Huisvrouw
maandag 24 juli 2017 om 10:46
Wat vinden jullie van een huisvrouw en als je daar bewust voor kiest?
Not done, afhankelijk van cultuur of achtergrond, ouderwets?
Ben zelf nu inmiddels voor een groot deel huisvrouw maar niet altijd geweest.
Zelf vind ik het fijn maar merk natuurlijk wel dat dit soms eigenlijk moeilijk wordt begrepen.
Not done, afhankelijk van cultuur of achtergrond, ouderwets?
Ben zelf nu inmiddels voor een groot deel huisvrouw maar niet altijd geweest.
Zelf vind ik het fijn maar merk natuurlijk wel dat dit soms eigenlijk moeilijk wordt begrepen.
zaterdag 12 augustus 2017 om 20:15
Dymphnatam schreef: ↑12-08-2017 20:13Dank je! Heb nu eenmaal niets met muggenziften en haarkloven. Je snapt prima wat ik bedoelde. Ga daar dan inhoudelijk op in.
Sorry Dymph, maar ik ga er toch op in? Ik zeg toch dat ik niemand dom heb genoemd maar dat het om de keuze gaat? En is dat erg? Iedereen maakt wel eens domme keuzes. Mijn eigen moeder heeft notabene zo'n domme keuze gemaakt, dat betekent toch niet dat ik haar dom vind?
zaterdag 12 augustus 2017 om 20:17
Ja, dit is dus ook wat ik bedoel. Misschien komt het door jou geschreven duidelijker overvrouwjagersma schreef: ↑12-08-2017 20:12Heel veel pagina's geleden hebben we al besproken dat de individuele ouder die kiest om thuis te blijven niet dom is, of onnozel of een profiteur van de maatschappij. Dat hoeft wat mij betreft niet opnieuw.
Wat ik wel vind, is dat het op de lange termijn een onverstandige keuze kan zijn (en dus ook niet, dat hangt van het verloop van je leven af) om jezelf helemaal uit het werkende leven terug te trekken. Ook geloof ik, maar dat is een persoonlijke overtuiging, dat een huishouden gemeenschappelijk gevoerd wordt en dat dat, in mijn geval, inhoudt dat beide partners verantwoordelijkheid dragen voor werk en zorg.
Daarnaast kan ik niet zoveel met bepaalde emotionele argumenten die in lijken te spelen op de veronderstelling dat vrouwen die graag werken, niet graag moeder zijn. Alsof het onvoorstelbaar is dat je van je kinderen houdt en ook nog eens geld verdient.
Nou ja, dat dus.
zaterdag 12 augustus 2017 om 20:18
Idd te erg voor woorden.Dymphnatam schreef: ↑12-08-2017 20:15Hier sla ik echt steil van achterover. Dit ga je toch niet echt menen, deze tekst?
zaterdag 12 augustus 2017 om 20:19
Ik heb echt nog nooit mensen uit andere beroepen dan onderwijs of zorg speciaal hun branche zien benoemen bij hun geklaag.Mevrouw75 schreef: ↑12-08-2017 19:56Dat is niet geklaag of bijzonder, onderwijzend personeel heeft met fulltime aanstelling gewoon officieel meer dan fulltime uren (in de lesweken, de vakantie is daar deels compensatie voor). Staat gewoon ergens in de cao ofzo genoteerd. Het was ooit 45 uur pw, nu 42 geloof ik. En dat je dan daarbovenop nog uren draait, dat kan voer voor discussie zijn, maar die houden we hier nu net niet.
Ze gaf het ook nog eens gewoon als voorbeeld, net als anderen die meer dan hun aanstellingsuren kunnen werken.
En dan met droge ogen beweren dat 12 weken vakantie in blokken van (aaneengesloten) weken (ongeacht hoeveel je werkt) nog maar 'deels' compensatie is voor het vervullen van je contracturen bevestigt alleen maar mijn gebruik van de betreffende term.
zaterdag 12 augustus 2017 om 20:21
Wat is er nu weer erg aan? Het is gewoon een feit dat laagopgeleide vrouwen het vaakst huisvrouw zijn, en hoogopgeleide vrouwen het minst. Ergo: niet de keuze voor huisvrouw is de oorzaak van een gebrek aan intelligentie, het gebrek aan intelligentie veroorzaakt de keuze.
En dat is toch ook logisch? Pejeka heeft al hartstochtelijk en veelvuldig betoogd dat mensen met weinig intelligentie alleen maar suffe, duffe klotebaantjes hebben waar ze geen enkele voldoening uithalen, dus dat je dan liever thuis met je kinderen gaat kleien begrijp ik wel.
En dat is toch ook logisch? Pejeka heeft al hartstochtelijk en veelvuldig betoogd dat mensen met weinig intelligentie alleen maar suffe, duffe klotebaantjes hebben waar ze geen enkele voldoening uithalen, dus dat je dan liever thuis met je kinderen gaat kleien begrijp ik wel.
fashionvictim wijzigde dit bericht op 12-08-2017 20:21
0.18% gewijzigd
Am Yisrael Chai!
zaterdag 12 augustus 2017 om 20:21
Zij zegt dat het een onverstandige keuze is, ik noem het een niet slimme keuze.
anoniem_349626 wijzigde dit bericht op 12-08-2017 20:28
9.57% gewijzigd
zaterdag 12 augustus 2017 om 20:23
zaterdag 12 augustus 2017 om 20:24
Open een topic, dan kom ik daar wel je beeld rechtzetten._Amand schreef: ↑12-08-2017 20:19Ik heb echt nog nooit mensen uit andere beroepen dan onderwijs of zorg speciaal hun branche zien benoemen bij hun geklaag.
En dan met droge ogen beweren dat 12 weken vakantie in blokken van (aaneengesloten) weken (ongeacht hoeveel je werkt) nog maar 'deels' compensatie is voor het vervullen van je contracturen bevestigt alleen maar mijn gebruik van de betreffende term.
zaterdag 12 augustus 2017 om 20:24
Was dit ook je studierichting na de middelbare school? Heb je altijd al geweten dat je dit wilde doen, of ben je er later achter gekomen?
En wat is je passie hierin?
Kijk maar welke vragen je wil beantwoorden.
zaterdag 12 augustus 2017 om 20:26
Eensvrouwjagersma schreef: ↑12-08-2017 20:12Heel veel pagina's geleden hebben we al besproken dat de individuele ouder die kiest om thuis te blijven niet dom is, of onnozel of een profiteur van de maatschappij. Dat hoeft wat mij betreft niet opnieuw.
Wat ik wel vind, is dat het op de lange termijn een onverstandige keuze kan zijn (en dus ook niet, dat hangt van het verloop van je leven af) om jezelf helemaal uit het werkende leven terug te trekken. Ook geloof ik, maar dat is een persoonlijke overtuiging, dat een huishouden gemeenschappelijk gevoerd wordt en dat dat, in mijn geval, inhoudt dat beide partners verantwoordelijkheid dragen voor werk en zorg.
Daarnaast kan ik niet zoveel met bepaalde emotionele argumenten die in lijken te spelen op de veronderstelling dat vrouwen die graag werken, niet graag moeder zijn. Alsof het onvoorstelbaar is dat je van je kinderen houdt en ook nog eens geld verdient.
Nou ja, dat dus.
zaterdag 12 augustus 2017 om 20:27
Dat kun je niet hoor.
zaterdag 12 augustus 2017 om 20:27
juliadenders schreef: ↑12-08-2017 19:58Mag ik vragen wat je doet voor werk?
Ik wil nl tzt nog wel een cariereswitch gaan maken. Maar wel naar een baan waar ik passie voor heb.
Die passie zal toch echt in jezelf moeten zitten/uit jezelf moeten komen. Dan heeft het toch helemaal geen zin om te weten waar anderen gelukkig van worden?
zaterdag 12 augustus 2017 om 20:29
Ik ken veel huisvrouwen en zijn allen hoog opgeleid ( hadden ook een goede baan). er valt meer uit het leven te halen dan alleen hard werken.fashionvictim schreef: ↑12-08-2017 20:21Wat is er nu weer erg aan? Het is gewoon een feit dat laagopgeleide vrouwen het vaakst huisvrouw zijn, en hoogopgeleide vrouwen het minst. Ergo: niet de keuze voor huisvrouw is de oorzaak van een gebrek aan intelligentie, het gebrek aan intelligentie veroorzaakt de keuze.
Getuigd ook van intelligentie als je dat kan en durft te zien.
Allemaal vrouwen die niet stilzitten en zichzelf juist ontwikkelen.
zaterdag 12 augustus 2017 om 20:29
fashionvictim schreef: ↑12-08-2017 20:21Wat is er nu weer erg aan? Het is gewoon een feit dat laagopgeleide vrouwen het vaakst huisvrouw zijn, en hoogopgeleide vrouwen het minst. Ergo: niet de keuze voor huisvrouw is de oorzaak van een gebrek aan intelligentie, het gebrek aan intelligentie veroorzaakt de keuze.
Buiten het feit dat het erg kinderlijk overkomt jezelf meteen te gaan verschuilen achter een andere forummer, en deze dan en passant even wat woorden in de mond te leggen,
Ik denk dat je even over het hoofd zit dat het er wellicht mee te maken heeft hoe de maatschappij momenteel is ingericht. Dat er gewoonweg (nog) niet voldoende banen zijn voor lager opgeleide mensen. Vergeet niet dat we nog maar net uit een crisis zijn waarbij werkgevers konden vragen wat ze wilden aan opleiding bij iedere vacature. Er is een complete scheefgroei ontstaan van hoger opgeleiden die ver onder hun niveau zitten qua baan.
Dat moet zich nu nog allemaal gaan herstellen, getuige de roep om meer vakgeschoolde arbeidskrachten.
En ja, tot die tijd vallen sommige lagergeschoolden uit het arbeidsproces. Maar dat heeft absoluut niets met het intelligentieniveau te maken.
zaterdag 12 augustus 2017 om 20:31
Wat maakt dat uit als man en vrouw zich allebei lekker voelen onder een verdeling. Zoals ik al eerder zei van mijn man had niet willen ruilen met mij en ik niet met hem. Het feit is gewoon dat wij een verdeling hadden waar we allebei gelukkig in waren en daar draait het om in een mensenleven.fashionvictim schreef: ↑12-08-2017 19:52We hoeven in ieder geval niet meer te betogen dat het droevig gesteld is met de emancipatie. Nog geen 10% van de mannen werkt 4 dagen per week, wat dus wil zeggen dat er maar zeer weinig vaders zijn die bereid zijn om zelfs maar 1 dagje per week voor zijn eigen kroost te zorgen.
In één keer goed. Jij had een slimme moeder denk ik, ondanks dat je zelf het tegendeel beweerde.
zaterdag 12 augustus 2017 om 20:33
Ik zal de laatste zijn om te beweren dat je je buiten werk/universiteit niet kunt ontwikkelen, en dat werkende mensen met een graad in weet ik het zonder meer intelligent zijn, maar de kern van jouw stukje is helemaal niet 'als je dat kan en durft te zien.'juliadenders schreef: ↑12-08-2017 20:29Ik ken veel huisvrouwen en zijn allen hoog opgeleid ( hadden ook een goede baan). er valt meer uit het leven te halen dan alleen hard werken.
Nee, de kern is 'ik heb iemand gevonden die mijn keuze bekostigt.' Het is dus een valse stelling en is geen sterke of individuele keuze, maar een keuze uit gelegenheid. Niets meer en niets minder. Laten we dat gewoon zuiver houden. Voor veel mensen is er weinig te kiezen, en er zou bijzonder weinig gekozen worden voor die constructie mocht mevrouw er na een scheiding alleen voor staan zonder alimentatie en staatsinfuus.
zaterdag 12 augustus 2017 om 20:34
Die aanrechtsubsidie mag van mij afgeschaft worden. En jammer dat ik (op dit moment) niet bijdraag aan de emancipatie van de vrouw, dat is niet mijn bedoeling. Maar ik vind het ook weer niet zo jammer dat ik dan maar ga werken terwijl ik dat nu liever niet doe.vrouwjagersma schreef: ↑12-08-2017 20:02Ik wijs graag nog even op de algemene heffingskorting, in de volksmond ook wel aanrechtsubsidie genoemd. De heffingskorting is een cadeautje voor niet-werkende partners, betaald door belastingbetalers.
Ik zie het er nog van komen dat een christelijke splinterpartij in een nieuwe coalitie het voor elkaar krijgt dat de heffingskorting niet meer wordt afgeschaft.
Ik heb het recht om niet te werken omdat mijn man en ik dat beiden ok vinden. En nee, ik manipuleer hem niet. En nee, hij wil ook niet onder het huishouden/zorg kinderen uit komen.
zaterdag 12 augustus 2017 om 20:34
juliadenders schreef: ↑12-08-2017 20:29Ik ken veel huisvrouwen en zijn allen hoog opgeleid ( hadden ook een goede baan). er valt meer uit het leven te halen dan alleen hard werken.
De cijfers zijn al eerder gepost; de door jou aangehaalde groep (en het voorbeeld van PJK's moeder) is bij lange na niet de grootste groep.
zaterdag 12 augustus 2017 om 20:36
Precies dat. Zo simpel kan het zijn:)Blondie456 schreef: ↑12-08-2017 20:31Wat maakt dat uit als man en vrouw zich allebei lekker voelen onder een verdeling. Zoals ik al eerder zei van mijn man had niet willen ruilen met mij en ik niet met hem. Het feit is gewoon dat wij een verdeling hadden waar we allebei gelukkig in waren en daar draait het om in een mensenleven.
Ik snap ook niet waar mensen zich zo druk over kunnen maken. Net als dat ik nooit begrijp dat werk op nr 1 staat in je leven. Ik heb zoveel mensen om me heen, die alles over hadden voor hun werk, zelfs hun prive leven, als een nummertje op straat gezet zien worden. Voor jou zoveel anderen..
zaterdag 12 augustus 2017 om 20:37
zaterdag 12 augustus 2017 om 20:40
Maar het kan toch inspirerend zijn voor een ander. Maar goed, het niet iets voor in deze discussie.fashionvictim schreef: ↑12-08-2017 20:15Je mag het wel vragen, maar ik ga er geen antwoord op geven. Heeft ook geen zin, want ik heb geen baan waar je je op latere leeftijd voor kunt omscholen of die je zelfs maar kunt krijgen als je op latere leeftijd zonder enige ervaring naar een andere branche wil overstappen. Ik heb het soort baan waar je alleen met ervaring in het vakgebied naar kunt doorgroeien, en zelfs dat alleen als je hele specifieke vaardigheden hebt.