kitten die bijterig wordt

07-07-2008 15:07 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een maand heb ik een kitten (gekregen toen ze 9 weken oud was) die heel schattig is. Direct zindelijk, heel aanhankelijk en superspeels. Sinds een week wordt ze alleen zo bijterig. Als je met haar speelt, bijt ze best hard in je handen. Als je hard terecht wijst, wordt ze juist bozer.(oortjes naar achteren, grote donkere pupillen) De hele tijd de plantenspuit erbij is ook zo lastig. Iemand ervaring?
Alle reacties Link kopieren
wangetjes tussen de kiesjes drukken

of de onderkaak vastpakken ( wie heeft wie?)
Alle reacties Link kopieren
Misschien heeft het diertje ergens pijn?
Alle reacties Link kopieren
@ Yamuna: Echt?
Alle reacties Link kopieren
Miesteph schreef op 07 juli 2008 @ 15:10:

Misschien heeft het diertje ergens pijn?
Ik denk niet dat ze pijn heeft. Het lijkt een heel gezond levendig diertje, ze doet het alleen bij het spelen.
Alle reacties Link kopieren
had mijn kitten ook, is inmiddels een volwassen poes. Dat speelse bijten gaat wel over, maar nu je kitten sterker wordt en een volwassen gebit krijgt is het niet leuk. Als je wilt corrigeren: katten vinden een tikje op hun neus echt niet leuk. Met je wijsvinger op de neus tikken, dan houden ze op (maar een kitten zal het denk ik niet laten om je vinger met haar poten te bevechten). Ik tik af en toe nog eens met mijn vinger op de neus als ze echt stout is. Werkt goed.
Alle reacties Link kopieren
Is spelgedrag wat tamelijk normaal is voor een kitten. Een kitten moet namelijk nog leren hoe hard het in spel mag bijten ed. In het nekvel pakken (Doet moeder ook) en streng nee zeggen. Daarna meteen spel beëindigen, zodat kat verband leert tussen actie-reactie. Hard is niet nodig, het dier is niet doof en probleem daarmee is dat het dier er later niet meer op reageert en je dus steeds harder gaat praten/schreeuwen.



Bij mijn kat werkt prima om op lage toon: Nee! te zeggen. Wangetje tussen de kiesjes werkt ook (bijten ze op de eigen wangen en voelen ze dat het zeer doet), kaakje zacht vastpakken ook, maar is niet aan te raden bij die kleine kattenkaakjes. Bij een pup gaat dit toch makkelijker
Alle reacties Link kopieren
@Carlice, goed te horen dat het bij jouw kitten is over gegaan toen ze ouder werd. Ik maak me hier echt een beetje zorgen over. Nu is het nog niet echt pijnlijk, maar dat wordt het natuurlijk wel als ze groter wordt.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kitten heb ik met 6 weken de term "zachtjes" geleerd. In een wilde bui vergeet hij het nog af en toe, mijn eigen fout geweest in de winter dat ik zijn tandjes niet voelde in mijn -10graden trui. Ik heb hem nu geleerd dat als ik auw roep hij los laat. Gewoon oefenen. Zeker bij een kitten heel makkelijk te leren.



Probeer met hem spelletjes te verzinnen dat hij met een koord of wat dan ook speelt en niet met je handen. Een speeltje aan zo'n stokje wat je kant en klaar kan kopen kan al voldoende zijn.



Ja dat ik Bo Ghi net had corrigeerde ik hem hoe de moederpoes het doet, zijn nekvel pakken. Niet eraan optillen hoor.

Ondanks dat ik een half wild adhd katje heb luistert hij precies als hij moet stoppen.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
mik25 schreef op 07 juli 2008 @ 15:16:

Is spelgedrag wat tamelijk normaal is voor een kitten. Een kitten moet namelijk nog leren hoe hard het in spel mag bijten ed. In het nekvel pakken (Doet moeder ook) en streng nee zeggen. Daarna meteen spel beëindigen, zodat kat verband leert tussen actie-reactie. Hard is niet nodig, het dier is niet doof en probleem daarmee is dat het dier er later niet meer op reageert en je dus steeds harder gaat praten/schreeuwen.



Bij mijn kat werkt prima om op lage toon: Nee! te zeggen. Wangetje tussen de kiesjes werkt ook (bijten ze op de eigen wangen en voelen ze dat het zeer doet), kaakje zacht vastpakken ook, maar is niet aan te raden bij die kleine kattenkaakjes. Bij een pup gaat dit toch makkelijker




Oké. Bedankt voor de tips!

Ik had in de dierenwinkel al gekeken naar bijtdingetjes, die zijn er nl volop voor honden maar niet voor katten!
Mijn kat heeft ook een bijterige periode gehad, toen ie zijn tandjes aan het wisselen was. Daarna ging het een stuk beter.

En laat goed merken dat jij de baas bent, daar heb je later nog veel profijt van, er staan hier al genoeg tips voor.
Alle reacties Link kopieren
Miesteph schreef op 07 juli 2008 @ 15:10:

Misschien heeft het diertje ergens pijn?




nee het diertje niet ... TO wel ....

kittens bijten gewoon heel hard, grenzen zoeken...
Alle reacties Link kopieren
Da's toch heel normaal en hoort toch bij het hele leerproces van katachtigen? Leuk trouwens, kittens!
Alle reacties Link kopieren
Op die manier kun je ze onderdanig maken en moet je wachten tot ze zich overgeven.
Alle reacties Link kopieren
Er wordt vaak gezegd dat je een kat niks kunt leren, maar dat is echt onzin. Mijn kater luistert prima, alleen anders dan de hond. Maar als hij fout is hoef ik alleen verbaal maar te zeggen Nee! of Laat dat! en hij houdt op.



Bijtdingen voor een kat: Speelmuisjes, balletjes, iets aan een touw, gewoon stukje touw, snoepstaafjes. gedroogde visjes. Katten hebben minder dan een hond de neiging ergens op te knagen.
Alle reacties Link kopieren
yoyo2 schreef op 07 juli 2008 @ 15:21:

[...]





Op die manier kun je ze onderdanig maken en moet je wachten tot ze zich overgeven.
Het nadeel aan die methode is dat ze hun nagels nog kunnen en zullen gebruiken. Nekvel is voor kitten prettiger (herkenbaar, doet moeder ook) en voor jezelf, minder kans op verwondingen door nagels.
Alle reacties Link kopieren
Yamuna schreef op 07 juli 2008 @ 15:20:

[...]





nee het diertje niet ... TO wel ....

kittens bijten gewoon heel hard, grenzen zoeken...
X-Dt klinkt als mijn zoontje
Alle reacties Link kopieren
Hem/haar de term "zachtjes" leren, dan bijten ze niet hard meer.

Mijn kitten heeft het vroeger ook gedaan....als ik dan zei "zachtjes of au" was het gelijk over...

Mochten ze dan nog steeds niet stoppen, gewoon een klein tikje op de neus....hij/zij moet het tenslotte ook nog gewoon een beetje leren.



Die van mij is inmiddels 6 en bijt nooit tot zeer weinig....soms bij het spelen, maar dan is het wel mijn eigen schuld:-)



Succes, komt allemaal goed!



Groetjes
Alle reacties Link kopieren
als ik brul naar mijn kitten dan kruipt mijn hond ook preventief naar zijn mand ... je weet maar nooit tegen wie ik het had ...
Alle reacties Link kopieren
DorothyGale schreef op 07 juli 2008 @ 15:20:

Da's toch heel normaal en hoort toch bij het hele leerproces van katachtigen? Leuk trouwens, kittens!




Ik snap de bijt-behoefte wel, maar het aanvallerige gedrag erbij vind ik zorgwekkend. Kijk, een paar telen later is 'ie weer hartstikke lief, maar toch...



Ik was laatst ergens op kraamvisite en aaide de kat die daar op de bank lag. Die beet me toen heel hard! Nu ben ik niet bang ofzo, maar die kat leefde in een gezin met allemaal kleine kinderen, dan vind ik zulk gedrag zorgelijk! Later hoorde ik dat hij echt getreiterd is en daardoor zulk gedrag vertoont. Triest.
Alle reacties Link kopieren
Yamuna schreef op 07 juli 2008 @ 15:23:

als ik brul naar mijn kitten dan kruipt mijn hond ook preventief naar zijn mand ... je weet maar nooit tegen wie ik het had ...
hahahaha herkenbaar, als kat iets fout doet en ik zeg tegen kat NEE! Gaat hond ook naar mand. Tevens vraagt zoon nog even na of mama niet boos op hem is X-D Terwijl ik voor of na NEE nog altijd de naam van de kat weet te plakken: meestal is het dus een soort BanNEE! 8-P
Alle reacties Link kopieren
Helmy schreef op 07 juli 2008 @ 15:25:

[...]





Ik snap de bijt-behoefte wel, maar het aanvallerige gedrag erbij vind ik zorgwekkend. Kijk, een paar telen later is 'ie weer hartstikke lief, maar toch...



Ik was laatst ergens op kraamvisite en aaide de kat die daar op de bank lag. Die beet me toen heel hard! Nu ben ik niet bang ofzo, maar die kat leefde in een gezin met allemaal kleine kinderen, dan vind ik zulk gedrag zorgelijk! Later hoorde ik dat hij echt getreiterd is en daardoor zulk gedrag vertoont. Triest.


Dat kan ook liefde zijn hoor. Sommige katten bijten als ze het fijn vinden, liefde. Behoorlijk hardhandig dat dan weer wel.

Het gezin daar weet ws niet beter dan kat niet te aaien en te kijken naar hoe kat zich gedraagt. Helemaal niet eng dus.
Alle reacties Link kopieren
Yamuna schreef op 07 juli 2008 @ 15:23:

als ik brul naar mijn kitten dan kruipt mijn hond ook preventief naar zijn mand ... je weet maar nooit tegen wie ik het had ...
:rolling:
Alle reacties Link kopieren
mik25 schreef op 07 juli 2008 @ 15:28:

[...]



Dat kan ook liefde zijn hoor. Sommige katten bijten als ze het fijn vinden, liefde. Behoorlijk hardhandig dat dan weer wel.

Het gezin daar weet ws niet beter dan kat niet te aaien en te kijken naar hoe kat zich gedraagt. Helemaal niet eng dus.
Nou, die bewuste kat beet me heel hard en rende gelijk weg. Wist dus blijkbaar wel dat het niet mocht...
Alle reacties Link kopieren
Ik moet zo lachen, nu Bo weet dat als ik AUWwwwwwwwwww roep het echt niet kan, doet hij zo als ik au roep; (alsof hij wilt zeggen, ik doe niets, of het was niet zo hard bedoelt, hij laat wel direct los)



http://www.mijnalbum.nl/Foto-RPCRFCFC.jpg



Het is niet zo moeilijk hoor om het aan te leren, als je maar concequent bent.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven