Jachtverbod nu ook in Gelderland

12-01-2010 19:03 6 berichten
Jachtverbod nu ook in Gelderland ARNHEM - Ook in Gelderland is sinds dinsdag een jachtverbod van kracht. Dat besloten Gedeputeerde Staten van Gelderland met het oog op het winterse weer.

Jagers mogen niet meer schieten op onder meer wilde eenden, houtduiven, fazantenhanen en konijnen. De dieren kunnen door de sneeuw en kou minder goed aan eten komen. Voor groot wild als reeën en zwijnen geldt geen jachtverbod.

Maandag ging ook Utrecht over tot een jachtverbod, nadat andere provincies daartoe vorige week al besloten.

Wie wil mij dit uitleggen? Ik interpreteer dit als: de dieren zijn nu zwakker door een voedselprobleem. En op zwakke dieren mag je niet schieten. Klopt dit?

Zo ja, dan snap ik er geen ruk van. Waarom mag je nu op zwakke dieren niet schieten en mag het anders wel?

Oh, ik lees net dat iemand anders al een oplossing heeft gevonden voor het overschot aan hagel.

Jager schiet zoon in rug

WEHL - Een 22-jarige man uit Hummelo is maandag tijdens een ganzenjacht getroffen door een schot hagel uit het jachtgeweer van zijn vader.
Alle reacties Link kopieren
Omdat nu ALLE dieren zwak zijn en normaliter er alleen gejaagd word op zwakke dieren, of dieren die te zwak zijn om de jacht te overleven.
Aliquando et insanire lucundum est
Ah! Daar is mijn antwoord al. Dank je.

Ik heb het niet op jagen, dus ook nooit zo in verdiept. Vandaar mijn vraag.
Er wordt normaal gesproken gejaagd om de wildstand op peil te houden. Dat wil zeggen: dat er niet te veel herten, zwijnen et cetera komen. (zwijnen hebben bijvoorbeeld geen natuurlijke vijanden, dus als je ze niet afschiet, wordt het een plaag en zorgen ze voor veel overlast).

Nu de omstandigheden zo zwaar zijn, sterven er meer dieren, dus is jagen niet nodig.

Dat is in ieder geval wat ik ervan weet.
volgens mij klopt dat wel doeps.
Nou Doeps: dat zeggen de jagers. Maar ondertussen wordt er vaak wel flink bijgevoerd in de winter, zodat dat overschot lekker in stand blijft. Daarnaast wordt gezegd dat ze proberen om de zwakke dieren er uit te halen, maar uit onderzoek is gebleken dat er toch verdacht veel reeen-mannetjes met een mooi gewei geschoten worden.

Bij de jacht op zwijnen is overigens ook onderzocht welke dieren je het beste af zou kunnen schieten. het blijkt dat het voor de sociale samenhang in de groepen desastreus is dat er ieder jaar volwassen dieren worden afgeschoten. We hebben het meest last van jonge, rondzwervende zwijnen, omdat die voor auto's komen, in tuinen etc. Aangezien volwassen zwijnen redelijk honkvast zijn, is het logischer dat je die zou laten leven.

Het beste zou zijn als de nieuwe aanwas geschoten wordt: dat zijn dus die schattige kleine biggetjes. Maar daar zit weinig vlees aan, dus daar beginnen we niet aan! Oh ja, en pr-wijs is het minder handig natuurlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven