Kan niet rekenen

18-07-2010 10:25 54 berichten
Ik kan niet zo goed rekenen en dat begint me langzamerhand te irriteren. Wat ik vooral ergerlijk vind, is dat ik bij getallen boven de 100.000 niks voor me zie, dat is een soort brei van nullen. Ik haal rustig een miljoen en een miljard door elkaar, begint immers allebei met 'mil'.

Voor mijn huishoudboekje maakt dat natuurlijk weinig uit. Maar ik wil ook wel eens de krant lezen en voor me zien over welke bedragen we het nou eigenlijk hebben.

Weet iemand een manier om dit te oefenen? Ik weet wel allerlei online dingen om te leren spellen, maar is er niet zoiets op het gebied van rekenen?

Kan jij trouwens rekenen?

Totaal aantal stemmen: 33

Echt niet! (52%)
Ja, tot 100 (6%)
Ja, tot 1000 (6%)
Ja, tot 1000.000 (21%)
Ja, vanaf 1000.000 (6%)
Ja, vanaf 1000.000.000 (9%)
quote:Star schreef op 18 juli 2010 @ 10:49:

[...]

Kan ik ook totaal niet. En aangezien ik met een Ier samenwoon en veel Engels spreek, wordt het er niet makkelijker op.Grappig dat je dat zegt. Normaal gesproken heb ik er geen moeite mee maar als ik een bepaalde periode veel Engels spreek dan raak ik wel meer in de war bij dat soort opgenoemde getallen, zoals zesentachtig, schrijf in zo'n periode rustig 68 op dan.
quote:wuiles schreef op 18 juli 2010 @ 10:55:

[...]

Zou dit een verklaring kunnen zijn voor de deplorabele financiële toestand waarin nogal wat mensen zichzelf hebben gebracht door het aangaan van slechte leningen, dubieuze beleggingen en hypotheken met variabele rentes? Een rekeningmachine helpt je immers niet een situatie te begrijpen.In mijn geval niet, heb altijd makkelijk met m'n geld rond kunnen komen en sparen gaat vanzelf. En aan die hypotheek met variabele rente houd ik momenteel klauwen met geld over.
quote:wuiles schreef op 18 juli 2010 @ 10:55:

[...]

Zou dit een verklaring kunnen zijn voor de deplorabele financiële toestand waarin nogal wat mensen zichzelf hebben gebracht door het aangaan van slechte leningen, dubieuze beleggingen en hypotheken met variabele rentes? Een rekeningmachine helpt je immers niet een situatie te begrijpen.

Ik weet niet of dat een verklaring, is misschien is het ook een oorzaak. Geldt natuurlijk niet voor iedereen.

Maar het aanleren van logisch denken (= oorzaak-gevolg-denken) wordt wel onderschat vind ik. Weet niet wat de positie van NL is daarin trouwens, misschien is het in andere landen wel net zo slecht.
Variabelen rente is inderdaad heel goed te doen nu, staat op 0,9 ofzo. Twee jaar geleden nog op 5. Dus daarvoor gaat het inderdaad niet op (Euribor)

En bovendien kun je je best in wat risicovollere zaken storten als je maar weet waar je mee bezig bent en het risico bewust neemt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Vl43inder schreef op 18 juli 2010 @ 11:05:

[...]

Maar het aanleren van logisch denken (= oorzaak-gevolg-denken) wordt wel onderschat vind ik. Weet niet wat de positie van NL is daarin trouwens, misschien is het in andere landen wel net zo slecht.Het zou mij niet verbazen als het in Nederland erger is. Met goed zijn in dat soort dingen word je op scholen weinig geliefd hier, terwijl in andere landen vaak veel positiever naar prestaties gekeken wordt. In Nederland gaat het veel meer om de 'moeite die je voor iets hebt gedaan', een leerling die een goede truc verzint staat minder aangeschreven als een leerling die hard heeft geblokt de oplossingen te onthouden. Ik kan me nog herinneren dat ik op de basisschool geacht werd de tafels uit mijn hoofd te leren, maar waarom in vredesnaam dacht ik, ik rekende ze gewoon uit als ik een som voor me kreeg, veel makkelijker dan stampen. Maar goed, het kan ook een pet peeve zijn, want ik heb een dramatisch slecht geheugen :P.
Overigens denk ik dat het iets voorstellen bij de grote bedragen van een landsbegroting alleen is weggelegd voor mensen die er veel mee werken. Je moet dan immers een redelijk beeld hebben van hoe de hele begroting in elkaar zit. Hoe vaak hoor je niet dingen in de trant van 'als we het koningshuis 10 miljoen minder geven hoeft er veel minder bezuinigd te worden op de ziektekosten'.
quote:YetiMan schreef op 18 juli 2010 @ 11:11:

[...]

Ik kan me nog herinneren dat ik op de basisschool geacht werd de tafels uit mijn hoofd te leren, maar waarom in vredesnaam dacht ik, ik rekende ze gewoon uit als ik een som voor me kreeg, veel makkelijker dan stampen.Haha, zo deed ik het met wiskunde op het VWO... probeerde ik ter plekke een formule af te leiden tijdens het tentamen. Dat lukte meestal wel, maar tijd om de som uit te rekenen was er dan niet echt meer...
Haha! @yetiman: Ik herken dat!! Ik heb ook een dramatisch slecht geheugen... en ben daarom een kei in logisch nadenken en rekenen.. Geeft mij maar een wiskunde of statistiek tentamen, daar hoef je namelijk niks voor te onthouden. Vaak mocht je zelfs je boek erbij houden en kon je de getallen van het tentamen gewoon invullen in de voorbeelden in het boek! Ik scoorde als een van de weinige in de klas een 8 of hoger. Ik verzin namelijk ook trucjes om dingen te kunnen onthouden... En daar heb ik waarschijnlijk mijn logisch nadenken vandaan gekregen.
Ik kan het ook niet en het heeft een naam: discalculie (net zoiets als dyslexie maar dan met nummers).

Geen zorgen, je kan er 100 mee worden en altijd anderen m hulp vragen.

Ook in mijn werk heb ik er geen last van ( ik vraag anderen, het probleem is bekend) en ik ben universitair opgeleid (nee....geen wiskunde, daar ben ik van ellende op mijn 15e mee gestopt)
quote:korenwolf schreef op 18 juli 2010 @ 10:38:

[...]

Klopt! Maar daardoor duurt het dus ook heel lang om zo'n site als waarnaar jij linkt te laten doordringen. Ik zat net iets te lezen over het bruto nationaal inkomen van Nederland. Dat wil ik dan delen door het aantal inwoners, om me er een flauwe voorstelling van te maken... maar dat lukt me dus niet zonder papier erbij.

Is het misschien een tip om, als je echt met grote getallen wilt rekenen, het tot kleinere getallen te maken voor de som? Bijvoorbeeld, gekeken naar je vraag hierboven, stel dat het bruto nationaal inkomen van Nederland 1,500,000 (1,5 miljard) is. En je wilt dan weten hoeveel dat per persoon is (zeg even dat Nederland 15,000,000 inwoners heeft), dan kun je dus 1,500,000 delen door 15,000,000, maar je kunt ook 150 delen door 15. Da's al een stuk makkelijker toch? Achter de uitkomst zet je dan de nullen die je van je basis getallen hebt afgehaald en dan heb je de som gemaakt. Doordat je de nullen er dan weer achter plakt, heb je ook een beetje een idee van hoeveel het nou eigenlijk is. En als je dit vaker doet, wordt je er vanzelf handiger in.

Heb zelf VWO gedaan, maar wiskunde was het eerste vak wat ik liet vallen. Ben op dit moment zelfs geloof ik nog steeds de enige VWO leerling van mijn middelbare school zonder wiskunde in haar afstudeerpakket. Cijfers...echt niet mijn ding! Maar het versimpelen van dingen heeft mij altijd veel geholpen. En ook moeilijke, grote getallen, bijvoorbeeld 13,503,172 afronden naar 13 of 14 miljoen. Als het alleen maar om het begrijpen en ermee rekenen gaat (dus niet om je huishoudboekje of de P&L statement van je bedrijf) maakt dat ook niet zoveel uit natuurlijk!
quote:MrsChocolatePitbull schreef op 18 juli 2010 @ 12:23:

[...]

1,500,000 (1,5 miljard)

Als je dan een voorbeeld geeft, doe het dan goed. 1,5 miljard = 1.500.000.000 en niet wat jij opschrijft.

En je uitleg over de nullen eraf en er weer bij klopt ook niet. Juist bij een deling moet je de nullen er achteraf niet weer aanplakken.
Maybe success just isn't your thing.
Week 35 van de Extremely Demotivational Calendar
quote:Solomio schreef op 18 juli 2010 @ 12:24:

[...]

Als je dan een voorbeeld geeft, doe het dan goed. 1,5 miljard = 1.500.000.000 en niet wat jij opschrijft.

En je uitleg over de nullen eraf en er weer bij klopt ook niet. Juist bij een deling moet je de nullen er achteraf niet weer aanplakken.

Heb nog getwijfeld of ik me hier inderdaad mee moest gaan bemoeien, blijkt dat dat dus beter was van niet!

Ignore my previous post!
quote:MrsChocolatePitbull schreef op 18 juli 2010 @ 12:39:

[...]

Ignore my previous post!Nou, hij is wel illustratief. Want ik zie dus pas na drie keer geconcentreerd lezen dat het niet klopt. En niet direct van drie meter afstand, zoals bij spelfouten.
hier ook een echte dyscalculist.

Ik kan het echt niet gewoon.

Rekenen doe ik op mn vingers of rekenmachine en meestal heb ik het fout.

Probleem is dat ik een opleiding ga doen waarbij ik erg goed moet kunnen rekenen.

Ik moet aan t eind van het eerste jaar een reken toets maken die meetelt voor bindend studie advies. Ik ga dus nu alvast weer beginnen met basisschool rekenen en me door 2 verschillende mensen laten uitleggen.

Dat word wat... Ik raak in paniek als ik aan al die cijfertjes denk.

De rest is zo leuk, anders was ik er niet aan begonnen...
quote:ziva schreef op 18 juli 2010 @ 13:14:

hier ook een echte dyscalculist.

Ik kan het echt niet gewoon.

Rekenen doe ik op mn vingers of rekenmachine en meestal heb ik het fout.

Probleem is dat ik een opleiding ga doen waarbij ik erg goed moet kunnen rekenen.

Ik moet aan t eind van het eerste jaar een reken toets maken die meetelt voor bindend studie advies. Ik ga dus nu alvast weer beginnen met basisschool rekenen en me door 2 verschillende mensen laten uitleggen.

Dat word wat... Ik raak in paniek als ik aan al die cijfertjes denk.

De rest is zo leuk, anders was ik er niet aan begonnen...Ik ben inmiddels een beetje arrogant geworden, maar ik kan echt iedereen leren rekenen. Bij de ene zijn er 3 bijlessen nodig, bij een ander 30, maar uiteindelijk kunnen ze het allemaal. Die paniek zit meer in de weg dan de dyscalculie (is mijn ahum.... bescheiden mening).
quote:Solomio schreef op 18 juli 2010 @ 13:30:

Die paniek zit meer in de weg dan de dyscalculie (is mijn ahum.... bescheiden mening).Welke paniek?
Ik kom er met een rekenmachine ook niet uit omdat ik niet begrijp HOE je tot een resultaat komt. Ik zie de cijfers maar zie niet hoe ik het moet aanpakken...zodra je eerst iets moet vermenigvuldigen en daarna optellen of delen, dan gaat het gegarandeerd mis. Kan je na gaan met iets complexere opgaven. Van die simpele rekensommetjes die je krijgt op een intelligentietest bak ik ook echt helemaal niets.......ik ben alles behalve dom, met een universitaire studie mag ik wel zeggen dat ik intelligent ben...maar rekenen..nee ik begin er niet meer aan!
quote:Solomio schreef op 18 juli 2010 @ 13:30:

[...]

Die paniek zit meer in de weg dan de dyscalculie (is mijn ahum.... bescheiden mening).Ik denk dat je wel gelijk hebt, totale paniek en ik voel me dan heel dom en onkundig. vanzelfsprekend begrijp ik ook niet waar de kick in zit om tot een uitkomst te komen.
quote:loomii schreef op 18 juli 2010 @ 13:31:

[...]

Welke paniek?Het stappenplan dat jij in je hoofd afgaat (eerst dit, dan dat, vervolgens dat en de uitkomst is..) kan/begrijp/zie ik niet.
Ik heb helemaal geen last van paniek. De grote filosoof Harry Callahan zei het al: A man's got to know his limitations.

Ik weet dat ik er niet goed in ben, dus ik ga er rustig voor zitten, concentreer me en reken in een traag tempo de som uit. Tenzij de som dingen met haakjes, accolades, wortels en andere shit bevat, dan besteed ik de som uit, if nodig.
misschien zit die paniek wel meer in de weg..

Met rekenmachine kom ik er vaak ook niet uit hoor...

Bijles heb ik van vriend en krijg ik ook van een vriendin die met moeilijk lerende kinderen werkt. Dus denk dat ze me het ook kan leren. Zal wel moeten kunnen.. ;o)

Ik hoop dat ik het ga leren.
Dit boek is IDEAAL voor een mama die zelf op haar 20ste nog eens een cursus wiskunde-mavo ging doen, en een kind (7 jaar)heeft dat met miljoenen en miljarden goochelt......

Blijkbaar staat er al teveel in, want de internbegeleider op school belde ons op met de mededeling dat er geen worteltrekken werd gedaan op de basisschool.

Ook ik ben cijferblind (en ook woordblind) en ik heb in het verleden ontzettend veel geoefend, maar helaas is het kwartje bij mij nooit gevallen. Ik raak niet in paniek, maar mijn hersenen blijven op dat moment gewoon helemaal leeg, omdat de link in mijn hersenpan niet wordt gemaakt, alof er op dat moment gewoonweg iets mist.

Ik ga dus graag de uitdaging met Solomio aan dat iedereen kan leren rekenen .
quote:iris1969 schreef op 19 juli 2010 @ 14:47:

Ik ga dus graag de uitdaging met Solomio aan dat iedereen kan leren rekenen .Lijkt me leuk, maar je moet het wel echt willen.
quote:Vl43inder schreef op 18 juli 2010 @ 10:35:

Vroeger deed ik wanneer ik niet kon slapen vaak het volgende:

Alle letters van het alfabet hebben een nummer, ik rekende dan uit hoeveel iemand heette bijvoorbeeld, kees = 11 + 5 + 5 + 19 = 40

En ik probeerde hele zinnen in getallen om te zetten en te kijken of er een verband was tussen de waarde van een naam en het gevoel dat ik had bij een naam.

Ok, misschien ben ik wel een beetje apart daarin....Ik bedacht ook rekensommen om in slaap te komen... helemaal toen ik de tafels leerde... uren lang lag ik getallen x 2 te doen, bijvoorbeeld..
Winterpret: Mijn koude handen onder jouw warme trui

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven