Koud in huis

26-09-2019 07:27 342 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is 20 graden bij mij (ochtend) en in heb het koud. Ik doe maar de verwarming aan. Hoeveel graden is het bij jou zonder kachel aan? Doen nog meer de verwarming aan? Wilde dit pas vanaf 1 oktober doen.
Dreamer schreef:
26-09-2019 14:50
Dus... dan stoken deze mensen niet onnodig.

Opgelost
:)
Mogelijk.
Maar misschien voelt een huis bij 19 of 20 graden onbehaaglijk kil doordat het er te vochtig is, of doordat er tocht staat, zoals ook al door anderen in dit topic is opgemerkt. Je kunt dan extra gaan zitten stoken, maar je kunt ook voor een duurzame en milieuvriendelijke oplossing kiezen door je huis beter te isoleren en tochtstrips aan te brengen e.d.
Ik heb ook jarenlang gedacht dat 19 graden veel te koud was. Ben altijd een koukleum geweest. Maar sinds wij ons huis onder handen hebben genomen blijkt het een prima temperatuur.
lilalinda schreef:
26-09-2019 16:30
Ik zit met 30 graden soms met sokken aan in de tuin
"trekt toch koud op he"? :)

:HA:
Daveotion schreef:
26-09-2019 18:55
Mogelijk.
Maar misschien voelt een huis bij 19 of 20 graden onbehaaglijk kil doordat het er te vochtig is, of doordat er tocht staat, zoals ook al door anderen in dit topic is opgemerkt. Je kunt dan extra gaan zitten stoken, maar je kunt ook voor een duurzame en milieuvriendelijke oplossing kiezen door je huis beter te isoleren en tochtstrips aan te brengen e.d.
Ik heb ook jarenlang gedacht dat 19 graden veel te koud was. Ben altijd een koukleum geweest. Maar sinds wij ons huis onder handen hebben genomen blijkt het een prima temperatuur.
Gevoelstemperatuur met of zonder warmtestraling vind ik echt veel verschil maken. Als ik met 15 graden buiten in de zon zit kan ik het aangenaam vinden, maar bewolkt met 20 graden veel te kil. Zo ook binnenshuis. Die radiatoren moeten lekker warmte stralen om me behaaglijk te voelen.
Daveotion schreef:
26-09-2019 14:20
Met het oog op zuiniger omgaan met energie schrik ik daarvan ja.
21 graden of hoger heb je helemaal niet nodig, tenzij je bejaard bent, ziek bent of een beperking hebt waardoor je eigen kacheltje niet werkt. Dan zit je te veel stil of is je huis bijvoorbeeld tochtig. (Tocht maakt veel verschil in de beleving van temperatuur.)
Ik ga bij mensen poetsen en er zijn plaatsen bij waar er 28/29 graden verwarmd word dat kan ik met de beste wil van de wereld echt niet begrijpen en nee het zijn geen bejaarden of zieke mensen die er wonen

Thuis in mijn appartement de verwarming niet warmer dan 21 graden. Verwarming staat hier nog niet op omdat het nog 21 graden is op dit moment
kimmeke1983 wijzigde dit bericht op 27-09-2019 12:05
11.82% gewijzigd
Daveotion schreef:
26-09-2019 18:55
Mogelijk.
fijn voor je
Bij ons is het geïsoleerd. Bij mijn ouders is het nog beter geïsoleerd. Als het 19 graden is, vind ik het koud wanneer ik een tijdje zit te lezen.
Later is nu
Beter.Laat schreef:
26-09-2019 16:21
Ik ga niet de 241 berichten hiervoor lezen.
Maar ik heb mijn oplossing gewoon áán, vandaag :
Afbeelding

En als dat niet meer werkt? Nóg zoéén aan? Winterjas aan binnen? Of accepteren dat je een verwarming hebt en die dus aan moet?

(ik heb al weken een vest aan binnen, behalve afgelopen weekend. Gelukkig werkt dat nog afdoende, maar als niet gaat toch echt de verwarming aan hoor.. ik zou willen dat ik tegen écht warme kleding zoals fleece kon)
Later is nu
Ik heb de verwarming aan.
Ik zal me even verantwoorden: ik heb een hemd, shirt met lange mouwen én een trui aan, en ik heb het koud. Ik heb wel sokken aan, maar pantoffels zal ik zometeen even kopen.
De thermostaat geeft 19 graden aan, maar daar geloof ik weinig van. Het kan best zijn dat dat komt door de tocht, maar mijn huis is een oude huurwoning uit 1900, waar ik binnen anderhalf jaar uit wil zijn en die dan waarschijnlijk gerenoveerd gaat worden, dus ik ga het hier echt niet beter isoleren of overal tochtstrips aanbrengen.
Mag 't? :proud:
The eyes are useless when the mind is blind.
Dreamer schreef:
27-09-2019 12:05
fijn voor je
Bij ons is het geïsoleerd. Bij mijn ouders is het nog beter geïsoleerd. Als het 19 graden is, vind ik het koud wanneer ik een tijdje zit te lezen.
Bij ons is het ook goed geïsoleerd, geen tocht en geen vocht. Toch heb ik het koud wanneer het onder de 21 graden is. En dan loop ik al met een extra vest en vaak een sjaal. Sommige mensen hebben het nou eenmaal snel koud.
Ik zeg liever, sommige mensen hebben het snel warm. Ik hou niet zo van de cultuur hier dat het acceptabel is om het te warm te hebben, maar als je het koud hebt, ben je een aansteller. Daar ben ik het dus niet mee eens.
suish schreef:
27-09-2019 12:48
Ik zeg liever, sommige mensen hebben het snel warm. Ik hou niet zo van de cultuur hier dat het acceptabel is om het te warm te hebben, maar als je het koud hebt, ben je een aansteller. Daar ben ik het dus niet mee eens.
Klopt, maar het is niet mijn ervaring in het dagelijks leven, alleen op dit forum. Dus of het nou echt “de cultuur” is? Ik ken bijna alleen mensen die hun verwarming gewoon aan doen als het onder de 20 graden is. Een paar die van kou houden en die het liefst de verwarming op 18 graden hebben, maar die het prima vinden als het 20 is.
Hier in huis ook een compromis. Ik zit met 21 graden ondereen dekentje, mijn man loopt in een korte broek en mijn dochter in haar ondergoed of in een onesie (ze heeft het niet snel koud en ook niet te warm), maar iedereen vindt het prima zo.
suish schreef:
Ook eens
Daarom vroeg ik ook al eerder of ik dan zomers ook mag zeggen, dat mensen zich niet mogen aanstellen en dat die airco nog lang niet aan hoeft :lol:
Later is nu
suish schreef:
Acceptabel om het te warm te hebben? Nee hoor als het 30 graden is en je zegt dat je het te warm is zeggen mensen ook stel je niet aan en niet zo zeuren.
kimmeke1983 schreef:
27-09-2019 13:52
Acceptabel om het te warm te hebben? Nee hoor als het 30 graden is en je zegt dat je het te warm is zeggen mensen ook stel je niet aan en niet zo zeuren.

Nou, echt niet.
Toen ik ná de laatste hittegolf van vakantie terugkwam en aangaf dat ik het jammer vond dat ik die warmte gemist had, werd me door iedereen verteld dat ik blij mocht zijn, want het was zó warm geweest. Echt, iedereen vond het te warm. Overal werd massaal geklaagd. Mensen die het lekker vonden, die warmte, durfden volgens mij helemaal niets meer te zeggen.
Later is nu
Ik ervaar deze cultuur vooral op werk, maar hoor het ook weleens van bepaalde familieleden of in de media. En ja je had die warmbloedigen eens in de zomer moeten horen! Wat een geklaag! Dat mag ik niet van dat soort mensen in de winter hoor,,, dan moet ik maar een dikke trui aan doen terwijl ik die al aanheb en wanhopig probeer elk warmtelek af te dekken.
Ja, precies. Bij 19 graden de kachel aan is onzin en dan trek je maar een trui aan, maar zodra het boven de 25 graden komt, móet de airco aan en/of toch minstens een ventilator, want poeh poeh, wat is het warm. Dan vind ik het net lekker worden, maar dat kan dan weer niet en weet ik niet waar ik het over heb (want in de afgelopen 52 jaar heb ik dat nooit meegemaakt, natuurlijk)
Later is nu
Dreamer schreef:
27-09-2019 14:04
Ja, precies. Bij 19 graden de kachel aan is onzin en dan trek je maar een trui aan, maar zodra het boven de 25 graden komt, móet de airco aan en/of toch minstens een ventilator, want poeh poeh, wat is het warm. Dan vind ik het net lekker worden, maar dat kan dan weer niet en weet ik niet waar ik het over heb (want in de afgelopen 52 jaar heb ik dat nooit meegemaakt, natuurlijk)
Haha, herkenbaar. En dat ze roepen dat je tegen kou iets kunt doen, namelijk de verwarming aan doen. En als je vervolgens de verwarming vóór 1 oktober aan doet en hem op 21 zet omdat je het zo koud hebt, dan is dat opeens overdreven.
Dreamer schreef:
27-09-2019 13:57
Nou, echt niet.
Toen ik ná de laatste hittegolf van vakantie terugkwam en aangaf dat ik het jammer vond dat ik die warmte gemist had, werd me door iedereen verteld dat ik blij mocht zijn, want het was zó warm geweest. Echt, iedereen vond het te warm. Overal werd massaal geklaagd. Mensen die het lekker vonden, die warmte, durfden volgens mij helemaal niets meer te zeggen.
Ik ervaar het anders ... Ieder zijn mening :-) Maar goed dat meningen en ervaringen anders zijn anders zou het maar saai zijn
:rofl:

Solomio schreef:
26-09-2019 07:47
Op Viva is 18 graden genoeg, voor de rest van de mensheid minstens 20 graden.
En een datum waarop de verwarming aan 'mag' zal ik nooit begrijpen.
Hier is het nog 22,5 graden in huis. Ik heb de verwarming dus nog niet aan en ik heb het zelfs behoorlijk warm.
20 graden maar ik heb het ook echt koud. Heb de verwarming al aangehad maar probeer het nu met een lekkere ochtendjas of extra vest warm te krijgen.
Blijf in jezelf geloven !
Nog steeds 24 graden in huis.
Daveotion schreef:
26-09-2019 14:20
Met het oog op zuiniger omgaan met energie schrik ik daarvan ja.
21 graden of hoger heb je helemaal niet nodig, tenzij je bejaard bent, ziek bent of een beperking hebt waardoor je eigen kacheltje niet werkt. Dan zit je te veel stil of is je huis bijvoorbeeld tochtig. (Tocht maakt veel verschil in de beleving van temperatuur.)
Nee, sap, melk, koffie en thee heb je ook niet nodig. Meer geld dan nodig voor vaste lasten en eten heb je niet nodig en een huis groter dan 50m2 is met 3 man ook voldoende. Gek genoeg is genoeg iets anders dan comfortabel.
Hier is het nu 22 graden, in de ochtend ook. De verwarming gaat hier niet snel aan.
Als het 17 graden is, dan zet ik hem even aan op 18 graden. Dan gaat ie weer uit (naar 15 graden). De warmte blijft zo goed hangen dat ik maar 2 of 3 keer per week de verwarming even aan hoef te doen.
Ik zat vanavond net vest aan onder een dekentje op de bank en ik had het koud. Heb geen verwarming aan gedaan. Niet stoer ofzo, geen zin om op te staan :facepalm:
Geen idee van de temperatuur in de kamer.
Later is nu
Dreamer schreef:
27-09-2019 22:57
Ik zat vanavond net vest aan onder een dekentje op de bank en ik had het koud. Heb geen verwarming aan gedaan. Niet stoer ofzo, geen zin om op te staan :facepalm:
Geen idee van de temperatuur in de kamer.
Ik kan mijn thermostaat via een app hoger zetten als ik niet van de bank wil komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven