Kosten eigen paard.
donderdag 12 april 2018 om 16:52
Je verdient 1500€ per maand voor 7 maanden per jaar, dus gemiddeld gezien 875€ per maand. (is dat netto?) daarvan wil je een paard financieren wat al minstens 250€ per maand kost. ik vind dat wel heel veel geld.
of wil je je man het paard laten bekostigen? (rijdt hij er zelf ook mee? wil hij ook een paard?)
Ik zou alle mogelijk uitgaven van het paard (en ook de aanschafkosten) op een rijtje zetten en kijken of je dat bedrag nu al elke maand extra kan sparen (= dus niet nodig hebt), dit zo'n 6 maanden volhouden om te kijken of het realistisch is.
of wil je je man het paard laten bekostigen? (rijdt hij er zelf ook mee? wil hij ook een paard?)
Ik zou alle mogelijk uitgaven van het paard (en ook de aanschafkosten) op een rijtje zetten en kijken of je dat bedrag nu al elke maand extra kan sparen (= dus niet nodig hebt), dit zo'n 6 maanden volhouden om te kijken of het realistisch is.
donderdag 12 april 2018 om 16:56
aatjuhh123 schreef: ↑12-04-2018 16:12Geen hypo ? Want ? Je slaapt in een tent of huren ?
En 3500 netto ?
Tja, dat is niet echt veel, maar een pony moet daarmee wel lukken.
Zou geen Arabische volbloed nemen want die zijn echt duur.
Niet veel?
I wanna live my life with the volume full!
donderdag 12 april 2018 om 16:59
Ja,dat is netto wat ik verdien.Soms is het meer,hangt er vanaf of ik in het weekend werk.Geld wat we samen verdienen is ook gewoon van ons samen.Sparen doen we zeker(had ik al eerder geschreven) er komt pas een paard als we een flinke spaarpot hebben.ookal duurt het evt nog 2 jaar.Ik wil alleen de kosten op een rijtje hebben.Vandaar dat ik hier ervaring vragen.Vind het en beetje raar dat het opeens gaat over dat mijn man dan voor mijn paard zou betalen.Wij overleggen alles en als hij het niet zou willen,dan zou het ook niet gebeuren.(En voordat er dan weer komt dat ik onder de plak zit)Nee,ik ga alleen geen paard aanschaffen als de ander het er niet mee eens is.Dit word een weloverwogen besluit van beide,waar gewoon goed over is gepraat.Razzmatazz schreef: ↑12-04-2018 16:52Je verdient 1500€ per maand voor 7 maanden per jaar, dus gemiddeld gezien 875€ per maand. (is dat netto?) daarvan wil je een paard financieren wat al minstens 250€ per maand kost. ik vind dat wel heel veel geld.
donderdag 12 april 2018 om 17:24
donderdag 12 april 2018 om 17:45
Een paard houden is in mijn ogen keuzes maken; Ik ken genoeg mensen die veel minder dan modaal verdienen en een paard kunnen houden (en zowel zij als paard komen niets te kort, maar ze gaan bijvoorbeeld nooit op vakantie en ook andere zaken laten ze voor hun hobby). Daarnaast kost het veel tijd en daar moet je gezinsleven het wel mee eens zijn.
Het lijkt mij dat je met jullie inkomen prima een paard kunt houden. Hou per maand zeker rekening met vaste kosten als hoefsmid, ontworming,... en daarnaast een potje voor onvoorziene omstandigheden zoals dierenarts (bij mij is dit 3000 euro). Op bokt.nl staan er veel voorbeelden over kosten:
https://www.bokt.nl/wiki/Onderhoudskosten
Je kan nadenken over een dierenarts verzekering, maar in mijn beleving zijn die heel duur en kan je het bedrag beter sparen.
Nog een tip: laat bij aankoop je paard ALTIJD keuren door een dierenarts. Dat is een kost waar je niet op moet besparen.
Het lijkt mij dat je met jullie inkomen prima een paard kunt houden. Hou per maand zeker rekening met vaste kosten als hoefsmid, ontworming,... en daarnaast een potje voor onvoorziene omstandigheden zoals dierenarts (bij mij is dit 3000 euro). Op bokt.nl staan er veel voorbeelden over kosten:
https://www.bokt.nl/wiki/Onderhoudskosten
Je kan nadenken over een dierenarts verzekering, maar in mijn beleving zijn die heel duur en kan je het bedrag beter sparen.
Nog een tip: laat bij aankoop je paard ALTIJD keuren door een dierenarts. Dat is een kost waar je niet op moet besparen.
Always believe that something wonderful is about to happen.
donderdag 12 april 2018 om 17:49
Mijn stiefdochter heeft 2 paarden en deelt de kosten samen met haar moeder. Zij hebben een stuk minder inkomen dan jullie en redden het aardig goed. Het meeste geld gaat naar de paarden natuurlijk, maar dat hebben ze er voor over. Ze rijden allebei dressuur en gaan bijna elk weekend op wedstrijd. Daarnaast volgt mijn stiefdochter ook privéles (1x in de week). Ze staan op een redelijke goedkope stal gelukkig, dus die maandelijke kosten zijn niet heel veel. Grote uitgaven waren een trailer en benodigdheden om te rijden (zadel, rijlaarzen etc.). Je kunt dat laatste natuurlijk zo duur maken als je zelf wilt, maar als je er wat langer mee wilt doen, zul je toch flink wat geld uit moeten geven.
Daarnaast hebben ze een nog flinke spaarrekening voor de dierenarts en andere medische kosten.
Daarnaast hebben ze een nog flinke spaarrekening voor de dierenarts en andere medische kosten.
Aloë Vera. Omdat je het waard bent.
donderdag 12 april 2018 om 17:57
Ik ken iemand die een paard kocht toen ze nog student was. Het kan met jullie inkomen heus. Maar je zal waarschijnlijk wel op andere dingen moeten bezuinigen. Ik denk dat je je vooral moet afvragen of je de tijd en energie er voor hebt. Een paard is echt veel werk. Ik wens je alvast heel veel plezier met je toekomstige paard.
donderdag 12 april 2018 om 18:13
Bedankt Chrys,Vienna,Aloevera en licht-blauw voor jullie antwoorden.Daar heb ik tenminste wat aan.Die spaarpot ga ik zeker voor zorgen.Ik wil minstens 5000 opzij hebben staan voor onverwachte kosten.
Op vakantie gaan wij bijna niet.En ik werk in mijn werkmaanden maar 3 a 4 dagen per week,dus kwa tijd gaat dat zeker lukken.Ik heb er ontzettend veel zin in.Maar zoals gezegd,eerst nog even sparen.Liever goed voorbereid en geld achter de hand,dan zomaar beginnen
Op vakantie gaan wij bijna niet.En ik werk in mijn werkmaanden maar 3 a 4 dagen per week,dus kwa tijd gaat dat zeker lukken.Ik heb er ontzettend veel zin in.Maar zoals gezegd,eerst nog even sparen.Liever goed voorbereid en geld achter de hand,dan zomaar beginnen
donderdag 12 april 2018 om 18:14
Precies!Agapanthus schreef: ↑12-04-2018 17:31Wat een gezeik weer zeg... er zijn genoeg mensen gelukkig met elkaar getrouwd die niet elkaar elke cent misgunnen en alles samen doen...![]()
donderdag 12 april 2018 om 18:30
Tornacense schreef: ↑12-04-2018 18:20Wat gebeurt er met paard als man gaat lopen / het aftrapt?
Ik neem aan dat ie niet van vandaag op morgen verkocht is én dat de stalling ook niet van vandaag op morgen is opgezegd.
Pfff..
Dan moeten er nog wel meer dingen geregeld worden.
I wanna live my life with the volume full!
donderdag 12 april 2018 om 18:31
Sorry maar ik snap deze opmerking niet. Normaal gezien ga je ervanuit dat je niet uit elkaar gaat. Daarnaast heb ik genoeg niet paardenmensen moeilijke keuzes zien maken wanneer ze scheiden. Ik heb een paard en betaal haar helemaal zelf, maar als we uit elkaar zouden gaan en ik meer kosten alleen moet betalen, weet ik niet 100 procent zeker of ik mijn paard nog kan bekostigen. Dan zal ik mijn financiën weer op een rijtje moeten zetten.Tornacense schreef: ↑12-04-2018 18:20Wat gebeurt er met paard als man gaat lopen / het aftrapt?
Ik neem aan dat ie niet van vandaag op morgen verkocht is én dat de stalling ook niet van vandaag op morgen is opgezegd.
donderdag 12 april 2018 om 18:34
Graag gedaan. Alvast veel succes met het zoeken naar je ideale paardenmaatje. Neem er rustig de tijd voor, dan kom je hem vast tegen.saskia18 schreef: ↑12-04-2018 18:13Bedankt Chrys,Vienna,Aloevera en licht-blauw voor jullie antwoorden.Daar heb ik tenminste wat aan.Die spaarpot ga ik zeker voor zorgen.Ik wil minstens 5000 opzij hebben staan voor onverwachte kosten.
Op vakantie gaan wij bijna niet.En ik werk in mijn werkmaanden maar 3 a 4 dagen per week,dus kwa tijd gaat dat zeker lukken.Ik heb er ontzettend veel zin in.Maar zoals gezegd,eerst nog even sparen.Liever goed voorbereid en geld achter de hand,dan zomaar beginnen![]()
donderdag 12 april 2018 om 18:34
Man moet de boel mee financieren.vienna29 schreef: ↑12-04-2018 18:31Sorry maar ik snap deze opmerking niet. Normaal gezien ga je ervanuit dat je niet uit elkaar gaat. Daarnaast heb ik genoeg niet paardenmensen moeilijke keuzes zien maken wanneer ze scheiden. Ik heb een paard en betaal haar helemaal zelf, maar als we uit elkaar zouden gaan en ik meer kosten alleen moet betalen, weet ik niet 100 procent zeker of ik mijn paard nog kan bekostigen. Dan zal ik mijn financiën weer op een rijtje moeten zetten.
Maar als man het morgen aftrapt is er nauwelijks genoeg geld om zelfs maar de huur van je huis én vaste kosten én eigen eten te betalen.
Dan moet er dus wel een - liefst nog snelle - oplossing voor paard zijn.
Sta daar dus bij stil voor je het paard koopt.
40 % van de koppels scheidt.
Ik wens het niemand toe, maar je in de schulden steken voor een paard lijkt mij ook niet echt een optie.
donderdag 12 april 2018 om 18:39
Goed dat je er zo goed over nadenkt. Het klinkt alsof jullie het financieel prima op orde hebben en dat het makkelijk moet lukken. Naast de vaste lasten moet je inderdaad rekening houden met evt dierenartskosten. Zeker met een ouder paard (dus denk daar nog even goed over na, er zijn ook hele brave bosklossers die wat jonger zijn). Een spaarpot van een paar duizend euro klinkt goed.
Geniet van je zoektocht en daarna van je paard. Ik heb de mijne 4 jaar geleden gekocht en nog elke dag blij mee!
Geniet van je zoektocht en daarna van je paard. Ik heb de mijne 4 jaar geleden gekocht en nog elke dag blij mee!
donderdag 12 april 2018 om 18:46
Een paard kan al snel meer gaan kosten dan je ooit had bedacht. Maar met jullie inkomsten lijkt het me geen probleem.
Zorg dat je na aanschaf van paard en zadel nog een potje van een paar duizend over hebt. Mijn paard heeft me in 2 jaar tijd zo een 4000 euro dierenarts kosten gekost. Met een stalling van 250 is het verstandig om uit te gaan van totale kosten van zo een 500 euro per maand.
Kijk ook even op bokt, daar is een topic van hoeveel kost een paard nu daadwerkelijk. De meningen zijn er over verdeeld, maar persoonlijk vind ik dat als we er voor kiezen om op zo een dier te gaan zitten dat 1 a 2 keer per jaar checkup van een fysio en tanden na laten kijken en echt onder basiszorg vallen.
Zorg dat je na aanschaf van paard en zadel nog een potje van een paar duizend over hebt. Mijn paard heeft me in 2 jaar tijd zo een 4000 euro dierenarts kosten gekost. Met een stalling van 250 is het verstandig om uit te gaan van totale kosten van zo een 500 euro per maand.
Kijk ook even op bokt, daar is een topic van hoeveel kost een paard nu daadwerkelijk. De meningen zijn er over verdeeld, maar persoonlijk vind ik dat als we er voor kiezen om op zo een dier te gaan zitten dat 1 a 2 keer per jaar checkup van een fysio en tanden na laten kijken en echt onder basiszorg vallen.