Humor; das pas lachen!
dinsdag 2 maart 2010 om 14:15
Humor is iets heel persoonlijks. Humor is cultuur bepaald? Voor mij is humor heel belangrijk. Soms simpele humor, soms wat morbide of cynisch. Ik kan in een deuk liggen om Monty Python (the ex-parrot), genieten vd woorspelingen van Herman Finkers (ik ben niet getrouwd, mijn schoonouders kunnen geen kinderen krijgen), krom liggen om Bert Visscher (Bloemschikken, schikt het?), etc.
Ik woon nu al een tijdje niet meer in NL en mis de NL humor meer nog dan ik verwachtte. De Noord Amerikaanse humor pakt mij totaal niet. Ik ben benieuwd hoe belangrijk humor is in jullie leven. Op welke momenten is welke vorm van humor het meest geschikt?
Ik kan absoluut niet naar cabaret kijken als ik diep in de put zit. Toch gebruik ik dan juist zelf weer de cynische humor om door die periodes heen te komen.
Geldt dat voor jullie ook, of juist weer heel anders?
En hoe is het met anderen die ofwel uit andere culturen in NL zijn komen wonen of andersom, zoals ik ge-emigreerd zijn naar een ander land/cultuur?
Ik heb dit speciaal niet onder entertainment gezet omdat ik meer wil weten over hoe humor jullie be-invloed?
Ik woon nu al een tijdje niet meer in NL en mis de NL humor meer nog dan ik verwachtte. De Noord Amerikaanse humor pakt mij totaal niet. Ik ben benieuwd hoe belangrijk humor is in jullie leven. Op welke momenten is welke vorm van humor het meest geschikt?
Ik kan absoluut niet naar cabaret kijken als ik diep in de put zit. Toch gebruik ik dan juist zelf weer de cynische humor om door die periodes heen te komen.
Geldt dat voor jullie ook, of juist weer heel anders?
En hoe is het met anderen die ofwel uit andere culturen in NL zijn komen wonen of andersom, zoals ik ge-emigreerd zijn naar een ander land/cultuur?
Ik heb dit speciaal niet onder entertainment gezet omdat ik meer wil weten over hoe humor jullie be-invloed?
Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken en dan klopt alles. (Herman Finkers)
dinsdag 2 maart 2010 om 14:36
Toen ik in Amerika woonde had ik ook erg veel moeite met de humor daar, en zij met die van mij Ik vond het erg makkelijke, simpele humor. Wat ik dan wel weer erg leuk vond was Blue Collar Comedy Tour, en dan vooral de Redneck-jokes. Maar dat komt omdat tokkies tokkies blijven, en ze overal ter wereld voorkomen dus heel herkenbaar.
In Engeland beviel de humor mij echter weer een stuk beter, naar mijn mening wat gemener, maar toch erg beleefd ingepakt. Met name Jimmy Carr laat me ongelooflijk lachen.
Verder tja, ik ben heel erg van de leedvermaak. Het beste vermaak is leedvermaak zeg ik maar zo! Maar dat vinden andere mensen meestal niet...
In Engeland beviel de humor mij echter weer een stuk beter, naar mijn mening wat gemener, maar toch erg beleefd ingepakt. Met name Jimmy Carr laat me ongelooflijk lachen.
Verder tja, ik ben heel erg van de leedvermaak. Het beste vermaak is leedvermaak zeg ik maar zo! Maar dat vinden andere mensen meestal niet...
dinsdag 2 maart 2010 om 14:39
Ja hoor leuk. Als cabaretiers maar niet proberen om een politieke boodschap uit te dragen, laat staan een gewelddadige boodschap. Sommige cabaretiers vind ik wel goed maar niet te lang, zoals Claudia de Breij. Andere hebben heel harde humor maar dan gaan ze plotseling hun privémeningen er doorheen mengen of heel rare dingen doen, zoals Maassen.
dinsdag 2 maart 2010 om 14:42
Nou, de verloskundige vond het niet leuk.
Saaie mutsen.
Ook een keer in het ZH, ik lag heerlijk te genieten van m'n ontbijt op bed toen een stagaire handdoeken op het voeteneind legde.
Ik zeg; laat het bad maar vast vollopen, ik kom er zo aan.
Zegt die muts; het is hier geen hotel!
Tssk, flauw hoor!
Saaie mutsen.
Ook een keer in het ZH, ik lag heerlijk te genieten van m'n ontbijt op bed toen een stagaire handdoeken op het voeteneind legde.
Ik zeg; laat het bad maar vast vollopen, ik kom er zo aan.
Zegt die muts; het is hier geen hotel!
Tssk, flauw hoor!
dinsdag 2 maart 2010 om 14:44
Ik weet niet of de humor béter is in de UK (waar ik heirvoor 4,5 jaar woonde) dan in de VS. Wel weet ik dat men in de Uk er veel meer waarde aan hecht en je dus ook best goed moet zijn om mensen te laten lachen. In bijna elke situatie, hoe serieus ook, kun je een klein grapje (een understatement, een licht sarcastische opmerking) verwachting. Ik kom uit een gezin waar veel met humor werd opgelost, dus ik voelde me daarmee wel op mijn gemak. Tussen mijn oude baas (promotie begeleider) en mij was het ook, naast alle serieuze gesprekken, vaak een hoop grappen en grollen. Hier heb ik dat minder (in de VS) maar misschien ook omdat ik er nog niet lang woon. eignelijk nog maar net.
Pas Saturday Night live gezien. Dat vond ik eingelijk helemaal niet zo leuk. Had er meer van verwacht. Maar series als Seinfeld vond ik altijd erg leuk hoor. en da's toch ook wel Amerikaans
Pas Saturday Night live gezien. Dat vond ik eingelijk helemaal niet zo leuk. Had er meer van verwacht. Maar series als Seinfeld vond ik altijd erg leuk hoor. en da's toch ook wel Amerikaans
dinsdag 2 maart 2010 om 14:50
quote:Whiskers schreef op 02 maart 2010 @ 14:36:
Laatste keer was tijdens de perweeen bij m'n bevalling.
Verloskundige trok m'n onderkant uit elkaar en roept; hier naartoe persen!
En ik; ja hallo, het is geen grabbeldoos!
Geweldig!
Da's ook wel mijn humor. Ik zat tijdens mijn eerste zwangerschap bij een verloskunde-praktijk, waarbij 1 van de verloskundigen ijn humor absoluut niet snapte. Ik heb ook hel erg gehoopt dat niet juist zij mijn bevalling zou doen (was gelukkig ook niet zo). Want juist op dat soort momenten ga ik zulke flauwe opmerkingen maken, en dan is het heel erg vervelend als mensen ze niet snappen. (Want dan moet je ze uitleggen, en dat is sowieso stom, maar dan helemaal!)
Ik heb ook tijdens de bevalling mijn man toegesnauwd: "Het is allemaal jouw schuld!". Waarop hij vroeg: "duurt het nog lang? studio sport begint zo."
Kraamhulp maakte zich een beetje zorgen zei ze achteraf
Laatste keer was tijdens de perweeen bij m'n bevalling.
Verloskundige trok m'n onderkant uit elkaar en roept; hier naartoe persen!
En ik; ja hallo, het is geen grabbeldoos!
Geweldig!
Da's ook wel mijn humor. Ik zat tijdens mijn eerste zwangerschap bij een verloskunde-praktijk, waarbij 1 van de verloskundigen ijn humor absoluut niet snapte. Ik heb ook hel erg gehoopt dat niet juist zij mijn bevalling zou doen (was gelukkig ook niet zo). Want juist op dat soort momenten ga ik zulke flauwe opmerkingen maken, en dan is het heel erg vervelend als mensen ze niet snappen. (Want dan moet je ze uitleggen, en dat is sowieso stom, maar dan helemaal!)
Ik heb ook tijdens de bevalling mijn man toegesnauwd: "Het is allemaal jouw schuld!". Waarop hij vroeg: "duurt het nog lang? studio sport begint zo."
Kraamhulp maakte zich een beetje zorgen zei ze achteraf
dinsdag 2 maart 2010 om 14:51
Ik vind mijn eigen humor ook het leukste en lach altijd het hardst om mijn eigen grappen. Anderen moeten eigenlijk meer lachen omdat ik zo lach dan om de grap zelf, maakt niet uit joh... Ik snap mijn eigen humor ook het beste, ik weet precies wat ik bedoel en waar de uitspraak vandaan komt.
On topic: Ik snap Amerikaanse humor minder dan die uit Australie of GBR! Maar de lekkere directe en sarcastische humor van Nederland vind ik de beste!
Jammer dat mijn vriendje uit GBR komt en opgegroeit is in de US... Nederlandse grappen vertalen namelijk niet echt lekker!
De grootste reden voor hem om Nederlands te leren is dan ook om mij beter te begrijpen! hehehehe
On topic: Ik snap Amerikaanse humor minder dan die uit Australie of GBR! Maar de lekkere directe en sarcastische humor van Nederland vind ik de beste!
Jammer dat mijn vriendje uit GBR komt en opgegroeit is in de US... Nederlandse grappen vertalen namelijk niet echt lekker!
De grootste reden voor hem om Nederlands te leren is dan ook om mij beter te begrijpen! hehehehe
dinsdag 2 maart 2010 om 14:55
Ja, maar dat is meestal ook het probleem met humor, het is heel persoonlijk. Mijn vriend houd heel erg van de amerikaanse humor, en kan daar echt stuk over gaan, terwijl ik dat helemaal niet heb, en andersom natuurlijk.
En ook ik ben opgegroeid met heel veel (harde) humor in huis. Het is bijvoorbeeld echt geen uitzondering als ik mijn moeder "ouwe graftak" noem (dit omdat een klein jongetje dit ooit tegen haar zei toen hij aan het skaten was op de rotonde en mijn moeder hem waarschuwde, en het is een beetje blijven hangen). Ook is het een sport tussen mij en mijn broers om elkaar zo hard mogelijk de pan in te hakken, met heel veel beledigingen etc. Maar wij vinden dit allemaal hardstikke leuk en moeten er ook heel erg hard om lachen als de een weer een origineel scheldwoord etc gevonden heeft.
En niets was en blijft zo leuk als een van je broers of zussen die zwaar op zijn donder krijgt van je ouders. Dan liggen we allemaal in een deuk...
Maar mijn vriend heeft hier heel veel moeite mee gehad in het begin, maar nu doet hij net zo hard mee!
En ook ik ben opgegroeid met heel veel (harde) humor in huis. Het is bijvoorbeeld echt geen uitzondering als ik mijn moeder "ouwe graftak" noem (dit omdat een klein jongetje dit ooit tegen haar zei toen hij aan het skaten was op de rotonde en mijn moeder hem waarschuwde, en het is een beetje blijven hangen). Ook is het een sport tussen mij en mijn broers om elkaar zo hard mogelijk de pan in te hakken, met heel veel beledigingen etc. Maar wij vinden dit allemaal hardstikke leuk en moeten er ook heel erg hard om lachen als de een weer een origineel scheldwoord etc gevonden heeft.
En niets was en blijft zo leuk als een van je broers of zussen die zwaar op zijn donder krijgt van je ouders. Dan liggen we allemaal in een deuk...
Maar mijn vriend heeft hier heel veel moeite mee gehad in het begin, maar nu doet hij net zo hard mee!
dinsdag 2 maart 2010 om 15:21
Ik hou niet zo van Amerikaanse humor. Een beetje intelligentie in humor kan ik wel waarderen. Dat "gekke roze konijn achter de bar" programma van een paar jaar terug vond ik dan ook tenenkrommend. Dat onding noemt een kut een la en een penis een staafmixer. Dat geeft meteen het niveau van "humor" weer. Ben wel gek op mannen van de radio, Maassen en Finkers, maar kom echt niet meer bij van het lachen van Russel Peters. Een beetje zelfspot vind ik altijd prettig. Ook vind ik die schrijfster met haar vele verloofdes wel leuk (naam vergeten). Daarnaast hou ik ook van morbide humor en is elk onderwerp, mits als humor bedoeld, geoorloofd. Een politieke boodschap onder het mom van humor waardeer ik niet.
dinsdag 2 maart 2010 om 15:29
Super al die reacties. Moet wel erg lachen om die bevallingsverhalen. Moet eerlijk zeggen dat ik met mijn bevalling op het eind mijn humor toch echt wel kwijt was. Vooral toen mijn man als een soort van supporter mij ging staan aan te moedigen, zo van; wow dat gaat goed zeg, dat is snel, nog effe, come on! Yeah, yeah yeah!
Maar alle gekheid op een stokje. Ik denk dat ik mijn humor absoluut te danken heb aan mijn vader. En nu zie ik mjin kids en vooral mijn oudste zoon en dan denk ik wow hij lijkt op mijn vader! Grappige is dat dit biologisch niet kan want ik ben geadopteerd dus er is geen bloedband tussen hem en mij en mijn kids. Ik denk dan ook dat humor absoluut een kwestie van nurture is (i.t.t. nature).
In ieder geval alvast bedankt voor alle reacties. Ik ga nu eens op huis aan. Mijn dienst zit erop en ik duik nu lekker mijn bedje in.
Maar alle gekheid op een stokje. Ik denk dat ik mijn humor absoluut te danken heb aan mijn vader. En nu zie ik mjin kids en vooral mijn oudste zoon en dan denk ik wow hij lijkt op mijn vader! Grappige is dat dit biologisch niet kan want ik ben geadopteerd dus er is geen bloedband tussen hem en mij en mijn kids. Ik denk dan ook dat humor absoluut een kwestie van nurture is (i.t.t. nature).
In ieder geval alvast bedankt voor alle reacties. Ik ga nu eens op huis aan. Mijn dienst zit erop en ik duik nu lekker mijn bedje in.
Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken en dan klopt alles. (Herman Finkers)
dinsdag 2 maart 2010 om 15:35
Ik hou van opmerkingen die origineel, op het randje en eigenlijk vrij ongepast voor de situatie zijn (zo'n opmerking die niet iedereen kan maken zeg maar).
Voorbeeld: Op kantoor is er iemand die constant nieuwe dingen stagneert, dan wordt er tijdens een overleg gezegd: Your like a condom on the penis of progress.
Verder vind ik strips als Dilbert en Dirk Jan leuk en origineel. Over het algemeen vind ik grappen over seks te makkelijk, ze zijn vaak niet origineel te noemen, en dat maakt ze plat en niet echt leuk.
Zelfspot, relativeringsvermogen en zelfvertrouwen zorgen vaak voor goede grappen, vandaar dat humor zo belangrijk is, het kan daarmee namelijk karakter eigenschappen van iemand weerspiegelen.
Voorbeeld: Op kantoor is er iemand die constant nieuwe dingen stagneert, dan wordt er tijdens een overleg gezegd: Your like a condom on the penis of progress.
Verder vind ik strips als Dilbert en Dirk Jan leuk en origineel. Over het algemeen vind ik grappen over seks te makkelijk, ze zijn vaak niet origineel te noemen, en dat maakt ze plat en niet echt leuk.
Zelfspot, relativeringsvermogen en zelfvertrouwen zorgen vaak voor goede grappen, vandaar dat humor zo belangrijk is, het kan daarmee namelijk karakter eigenschappen van iemand weerspiegelen.
dinsdag 2 maart 2010 om 15:43
Zelfspot, relativeringsvermogen en zelfvertrouwen zorgen vaak voor goede grappen, vandaar dat humor zo belangrijk is, het kan daarmee namelijk karakter eigenschappen van iemand weerspiegelen.
@Vl43inder
Daar ben ik het helemaal mee eens.
@Vl43inder
Daar ben ik het helemaal mee eens.
Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken en dan klopt alles. (Herman Finkers)
dinsdag 2 maart 2010 om 15:57
Ik hou van humor!!
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
Moest in het begin wel erg wennen aan de humor van mijn schoonouders en vriend, die was heel anders dan bij ons thuis. Bij mijn ouders was het altijd wat netter. En nu ik bijna 5 jaar een relatie heb, merk ik dat mijn ouders mee veranderen!!
Laatst nog heerlijk gelachen met mijn ouders over de wallen en hoeren, terwijl vroeger dit soort onderwerpen echt gemeden werd!.
Moet zeggen dat ik me wel meer thuis voel met die wat groffe humor (niet het kwetsende soort hoor).
Schoonvader laatst: De vorst zit nog in de grond
Ik vraag: Heb je Bea onder de zoden gelegd dan?
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
Moest in het begin wel erg wennen aan de humor van mijn schoonouders en vriend, die was heel anders dan bij ons thuis. Bij mijn ouders was het altijd wat netter. En nu ik bijna 5 jaar een relatie heb, merk ik dat mijn ouders mee veranderen!!
Laatst nog heerlijk gelachen met mijn ouders over de wallen en hoeren, terwijl vroeger dit soort onderwerpen echt gemeden werd!.
Moet zeggen dat ik me wel meer thuis voel met die wat groffe humor (niet het kwetsende soort hoor).
Schoonvader laatst: De vorst zit nog in de grond
Ik vraag: Heb je Bea onder de zoden gelegd dan?
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
dinsdag 2 maart 2010 om 17:19
Ik hou zelf van harde grappen die zelfs ietswat ongepast zijn, dan moet ik ontzettend lachen terwijl ik ook "ooooh dat kan echt niet" denk.
Ik opende laatst een topic over een nieuw motto voor mezelf met in mijn ogen geweldig leuke, ietswat harde oneliners. De reacties terug waren dat de meeste mensen ze totaal niet grappig en zelfs enigszins agressief vonden. Dat geeft maar weer eens aan hoe persoonlijk humor kan zijn.
Amerikaanse homor zoals bijvoorbeeld van Jim Carey vind ik echt ontzettend flauw en voor de hand liggend en bij Engelse humor vind ik vooral de understatements vaak heel erg leuk.
Bij Nederlandse humor is het wisselend, sommige mensen zoals de meeste dj's op de radio (bijvoorbeeld van Veronica) vind ik afschuwelijk kinderachtig en flauw en ook sommige cabaretiers vind ik oervervelend vooral als ze opeens heel vreemd gaan doen, maar mensen zoals bijvoorbeeld Van Kooten en De Bie vind ik echt klassiekers gemaakt hebben.
Ik opende laatst een topic over een nieuw motto voor mezelf met in mijn ogen geweldig leuke, ietswat harde oneliners. De reacties terug waren dat de meeste mensen ze totaal niet grappig en zelfs enigszins agressief vonden. Dat geeft maar weer eens aan hoe persoonlijk humor kan zijn.
Amerikaanse homor zoals bijvoorbeeld van Jim Carey vind ik echt ontzettend flauw en voor de hand liggend en bij Engelse humor vind ik vooral de understatements vaak heel erg leuk.
Bij Nederlandse humor is het wisselend, sommige mensen zoals de meeste dj's op de radio (bijvoorbeeld van Veronica) vind ik afschuwelijk kinderachtig en flauw en ook sommige cabaretiers vind ik oervervelend vooral als ze opeens heel vreemd gaan doen, maar mensen zoals bijvoorbeeld Van Kooten en De Bie vind ik echt klassiekers gemaakt hebben.
woensdag 3 maart 2010 om 01:39
Ik hou van droge humor. Gortdroog graag. Dat je met een uitgestreken gezicht iets zegt en dat het dan even duurt voordat het kwartje valt.
Mijn collega laatst: 'Setter, jij bent zeker weer om 13.00 uur vrij hè?'.
En tegen twee andere collega's: 'en jullie mogen weer tot 17.00 uur? Hè gelukkig, zit ik hier vanmiddag tenminste niet alleen.'
Ze slaakt een zucht van verlichting en vraagt vervolgens aan collega nummer 3: ´en jij dan?'. Waarop collega antwoordt: 'nee, ik heb ATV vandaag....... '
en na een perfect moment van stilte waarin de rest denkt 'wat doe je dan in godsnaam hier?' zegt ze: 'ik mag om kwart voor vijf weg!´, met zo´n uitgestreken gezicht.
Nou echt, dan pies ik in mijn broek!
Mijn collega laatst: 'Setter, jij bent zeker weer om 13.00 uur vrij hè?'.
En tegen twee andere collega's: 'en jullie mogen weer tot 17.00 uur? Hè gelukkig, zit ik hier vanmiddag tenminste niet alleen.'
Ze slaakt een zucht van verlichting en vraagt vervolgens aan collega nummer 3: ´en jij dan?'. Waarop collega antwoordt: 'nee, ik heb ATV vandaag....... '
en na een perfect moment van stilte waarin de rest denkt 'wat doe je dan in godsnaam hier?' zegt ze: 'ik mag om kwart voor vijf weg!´, met zo´n uitgestreken gezicht.
Nou echt, dan pies ik in mijn broek!
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
woensdag 3 maart 2010 om 01:42
quote:Paque_in_Pink schreef op 02 maart 2010 @ 14:34:
Ik heb ook altijd vreselijke lol om mijn eigen grappen.
van de week nog op tv:
Journaallezer:
En hier ziet u ook de turkse premier, meneer...
Paque:
...Ojnam sjikkiediem sjiekiediem
Vriend: WTF?O ja, dit soort melige humor zijn wij (mijn man en ik) ook erg goed in. Af en toe krijg ik dan ook de slappe lach van mijn eigen grapjes
Ik heb ook altijd vreselijke lol om mijn eigen grappen.
van de week nog op tv:
Journaallezer:
En hier ziet u ook de turkse premier, meneer...
Paque:
...Ojnam sjikkiediem sjiekiediem
Vriend: WTF?O ja, dit soort melige humor zijn wij (mijn man en ik) ook erg goed in. Af en toe krijg ik dan ook de slappe lach van mijn eigen grapjes
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....