niet alleen maar de 'slechte' kant op. Zwarte Piet is steeds meer aan het verdwijnen en is inmiddels ook nauwelijks nog een politiek thema.

Dat excuses zijn aangeboden voor een slavernij-verleden is voor veel VVD'ers ook normaal.

Wereldwijd groeien partijen op de flanken. Maar dat maakt het politiek midden niet ineens ook radicaler.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nou, nauwelijks nog een thema..
https://www.pvv.nl/nieuws/geert-wilders ... tters.html
https://www.pvv.nl/component/finder/sea ... temid=2303
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb het over het hele politieke spectrum. Dat Zwarte Piet eigenlijk niet normaal is, wordt tegenwoordig tamelijk breed geaccepteerd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Siri schreef:
04-12-2023 15:00
Ik heb het over het hele politieke spectrum. Dat Zwarte Piet eigenlijk niet normaal is, wordt tegenwoordig tamelijk breed geaccepteerd.
Dat is nog heel dun ijs, ik denk dat veel mensen het prima zouden vinden als hij weer terugkomt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ook politici.
cuculuscanorus schreef:
04-12-2023 14:33
Maar TO heeft het over racisme, discriminatie, extremisme. Ik vind niet dat dat onder "benoemen" valt.

Wat mij tegenstaat is dat mensen nu net doen alsof half Nederland ineens racistisch of extremistisch is geworden omdat de PVV de grootste partij is. Dat vind ik echt veel te kort door de bocht.

Ik denk juist dat het andersom is: dat veel mensen vinden dat er problemen zijn in Nederland en willen dat daar eindelijk eens iets aan gedaan wordt. We helpen alles en iedereen behalve onszelf. Laten we dat nou eens omdraaien: we lossen eerst onze eigen problemen op, en daarna helpen we anderen. Dat maakt je toch geen slecht mens?
Alle reacties Link kopieren Quote
Siri schreef:
04-12-2023 14:31
Dat Wilders heeft gesteld zich milder te gaan opstellen heeft denk ik niet zoveel te maken met een verschuivend Overton-window.
Dit omdat de meeste kiezers niet achter het meest radicale gedachtegoed van de PVV staan. Het is juist zijn mildere toon die Wilders groot heeft gemaakt. Zijn ideeën zijn dus niet ineens massaal geaccepteerd sinds de laatste verkiezingen.

Dat er sprake is van verschuivende acceptie van politiek gedachtegoed lijkt me onvermijdelijk.
Hoe weet je dat?
What a nuanced anxiety
RikM schreef:
04-12-2023 15:17
Wat mij tegenstaat is dat mensen nu net doen alsof half Nederland ineens racistisch of extremistisch is geworden omdat de PVV de grootste partij is. Dat vind ik echt veel te kort door de bocht.

Ik denk juist dat het andersom is: dat veel mensen vinden dat er problemen zijn in Nederland en willen dat daar eindelijk eens iets aan gedaan wordt. We helpen alles en iedereen behalve onszelf. Laten we dat nou eens omdraaien: we lossen eerst onze eigen problemen op, en daarna helpen we anderen. Dat maakt je toch geen slecht mens?
Mensen zijn niet racistisch of extremistisch omdat ze PVV gestemd hebben. Ze hebben hun stem wel aan een discriminerende en extremistische partij gegeven. Ik vind dat ik dat gewoon mag zeggen, daar gaat dit topic over. Ik zie dus een verschil tussen het feitelijke benoemen van racistische standpunten en het uiten van racisme.
De rest van je post: ik denk er anders over, maar ik denk dat ik dat al vaak genoeg gezegd heb : )
Alle reacties Link kopieren Quote
RikM schreef:
04-12-2023 15:17
Wat mij tegenstaat is dat mensen nu net doen alsof half Nederland ineens racistisch of extremistisch is geworden omdat de PVV de grootste partij is. Dat vind ik echt veel te kort door de bocht.

Ik denk juist dat het andersom is: dat veel mensen vinden dat er problemen zijn in Nederland en willen dat daar eindelijk eens iets aan gedaan wordt. We helpen alles en iedereen behalve onszelf. Laten we dat nou eens omdraaien: we lossen eerst onze eigen problemen op, en daarna helpen we anderen. Dat maakt je toch geen slecht mens?
Dat is een nogal gekleurde interpretatie die makkelijk discriminatie/racisme kan uitlokken.
Alle reacties Link kopieren Quote
tyche schreef:
04-12-2023 15:30
Hoe weet je dat?
Was laatste een onderzoekje over.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven