jonge hond, leuk, lief, maar soms........

09-11-2008 17:28 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, mijn hondje (bijna 1 jaar oud) is leuk, lief, luistert best redelijk, maar af en toe ben ik 'm zo zat.... Vandaag was weer zo'n dag, vandaar dat ik hier even stoom wil afblazen. Meneer zit voor de derde keer vandaag in de bench voor straf. Hij was zo vervelend vandaag, ik had lang met 'm gelopen, eten gegeven en ook nog even gespeeld. Dan vind ik dat ik best wel even wat tijd voor mezelf mag, het leven draait niet alleen om hem tenslotte. Hij was vandaag de hele dag aan 't zeuren, wil steeds op schoot (mag niet nu) gaat voor me zitten jammeren (nee, je bent niet zielig) en in uiterste nood negatieve aandacht opeisen. Ik weet dat ik 'm negeren moet, maar ik laat me de boel toch echt niet slopen.

Ik ben echt wel gek met 'm, maar nu even niet. Ik heb 'm via marktplaats, en soms heb ik de neiging om 'm er zo weer op te schuiven. (maar dat doe ik echt niet want ik kan 'm nog geen dag missen.) Gelukkig was hij gisteren wel erg lief, hij kan 't dus wel.

Moest even m'n verhaal kwijt, dit lucht al op. Ga nu maar weer eens wandelen.....
Ik zou de bench niet als straf gebruiken hoor

En de ene keer wel op schoot en de andere keer niet (als jij er geen zin in hebt) is ook erg verwarrend. Hoe weet de hond nou wanneer het wel mag en wanneer niet? Leer hem iig een duidelijk commando als je iets wilt stoppen. Dus van schoot af op de grond zetten en bv commando "genoeg".

Als je hebt gewandeld, eten hebt gegeven, geknuffeld hebt enz. en hij moet zichzelf vermaken, zorg dan dat hij niks kan slopen en negeer hem verder echt. Want neg. aandacht is ook aandacht dus krijgt hij toch zijn zin.
heb je kinderen?
Je moet een bench niet als straf gebruiken hoor! Een bench moet een veilig huisje voor een hondje zijn.

Misschien ook een tip; ga een cursus met hem volgen. Je bent dan lekker bezig met je hond en hij leert wat bij. Ook kan hij op de cursus zijn energie kwijt en leert hij spelen met anderen.

Ik vang zelf Engelse Staffies op en heb er zelf 3, waarvan 2 herplaatsers. Druk genoeg dus. En eerlijk is eerlijk, ik kan ze ook weleens achter het behang plakken maar zou ze voor geen goud kwijt willen.

Met de jongste, 15 maanden, ben ik gisteren gestart met Gehoorzame Hond 1, en daarna gaan we Fly-ball doen. Elke hond is anders en ik merkte dat hij gewoon iets nodig heeft waarin hij zijn energie en intelligentie kwijt kan. Mijn oudste, 5.5 jaar, die ligt het liefst op de bank en die neemt genoegen met 4 keer per dag een lekkere uitspatting. Mijn teefje, de middelste van 4 jaar, doen we behendigheid.

Elk dier heeft zo zijn behoeftes.

Mag ik je vragen wat voor ras jouw hond is?
Oh god..de bench als straf... :S Alsof een hond daar wat van begrijpt.

(Rot)gedrag van een hond heb je meestal gewoon zelf in de hand. Hij kan wel zo vervelend zijn, maar dat ligt echt aan de opvoeding.
het lijkt wel een kind...
Wat is dat tegenwoordig met een bench? Snap er niets van. Ik ben met honden opgegroeid en geen enkele hond ging in een bench. Een hond heeft ruimte nodig... dan ga je hem toch niet in een hokje stoppen als het je niet uitkomt?

Wat dacht je van een hondencursus?
quote:summerbreeze21 schreef op 09 november 2008 @ 17:49:

Oh god..de bench als straf... :S Alsof een hond daar wat van begrijpt.

(Rot)gedrag van een hond heb je meestal gewoon zelf in de hand. Hij kan wel zo vervelend zijn, maar dat ligt echt aan de opvoeding.

Oe ben het helemaal met je eens tot je laatste opmerking

Soms is je hond gewoon baldadig en vervelend, wat dat betreft zijn het net mensen

Ligt het ook niet aan de opvoeding toch?

Soms zijn ze gewoon strontvervelend en plak je ze het liefste ook even achter het behang...
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Daarom zeg ik MEESTAL.
Sorry.....iets te snel en ongeduldig gelezen
Ik heb ook zo'n hond en straffen helpt niet daar wordt dit gedrag erger van. Wel helpt om hem met hoge stem de hemel in te prijzen en als hij iets goed doet : belonen.

Een hond voelt als je hem achter het behang kan plakken. Het is het proberen waard en bij onze hond doet het wonderen. Een hond heeft veel aandacht nodig (althans veel honden)
wees jezelf, er zijn genoeg anderen.
inderdaad.. niet in de bench als straf....

heb je een tuin?? dan laat hem in de tuin..

geen tuin en hij heeft zo'n bui dan zou ik m wat stoom laten afblazen met een lange wandeling ofzo , van te voren dan he.. niet als straf..

consequent blijven, strafhoekje instellen enz enz..
Hallo, bedankt voor jullie reacties. Ik ben 't er ook wel mee eens dat de bench niet als straf mag, maar ik weet gewoon niet beter. Hadden ze ook gezegd in mijn omgeving. Op zich weet hij ;t wel, als hij iets stouts doet en ik zeg zijn naam dan loopt hij soms zelf al naar de bench.... Hij heeft ook een mandje, dus veilige plekjes genoeg. Dat van op schoot zitten is een goede tip, maar zou ik dat ook "plek-afhankelijk" kunnen maken? Ik bedoel, aan tafel niet en op de bank wel? Ik heb m'n bericht nog eens doorgelezen en het komt wel erg dramatisch over, zo was 't niet bedoeld. Ik weet dat een (jonge) hond veel energie heeft, maar soms valt me een beetje tegen hóeveel. Heb net de plantenspuit er maar weer eens bijgehaald, tip van de puppy-cursus, heeft meneer zwaar ontzag voor. Het is trouwens een mixje, soort van terriër. Had hiervoor een heel makkelijke hond, en heb me nogal verkeken op de drukte die een pup meebrengt. Nogmaals bedankt voor jullie reacties, ik ga meneer wat steviger aanpakken en de hemel in prijzen als hij wat goed doet... Wordt vast vervolgd
Nou ja, wat ik bij mijn jonge Rakker deed, is af en toe een flinke mep geven. Dan piept 'ie wel, maar het is allemaal in het belang van Rakker. Soms krijg je dan rare blikken, maar kunnen ze het zelf beter soms??

Rakker bijt overigens nooit meer. Elke keer als hij zijn tanden ontbloot, hef ik mijn hand op en dan kruipt 'ie in een hoekje. Zelfde met aandacht vragen.

Anders zou ik 'm gewoon weer terug op Marktplaats zetten hoor!

Kusje
Een tik geven of in z'n nekvel pakken en kwaad toespreken als ie iets doet dat niet mag werkt het beste om 'n dier op te voeden. Ze worden in de natuur tenslotte ook door de moeder fysiek terecht gewezen als ze iets doen wat niet mag.

Verder idd op cursus gaan. Snap trouwens niet dat je dat al niet veel eerder hebt gedaan. Zoiets doe je toch als je 'n jong dier koopt, die heeft opvoeding nodig en als je zelf niet weet hoe je 'm moet trainen dan kun je het best naar zo'n puppiecursus gaan.
ben wel met 'm op puppycursus geweest, volg de aanwijzingen ook goed op. Een vervolgcursus zit er niet in, want dat kan ik zelf niet (lich. problemen). Op zich kan ik 'm ook best aan, en pak ik 'm ook in zijn nekvel en dan trek ik m op de rug als hij tever is gegaan. Ik ben blij met jullie reacties, maar dit bedoelde ik eigenlijk niet helemaal toen ik dit topic opende. Wat ik wilde weten is of dit normaal is. Ik weet wel dat een hondje een levend wezen is waarvan je niet kunt verwachten dat hij altijd precies doet wat je zegt. Maar is het normaal dat hij de ene dag zo enorm lief is en de volgende dag de hut afbreekt?
Ow zeg dat dan

Dan is het antwoord simpel

Ja!
Hij is net 1? Is dus nog aan het puberen waarschijnlijk. En terriers hebben natuurlijk ook een bepaald karakter. Mijn vorige twee honden waren terrier, zeer vasthoudend van aard en je merkte heel goed dat ze aanwezig waren. Heb nu een ander soort: heel makkelijk, lief, probeert iets 1 x, lukt't niet, dan geeft ie op. De terriers die ik ken gaan door tot ze niet meer kunnen.

En ja, het is normaal dat de hond de ene dag lief is en de andere dag niet te pruimen. Als ik een dag niet met mijn hond naar het bos ga, is hij stierlijk vervelend. WIl dan continu aandacht etc. Heb je iets anders of iets niet gedaan wat je anders wel doet? Misschien pikt hij jouw buien op?

Mijn vorige hond reageerde bijvoorbeeld heel sterk op mij. Als ik niet zo goed in mijn vel zat, begon hij accuut mijn grenzen uit te testen, erg irritant. Actie-reactie dus.

Ik las laatst een uitspraak van een hondentrainer: als mensen hun hond iedere dag minstens een half uur langer uitlaten, zullen er veel minder gedragsproblemen zijn. Krijgt hij genoeg beweging?
Bedankt. Dat van actie reactie is idd erg herkenbaar. Ik loop 4 keer per dag minimaal een half uur met hem, en gooi dan ook nog minstens een half uur met een bal achter het huis. Dit is mijn eerste "eigen" hond, de vorige waren van mijn ouders. Ik ben af en toe onzeker of ik het allemaal wel goed doe met 'm. Het is natuurlijk een jonge hond, en ik denk dat ik me ook niet al te druk erom moet maken, met mijn vorige hond ging het uiteindelijk ook prima, die had ik goed onder controle, dat gaat me met deze meneer ook wel lukken. (over actie-reactie gesproken: meneer ligt sinds ik dit topic heb geopend, na het wandelen, heel zoet in de bench. Vrijwillig, 't deurtje staat open, ik zet 'm toch maar niet op marktplaats ; ) )
Je moet soms de weg hierin vinden en onzekerheid voelt een hond ook en daar maken ze zo heerlijk misbruik van het zijn net kleine kinderen
wees jezelf, er zijn genoeg anderen.
Je hond is (bijna) 1 jaar zeg je...

Dat is de leeftijd waarop een hond gaat ' puberen'.

En vaak is dat gedrag verre van leuk. Ineens niet meer luisteren terwijl ze dat daarvoor wel deden.. constant grenzen opzoeken van de baas..(hoe ver kan ik gaan?) En idd soms zijn ze dan ineens wel superlief om vervolgens anderhalve dag later je bloed weer onder je nagels vandaan te halen.

Verveling kan er ook bij horen en dat gaat (vaak) gepaart met sloopgedrag.

Echt zwaar irritant...been there... maar ja... het is een fase!

Wees wel consequent in wat je wel en niet accepteert. (maar dat doe je geloof ik al)

Al bij elke posting genoemd, maar ik kan het niet laten, sorry...

De bench als strafplek gebruiken is een absolute NO-GO!

De bench moet een veile, rust(ige) plek voor hem zijn waar HIJ zich prettig voelt, en dat creer je niet om het als strafplek te gebruiken.

Succes... en bedenk.. (het als bij een kind... het is een FASE)
Oh, crosspost met mariahbloem, zie ik....
Jaike, je doet het volgens mij gewoon goed hoor, als ik dat zo lees. En het is wel zo idd dat een hond je stemming heel goed kan oppikken en daar ook naar/op reageert.

Als ik niet lekker in mn vel zit is vaak mn hond ook niet te pruimen.. luisterd voor geen meter (is al 8 jaar trouwens) en loopt ze alleen maar te klooien.

En wat goed dat je hond nu vrijwillig in de bench is gaan liggen!!!

Voel je je misschien zelf wat rustiger nu je dit gepost hebt??

Misschien heeft hij dat ook wel opgepikt.;) wie weet...
mmm,ik heb zelf een terrier soort,van nu 9 maanden.De bench is voor s'nachts,en overdag kruipt hij er zelf in als hij daar zin in heeft.Dan gaat het deurtje niet dicht hoor!

Het is een heerlijke hond,die het huis niet afbreekt,rustig is,en ja op zijn tijd een "gekke"uurtje heeft.Wel gaat hij iedere dag minimaal 2,5 uur uit.Dat heeft hij echt nodig.Bal gooien,rennen echt zijn energie kwijt.Ik begrijp dat je hem niet van pup af aan hebt?Dan is het ook lastig lijkt me.Dan zit je met de opvoedkunde van een ander...

Maar toch duidelijk zijn,nee is nee,en heel belangrijk,ritme in zijn leven.mmm het lijkt wel een kind hahahahaha

En zeker bij terriers geld,belonen,belonen!!!Straffen werkt vaak juist verkeerd...

Maar goed dit weet je zelf wel,schrijf maar van je af.Mischien krijg je wel tips waardoor het allemaal wat makkelijker gaat.

Ik weet van een vriendin dat ze hele goede ervaringen heeft met de D.a.p. verstuiver.De hond is er een stuk rustiger door geworden.Het is een verstuiver die de geur van een moederhond afgeeft.Mensen ruiken het niet.Mischien een ideetje om te proberen?Het is voor de hond ook niet niks om opeens in een ander huis te wonen,daar kan hij ook wat onrustiger door zijn.

een pootje van die banjer van mij en succes!
quote:Marahbloem schreef op 09 november 2008 @ 19:09:

Ik las laatst een uitspraak van een hondentrainer: als mensen hun hond iedere dag minstens een half uur langer uitlaten, zullen er veel minder gedragsproblemen zijn.Dit is inderdaad waar ja!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven