Koning Winter is terug en hoe!

06-01-2010 23:48 229 berichten
Alle reacties Link kopieren
Koning Winter is terug en hoe!

Als ik al die topics over de sneeuw en de overlast ervan lees, op de radio verneem dat de A9 en A 10 nog steeds files zijn ( mensen schijnen al meer dan 5 uur vast te zitten! ), het openbaar vervoer grote moeite heeft op tijd te rijden, de winkels al vol hangen met de zomercollectie ( hoera voor de kringloopwinkels!!! ), vraag ik me echt af of men is vergeten dat de winter goed kan huishouden en niet alleen maar een naam voor een jaargetijde is. Mensenkinderen, wat een gezeur en gedoe! Gemeentelijke diensten: JULLIE FALEN ENORM OP HET GEBIED VAN VOORZORGSMAATREGELEN! Dit kost de bedrijven en instanties miljoenen, geeft de burger alleen maar sores en kopzorgen.

Media, hou op de boel op te blazen en wordt met z'n allen eens volwassen!

Het is overduidelijk dat men geen echte winter meer gewend is.

Zo, moest me effies van het hart.

Hoe ik zelf erover denk, over een echte winter?

Tja, het heeft zo z'n charmes, maar het geeft ook een beetje overlast en als ik daar dan rekening mee hou valt het eigenlijk best wel mee. Inspelen op de situatie en dan heb je de helft al gewonnen.....
quote:dreamer schreef op 07 januari 2010 @ 09:42:

In Groningen worden de fietspaden gestrooid. Niet allemaal, en stoepen ook niet. In Groningen was er ook het eerst chaos door sneeuw (eerder dan Amsterdam, volgens mij) en inmiddels (weer volgens mij) ook ongeveer het langst. De eerste dagen konden de sneeuwploegen het vegen/strooien echt niet bij houden, nu gaat het aardig.

Dat veel mensen zich de winter van 1979 niet herinneren ligt vast niet alleen aan de leeftijd. Ook toen was het in het Noorden erg, maar onder Zwolle ging het wel. Hier konden mensen hun deur niet uit, een week later kwam minister Van Agt kijken, toen alles weer zo'n beetje op de rails was, sneeuw geschoven, dorpen weer bereikbaar en dergelijke, en concludeerde dat het allemaal wel meeviel. Ik was toen 12 en kan me dat nog erg goed herinneren.

Ook de IJzel was volgens mij alleen in Noord Nederland. Wat missen de mensen in de Randstad dan toch eigenlijk veel

Dat het zout zo'n beetje op is vind ik trouwens niet persé aan slechte voorbereiding liggen. De laatste keer dat er zoveel over zo'n lange periode lag is (weer volgens mij) best lang geleden. We hebben sneeuw gehad, maar niet een maand lang zo hevig en continue. Daar kun je je dan toch niet op voorbereiden?

Dat het veelal in het Noorden is geweest, zal inderdaad wel een reden zijn waardoor velen het niet herrinneren.

Nou ja bij mij voornamelijk mijn leeftijd want ik 79 was ik er gewoon nog niet, tja dat kan je dan ook niet herrinneren.

Maar in Limburg (waar ik tot sinds kort gewoond heb) was er volgens mij minder overlast van de dingen die ik wel kan herrinneren. Behalve in Vaals en dergelijke.

1986
Grief is just love with nowhere to go
quote:Maleficent schreef op 07 januari 2010 @ 09:49:

[afbeelding]

1986

Dit weet ik ook nog.

Toen was de rivier bij ons ook bekant bevroren, hele grote ijsbrokken dreven op de rivier .
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Waar ik toen woonde ook (de IJssel)
Hier de Merwede :-)
Ik heb in 1986 de Sloterplas nog overgeschaatst Die is best diep (30 m) en behoorlijk groot. Ik kan me niet heugen dat ie daarna nog een keer helemaal bevroren is geweest. Was wel spannend, zeker middenp als het ijs van die 'kloenk'geluiden begon te maken.... wegwezen!!
Mijn moeder reed altijd De molentocht, en dan halverwege bij "boerenklaas" in Molenaarsgraaf zaten wij op haar te wachten, dan dronken we chokolademelk met Slagroom ( terwijl we op balen stro zaten ) en mijn moeder een rumpunch, en ging ze verder.

Leuke herinneringen.
was er in '85 en '86 ook geen elfstedentocht? In één van die twee jaren dachten ze zelfs een tweede te kunnen houden (en toen kwam de ijzel.. dacht ik)
Later is nu
De winter van '79 weet ik ook nog wel. We konden toen zo lang schaatsen dat we het niet leuk meer vonden.

Ik weet ook nog dat ik thuis mijn schaatsen al aan deed en dan schaatsend naar de vijver/vaart ging om daar verder te gaan. Teringkoud was het toen. Heb toen ook een vrij vervelend schaatsongeluk gehad, ben gevallen en met de onderkant van mijn knie op de rand van een blok ijs gevallen. Is nooit meer goed gekomen, heb er nog steeds last van.
Ben te jong, dus heb al die winters niet (bewust) meegemaakt. Weet alleen nog dat ik in '97 flink heb kunnen schaatsen!

Vind het nu eigenlijk wel gezellig, al die sneeuw! Maar misschien scheelt het dat ik momenteel thuis zit en dus alleen de deur uit hoef voor boodschappen e.d.
Schaatsen kan ik niet, en ik heb de hoop opgegeven het nog te kunnen gaan leren. Jammerdebammer. Het zit niet in me.

Ik kan daarentegen wel heel goed van hoge heuvels af sleeën
En met al deze herinneringen is het wel duidelijk dat het best wel meevalt met de zeldenheid van strenge winterperiodes in Nederland.

Winter op deze manier is gewoon leuk en spannend. Onverwachte dingen, veel anekdotes voor de kleinkinderen (die het niet meer zullen meemaken). Geniet er nou maar van, neem vrij en maak een sneeuwpop en een iglo met de kinderen!
Er komen nu wel weer leuke herinneringen boven. Een buurman werkte bij de gemeente en hij regelde altijd grote bouwlampen. Dan konden we 's avonds ook nog schaatsen.

Sommige huizen hadden de tuinen aan de vijver. En dan kreeg je iets warms te drinken van de moeder van een vriendinnetje. Leuk. Lang niet aan gedacht.
Het enige wat ik wel spannend vindt aan deze winter is dat ik over 2-3 weken moet afrijden. En als het echt slecht weer is gaat het niet door, en dan moet ik ook weer opnieuw mijn theorie gaan halen, want dat is in febr verlopen. Dat kan dus een lelijke kostenpost gaan worden voor me, als mijn examen niet door kan gaan. Maar ja... niks aan te doen. Ik heb mijn theorie ook veel te snel gehaald.
Hoe zit het eigenlijk met het schaatsijs?

Want iedereen heeft het al over Elfstedenkoorts, maar dan mag er toch niet teveel sneeuw vallen, want daar krijg je lelijk ijs van?

Het blijft voorlopig nog wel behoorlijk vriezen, dus in principe zou het toch mogelijk moeten zijn dit jaar? Ik hoor er eigenlijk niks over.
quote:Xaloy schreef op 07 januari 2010 @ 10:05:

En met al deze herinneringen is het wel duidelijk dat het best wel meevalt met de zeldenheid van strenge winterperiodes in Nederland.

Winter op deze manier is gewoon leuk en spannend. Onverwachte dingen, veel anekdotes voor de kleinkinderen (die het niet meer zullen meemaken). Geniet er nou maar van, neem vrij en maak een sneeuwpop en een iglo met de kinderen!

Maar ik kan geen vrij nemen van mijn krantenwijk

En ik heb nog geen kinderen.
quote:Maleficent schreef op 07 januari 2010 @ 10:08:

Hoe zit het eigenlijk met het schaatsijs?

Want iedereen heeft het al over Elfstedenkoorts, maar dan mag er toch niet teveel sneeuw vallen, want daar krijg je lelijk ijs van?

Het blijft voorlopig nog wel behoorlijk vriezen, dus in principe zou het toch mogelijk moeten zijn dit jaar? Ik hoor er eigenlijk niks over.In de krant stond laats dat ze, ik dacht, 11 januari dit jaar als datum voor de elfstedentocht gepland hadden.
De kans dat er een Elfstedentocht komt is zeer klein. Grote delen liggen nog open en op andere delen ligt er zoveel sneeuw dat er nauwelijks ijsaangroei plaats vindt.

waar wel geschaatst kan worden in het Noorden is de kwaliteit over het algemeen zeer matig tot zeer slecht.
quote:Xaloy schreef op 07 januari 2010 @ 08:44:

Donkey, hoe wordt er in Nederland gedacht over nabestellen van zout? Niet, denk je?Volgens mij is dat niet zo gemakkelijk. Mijn broer woont in Engeland, en daar hebben ze net zoveel of nog meer last dan in Nederland en daar is het zout ook op, vertelde hij me gister. En ik zag op een van de journaals van de week dat meer landen in Europa erg veel last van de strenge winter hebben.
Am Yisrael Chai!
Ik ben geen strooizout expert. Gelukkig maar . Alleen: op 20 december begin de winter, met uitzonderlijk veel sneeuw en koude temperaturen. De winter in Nederland duurt normaal gesproken tot pasen, eind maart half april. Dan heb je nog kans op nachtvorst en dergelijke. De winter duurt dus makkelijk 5 maanden.

Het is nu 7 januari, de winter is 17 dagen oud.

Rara wat gaat hier mis?
anoniem_1579 wijzigde dit bericht op 07-01-2010 10:21
Reden: Oeps, de winter duurt niet 56 maanden.. gelukkig maar!
% gewijzigd
Vorig jaar hebben we toch echt een lange periode met vriesweer gehad, je kon toen schaatsen op de Bergse Plas (Rotterdam) dus waarom er dan toen geen elfsteden kwam begrijp ik niet.

Er waren toen berichten over 100.000 mensen op het ijs bij een elfstedentocht en ja, dan heb je stevig ijs nodig! Maar ik hoor nu dat er maar max. 16.000 mensen mee zouden mogen doen......maar ja, nu is het fondant ijs, en daar heb je niks aan.
er wordt wel makkelijk gedacht over "even" nabestellen van zout.

Akzo Nobel is een van de bedrijven die gemeentes van zout voorziet. Dit bedrijf heeft nu quota ingesteld. En voor gemeentes die geen contract hebben met Akzo is het jammer. Zij krijgen niets. Akzo denkt het zo tot eind januari uit te kunnen houden.

Nederland is niet het enige land waar zout te kort dreigt, dus ja het is wel degelijk een probleem.
quote:toetyfroety schreef op 07 januari 2010 @ 10:21:

Vorig jaar hebben we toch echt een lange periode met vriesweer gehad, je kon toen schaatsen op de Bergse Plas (Rotterdam) dus waarom er dan toen geen elfsteden kwam begrijp ik niet.

Er waren toen berichten over 100.000 mensen op het ijs bij een elfstedentocht en ja, dan heb je stevig ijs nodig! Maar ik hoor nu dat er maar max. 16.000 mensen mee zouden mogen doen......maar ja, nu is het fondant ijs, en daar heb je niks aan.Vorig jaar vroor het in het Noorden niet zo hard als in het zuiden. En ze moeten minimaal 15 cm ijs hebben. Naats de rijders is er ook veel publiek op het eis aanwezig.
Vorig jaar vroor het overal dat het kraakte behalve in het Noorden Toety. In Limburg had de Elfstedentocht toen makkelijk verreden kunnen worden.
quote:Helaholalalala schreef op 07 januari 2010 @ 09:42:

Dan de winter van 62/63, toen liep ik op de bevroren Noordzee bij Scheveningen!

In 79 ging ik schaatsend over straat naar school, zo glad was het.Ik ben in 79 ook schaatsend naar school gegaan, kan me dat nog heel goed herinneren. Konden we allemaal schaatsen op straat en hadden alle ouders koek en zopie vanuit de keuken.
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven