Morele kwestie

17-10-2009 12:56 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net even gegoogled en kan het niet echt vinden, ik vroeg mij het volgende af: Ik ben donor, heb ook zo'n kaartje in mijn portomonnee, ik heb een zoon van bijna 6, die mag nog geen 'officiele' donor worden, maar als er nu een kind een hart of iets dergelijks nodig heeft dan heeft hij/zij toch niets aan mijn hart (te groot) of andere organen omdat ze te groot zijn. Heeft iemand een idee hoe dat gaat? Ik stel deze vraag omdat mijn zoon hier zelf mee kwam en ik me dit ging afvragen, hij zegt zelf ook dat hij (liever niet) als hij dood gaat dat een ander kindje zijn 'spullen' mag hebben zodat dat andere kindje 100 kan worden

Toevoeging, dat betekent dat kinderen minder kans hebben op donororganen (of zie ik dat verkeerd)
Volgens mij wordt dit in het ziekenhuis aan de ouders gevraagd, omdat zij voogd zijn en daardoor bepalen wat er met het kind moet gebeuren.

Dus als we naar de kansen voor donororganen kijken kun je hier niet zoveel op zeggen. Je bent afhankelijk van wat de ouders willen.
Ik neem aan dat de ouders/bevoegden beslissen. Ik weet dat eigenlijk wel zeker...

Je zou misschien met hem, spelenderwijs, een soort nep-codicil kunnen maken.

Wel heel knap van hem dat hij er al zo'n mening over heeft.
Ouders zijn bevoegd toestemming te geven organen van hun overleden kind te gebruiken. Maar kan me voorstellen dat als je kind zelf heeft aangegeven dat niet te willen, je dat als ouders respecteert.
Wat een ontzettend mooi voorstel van zo een jochie van 6.

Je zoontje is minderjarig, tot die tijd beslissen de ouders hierover, denk ik.
@bianca40, ja hij is wat dat betreft erg met dit soort dingen bezig, deed ik ook op die leeftijd (helaas) maar goed idee van dat nep-codicil, hij heeft ook zijn eigen portomennee(zonder geld maar dat geeft niet) dan kan hij hem daarin doen.

@Elninjoo, mee eens, maar mijn kind wil het juist wel en wil iets 'tastbaars' dus ik vind de tip van Bianca prima

Verder is ook mijn vraag het feit dat er dus waarschijnlijk minder donoren zijn voor kinderen.
Weet niet goed hoe het zit of kinderen minder kans hebben op een nieuw donor orgaan... Eigenlijk nooit echt over nagedacht... Maar wat goed dat jouw zoontje daar al zo bewust mee bezig is
Dank je wel Sasje, hij is sowieso wel bezig met dood omdat er in het laatste jaar twee van onze katten zijn overleden en toen moest ik het wel uitleggen, hij snapt het concept nog niet helemaal, zegt zelf dat je dan naar de regenboogbrug gaat en vraagt dan of de hemel verder is dan de ruimte, maar is er idd veel mee bezig vandaar dat ik dit ook vraag...moeilijk hoor
Ik ken zelfs een volwassene die 2 donorniertjes van een kind heeft die samen als één nier voor een volwassenen kunnen functioneren. Kinderen kunnen zoals eerder gezegd wel degelijk donor zijn, maar dit wordt na hun overlijden door de ouders beslist. Ik kan me voorstellen dat het lastiger is voor kinderen om een donororgaan te krijgen omdat er minder kinderorganen zijn. Aan de andere kind is de wachtlijst ook korter omdat er minder kinderen organen nodig hebben. Ik vind het in ieder geval heel goed dat jij geregistreerd staat in het donorregister en dat je kind hier ook voor open staat. Er is een schrijnend tekort aan donoren waardoor nog te veel mensen die op een wachtlijst staan overlijden.
Mijn oudste (inmiddels 11) zegt ook al jaren dat hij donor wil zijn als hij dood gaat. Idd beslissen de ouders.

Toen mijn dochter overleed (13 jaar geleden) ben ik mezelf wat dat betreft erg tegengevallen, want ik moest er niet aan denken dat er een deel van haar naar een ander kind zou gaan. 'Gelukkig' was de mogelijkheid er niet, omdat ze heel veel medicijnen had gehad en de organen dan niet geschikt zijn.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Ik heb begrepen dat je alleen geschikt bent als donor (in elk geval van organen als hart, nieren, longen, lever) als je hersendood bent en inderdaad geen medicijnen (hebt) (ge)slikt, misschien zijn er nog wel meer eisen.

Solomio, ik snap je helemaal als je zegt: ik moest er niet aan denken dat ze een deel van haar zouden weggeven.

In al je verdriet te moeten beslissen of je je kindje als donor wilt laten gebruiken... brrr een onmenselijke beslissing.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven