Hoe doen moslims dat ?

06-10-2009 20:20 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren was ik in de Efteling en daar zag ik vijf (naar ik aanneem, gezien de hoofddoeken) moslimmeiden. En ineens vroeg ik me af:"Hoe doen ze dat met bidden in zo'n pretpark ?"

Ik heb altijd begrepen dat een moslim 5 x per dag moet bidden. Dus het bidden zal vast ook in het pretpark moeten gebeuren. Maar hoe of waar ? Nou was het gisteren nogal druk ook (gek genoeg) dus bijv. in de toiletruimte lijkt me geen optie.

Ik had het natuurlijk aan de meiden zelf kunnen vragen maar ze zaten in 'de Vliegende Hollander' en over het water gaan schreeuwen is ook zo wat :-) En later ben ik ze helaas niet meer tegen gekomen.

Ik ben gewoon oprecht nieuwsgierig naar het hoe en wat.
quote:ikbenikhetisnietanders schreef op 06 oktober 2009 @ 20:41:

Goh, ik wist dat de meeste niet koken als ze ongesteld zijn maar ook niet hoeven bidden?

Wat zou daar de gedachtegang van zijn?

Bij het koken is dat volgens mij vanwege de hygiëne maar voor bidden lijkt me dat niet te gelden.

Niet koken?

Dat is niet islamitisch, dat is volgens mij Joods.
quote:maliboo schreef op 06 oktober 2009 @ 20:37:

Collega van mij bid op het werk ook niet. Dit haald ze thuis weer is. Zit denk ik de hele avond te bidden ;)Denk een half uur?
Ik heb ook nooit gehoord dat Moslimvrouwen niet zouden mogen koken als ze ongesteld zijn.

Weet wel dat ze op dagen dat ze menstrueren niet vasten.
Als ik islamiet was spaarde ik gewoon al die gebeden op tot na mijn pensioen. Dan heb ik er tijd zat voor.

Mocht ik mijn pensioen niet halen dan leg ik het wel uit aan Allah. Die is nogal vergevingsgezind heb ik gehoord.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
op mijn werk is er een gebedsruimte die iedereen kan gebruiken. Op mijn vorige werk werd deze ruimte door een moslim-man gebruikt om te bidden.
quote:Donkeyshot schreef op 06 oktober 2009 @ 20:48:

Als ik islamiet was spaarde ik gewoon al die gebeden op tot na mijn pensioen. Dan heb ik er tijd zat voor.

Mocht ik mijn pensioen niet halen dan leg ik het wel uit aan Allah. Die is nogal vergevingsgezind heb ik gehoord.Maar je bent dan ook geen islamiet.
Een patiënte van mij bidt tijdens haar medische behandeling. Zonder het knielen en opstaan, wat ze thuis wel doet. Ze zit tijdens de behandeling gewoon op een stoel. Ze buigt wel al zittend iets voorover en komt dan weer rechtop zitten. Op deze manier hoeft ze het bidden thuis niet in te halen.

Volgens mij zijn de regels voor het bidden best flexibel en zijn er veel uitzonderingssituaties!
anoniem_62966 wijzigde dit bericht op 06-10-2009 20:51
Reden: tiepvaut
% gewijzigd
quote:kitty elastic schreef op 06 oktober 2009 @ 20:48:

op mijn werk is er een gebedsruimte die iedereen kan gebruiken. Op mijn vorige werk werd deze ruimte door een moslim-man gebruikt om te bidden.En anders even naar het kolfkamertje gaan?
ilta, dat klopt.

Mijn vader had een tijdje terug erge last van spit.

Hij wilde perse bidden en daar zijn dus zulke mogelijkheden voor.

Hij zat dan op de bank en zei zijn gebeden op en boog zijn hoofd ipv zijn hele lichaam.
Sommige bedrijven zijn best bereid om hiervoor een ruimte beschikbaar te stellen.

Op mijn vorige werk hadden we ook zo'n kamer, daar maakten een aantal mensen gebruik van.

In de pauze gingen ze dan bidden.

Je hebt rookkamers, dus ja bidkamers moet ook kunnen.
Er zijn ook veel moslims (en ook met hoofddoek) die niet 5x per dag bidden maar alleen als ze er zelf behoefte aan hebben.
Ja, lang niet alle moslims bidden natuurlijk 5x per dag, net als lang niet alle christenen zondags naar de kerk gaan...
Ook in de Efteling zijn rustige plekken, het personeel kan je vertellen waar.

Maar eerlijk gezegd denk ik dat ook gelovigen in de Efteling tijd tekort komen. Je probeert zoveel mogelijk dingen te zien. Het zou jammer zijn als je op zo'n dag 2-3 keer niet in een rij aan kan sluiten omdat je over 20 minuten moet bidden.
in principe kan je altijd en overal bidden. je moet alleen wel een plekje hebben waar je je kan wassen voor het bidden, mocht dat nodig zijn.

vriendlief ging van de zomer ook op het strand staan bidden.

mijn vriend bid ook regelmatig op z'n werk. alleen als hij een windje heeft gelaten niet meer, want dan moet hij zich opnieuw wassen om te kunnen bidden en dat wassen doet hij dus niet op z'n werk. komt hij dus rond 5 uur thuis, hoeft hij maar 1 gebed in te halen, zeg maar.
Heel hartelijk bedankt voor alle reacties. Ik ben iig een stuk wijzer geworden. :-)
quote:mayls schreef op 06 oktober 2009 @ 21:18:

in principe kan je altijd en overal bidden. je moet alleen wel een plekje hebben waar je je kan wassen voor het bidden, mocht dat nodig zijn.

vriendlief ging van de zomer ook op het strand staan bidden.

mijn vriend bid ook regelmatig op z'n werk. alleen als hij een windje heeft gelaten niet meer, want dan moet hij zich opnieuw wassen om te kunnen bidden en dat wassen doet hij dus niet op z'n werk. komt hij dus rond 5 uur thuis, hoeft hij maar 1 gebed in te halen, zeg maar.dus jouw vriend laat winden op zijn werk???
hoe wassen jullie je na het toileteren als je niet thuis bent????
Ik plens er een handje Glorix tegenaan, rous er even met de borstel langs en klaar ben ik Saar. Hoe doe jij dat, down-under?
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Het lijkt me nog best een hele administratie voor Allah, dat bijhouden of iedereen wel zijn gebeden doet en de overgeslagen gebeden inhaalt.
quote:Very Cherry schreef op 07 oktober 2009 @ 00:39:

Ik plens er een handje Glorix tegenaan, rous er even met de borstel langs en klaar ben ik Saar. Hoe doe jij dat, down-under? Ik laat het ten eerste zo in de vallei lopen, dan wordt die kangaroo zo pissig dat ie mij met zijn achterpoten als de nete terugduwt, val ik met mijn kont op het droge rooie zand en krijg ik een gratis biologische scrubbeurt, down under weer g(l)adjeschoon!!
Bij mijn man op het werk is de toiletruimte bij de gebedsruimte een voortdurend waterbalet als zijn collega's, "de jurken" zoals hij ze noemt, uit het Midden Oosten aanwezig zijn.
DS Zou die ook meteen uitrekenen wat het de gemiddelde werkgever nou kost, al dat gebid, maal vijf, maal tien minuten

Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Ik zou een beroerde moslim zijn denk ik. Allah is genadevol, vergevingsgezind hoor ik altijd.

Dus die gaat vast niet miepen over een paar vergeten gebedjes. Die snapt dat wel.

En de Zakaat is al ingepikt door de vrienden van de belastingdienst, sorry.
.
ja mijn man vind drie al erg, laat staan....

ik vind het trouwens best raar dat je mag bidden op je werk.

das toch iets voor thuis en in de kerk, wist ik niet zeg dat dat geoorloofd is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven