Huisvrouw

24-07-2017 10:46 1985 berichten
Wat vinden jullie van een huisvrouw en als je daar bewust voor kiest?

Not done, afhankelijk van cultuur of achtergrond, ouderwets?


Ben zelf nu inmiddels voor een groot deel huisvrouw maar niet altijd geweest.

Zelf vind ik het fijn maar merk natuurlijk wel dat dit soms eigenlijk moeilijk wordt begrepen.
Alle reacties Link kopieren
MaryCrawley schreef:
25-08-2017 10:47
Maar je gaat er hier wederom standaard vanuit dat het huishouden het werk is van de thuisbliivende partner.

Dat vind ik juist enorm vastgeroest denken, en dat is niet omdat ik niet waardeer hoeveel werk het kan zijn. Eerder het omgekeerde.

Als mijn man morgen stopt met werken verwacht ik alsnog niet dat het hele huishouden zijn pakkie an is. Dan is het nog steeds 50/50 mijn verantwoordelijkheid.

Je hoeft uren thuis en uren in een baan buitenshuis niet tegen elkaar uit te ruilen. Het staat wat mij betreft volledig los van elkaar.
Ik zou het dan weer enorm oneerlijk vinden als de werkende partner naast zijn 40 uur werken nog de helft van het huishouden moet doen, terwijl de ander dus 40 uur meer tijd heeft. Natuurlijk kan hij/zij dan heus wel eens koken, de vaatwasser inruimen of de kattenbak schoonmaken, maar wat mij betreft blijft het daar dan bij. Het zou mijn relatie ook echt niet ten goede komen als ik fulltime zou werken, mijn man geen werk zou hebben en hij dan van mij zou verwachten dat ik ook nog eens de helft van het huishouden zou doen. Andersom zou ik dat ook nooit van hem vragen.

Ik werk iets meer dan 20 uur, mijn man 60 en dat scheelt dus ook een fulltime werkweek. Het zou echt niet in me opkomen hem de helft van het huishouden te laten doen, al is het voor mij nu ook behoorlijk druk.
Star² schreef:
25-08-2017 12:45
Ik hoef helemaal geen waardering voor iets wat er in een volwassen leven gewoon bij hoort.

Inderdaad. Dat is net zoiets als waardering verwachten omdat je dagelijks doucht of een paar keer per dag je tanden poetst. Dat zijn voor mij dingen die net zo bij een (volwassen) leven horen als de huishoudelijke klussen.
Alle reacties Link kopieren
Tr0tter schreef:
25-08-2017 13:17
Inderdaad. Dat is net zoiets als waardering verwachten omdat je dagelijks doucht of een paar keer per dag je tanden poetst. Dat zijn voor mij dingen die net zo bij een (volwassen) leven horen als de huishoudelijke klussen.
Nouhou, ik vind het wel leuk als het iemand opvalt dat ik de hele hut blinkend schoon heb. En een beetje waardering is ook nooit weg. Zoals je als buitenshuis werkende gewaardeerd wordt, is het ook leuk een pluim te krijgen als je binnenshuis alles aan kant hebt. Niet echt motiverend als het niemand ooit opvalt en iedereen je inspanningen maar voor lief neemt. Dat zou je ook niet leuk vinden van je leidinggevende.
"Boring conversation anyway"
BriannaF schreef:
25-08-2017 16:45
Nouhou, ik vind het wel leuk als het iemand opvalt dat ik de hele hut blinkend schoon heb. En een beetje waardering is ook nooit weg. Zoals je als buitenshuis werkende gewaardeerd wordt, is het ook leuk een pluim te krijgen als je binnenshuis alles aan kant hebt. Niet echt motiverend als het niemand ooit opvalt en iedereen je inspanningen maar voor lief neemt. Dat zou je ook niet leuk vinden van je leidinggevende.
.
Dat heb ik nou helemaal niet. Ten eerste is het nooit zo vuil dat het verschil met schoon zo enorm is dat het derden opvalt. Ten tweede maak ik schoon voor mezelf en niet voor anderen dus zal het me worst zijn of ze het zien.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
25-08-2017 12:55
Ik zou het dan weer enorm oneerlijk vinden als de werkende partner naast zijn 40 uur werken nog de helft van het huishouden moet doen, terwijl de ander dus 40 uur meer tijd heeft. Natuurlijk kan hij/zij dan heus wel eens koken, de vaatwasser inruimen of de kattenbak schoonmaken, maar wat mij betreft blijft het daar dan bij. Het zou mijn relatie ook echt niet ten goede komen als ik fulltime zou werken, mijn man geen werk zou hebben en hij dan van mij zou verwachten dat ik ook nog eens de helft van het huishouden zou doen. Andersom zou ik dat ook nooit van hem vragen.

Ik werk iets meer dan 20 uur, mijn man 60 en dat scheelt dus ook een fulltime werkweek. Het zou echt niet in me opkomen hem de helft van het huishouden te laten doen, al is het voor mij nu ook behoorlijk druk.
Dit dus. Precies wat ik al eerder zei. Maar goed, toen was het belachelijk, want Pejeka zei het. Maar inderdaad, als de ene heel de dag thuis is en de ander 40 uur of soms meer werkt, dan zou ik het bijzonder vreemd vinden als die werkende partner ook nog eens de helft van de huishoudelijke klussen zou moeten gaan doen. Inderdaad, een keer koken, of wat borden afwassen na het eten, of een ander klein dingetje, prima, tuurlijk, maar echt niet dat ik het dan nog normaal zou vinden als de werkende partner dan alsnog zou moeten meehelpen de bedden verschonen, of de kamer een goede beurt te geven, of de toiletten te poetsen...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
fashionvictim schreef:
23-08-2017 13:35
Ik denk zeker dat je eigen omgeving en je rolmodellen een grote invloed hebben. Zo is het bijvoorbeeld onderzocht en bewezen dat van alle vrouwen in Nederland Surinaamse vrouwen het meest en het vaakst werken, onder Surinaamse vrouwen werkt het overgrote merendeel fulltime.

Kijk ik naar mezelf: ik had een Surinaamse moeder die in de jaren 70 al een volwaardige baan had en die altijd heeft gehad. Soms werkte ze weliswaar wat minder uren vanwege de kinderen, maar minder dan 50% heeft ze nooit gewerkt en het grootste deel van mijn leven werkte ze eerder richting de 80%. Ook al mijn tantes en nichten werken, zowel in Suriname als in Nederland.
Zelf vind ik werken dus ook vanzelfsprekend, het is zelfs nooit bij me opgekomen om niet of heel weinig te werken, dat staat echt mijlenver van mijn belevingswereld af.
Alle andere Surinaamse vrouwen die ik ken, zowel van mijn eigen leeftijd of iets jonger dan ik: zonder uitzondering hebben ze allemaal een baan van 80% of meer.
Klopt!! Alle vrouwelijke famillie leden van mijn moederskant hadden/hebben een baan. Mijn moeder werkte ook fulltime.
pamelacourson schreef:
25-08-2017 12:55
Ik zou het dan weer enorm oneerlijk vinden als de werkende partner naast zijn 40 uur werken nog de helft van het huishouden moet doen, terwijl de ander dus 40 uur meer tijd heeft. Natuurlijk kan hij/zij dan heus wel eens koken, de vaatwasser inruimen of de kattenbak schoonmaken, maar wat mij betreft blijft het daar dan bij. Het zou mijn relatie ook echt niet ten goede komen als ik fulltime zou werken, mijn man geen werk zou hebben en hij dan van mij zou verwachten dat ik ook nog eens de helft van het huishouden zou doen. Andersom zou ik dat ook nooit van hem vragen.

Ik werk iets meer dan 20 uur, mijn man 60 en dat scheelt dus ook een fulltime werkweek. Het zou echt niet in me opkomen hem de helft van het huishouden te laten doen, al is het voor mij nu ook behoorlijk druk.
Ik werk de meeste uren en ik vind het helemaal niet oneerlijk. Gelukkig werkt het in mijn relatie zo dat als de één wat meer vrije tijd heeft dat die persoon uit zichzelf ook wat meer de grote klussen oppakt. Doe ik en doet mijn man ook, we zijn immers een team en runnen onze boel samen.

Dat is echt iets geheel anders dan dat het daarmee ook meteen de taak of de verantwoordelijkheid van die persoon is. Dat is onmogelijk in onze wereld, het is ten alle tijden de verantwoordelijkheid van ons samen, ongeacht hoeveel uren je buitenshuis werkt.

Ik zou ook geen relatie kunnen of willen hebben met iemand die daar anders over denkt.
anoniem_305255 wijzigde dit bericht op 26-08-2017 00:45
5.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zelf weten.

Ik zou het zelf nooit. Nooit. Nooit. willen.

Ik ken zo'n situatie waarin de vrouw afhankelijk was van de man. Haar hele leven lang. Nooit gewerkt. En toen ging hij dood. Was er niks geregeld en kon ze ook niks krijgen qua uitkering.

Konden haar kinderen van in de twintigerjaren haar gaan onderhouden.

Het is maar wat je wil.
Alle reacties Link kopieren
LiefsuitLonden schreef:
26-08-2017 00:43
Zelf weten.

Ik zou het zelf nooit. Nooit. Nooit. willen.

Ik ken zo'n situatie waarin de vrouw afhankelijk was van de man. Haar hele leven lang. Nooit gewerkt. En toen ging hij dood. Was er niks geregeld en kon ze ook niks krijgen qua uitkering.

Konden haar kinderen van in de twintigerjaren haar gaan onderhouden.

Het is maar wat je wil.
Dergelijke zaken kun je natuurlijk ondervangen door ervoor te zorgen dat je dat niet gebeurt, in de vorm van bijvoorbeeld een overlijdensrisicoverzekering. Bovendien is het áltijd verstandig om iets te regelen voor het geval je partner wegvalt, óók als je beide werkt.
Het is gewoon niet zo slim om niets te regelen, daar heeft thuisblijven an sich niet zo veel mee te maken want dat kun je gewoon verzekeren.
En kwam deze mevrouw niet in aanmerking voor een uitkering wegens haar weduwschap en/of een bijstandsuitkering?
Alle reacties Link kopieren
LiefsuitLonden schreef:
26-08-2017 00:43
Zelf weten.

Ik zou het zelf nooit. Nooit. Nooit. willen.

Ik ken zo'n situatie waarin de vrouw afhankelijk was van de man. Haar hele leven lang. Nooit gewerkt. En toen ging hij dood. Was er niks geregeld en kon ze ook niks krijgen qua uitkering.

Konden haar kinderen van in de twintigerjaren haar gaan onderhouden.

Het is maar wat je wil.
Dat was dan oliedom van die familie en heeft niets met wel of niet werken te maken.
LaFleurNoire schreef:
26-08-2017 06:29
Dergelijke zaken kun je natuurlijk ondervangen door ervoor te zorgen dat je dat niet gebeurt, in de vorm van bijvoorbeeld een overlijdensrisicoverzekering. Bovendien is het áltijd verstandig om iets te regelen voor het geval je partner wegvalt, óók als je beide werkt.
Het is gewoon niet zo slim om niets te regelen, daar heeft thuisblijven an sich niet zo veel mee te maken want dat kun je gewoon verzekeren.
En kwam deze mevrouw niet in aanmerking voor een uitkering wegens haar weduwschap en/of een bijstandsuitkering?
Vroeger had je hiervoor de zg. man/vrouw polis. Gewoon een overlijdensrisicoverzekering inderdaad.
Wij hadden iets dergelijks tot de leeftijd van de kinderen 21 was meen ik (weet het niet precies meer). Daarna werd er vanuit gegaan dat de kinderen zichzelf konden redden.
Toen de Algemene Nabestaandenwet werd aangescherpt hebben we een zg. ANW-hiaat-verzekering afgesloten. Die zou mij in het geval van overlijden van mijn man van een basis-inomen voorzien (dat bedrag staat ongeveer gelijk aan de bijstandsnorm). Daarnaast kan ik dan gewoon parttime blijven werken. Vonden wij de beste oplossing.
Alle reacties Link kopieren
MaryCrawley schreef:
25-08-2017 10:47
Maar je gaat er hier wederom standaard vanuit dat het huishouden het werk is van de thuisbliivende partner.

Dat vind ik juist enorm vastgeroest denken, en dat is niet omdat ik niet waardeer hoeveel werk het kan zijn. Eerder het omgekeerde.

Als mijn man morgen stopt met werken verwacht ik alsnog niet dat het hele huishouden zijn pakkie an is. Dan is het nog steeds 50/50 mijn verantwoordelijkheid.

Je hoeft uren thuis en uren in een baan buitenshuis niet tegen elkaar uit te ruilen. Het staat wat mij betreft volledig los van elkaar.
Mijn vriend werkt en ik blijf thuis. Hij brengt het geld binnen en ik doe het huishouden. Ik vind dat wel eerlijk verdeeld.
Alle reacties Link kopieren
MaryCrawley schreef:
25-08-2017 10:47
Maar je gaat er hier wederom standaard vanuit dat het huishouden het werk is van de thuisbliivende partner.

Dat vind ik juist enorm vastgeroest denken, en dat is niet omdat ik niet waardeer hoeveel werk het kan zijn. Eerder het omgekeerde.

Als mijn man morgen stopt met werken verwacht ik alsnog niet dat het hele huishouden zijn pakkie an is. Dan is het nog steeds 50/50 mijn verantwoordelijkheid.

Je hoeft uren thuis en uren in een baan buitenshuis niet tegen elkaar uit te ruilen. Het staat wat mij betreft volledig los van elkaar.
Wat verwacht jij dan? Dat de thuiszijnde partner de halve dag op zijn/haar achterwerk gaat zitten voor de TV, of lekker besteden aan de eigen hobby, of lekker gaat shoppen, en dat dan degene die wél fulltime werkt, na zijn/haar werkdag nog eens de helft van het huishouden moet oppakken, omdat jij vindt dat het anders niet "eerlijk" is?

Nou, vertel me dan maar eens wat er eerlijk is aan een thuisblijvende partner die hooguit 3 uurtjes per dag werkt en de rest van de tijd voor zichzelf heeft om te feesten, te shoppen, te hobbyen, voor de TV te hangen, een boek te lezen, enz. en een werkende partner die na de werkdag van 8 uur of meer óók nog 2 uur huishoudelijk werk moet doen, omdat degene die thuis is vindt dat het anders niet "eerlijk" is... ik snap je redenering niet zo...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Silvertjj schreef:
01-09-2017 18:42
Mijn vriend werkt en ik blijf thuis. Hij brengt het geld binnen en ik doe het huishouden. Ik vind dat wel eerlijk verdeeld.
Ik weet dat je boos wordt als ik erover begin, want in een ander topic schreef je al dat je het niet over je vriend wilt hebben. Daarom begrijp ik ook niet waarom je hier post. Jouw situatie is verre van ideaal. Je hebt alleen een VMBO-diploma, hebt geen werk of werkervaring, je hebt last van chronische vermoeidheid en bent financieel volledig afhankelijk van je vriend die pas 21 is. Jij bent pas 20. De kans is heel groot dat jullie relatie geen stand houdt en dan kom je dus in de bijstand. Je schrijft nu dat je het huishouden doet, maar in het andere topic schrijf je dat het al een hele klus is om de afwasmachine in te ruimen. Jij kunt het dan eerlijk verdeeld vinden, maar je bent in alle opzichten afhankelijk van je vriend.
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
01-09-2017 19:42
Ik weet dat je boos wordt als ik erover begin, want in een ander topic schreef je al dat je het niet over je vriend wilt hebben. Daarom begrijp ik ook niet waarom je hier post. Jouw situatie is verre van ideaal. Je hebt alleen een VMBO-diploma, hebt geen werk of werkervaring, je hebt last van chronische vermoeidheid en bent financieel volledig afhankelijk van je vriend die pas 21 is. Jij bent pas 20. De kans is heel groot dat jullie relatie geen stand houdt en dan kom je dus in de bijstand. Je schrijft nu dat je het huishouden doet, maar in het andere topic schrijf je dat het al een hele klus is om de afwasmachine in te ruimen. Jij kunt het dan eerlijk verdeeld vinden, maar je bent in alle opzichten afhankelijk van je vriend.
Dat maakt toch niks uit? Ik vind het niet leuk om afhankelijk te zijn maar het is nou eenmaal zo. Ik doe het huishouden op me eigen tempo en daar is niks mis mee. Zei ik dat het een ideaal was? Nee.

Ik en mijn vriend zijn al lang samen en hebben het ook over trouwen gehad, dus het is niet zo'n relatie die opeens stuk gaat.

En ik word niet boos als iemand over mijn vriend begint, maar ik vind het minder leuk dat iedereen zich afvraagt waarom hij bij me blijft.
Silvertjj schreef:
01-09-2017 19:46
Dat maakt toch niks uit? Ik vind het niet leuk om afhankelijk te zijn maar het is nou eenmaal zo. Ik doe het huishouden op me eigen tempo en daar is niks mis mee. Zei ik dat het een ideaal was? Nee.

Ik en mijn vriend zijn al lang samen en hebben het ook over trouwen gehad, dus het is niet zo'n relatie die opeens stuk gaat.

En ik word niet boos als iemand over mijn vriend begint, maar ik vind het minder leuk dat iedereen zich afvraagt waarom hij bij me blijft.
Ik vind je vooral erg naïef, wat ook wel logisch is als je pas 20 bent.
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
01-09-2017 19:48
Ik vind je vooral erg naïef, wat ook wel logisch is als je pas 20 bent.
Wat jij wilt, ik wilde in dit topic gewoon even zeggen hoe mijn situatie was en ookal was ik niet ziek, vind ik het alsnog eerlijk als degene die het meest thuis is het huishouden doet. Als je wilt discussiëren heb ik daar een topic voor :hyper:
Silvertjj schreef:
01-09-2017 19:50
Wat jij wilt, ik wilde in dit topic gewoon even zeggen hoe mijn situatie was en ookal was ik niet ziek, vind ik het alsnog eerlijk als degene die het meest thuis is het huishouden doet. Als je wilt discussiëren heb ik daar een topic voor :hyper:
Maar dat huishouden was toch juist een probleem voor je? Dus dan gaat het verhaal van die eerlijke verdeling toch niet op in jouw geval?

In de OP wordt de vraag gesteld wat je ervan vindt als iemand er bewust voor kiest om huisvrouw te worden, dus de hele discussie past prima in dit topic.
anoniem_211360 wijzigde dit bericht op 01-09-2017 19:58
24.32% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
01-09-2017 19:55
Maar dat huishouden was toch juist een probleem voor je? Dus dan gaat het verhaal van die eerlijke verdeling toch niet op in jouw geval?
Het is een probleem maar het lukt uiteindelijk wel, vandaag al 3x de hond kunnen doen en dat ga ik later verlengen naar 4x. Ik heb alles al gewassen en al Het belangrijke gedaan.
Pientjexxxx schreef:
01-09-2017 19:55
Maar dat huishouden was toch juist een probleem voor je? Dus dan gaat het verhaal van die eerlijke verdeling toch niet op in jouw geval?

En niet alleen het huishouden: het is ook een probleem dat ze afhankelijk is van haar vriend en dat hij alles in z'n eentje moet betalen.
Silvertjj schreef:
01-09-2017 19:58
Het is een probleem maar het lukt uiteindelijk wel, vandaag al 3x de hond kunnen doen en dat ga ik later verlengen naar 4x. Ik heb alles al gewassen en al Het belangrijke gedaan.
Je bent net zo wisselvallig als het weer. In het andere topic lees ik iets heel anders.

In ieder geval is het naïef om te denken dat jouw relatie nooit op de klippen zal lopen.
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
01-09-2017 20:02
Je bent net zo wisselvallig als het weer. In het andere topic lees ik iets heel anders.

In ieder geval is het naïef om te denken dat jouw relatie nooit op de klippen zal lopen.
Klopt. Mijn dagen zijn ook zo wisselvallig, gisteren kon ik bijna niks, en nu wel. Dat is CVS. Maar ik zeg ook niet dat het nooit stuk gaat lopen. Ik vind het gewoon jammer dat mensen het baseren op mijn leeftijd.

'oh je bent 20 en je vriend 21 dat gaat echt niet werken hoor'
Alle reacties Link kopieren
Maar als Silvertjj zo ziek is dat ze niet kan werken, dan heeft ze verder niet echt een keuze he?

Ik ben echt van het type schouders eronder, onafhankelijk zijn en niet zeuren maar werken. Maar als het niet kan, dan kan het niet.

En mocht haar vriend niet meer voor haar kunnen of willen zorgen, dan staat bv Nederland garant. Zoals ook voor de mensen die wel kunnen maar niet willen.
Ik snap niet wat ik er voor last van heb hoe een en ander het regelt in zijn/haar gezin. Ik ben zelf heel ambitieus, dus nee, niks voor mij. Maar ik kijk absoluut niet neer op iemand die wel thuisblijft. Waarom zou ik?
Zalmsnipper schreef:
01-09-2017 20:43
Maar als Silvertjj zo ziek is dat ze niet kan werken, dan heeft ze verder niet echt een keuze he?

Ik ben echt van het type schouders eronder, onafhankelijk zijn en niet zeuren maar werken. Maar als het niet kan, dan kan het niet.

En mocht haar vriend niet meer voor haar kunnen of willen zorgen, dan staat bv Nederland garant. Zoals ook voor de mensen die wel kunnen maar niet willen.
Daarom is Silvertij inderdaad niet de huisvrouw waarover de OP gaat. Ik neem aan dat ze het ook over anderen heeft als ze zegt dat ze de verdeling eerlijk vindt als de één voor het inkomen zorgt en de ander voor het huishouden. Dan blijf ik bij mijn mening dat als je pas 20 en 21 bent, het heel naïef is om te denken dat een relatie voor altijd is. En als je dan geen opleiding, baan of werkervaring hebt, je meestal in de bijstand eindigt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven