Huisvrouw
maandag 24 juli 2017 om 10:46
Wat vinden jullie van een huisvrouw en als je daar bewust voor kiest?
Not done, afhankelijk van cultuur of achtergrond, ouderwets?
Ben zelf nu inmiddels voor een groot deel huisvrouw maar niet altijd geweest.
Zelf vind ik het fijn maar merk natuurlijk wel dat dit soms eigenlijk moeilijk wordt begrepen.
Not done, afhankelijk van cultuur of achtergrond, ouderwets?
Ben zelf nu inmiddels voor een groot deel huisvrouw maar niet altijd geweest.
Zelf vind ik het fijn maar merk natuurlijk wel dat dit soms eigenlijk moeilijk wordt begrepen.
zaterdag 12 augustus 2017 om 22:14
pejeka schreef: ↑12-08-2017 21:59Weet je, en ik besef dat ik nu het halve forum in furieuze verontwaardiging over me heen ga krijgen, het is eigenlijk heel simpel. De natuur. Vrouwen zitten genetisch anders in elkaar dan mannen, en juist omdát vrouwen degenen zijn die de kinderen baren, is er bij hen een soort "verzorgingsgen" aanwezig dat niet of in mindere mate bij mannen aanwezig is. Heb ik niet zelf verzonnen, maar dat is ook uit meerdere onderzoeken op dat gebied gebleken. Je ziet dat in de dierenwereld ook, dat er toch een ingeboren affiniteit met de ene of de andere rol in het leven bestaat, en per slot van rekening, ondanks alle evolutie en beschaving en cultuur, zijn wij mensen ook maar gewoon zoogdieren. We kunnen dan zélf vinden dat het anders moet dan de natuur heeft gecreëerd, maar dat laat zich niet altijd dwingen.
Voordat ik nu alle sulfer en salpeter van de hel over me heen krijg: ik ben absoluut van mening dat man en vrouw in alle opzichten gelijkwaardig zijn, Maar het elkaar aanvullen in een verschillende rol zegt toch niks over je waarde?
Ik zou zeggen: probeer in de lente eens een vrouwtjesmerel van het nest te jagen en het mannetje te dwingen op de eieren te gaan zitten. Veel succes. Maar als je vervolgens goed kijkt, zie je pas hoe goed die twee elkaar aanvullen en dat ze twee partijen zijn die zonder elkaar niet veel verder zouden komen. Want als het mannetje niet zou zorgen voor het eten, zou het vrouwtje niet kunnen broeden. En als het vrouwtje niet zou broeden, zou het mannetje geen stap verder komen met zijn nageslacht. Dus elk levert zijn aandeel en in mijn optiek, zijn ze beiden gelijkwaardig, omdat ze beiden zonder de ander niet zouden kunnen vooruitkomen.
Het rare van onze maatschappij is dat de vrouwen de mannelijke rol als het ideaal hebben aangenomen, en dat noemt men dan emancipatie. Waarmee vrouwen dus impliciet het superieur zijn van de mannelijke rol toegeven, want immers, dat is waarnaar wij streven... Ik denk dan wel eens dat het kind met het badwater weggegooid is.
Ik durf het niet alleen aan je te quoten, maar ook om het met je eens te zijn.
Je ziet nu ook een discussie ontstaan of vrouwen in een mannenrol wel zo goed uit de verf komen.
Vrouwelijke leidinggevenden die een andere leidinggevende manier proberen te vinden dan alleen de mannelijke "directieve" wijze. Andere manieren van samenwerken in teams, etcetera.
Ik denk niet zozeer dat we het kind met het badwater hebben weggegooid, veeleer dat we langszij zijn gekomen en nu onze eigen krachten gaan ontdekken.
zaterdag 12 augustus 2017 om 22:14
Maar als mannen dat verzorgingsgen niet zouden hebben, waarom blijken dan vrijwel alle mannen die kostwinner waren op hun sterfbed er spijt van te hebben dat ze zoveel gewerkt hebben en niet meer tijd hebben gehad voor hun kinderen en omgeving? (te lezen in https://www.bol.com/nl/f/the-top-five-r ... 002048582/). Volgens mij is het niet een biologisch iets maar een maatschappelijk iets. Tegenwoordig vinden veel vaders van rond de 30-40 het heel fijn om een 'papadag' te hebben, terwijl dat 50 jaar geleden niet in ze opkwam. Biologisch is er niks aan die mannen veranderd. Net zoals dat veel vrouwen nu werken en destijds niet. Ook zij zijn biologisch niet veranderd. Het is alleen jammer dat veel mensen toch nog (al dan niet gedeeltelijk) met hun hoofd in de jaren '50 zijn blijven hangen en tegen mij zeggen: "Poeh, wat zwaar dat je 4 dagen per week werkt!" en "Mis je dan niet veel van de kinderen?", terwijl mijn man dat nog nooit gehoord heeft. Dat soort uitspraken legt al dan niet onbewust een druk op mensen. Dat al vlak na de geboorte vrouwen zich op de zorg storten voor de baby heeft verder een heel simpele reden: door het feit dat vrouwen 3 maanden verlof krijgen om zich helemaal op de baby te storten en mannen een lousy 2 dagen. Na die tijd zijn de patronen en routines ontstaan en in veel gevallen wordt dat nooit meer rechtgetrokken. Het zou enorm veel helpen voor de emancipatie als mannen ook 3 maanden verlof zouden krijgen, die ze tegelijk of na het verlof van de vrouw zouden kunnen opnemen. Zolang dat niet gebeurt beginnen mannen altijd met een immense achterstand als het gaat om het zorgen.pejeka schreef: ↑12-08-2017 21:59Weet je, en ik besef dat ik nu het halve forum in furieuze verontwaardiging over me heen ga krijgen, het is eigenlijk heel simpel. De natuur. Vrouwen zitten genetisch anders in elkaar dan mannen, en juist omdát vrouwen degenen zijn die de kinderen baren, is er bij hen een soort "verzorgingsgen" aanwezig dat niet of in mindere mate bij mannen aanwezig is.
Het rare van onze maatschappij is dat de vrouwen de mannelijke rol als het ideaal hebben aangenomen, en dat noemt men dan emancipatie. Waarmee vrouwen dus impliciet het superieur zijn van de mannelijke rol toegeven, want immers, dat is waarnaar wij streven... Ik denk dan wel eens dat het kind met het badwater weggegooid is.
zaterdag 12 augustus 2017 om 22:16
Blondie456 schreef: ↑12-08-2017 22:13Op een openbaar forum mogen mensen reageren wanneer ze dit willen, Als je daar moeite mee hebt dan moet je niet op een openbaar furum gaan. zo makkelijk is het nu eenmaal.
Het gaat niet om reageren, het gaat om iemand woorden in de mond leggen en ongevraagd voor eigen karretje spannen.
Daar zit verschil tussen.
zaterdag 12 augustus 2017 om 22:22
Eens met pejeka, hoe vervelend dat voor de emancipatie ook is.
Man en vrouw zijn gelijkwaardig aan elkaar, maar niet gelijk.
De mannen die ik ken en dat zijn er aardig wat, zijn blij dat ze het gros van het inkomen bij elkaar kunnen harken en niet hoofdverantwoordelijk zijn voor de verzorging en alles wat daarbij komt kijken.
De vrouwen die ik ken en dat zijn er aardig wat, zijn blij dat ze parttime kunnen werken en niet hoofdverantwoordelijk zijn voor het inkomen. De meesten zijn hoogopgeleid.
In mijn optiek hebben mannen het makkelijker, ze laten de regeldingen omtrent de kinderen over aan hun vrouw.
Niet expres, maar zo gaat het.
De mannen die ik ken en dat zijn er aardig wat, zijn blij dat ze het gros van het inkomen bij elkaar kunnen harken en niet hoofdverantwoordelijk zijn voor de verzorging en alles wat daarbij komt kijken.
De vrouwen die ik ken en dat zijn er aardig wat, zijn blij dat ze parttime kunnen werken en niet hoofdverantwoordelijk zijn voor het inkomen. De meesten zijn hoogopgeleid.
In mijn optiek hebben mannen het makkelijker, ze laten de regeldingen omtrent de kinderen over aan hun vrouw.
zaterdag 12 augustus 2017 om 22:23
alsof alle mannen dat willen. Echt niet en veel vrouwen ook niet. Ik zie wel dat de oude rolpatronen trerug komen bij jonge vrouwen.nicole123 schreef: ↑12-08-2017 22:14Maar als mannen dat verzorgingsgen niet zouden hebben, waarom blijken dan vrijwel alle mannen die kostwinner waren op hun sterfbed er spijt van te hebben dat ze zoveel gewerkt hebben en niet meer tijd hebben gehad voor hun kinderen en omgeving? (te lezen in https://www.bol.com/nl/f/the-top-five-r ... 002048582/). Volgens mij is het niet een biologisch iets maar een maatschappelijk iets. Tegenwoordig vinden veel vaders van rond de 30-40 het heel fijn om een 'papadag' te hebben, terwijl dat 50 jaar geleden niet in ze opkwam. Biologisch is er niks aan die mannen veranderd. Net zoals dat veel vrouwen nu werken en destijds niet. Ook zij zijn biologisch niet veranderd. Het is alleen jammer dat veel mensen toch nog (al dan niet gedeeltelijk) met hun hoofd in de jaren '50 zijn blijven hangen en tegen mij zeggen: "Poeh, wat zwaar dat je 4 dagen per week werkt!" en "Mis je dan niet veel van de kinderen?", terwijl mijn man dat nog nooit gehoord heeft. Dat soort uitspraken legt al dan niet onbewust een druk op mensen. Dat al vlak na de geboorte vrouwen zich op de zorg storten voor de baby heeft verder een heel simpele reden: door het feit dat vrouwen 3 maanden verlof krijgen om zich helemaal op de baby te storten en mannen een lousy 2 dagen. Na die tijd zijn de patronen en routines ontstaan en in veel gevallen wordt dat nooit meer rechtgetrokken. Het zou enorm veel helpen voor de emancipatie als mannen ook 3 maanden verlof zouden krijgen, die ze tegelijk of na het verlof van de vrouw zouden kunnen opnemen. Zolang dat niet gebeurt beginnen mannen altijd met een immense achterstand als het gaat om het zorgen.
zaterdag 12 augustus 2017 om 22:24
Ik vind overigens niet dat de 'mannelijke rol' (ik neem aan dat je bedoelt: het verantwoordelijk zijn voor de inkomsten) tegenwoordig superieur gevonden wordt ten opzichte van de 'vrouwelijke rol' (dan bedoel je het zorgen neem ik aan). Maar wel dat zowel mannen als vrouwen net zoveel rechten en kansen hebben op die inkomstenrol als op die zorgrol. Dat is emancipatie. Ik ben er helemaal niet voor dat iedereen fulltime gaat werken en geen enkele werkende in dit topic zegt dat (alleen door de andere kant wordt dat diverse keren geroepen), maar dat zowel mannen als vrouwen in gelijke mate kunnen werken en zorgen. En juist dus ook dat mannen veel meer de vrijheid krijgen om parttime te werken en meer de zorg op zich te nemen, zonder een watje gevonden te worden door hun omgeving.
zaterdag 12 augustus 2017 om 22:25
Jammer dat je niet normaal op me kunt reageren.
zaterdag 12 augustus 2017 om 22:27
Helemaal mee eens!pejeka schreef: ↑12-08-2017 21:59Weet je, en ik besef dat ik nu het halve forum in furieuze verontwaardiging over me heen ga krijgen, het is eigenlijk heel simpel. De natuur. Vrouwen zitten genetisch anders in elkaar dan mannen, en juist omdát vrouwen degenen zijn die de kinderen baren, is er bij hen een soort "verzorgingsgen" aanwezig dat niet of in mindere mate bij mannen aanwezig is. Heb ik niet zelf verzonnen, maar dat is ook uit meerdere onderzoeken op dat gebied gebleken. Je ziet dat in de dierenwereld ook, dat er toch een ingeboren affiniteit met de ene of de andere rol in het leven bestaat, en per slot van rekening, ondanks alle evolutie en beschaving en cultuur, zijn wij mensen ook maar gewoon zoogdieren. We kunnen dan zélf vinden dat het anders moet dan de natuur heeft gecreëerd, maar dat laat zich niet altijd dwingen.
Voordat ik nu alle sulfer en salpeter van de hel over me heen krijg: ik ben absoluut van mening dat man en vrouw in alle opzichten gelijkwaardig zijn, Maar het elkaar aanvullen in een verschillende rol zegt toch niks over je waarde?
Ik zou zeggen: probeer in de lente eens een vrouwtjesmerel van het nest te jagen en het mannetje te dwingen op de eieren te gaan zitten. Veel succes. Maar als je vervolgens goed kijkt, zie je pas hoe goed die twee elkaar aanvullen en dat ze twee partijen zijn die zonder elkaar niet veel verder zouden komen. Want als het mannetje niet zou zorgen voor het eten, zou het vrouwtje niet kunnen broeden. En als het vrouwtje niet zou broeden, zou het mannetje geen stap verder komen met zijn nageslacht. Dus elk levert zijn aandeel en in mijn optiek, zijn ze beiden gelijkwaardig, omdat ze beiden zonder de ander niet zouden kunnen vooruitkomen.
zaterdag 12 augustus 2017 om 22:29
Dan doe je het niet, als je het niet wilt. Je hoeft mannen van mij ook niet te verplichten om 3 maanden vaderschapsverlof op te nemen, maar met die 2 dagen van nu ontneem je ze de kans om een gelijke rol in te nemen als hun vrouw. Je sorteert op die manier de mannen al voor om te werken en de vrouw om te zorgen, of ze het nu willen of niet. Dan kun je aankomen met dat vrouwen kiezen voor een huisvrouwenbestaan omdat ze hun baan niet inspirerend vinden of omdat ze hun kind niet naar de opvang willen brengen, maar dat geldt voor zowel mannen als vrouwen. Het feit dat je als vrouw direct de zorgtaak op je geschoven krijgt, terwijl de man na 2 dagen weer naar zijn werk gebonjourd wordt is wel een verschil.Blondie456 schreef: ↑12-08-2017 22:23alsof alle mannen dat willen. Echt niet en veel vrouwen ook niet. Ik zie wel dat de oude rolpatronen trerug komen bij jonge vrouwen.
zaterdag 12 augustus 2017 om 22:31
Ik zit dit echt met stijgende verbazing te lezen.
Net op het moment dat ik dacht, nou ja, wellicht is het ook wel allemaal prima als iemand lekker thuis wil zorgen voor de kinderen, komt men hier ineens met die hele "vrouwen en mannen zijn gelijkwaardig, maar niet gelijk"-riedel.
Hebben jullie dus voor Jan-met-de-korte-achternaam de hele tijd netjes "thuisblijfouder" of "thuisblijfvader" gezegd, want blijkbaar vonden jullie altijd al dat zorgen een taak was voor vrouwen en werken een voor mannen.
Ik sta hier echt versteld van. Wel verhelderend dat deze hele discussie dus uiteindelijk toch neerkomt op geen vrije keuze, want als het feit dat je een vagina hebt, maakt dat je een zorg-gen hebt (serieus?), dan is er helemaal geen sprake van vrije keuze, maar dan is het biologisch vastgelegd. Dan zou je dus moeten zeggen "Ik heb geen idee of ik wel of niet zou willen werken, maar omdat ik XX ben, moet ik voor de kinderen zorgen en omdat hij XY is, moet mijn man geld verdienen."
Net op het moment dat ik dacht, nou ja, wellicht is het ook wel allemaal prima als iemand lekker thuis wil zorgen voor de kinderen, komt men hier ineens met die hele "vrouwen en mannen zijn gelijkwaardig, maar niet gelijk"-riedel.
Hebben jullie dus voor Jan-met-de-korte-achternaam de hele tijd netjes "thuisblijfouder" of "thuisblijfvader" gezegd, want blijkbaar vonden jullie altijd al dat zorgen een taak was voor vrouwen en werken een voor mannen.
Ik sta hier echt versteld van. Wel verhelderend dat deze hele discussie dus uiteindelijk toch neerkomt op geen vrije keuze, want als het feit dat je een vagina hebt, maakt dat je een zorg-gen hebt (serieus?), dan is er helemaal geen sprake van vrije keuze, maar dan is het biologisch vastgelegd. Dan zou je dus moeten zeggen "Ik heb geen idee of ik wel of niet zou willen werken, maar omdat ik XX ben, moet ik voor de kinderen zorgen en omdat hij XY is, moet mijn man geld verdienen."
zaterdag 12 augustus 2017 om 22:31
Ik ook niet hoor. Mijn man is veel zorgzamer, attenter en opgeruimder dan ik. Ik geloof er dus ook niets van dat dat genetisch bepaald is. Want voor die merels die pejeka aanhaalt als 'bewijs' kan ik tig bewijzen van het tegendeel noemen, waarbij het juist de mannetjes zijn die voor het nageslacht zorgen.
zaterdag 12 augustus 2017 om 22:35
Overigens broeden bij pinguïns de mannen de eieren uit en zijn er ook veel vogels die het broeden en voedsel zoeken als mannetje en vrouwtje afwisselen. Dat in de natuur altijd de vrouwtjes zorgen en de mannen jagen is helemaal niet waar. Daarbij, als het wel waar zou zijn, vind ik het feit dat als iets bij dieren op een bepaalde manier gaat niet direct een reden om te stellen dat dit voor mensen ook geldt of als ideaalbeeld zou moeten gelden voor de mens. Veel soorten knikkeren de zwakste jongen eruit, laten ze verhongeren ten behoeve van de sterkere broers en zussen of eten zelfs hun eigen kinderen (of hun partner) op. Mensen zitten gelukkig wat anders in elkaar.
zaterdag 12 augustus 2017 om 22:35
Gezien je eerdere reacties aan mij, waar ik vervolgens nog op heb gereageerd en je daarna niet meer heb gelezen, kwam dit op mij over als een sneer. Net als bovenstaande.
Kan gebeuren.
zaterdag 12 augustus 2017 om 22:36
Zomaar wat dingen die ik me nu afvraag:
Hoe doen ouders van gelijk geslacht dat? Zijn twee vrouwen allebei huismoeder en moeten twee mannen allebei 40 uur werken?
Waarom zijn universiteiten nog opengesteld voor vrouwen? Zo'n opleiding kost een hoop geld en het is wel heel jammer als iemand niet werkt. Aangezien vrouwen blijkbaar gemaakt zijn om te baren en te zorgen, is het verstandiger ze alleen huishoudschool te laten volgen.
Wat met vrouwen die ongewenst kinderloos zijn? Zij zullen dus nooit hun ultieme taak vervullen. Vrouwen die gewenst kindvrij zijn, zullen wel niet bestaan dus
Hoe doen ouders van gelijk geslacht dat? Zijn twee vrouwen allebei huismoeder en moeten twee mannen allebei 40 uur werken?
Waarom zijn universiteiten nog opengesteld voor vrouwen? Zo'n opleiding kost een hoop geld en het is wel heel jammer als iemand niet werkt. Aangezien vrouwen blijkbaar gemaakt zijn om te baren en te zorgen, is het verstandiger ze alleen huishoudschool te laten volgen.
Wat met vrouwen die ongewenst kinderloos zijn? Zij zullen dus nooit hun ultieme taak vervullen. Vrouwen die gewenst kindvrij zijn, zullen wel niet bestaan dus
zaterdag 12 augustus 2017 om 22:37
Blondie456 schreef: ↑12-08-2017 22:29Ik kijk morgen weer wel want ik volg dit graag. Ik duik nu het cafe met mijn vriendin.
Proost!
zaterdag 12 augustus 2017 om 22:38
Mijn ooms fokten konijnen. Voedsters eten soms hun eigen nest op. Zo mooi, die natuur.nicole123 schreef: ↑12-08-2017 22:35Overigens broeden bij pinguïns de mannen de eieren uit en zijn er ook veel vogels die het broeden en voedsel zoeken als mannetje en vrouwtje afwisselen. Dat in de natuur altijd de vrouwtjes zorgen en de mannen jagen is helemaal niet waar. Daarbij, als het wel waar zou zijn, vind ik het feit dat als iets bij dieren op een bepaalde manier gaat niet direct een reden om te stellen dat dit voor mensen ook geldt of als ideaalbeeld zou moeten gelden voor de mens. Veel soorten knikkeren de zwakste jongen eruit, laten ze verhongeren ten behoeve van de sterkere broers en zussen of eten zelfs hun eigen kinderen (of hun partner) op. Mensen zitten gelukkig wat anders in elkaar.
zaterdag 12 augustus 2017 om 22:38
Maar waarom willen ze het zo? Is het genetisch of maatschappelijke druk?lisaviva schreef: ↑12-08-2017 22:22Eens met pejeka, hoe vervelend dat voor de emancipatie ook is.
zaterdag 12 augustus 2017 om 22:40
Ben ik het mee eens.nicole123 schreef: ↑12-08-2017 22:29Dan doe je het niet, als je het niet wilt. Je hoeft mannen van mij ook niet te verplichten om 3 maanden vaderschapsverlof op te nemen, maar met die 2 dagen van nu ontneem je ze de kans om een gelijke rol in te nemen als hun vrouw. Je sorteert op die manier de mannen al voor om te werken en de vrouw om te zorgen, of ze het nu willen of niet. Dan kun je aankomen met dat vrouwen kiezen voor een huisvrouwenbestaan omdat ze hun baan niet inspirerend vinden of omdat ze hun kind niet naar de opvang willen brengen, maar dat geldt voor zowel mannen als vrouwen. Het feit dat je als vrouw direct de zorgtaak op je geschoven krijgt, terwijl de man na 2 dagen weer naar zijn werk gebonjourd wordt is wel een verschil.
zaterdag 12 augustus 2017 om 22:42
Ik probeer op mijn foon deze discussie bij te houden en ondertussen atletiek te kijken. Merk dat het multitasken me zwaar afgaat en ik van allebei dingen niet meekrijg.
(Kennelijk mis ik ook ergens een stukje vrouwelijk gen).
Ik haak ook maar af...
zaterdag 12 augustus 2017 om 22:44
Dymphnatam schreef: ↑12-08-2017 22:42Ik probeer op mijn foon deze discussie bij te houden en ondertussen atletiek te kijken. Merk dat het multitasken me zwaar afgaat en ik van allebei dingen niet meekrijg.
(Kennelijk mis ik ook ergens een stukje vrouwelijk gen).
Ik haak ook maar af...
Ook proost of welterusten dan.