IQ

22-10-2019 23:48 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn IQ testen relevant? of zijn het echt maar momento opnames?
Zelf ben ik geen krak in oplossen van vraagstukken dus ik faal sowieso in dat soort testen en doe dan zelf geen moeite van die op te lossen.
Iemand die meer wiskundig aangelegd is, zal in mijn ogen hoger scoren dan iemand anders denk ik.
Iq testen zijn stikdure "kennis"testjes die verder niets zeggen, als er niet uit komt wat de afnemer verwacht dan is dat omdat iemand afgeleid is, geen klik heeft, een aantal jaar geleden een andere variant heeft gedaan etc.
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
23-10-2019 09:37
ik heb ook een echte iq test gedaan voor mijn werk die afgenomen en geinterpreteerd werd door een psycholoog.
Was dat (zoals TO stelt) onderdeel van de sollicitatieprocedure?
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
23-10-2019 09:40
Iq testen zijn stikdure "kennis"testjes die verder niets zeggen, als er niet uit komt wat de afnemer verwacht dan is dat omdat iemand afgeleid is, geen klik heeft, een aantal jaar geleden een andere variant heeft gedaan etc.

Dit kan gelden voor tal van tests, maar niet voor echte IQ-tests.
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
23-10-2019 09:43
Was dat (zoals TO stelt) onderdeel van de sollicitatieprocedure?

In mijn ervaring wordt er bij selectie vaak gewerkt met andere tests (zoals bijv persoonlijkheidstests) en worden IQ-tests meestal alleen ingezet bij (zware) persoonlijke ontwikkeltrajecten op management niveau.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
23-10-2019 09:47
In mijn ervaring wordt er bij selectie vaak gewerkt met andere tests (zoals bijv persoonlijkheidstests) en worden IQ-tests meestal alleen ingezet bij (zware) persoonlijke ontwikkeltrajecten op management niveau.
Wellicht haalt TO het een en ander door elkaar?
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
23-10-2019 09:43
Was dat (zoals TO stelt) onderdeel van de sollicitatieprocedure?
oh nee, dat was niet zo, daar had ik even niet over nagedacht. Was ten behoeve van onderzoek
Suðri schreef:
22-10-2019 23:52
Mwah, als het goed afgenomen is niet. Bovendien mogen testen niet zo kort op elkaar afgenomen worden.
Dat is niet zo, dezelfde variant test mag niet dicht op elkaar afgenomen worden omdat je dan de antwoorden weet. Je mag wel met een andere variant testen.
Zijn er bedrijven die echte IQ-testen afnemen bij sollicitanten? Ik heb alleen ervaring met capaciteitentesten waar een oordeel gegeven wordt of je laag, gemiddeld of hoog scoort vergeleken met anderen met een bepaald (opleidings-) niveau.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
23-10-2019 09:57
Zijn er bedrijven die echte IQ-testen afnemen bij sollicitanten? Ik heb alleen ervaring met capaciteitentesten waar een oordeel gegeven wordt of je laag, gemiddeld of hoog scoort vergeleken met anderen met een bepaald (opleidings-) niveau.
Ik heb er ook niet eerder van gehoord - kan het me alleen voorstellen bij begeleid werk in combinatie met bijv. WMO/Wajong. Vandaar mijn suggestie dat TO waarschijnlijk wat verschillende onderzoeken door elkaar haalt?
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
23-10-2019 09:36
Dit is geen vaststaand gegeven. Sommige bedrijven werken met online tests of goedkope shit. Maar de multinational waar ik werkte, gebruikte wel degelijk gevalideerde psychologische tests. Deze tests werden door psychologen geanalyseerd en geïnterpreteerd, en alleen medewerkers met een speciale training daarvoor waren bevoegd om de feedbackrapporten met kandidaten te delen en bespreken.
Mijn excuses, ik was onduidelijk. Ik bedoelde dus echt die testjes die je in een uurtje (of minder) moet maken. Ondank dat er soms werd gezegd dat het een intelligentietest is (of zelfs IQ-test), zijn het vaak niet meer dan een soort competentietesten waarbij gekeken wordt of je een beetje logisch kunt nadenken, kunt spellen ed.
Maar ik ken inderdaad meerdere mensen die bij een groot bedrijf gingen werken in een wat zwaardere functie en zij kregen vaak een echte test, maar ook vaak in combinatie met andere testen (rollenspel ed). Waren ze zeker een dag mee bezig.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Een IQ-test meet hoe goed je bent in het maken van een IQ-test.

Het resultaat zegt iets over je denkvermogens, heeft een relatie met bijv schoolprestaties, maar wordt in mijn ogen ook wel overschat.

Voor een 'succes'vol leven is meer nodig dan een behoorlijk IQ.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Even een vraagje;
Als er op 12 jarige puber een iq test word afgenomen blijft dat altijd het zelfde of kan dat nog flink wat punten schelen op 20 of 30 jarige leeftijd? Hoe zit dat met kinderen en IQ test?
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
23-10-2019 10:13
Even een vraagje;
Als er op 12 jarige puber een iq test word afgenomen blijft dat altijd het zelfde of kan dat nog flink wat punten schelen op 20 of 30 jarige leeftijd? Hoe zit dat met kinderen en IQ test?
IQ kan behoorlijk fluctueren, omdat een deel van een IQ-test ook kennis test.
En als je dan bijv wat eenzijdige kennis hebt opgedaan kan je IQ zomaar een stuk zakken.
Mijn kind zakte 25 punten in 4 jaar.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Het zegt imho niet zo heel veel. Ik weet dat mijn partner hoogbegaafd is. Een ook enorm hoog scoort op IQ testen. Hij weet echter helemaal niks omdat hij totaal geen interesse heeft in algemene kennis. Zijn enige interesse is dat wat hij leuk vind en dat is niet zo veel. In de rest steekt hij totaal geen moeite. Triviant, 2 voor 12, met het mes op tafel. Als hij al eens een antwoord weet is dat een Godswonder. Als het niets met IT of met katten te maken heeft het zijn interesse niet en weet hij er dus werkelijk niets over. Niets over geografie, cultuur, muziek, kunst, sport, politiek, religie, lezen doet hij al helemaal niet, het laatste boek wat hij ooit gelezen heeft was tijdens zijn studie en hij is nu 50.....Weet weinig over geschiedenis TENZIJ het over de tweede wereld oorlog gaat maar de rest van de geschiedenis? Heeft ie nooit van gehoord. En hij vind bijna alles stom. Zelfs de meest basale dingen weet hij gewoon echt niet. Gelukkig is hij erg lief en kookt hij best aardig.

Als hij een interesse heeft wordt dat meteen een obsessie. Hij heeft nu (net als zo'n beetje iedereen met de huidige griep) al weken hoofdpijn. Dus heeft hij al tig onderzoeken gelezen over voorhoofdsholte ontsteking. Wij, normale mensen, zieken hem gewoon uit. Dat kan hij dus niet. Hij 'heeft' iets dus moet hij er alles over weten. Beter kan hij achter dat scherm vandaan gaan en eens goed uitzieken en zijn hoofd dus letterlijk en figuurlijk rust geven. Maar dat is natuurlijk een stom idee.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
23-10-2019 10:15
IQ kan behoorlijk fluctueren, omdat een deel van een IQ-test ook kennis test.
En als je dan bijv wat eenzijdige kennis hebt opgedaan kan je IQ zomaar een stuk zakken.
Mijn kind zakte 25 punten in 4 jaar.
Een van onze kinderen zakte ook flink, maar dat kwam doordat hij een diagnose heeft waarbij de discrepantie tussen zijn eigen functioneren en dat van 'normale' leeftijdsgenoten groeit. Als kind deed hij het bovengemiddeld goed. Van klassen overslaan op de basisschool, via VWO naar één certificaat mavo-niveau en nu dagbesteding. Ik ga ervan uit dat een dergelijk groot verlies aan IQ-punten bij goed functionerende kinderen niet voorkomt.
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
23-10-2019 10:42
Een van onze kinderen zakte ook flink, maar dat kwam doordat hij een diagnose heeft waarbij de discrepantie tussen zijn eigen functioneren en dat van 'normale' leeftijdsgenoten groeit. Als kind deed hij het bovengemiddeld goed. Van klassen overslaan op de basisschool, via VWO naar één certificaat mavo-niveau en nu dagbesteding. Ik ga ervan uit dat een dergelijk groot verlies aan IQ-punten bij goed functionerende kinderen niet voorkomt.
Dat is nog maar de vraag.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
23-10-2019 10:05
Ik heb er ook niet eerder van gehoord - kan het me alleen voorstellen bij begeleid werk in combinatie met bijv. WMO/Wajong. Vandaar mijn suggestie dat TO waarschijnlijk wat verschillende onderzoeken door elkaar haalt?
Mensen in dergelijke situaties hebben vaak al dergelijke tests gehad als onderdeel van andere trajecten.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
23-10-2019 10:15
IQ kan behoorlijk fluctueren, omdat een deel van een IQ-test ook kennis test.
En als je dan bijv wat eenzijdige kennis hebt opgedaan kan je IQ zomaar een stuk zakken.
Mijn kind zakte 25 punten in 4 jaar.
Echt IQ is juist behoorlijk constant. Ik heb door de jaren meerdere (echte) tests gedaan, en kom altijd op hetzelfde uit.

Wel kan het zijn dat als je bijvoorbeeld achterblijft in je ontwikkeling dat je zakt naarmate je ouder wordt. En natuurlijk kunnen ziekte, stoornissen, NAH, drugsgebruik, enz wel van invloed zijn.

Maar bij mentaal gezonde mensen zou het resultaat ook redelijk constant moeten zijn.
Solomio schreef:
23-10-2019 10:10
Voor een 'succes'vol leven is meer nodig dan een behoorlijk IQ.
Bijvoorbeeld een goed idee van “succes”
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
23-10-2019 10:57
Echt IQ is juist behoorlijk constant. Ik heb door de jaren meerdere (echte) tests gedaan, en kom altijd op hetzelfde uit.

Wel kan het zijn dat als je bijvoorbeeld achterblijft in je ontwikkeling dat je zakt naarmate je ouder wordt. En natuurlijk kunnen ziekte, stoornissen, NAH, drugsgebruik, enz wel van invloed zijn.

Maar bij mentaal gezonde mensen zou het resultaat ook redelijk constant moeten zijn.
Ik had het dan ook over IQ bij kinderen.
Maar wat Peponi beschrijft vind ik ook wel een herkenbaar verhaal: hoogbegaafd, als in snel kunnen denken, verbanden kunnen leggen, oplossingen zien.
Maar toch 'laag' scoren op een IQ-test, omdat veel onderdelen buiten de interessesfeer liggen.

Overigens zegt een IQ-test lang niet alles:

https://www.gelderlander.nl/nijmegen/in ... ~a065b2ad/
solomio wijzigde dit bericht op 23-10-2019 11:04
15.21% gewijzigd
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
23-10-2019 10:51
Dat is nog maar de vraag.
Waar baseer je die vraag op?
Als een verschil van tientallen punten binnen een paar jaar normaal zou zijn, dan werden die tests echt niet meer zo serieus genomen hoor!
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
23-10-2019 11:03
Waar baseer je die vraag op?
Als een verschil van tientallen punten binnen een paar jaar normaal zou zijn, dan werden die tests echt niet meer zo serieus genomen hoor!
Dat is nou exact het probleem: zeker bij kinderen worden die testen veel te serieus genomen.
Die tests zijn ooit ontwikkeld om te kijken welke kinderen het meeste baat zouden hebben bij onderwijs.
Inmiddels worden ze heel anders gebruikt, maar of ze daadwerkelijk meten wat men wil meten is nog maar de vraag.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
florence13 schreef:
23-10-2019 09:37
ik heb ook een echte iq test gedaan voor mijn werk die afgenomen en geinterpreteerd werd door een psycholoog.
Ik heb ook assessments gedaan voor werkgevers, inclusief IQ tests. Dan zit je inderdaad een hele dag in zo’n centrum. Maar vaak wordt er dan wel gericht getest met de baan als uitgangspunt. Het gaat niet perse om de IQ-score.
Solomio schreef:
23-10-2019 11:06
Dat is nou exact het probleem: zeker bij kinderen worden die testen veel te serieus genomen.
Die tests zijn ooit ontwikkeld om te kijken welke kinderen het meeste baat zouden hebben bij onderwijs.
Inmiddels worden ze heel anders gebruikt, maar of ze daadwerkelijk meten wat men wil meten is nog maar de vraag.
Iq = ontwikkelingsleeftijd / biologische leeftijd x 100

Alleen van betekenis om ontwikkelingsvoorsprong of achterstand uit te drukken en voor volwassenen dus zinloos. En alleen bruikbaar als ontwikkelingsleeftijd eenduidig gedefinieerd zou zijn, en meetbaar.

De volwassen versie is nog erger, een maatstaf voor de afwijking van de gemiddelde intelligentie van een groep. Dus een beroerd gedefinieerde grootheid ten opzichte van een ongemeten beroerd gedefinieerde grootheid.

Psychologen en wetenschap, blijkt nu al jaren, vormen een fantastische combinatie als het om pr gaat, maar met wetenschap heeft het vaak verdomd weinig te maken. Van gevangenis-experimenten (fraude), schokjes toedienen (fraude), agressie van vleeseters (fraude), tot pogingen de exacte wetenschap uit te hangen met IQ (onbetrouwbaar), persoonlijkheidstesten (onbetrouwbaar) en dan nog wat plagiaat er tussendoor, het is echt knap hoe die tak van kwak-denken de status van wetenschappelijke discipline weet te handhaven
Waar iq-tests bij kinderen de mist in gaan is dat er gekeken wordt naar wat het kind snapt in verhouding tot leeftijdsgenoten. Als een kleuter dus al jong zeer goed inzicht heeft in getallen en taal steekt ‘ie er met kop en schouders bovenuit. Als die ontwikkeling daarna stagneert en de leeftijdgenoten ontwikkeling zich op rustig tempo bij, dan daalt het IQ. Een kind van 3 dat kan rekenen is knap. Een kind van 12 dat kan rekenen niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven