Kleding arrestatieteams

24-09-2019 14:22 134 berichten
Ik zag net het filmpje op https://www.nu.nl/276303/video/zwaarbew ... taghi.html en het viel me op dat die beveiligers van de marechaussee net zoals leden van arrestatieteams van de politie een - in mijn ogen - wonderlijke combinatie dragen van burgerkleding en politieuitmonstering. Doorgaans dragen ze een spijkerbroek met gympen of soms bergschoenen, aangevuld met politiekleding en -accessoires.

Persoonlijk vind ik het afbreuk doen aan de professionele uitstraling. Het komt op mij wat shabby en armzalig over. Bovendien: professionele, functionele kleding is er toch niet voor niets? Waarom dragen ze geen uniformbroek en politieschoeisel? Vinden ze het om een of andere reden leuk of stoer om er zo uit te zien en wordt dat gedoogd of gezien als een soort speciaal privilege voor dergelijke agenten? Of is er een functionele reden voor? Weet iemand dat?

Zoiets als dit dus:

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
patsy--stone schreef:
25-09-2019 11:13
Dat is wél wat je zei. Dat jij het zo raar vindt dat ze zich niet rustig even 2 minuten omkleden in een busje. [...]
2 minuten extra om om te kleden is natuurlijk veel te lang, maar op zich snap ik de gedachtengang wel. De brandweer kleedt zich ook om als de wagen onderweg is, die trekt een volledig kostuum aan (en vrijwillige brandweer is ook oproepbaar, dus zij staan net als leden van het AT op een feestje, in de supermarkt, liggen in bed als ze opgeroepen worden). Maar ja, met sneakers en slechts een spijkerbroek een brandend huis in gaan is niet heel verstandig. Dat leden van dit team sneakers en een spijkerbroek aanheeft heeft vast ook een hele legitieme reden. Van Arrestatieteams heb ik dan weer niet heel veel verstand.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 25-09-2019 12:06
Reden: Op de man
8.04% gewijzigd
Nitflex schreef:
25-09-2019 11:17
Natuurlijk is dat totaal wat anders. Dat zeg ik toch ook? Maar ik had toch verwacht dat ze wat steviger schoeisel aan zouden hebben.
Ik denk dat ze met slippers en korte broek beter opgaan in de stroom toeristen, waar de zakkenrollers actief zijn.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Suðri schreef:
25-09-2019 11:19
Nee!!!!!!!

Wat ik vraag:
Hoe zit dat met veiligheid en kleding? Sneakers zijn niet de meest veilige schoenen in situaties met scherpe voorwerpen bijvoorbeeld. Kleden ze zich vooraf om, thuis of in een multifunctioneel busje? Of zijn er voor kleding en veiligheid geen regels?

Moeilijke vraag, rare antwoorden.

Misschien kunnen ze hier wel normaal antwoorden, hier is het erg moeilijk, net als lezen:

http://www.arrestatieteam.nl/forum/
patsy--stone schreef:
25-09-2019 11:24
Ik denk dat ze met slippers en korte broek beter opgaan in de stroom toeristen, waar de zakkenrollers actief zijn.
Ja, dat snap ik ook hoor. Maar zakkenrollers bij mij in de straat kunnen hard rennen! Dus dat lijkt me lastig op slippers, maar die bij mij in de straat hadden ze te pakken in elk geval.

Ook een keer gelachen toen er een zakkenroller tijdens de gay parade werd geboeid door twee agenten volledig uitgedost in roze pruiken en accessoires. Zag er geestig uit.
https://www.blikopnieuws.nl/nieuws/2701 ... aller.html
wij slapen nooit.
Suðri schreef:
Nee!!!!!!!

Wat ik vraag:
Hoe zit dat met veiligheid en kleding? Sneakers zijn niet de meest veilige schoenen in situaties met scherpe voorwerpen bijvoorbeeld.

Dus jij bent bang dat iemand met een mes in hun voeten gaat steken? Of in hun been? En dat ze dan beter af zouden zijn in een gepantserde broek?
Dat dat opweegt tegen "een gek twee minuten extra tekeer laten gaan"?
.
Suðri schreef:
Kleden ze zich vooraf om, thuis of in een multifunctioneel busje? Of zijn er voor kleding en veiligheid geen regels?

Moeilijke vraag, rare antwoorden.
Helemaal geen rare antwoorden. Jij wilt ze alleen niet tot je nemen en stelt steeds weer een vraag die al lang 10x beantwoord is.
Ik kan wel gaan herhalen dat ze zich midden op straat (extra) aankleden met die bescherming, heb ik met eigen ogen gezien, maar jij wilt het niet geloven. En natuurlijk zijn er regels voor hun veiligheid, vandaar die kogelwerende vesten en helmen.
Star² schreef:
25-09-2019 11:27
Misschien kunnen ze hier wel normaal antwoorden, hier is het erg moeilijk, net als lezen:

http://www.arrestatieteam.nl/forum/
Dank je, een heel lijntje en idd geen willekeurige Action sneaker.
patsy--stone schreef:
25-09-2019 11:30
Dus jij bent bang dat iemand met een mes in hun voeten gaat steken? Of in hun been? En dat ze dan beter af zouden zijn in een gepantserde broek?
.

Helemaal geen rare antwoorden. Jij wilt ze alleen niet tot je nemen en stelt steeds weer een vraag die al lang 10x beantwoord is.
Ik kan wel gaan herhalen dat ze zich midden op straat (extra) aankleden met die bescherming, heb ik met eigen ogen gezien, maar jij wilt het niet geloven. En natuurlijk zijn er regels voor hun veiligheid, vandaar die kogelwerende vesten en helmen.
Schoenen bepalen hoe je je stap kan zetten je stevigheid tov de grond en of je slipt. Daarbij kan je niet naar de grond kijken waar je je voeten zet, en zal je dus ook over scherpe ondergrond kunnen lopen.

Maar schijnbaar moet ik vooral niet nadenken.
Ik denk dat de gekozen kleding vooral te maken heeft met de situaties waar deze teams worden ingezet. Het is natuurlijk niet de ME, DSI of de explosievendienst van het leger. Voor elke taak is er andere kleding.
Nitflex schreef:
25-09-2019 11:28
Ja, dat snap ik ook hoor. Maar zakkenrollers bij mij in de straat kunnen hard rennen! Dus dat lijkt me lastig op slippers, maar die bij mij in de straat hadden ze te pakken in elk geval.

Ook een keer gelachen toen er een zakkenroller tijdens de gay parade werd geboeid door twee agenten volledig uitgedost in roze pruiken en accessoires. Zag er geestig uit.
Ja ik zou zelf dan ook geen slippers aandoen.[...]

Die agenten met roze pruiken, gaaf! Ik vond dat wel heel goed dat ze al die zakkenrollers zo aanpakken. Het zijn echt professionele bendes die in groepjes werken en de buit heel snel doorgeven. En eerst even duwen, schreeuwen of op slippers of tenen van mensen gaan staan om ze af te leiden.
Ook al heb je wél door wie iets uit jouw zak had gepakt, diegene heeft je telefoon of portemonnee dan al lang niet meer. Heel sneu voor al die toeristen en dagjesmensen die niet zo bedacht zijn op zakkenrollers. Wat ik overigens best raar vind want als er íets is wat al millennia bestaat is het wel zakkenrollerij.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 25-09-2019 12:08
6.23% gewijzigd
patsy--stone schreef:
25-09-2019 11:30
.

Ik heb dus geen idee hoe arrestatieteams werken, maar je moet zo iemand niet 2 minuten extra tekeer laten gaan. Aan de andere kant heb je de brandweer die een huis ook niet 2 minuten langer laat branden en dus binnen die paar minuten (zonder die 2 extra minuten) al hun gear aan moeten trekken en dat doen ze niet zomaar. In de brandweerwagen. Dus ik snap de vraag echt heel goed.

Daarnaast, het arrestatieteam heeft andere prioriteiten en daarom een andere werkwijze en hoeft denk ik dus niet in een volledig pak geheist te worden om hun werk optimaal te kunnen doen.

Wat Jurriaan B oppert in de Op: dat het 'afbreuk doen aan de professionele uitstraling. Het komt op mij wat shabby en armzalig over' is voor dit soort werk natuurlijk wel een beetje raar.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 25-09-2019 11:39
7.12% gewijzigd
Suðri schreef:
25-09-2019 11:33
Schoenen bepalen hoe je je stap kan zetten je stevigheid tov de grond en of je slipt. Daarbij kan je niet naar de grond kijken waar je je voeten zet, en zal je dus ook over scherpe ondergrond kunnen lopen.

Wat voor scherpe ondergrond in godsnaam? Gaan ze over messen of rechtop staande spijkers lopen?????
Suðri schreef:
25-09-2019 11:33

Daar kun je wel over nadenken, maar denk je niet dat de politie ook over dit soort dingen heeft nagedacht en de voor- en nadelen heeft afgewogen? [...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 25-09-2019 12:07
11.81% gewijzigd
patsy--stone schreef:
25-09-2019 11:36
Ja ik zou zelf dan ook geen slippers aandoen. [...]

Die agenten met roze pruiken, gaaf! Ik vond dat wel heel goed dat ze al die zakkenrollers zo aanpakken. Het zijn echt professionele bendes die in groepjes werken en de buit heel snel doorgeven. En eerst even duwen, schreeuwen of op slippers of tenen van mensen gaan staan om ze af te leiden.
Ook al heb je wél door wie iets uit jouw zak had gepakt, diegene heeft je telefoon of portemonnee dan al lang niet meer. Heel sneu voor al die toeristen en dagjesmensen die niet zo bedacht zijn op zakkenrollers. Wat ik overigens best raar vind want als er íets is wat al millennia bestaat is het wel zakkenrollerij.

Geen begrijpend lezen op school gehad dus ga je maar sneren?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 25-09-2019 12:08
8.40% gewijzigd
patsy--stone schreef:
25-09-2019 11:37
Wat voor scherpe ondergrond in godsnaam? Gaan ze over messen of rechtop staande spijkers lopen?????
Alleen al glas? Ooit gezien hoeveel glas een manshoge ruit bijvoorbeeld verspreidt?
Naalden van gebruikers?
Nitflex schreef:
Daar kun je wel over nadenken, maar denk je niet dat de politie ook over dit soort dingen heeft nagedacht en de voor- en nadelen heeft afgewogen? Dus blijkbaar gaat dit je petje te boven en zijn er factoren die belangrijker zijn dan het schoeisel dat jij zou verwachten.
Nee hoor.
Suðri schreef:
25-09-2019 11:38
Alleen al glas? Ooit gezien hoeveel glas een manshoge ruit bijvoorbeeld verspreidt?
Naalden van gebruikers?

Geef het op joh, komt niet voor in die ideale wereldjes kennelijk.
patsy--stone schreef:
nou ja, arrestatieteams gaan natuurlijk niet altijd maar gewoon in schoongeveegde straatjes te werk.
Star² schreef:
25-09-2019 11:39
Geef het op joh, komt niet voor in die ideale wereldjes kennelijk.
Schijnbaar.
Mevrouw75 schreef:
25-09-2019 11:40
nou ja, arrestatieteams gaan natuurlijk niet altijd maar gewoon in schoongeveegde straatjes te werk.
Jawel hoor begrijp ik net.
Mevrouw75 schreef:
25-09-2019 11:36
Ik heb dus geen idee hoe arrestatieteams werken, maar je moet zo iemand niet 2 minuten extra tekeer laten gaan. Aan de andere kant heb je de brandweer die een huis ook niet 2 minuten langer laat branden en dus binnen die paar minuten (zonder die 2 extra minuten) al hun gear aan moeten trekken en dat doen ze niet zomaar. In de brandweerwagen. Dus ik snap de vraag echt heel goed.

Daarnaast, het arrestatieteam heeft andere prioriteiten en daarom een andere werkwijze en hoeft denk ik dus niet in een volledig pak geheist te worden om hun werk optimaal te kunnen doen.
De brandweer kwam niet van een feestje of de supermarkt, maar had al dienst, had al geschikte onderkleding en schoenen aan. En er is maar 1 bestuurder nodig op zo'n wagen.

Die mannen die op zo'n noodsituatie afkomen om een arrestatieteam te vormen, komen allemaal in hun eigen auto ergens vandaan geracet. En kunnen zich niet achter het stuur omkleden.

En zo onveilig zullen spijkerbroeken en sneakers heus niet zijn in de situaties waarin zij werken. Behalve als je dus te maken hebt met een gestoorde gek die én binnen een meter afstand weet te komen én een mes heeft én in je voet steekt, zoals Suðri lijkt te denken dat heel gebruikelijk is.
patsy--stone ^Ja, er zijn ook speciale zakkenrollerteams die gedrag herkennen enzo. Ja, over zakkenrollen zou ik een heel apart topic kunnen openen. Hoe mensen soms met telefoons uit hun achterzak stekend met grote open shoppers de tram in stappen! Vooral Amerikanen die thuis zelden in het OV zitten. Ik waarschuw mensen soms wel, maar dan blijf je aan de gang.
Maartje2016 schreef:
24-09-2019 14:55
De mannen met burgerbroeken en een vest met in geel "justitie" erop zijn geloof ik van een andere dienst.

Ja, die zijn van justitie... :lol:
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
patsy--stone schreef:
25-09-2019 11:42
. Behalve als je dus te maken hebt met een gestoorde gek die én binnen een meter afstand weet te komen én een mes heeft én in je voet steekt, zoals Suðri lijkt te denken dat heel gebruikelijk is.
Lees nou eens wat ik schrijf i.p.v. zo te sneren.
eckano schreef:
25-09-2019 11:43
Ja, die zijn van justitie... :lol:
:rofl:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven