Kerstdiner op school

29-10-2020 10:14 147 berichten
Hoi allemaal,

December nadert en op school zijn we (vanuit de Ouderraad) druk bezig met het organiseren van de december activiteiten. Dit jaar alles aangepast vanwege Corona. Sint moet wel lukken, maar voor kerst zitten we toch met een dilemma. Normaal gesproken hebben de kinderen een kerstdiner. Iedereen maakt, voor ongeveer de helft van de klas, thuis een gerecht. Zo staat er tijdens het kerstdiner altijd een leuk buffet en gaan ze op een avond in mooie kerstkleren naar school om te 'dineren'. Dit jaar mag dat niet. Er mag geen eten bereid worden in alle eigen keukens vanwege Corona.

Nu zijn we op zoek naar alternatieven. We zaten bijv al te denken aan een filmavond op school met (voorverpakt ) chips oid. Of een gala avond. Alle opties zijn nog open.

Wat wordt er bij jullie gedaan op school? hebben jullie nog leuke alternatieven, leuke ideeën?

Het gaat bij ons om een basisschool, zo'n 350 leerlingen, verdeelt over 2 locaties in het dorp.

Leuk als jullie mee willen denken! Ik ben heel benieuwd naar jullie ideeën!
Alle reacties Link kopieren
Whomi schreef:
29-10-2020 10:33
Dat mag denk ik ook niet, losse kerstkransjes enz. Hier mag met traktaties alleen voorverpakt eten worden gegeven. Dus dat is wel iets om rekening mee te houden.
Ik denk dat je dat soort dingen ook wel voorverpakt hebt, misschien dan geen kransjes, maar wel iets anders.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
lindaatje1900 schreef:
29-10-2020 10:27
Ja dit.
Ja afschaffen alle leuke dingen, leren en verder niks. Bah, leuke dingen!
Whomi schreef:
29-10-2020 10:33
Dat mag denk ik ook niet, losse kerstkransjes enz. Hier mag met traktaties alleen voorverpakt eten worden gegeven. Dus dat is wel iets om rekening mee te houden.
Niet zelf pakken maar de juf laten uitdelen (na het handen wassen)? Of zou dat ook niet mogen?
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het altijd magisch, mooi aangekleed in het donker naar school met geknutselde waxinelichtjes op tafel. Mijn dochter vond het ook heerlijk, alle buren langs om haar feestjurk te showen.

Als er budget is, zou ik proberen om het ‘s avonds in stand te houden met voorverpakt eten / catering / magnetronpannenkoeken / ...?
Alle reacties Link kopieren
en bijvoorbeeld voorverpakte pannenkoeken? even in de magnetron en uitdelen?
Rosalind schreef:
29-10-2020 10:43
Niet zelf pakken maar de juf laten uitdelen (na het handen wassen)? Of zou dat ook niet mogen?
Of je geeft ze verpakte kerstchocolade, dat is toch allemaal niet zo moeilijk.
lilalinda schreef:
29-10-2020 10:46
en bijvoorbeeld voorverpakte pannenkoeken? even in de magnetron en uitdelen?
Lijkt me heel tijdrovend voor klassen vol met kinderen. Zelfs als elke klas een magnetron kan regelen dan is de juf voor 30 kinderen een pannenkoeken aan het opwarmen?
"Er mag geen eten bereid worden in alle eigen keukens vanwege Corona".

Volgens mij is een groep van 30 opeengepakte kids die in elkaars gezocht lopen te blazen toch echt een grotere besmettingsbron dan een schaaltje komkommers.
Alle reacties Link kopieren
Eerst in de klas met groen spul een kaars (ledkaars?)en frutseltjes een kerstbakje maken. Dan donker maken in de klas, kaarsjes aan, andere lichtjes aan. Lekker chocomelk drinken met een dikke voorverpakte koek erbij. Kerstverhaal voorlezen en dan naar huis. Zoiets?
(zo ging het vroeger ;-) )
Gewoon overdag in de klas een kerstlunch met krentebrood enzo. Zo ging dat vroeger ook, ik heb op de basisschool nooit een avondkerst iets gehad in de school (jaren 80).

Een filmavond met chips als kerstding? Bizar. Ik zou daar echt vreselijk van balen als ouder, je kan je kind niet thuishouden als de hele klas gaat maar ik zou wel een gesprek aangaan met de oudercommissie.
Bellyflop schreef:
29-10-2020 10:58
Gewoon overdag in de klas een kerstlunch met krentebrood enzo. Zo ging dat vroeger ook, ik heb op de basisschool nooit een avondkerst iets gehad in de school (jaren 80).

Een filmavond met chips als kerstding? Bizar. Ik zou daar echt vreselijk van balen als ouder, je kan je kind niet thuishouden als de hele klas gaat maar ik zou wel een gesprek aangaan met de oudercommissie.
Want ze eten nu ook niet in de eigen klassen samen met de rest hun eigen lunch op? Beetje overdreven.


Als is er niets mis met een kerstlunch, dat is ook gewoon een heel leuk idee. Al moet je dan ook gewoon goed verpakt eten halen/laten bezorgen /cateren en niet iedereen van alles laten meenemen vanuit huis.

Dus dat kan ook bij een filmavond of een kerstdiner.
anoniem_401375 wijzigde dit bericht op 29-10-2020 11:04
22.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
29-10-2020 11:02
Want ze eten nu ook niet in de eigen klassen samen met de rest hun eigen lunch op? Beetje overdreven.


Als is er niets mis met een kerstlunch, dat is ook gewoon een heel leuk idee. Al moet je dan ook gewoon eten halen/laten bezorgen en niet iedereen van alles laten meenemen vanuit huis.
Denk dat het om de invulling gaat, niet om het samenzijn :proud:
Alle reacties Link kopieren
Ik ben heel benieuwd wat ze op onze school gaan doen. Wij hebben normaliter ook diner waarbij iedereen iets maakt en na afloop kerstconcert in de hal. We gaan het zien. Als ouderraad is het denk ik handig om meerdere scenario’s achter de hand te hebben al naar gelang de maatregelen op dat moment.
Baudolino schreef:
29-10-2020 11:04
Denk dat het om de invulling gaat, niet om het samenzijn :proud:
Dan nog steeds snap ik verontwaardiging niet helemaal icm met de rest van die post. Zal wel aan mij liggen hoor. :-D :-D :-D
Baudolino schreef:
29-10-2020 10:57
Eerst in de klas met groen spul een kaars (ledkaars?)en frutseltjes een kerstbakje maken. Dan donker maken in de klas, kaarsjes aan, andere lichtjes aan. Lekker chocomelk drinken met een dikke voorverpakte koek erbij. Kerstverhaal voorlezen en dan naar huis. Zoiets?
(zo ging het vroeger ;-) )
:heart:
ekeim schreef:
29-10-2020 11:04
Ik ben heel benieuwd wat ze op onze school gaan doen. Wij hebben normaliter ook diner waarbij iedereen iets maakt en na afloop kerstconcert in de hal. We gaan het zien. Als ouderraad is het denk ik handig om meerdere scenario’s achter de hand te hebben al naar gelang de maatregelen op dat moment.

Klopt, wij hebben meerdere scenario's voor Sinterklaas laten passeren en er is al wat geregeld mbt extra cadeautjes. En er is een team ingehuurd ipv bekenden. Die houden zich aan alle maatregelen en zit er goed ingebakken, wat wel en niet mag en kan.

Er zijn al kleine uitdeelzakjes pepernoten betseld, meer versiering. Meer in de klas zelf blijven enz.
Er is wel nog discussie over wel of niet suprises. Of die een week eerder af gemaakt kunnen worden en opgeslagen in school. Om risico's uit te sluiten.

En voor kerst geldt hetzelfde. Er komt eten van 1 plek. Eentje die aan de veiligheidregels voldoet en ouders blijven uit de school. En geen gezamelijke viering is de aula helaas.

Maar wel flink versierde school en hopelijk feestelijk geklede kinderen en lichtjes, muziek enz.

Mits het dan mag van de veiligheidregioteams en de maatregelen op dat moment.
Bij ons wordt het gecaterd. Alles komt uit één bedrijf, die ook alles neer zet vooraf en kindjes scheppen zelf op. En er is budget open getrokken want vorig kostte het feest nog €200 en dit jaar is het gebudgetteerd op €2000.
sunshineandblueskies schreef:
29-10-2020 10:19
Gewoon niet.
Dit!

Ze zitten op school om wat te leren. Elke onnodige samenkomst geeft extra risico.
redbulletje schreef:
29-10-2020 11:13
Dit!

Ze zitten op school om wat te leren. Elke onnodige samenkomst geeft extra risico.
Hoor wie het zegt.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
29-10-2020 11:13
Dit!

Ze zitten op school om wat te leren. Elke onnodige samenkomst geeft extra risico.
Ja hoor, want ze zijn dan woensdag overdag op school geweest en op donderdag overdag komen ze weer op school, maar dat uurtje daartussen op woensdagavond, dat gaat het hem doen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
DaSilva86 schreef:
29-10-2020 11:13
Bij ons wordt het gecaterd. Alles komt uit één bedrijf, die ook alles neer zet vooraf en kindjes scheppen zelf op. En er is budget open getrokken want vorig kostte het feest nog €200 en dit jaar is het gebudgetteerd op €2000.
Dat halen wij niet, maar zeker nu al het dubbele van normaal. En dat kan ook. Er is verder amper iets uitgegeven afgelopen driekwart jaar.
Luci_Mster2 schreef:
29-10-2020 11:12
Klopt, wij hebben meerdere scenario's voor Sinterklaas laten passeren en er is al wat geregeld mbt extra cadeautjes. En er is een team ingehuurd ipv bekenden. Die houden zich aan alle maatregelen en zit er goed ingebakken, wat wel en niet mag en kan.

Er zijn al kleine uitdeelzakjes pepernoten betseld, meer versiering. Meer in de klas zelf blijven enz.
Er is wel nog discussie over wel of niet suprises. Of die een week eerder af gemaakt kunnen worden en opgeslagen in school. Om risico's uit te sluiten.

En voor kerst geldt hetzelfde. Er komt eten van 1 plek. Eentje die aan de veiligheidregels voldoet en ouders blijven uit de school. En geen gezamelijke viering is de aula helaas.

Maar wel flink versierde school en hopelijk feestelijk geklede kinderen en lichtjes, muziek enz.

Mits het dan mag van de veiligheidregioteams en de maatregelen op dat moment.

Zo gaat Sinterklaas bij ons ook straks. Alles is uitbesteed aan professionals en groepen blijven gescheiden.
DaSilva86 schreef:
29-10-2020 11:13
Bij ons wordt het gecaterd. Alles komt uit één bedrijf, die ook alles neer zet vooraf en kindjes scheppen zelf op. En er is budget open getrokken want vorig kostte het feest nog €200 en dit jaar is het gebudgetteerd op €2000.
Wat een enorm bedrag. Bij ons op school worden de toiletrollen nog door de ouders zelf meegenomen.
Zoals Baudolino zegt gaat het om de sfeer en het samenzijn.
Blankepit schreef:
29-10-2020 11:17
Wat een enorm bedrag. Bij ons op school worden de toiletrollen nog door de ouders zelf meegenomen.
Zoals Baudolino zegt gaat het om de sfeer en het samenzijn.
Dat is wat je eigenlijk dus niet wil/ mag.

Maar vind het ook een groot bedrag en hier willen wij niets van huis mee hebben. Omdat niet mag ;-)
Luci_Mster2 schreef:
29-10-2020 11:05
Dan nog steeds snap ik verontwaardiging niet helemaal icm met de rest van die post. Zal wel aan mij liggen hoor. :-D :-D :-D
Ik vind films en chips nogal ver af staab van kerstmis, kersgedachte enzo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven